MotoNews.pl

Nissan JUKE z nowym hybrydowym zespołem napędowym

01 marca 2022

Marka, model | ,
Nissan-Juke-Hybrid-2022

Nissan JUKE, kultowy miejski crossover marki, wkrótce otrzyma nowy zespół napędowy. Będzie to konstrukcja hybrydowa, zapewniająca odpowiednie osiągi w połączeniu z niższym zużyciem paliwa oraz obniżoną emisją CO2.

„Strategia elektryfikacji produktów Nissana nabiera tempa. Jeszcze w tym roku w gamie pojawi się JUKE Hybrid, wyznaczający kolejny ważny etap w realizacji naszego strategicznego celu elektryfikacji wszystkich modeli do 2023 r.” – powiedział Guillaume Cartier, prezes Nissana w regionie AMIEO.

Nissan JUKE Hybrid 2022

JUKE Hybrid będzie wyposażony w hybrydowy zespół napędowy o wielu trybach pracy. W odróżnieniu od innych hybrydowych konstrukcji, w których silnik elektryczny jest tylko dodatkiem do silnika spalinowego, oferuje on użytkownikom istotne korzyści:

  • Rozpoczęcie jazdy tylko w trybie elektrycznym (za każdym razem)
  • Przyjemność prowadzenia w każdych warunkach
  • Wyjątkowo niskie zużycie paliwa dzięki inteligentnej skrzyni biegów o wielu trybach pracy, efektywnemu hamowaniu z odzyskiwaniem energii oraz wydajnemu akumulatorowi

Podstawowym założeniem przy opracowywaniu hybrydowego zespołu napędowego było zapewnienie nabywcom modelu JUKE wyjątkowej przyjemności z jazdy. Zadaniu temu sprosta nowy, mocny, szybko reagujący i oszczędny zespół napędowy.

Wydajny silnik spalinowy dzięki współpracy w ramach Aliansu

Nowy hybrydowy zespół napędowy w pełni wykorzystuje atuty Aliansu w zakresie rozwiązań technicznych.

W skład zespołu napędowego wchodzi opracowany przez Nissana, zaawansowany technicznie silnik spalinowy nowej generacji, zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym, który rozwija moc 69 kW (94 KM) i zapewnia moment obrotowy do 148 Nm.

Nissan Juke Hybrid 2022 7

Za napęd elektryczny odpowiada dostarczony przez Nissana silnik elektryczny o mocy 36 kW (49 KM) i momencie obrotowym 205 Nm. Z Renault pochodzą natomiast: 15-kilowatowy wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik, falownik oraz chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh, a także innowacyjna skrzynia biegów.

Zespół ten rozwija moc o 25% większą niż aktualnie stosowany w modelu JUKE silnik benzynowy przy oszczędności w zużyciu paliwa dochodzącej do 40% w cyklu miejskim oraz do 20% w cyklu mieszanym (dane w trakcie homologacji).

Inteligentna automatyczna skrzynia biegów

Ważnym elementem zapewniającym przyjemność z jazdy Nissanem JUKE Hybrid jest zaawansowana przekładnia o wielu trybach pracy i obniżonym tarciu wewnętrznym, umożliwiająca optymalne wykorzystanie osiągów silnika elektrycznego, spalinowego lub obu jednocześnie.

W celu zmniejszenia tarcia wewnątrz skrzyni biegów, zamiast konwencjonalnych synchronizatorów zastosowano sprzęgła kłowe do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Temu samemu celowi służy wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła. Samochód zawsze rusza z miejsca w trybie w 100% elektrycznym. Dwa siłowniki elektryczne synchronizują zmianę przełożeń, zapewniając płynne i dynamiczne przyspieszanie.

Nissan Juke Hybrid 2022 8

Pracą skrzyni biegów steruje zaawansowany algorytm zarządzający zmianą przełożeń, doładowywaniem akumulatora oraz innowacyjnym szeregowo-równoległym działaniem układu. Zespół napędowy może działać w różnych trybach hybrydowych (szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym) w zależności od aktualnego zapotrzebowania na przyspieszenie i moc. Przełączanie trybów charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i nie wymaga udziału kierowcy. Dzięki temu może on zawsze liczyć na bezproblemową i szybką reakcję pojazdu, przy jednoczesnym zachowaniu niskiego poziomu emisji i optymalnego zużycia paliwa – rozwiązanie łączy atuty obu rodzajów napędu.

Wrażenia z jazdy jak w samochodzie elektrycznym

Inteligentny system Nissana JUKE Hybrid steruje zespołem napędowym uwzględniając wiele parametrów i optymalizując czas działania trybu wyłącznie elektrycznego. Podczas testów inżynierom Nissana udało się osiągnąć nawet 80% czasu jazdy miejskiej w trybie w 100% elektrycznym. Krótkie fazy hybrydowe służyły doładowaniu akumulatora, po czym samochód znów przełączał się na zasilanie elektryczne. JUKE Hybrid nie tylko zawsze rusza w trybie elektrycznym – silnik elektryczny może go również rozpędzić do prędkości 55 km/h, aby kierowca mógł cieszyć się niezrównaną przyjemnością i mocnymi wrażeniami z jazdy niczym w samochodzie elektrycznym.

System automatycznie maksymalizuje wykorzystanie trybu jazdy elektrycznej. Kierowca Nissana JUKE Hybrid może również sam włączyć ten tryb, gdy nie chce uruchamiać silnika spalinowego – na przykład podczas jazdy wśród budynków mieszkalnych, w pobliżu szkoły, na parkingu, przy okienku drive-through czy w korku ulicznym. Jeżeli tylko pozwoli na to stan akumulatora, hybrydowy JUKE będzie wtedy korzystał wyłącznie z napędu elektrycznego.

Hamowanie z odzyskiem energii

Przy zwalnianiu silnik elektryczny działa jak generator, zamieniając energię kinetyczną na elektryczną. Jest ona magazynowana w akumulatorze zasilającym napęd hybrydowy.

Nissan Juke Hybrid 2022 9

Zaawansowany układ hamulcowy łączy hamowanie z odzyskiem energii z tradycyjnym hamowaniem mechanicznym poprzez tarcie, zapewniając efektywne gospodarowanie energią przy zachowaniu odczucia naturalnego działania pedału hamulca. Kierowca nawet nie zauważa współpracy między dwoma układami – pedał działa nieprzerwanie dając intuicyjne odczucia.

JUKE Hybrid jest wyposażony w przełącznik trybu jazdy, za pomocą którego kierowca może wybierać tryby Eco, Normal lub Sport. Poszczególne tryby mają wpływ na siłę wspomagania kierownicy, działanie układu klimatyzacji i charakterystykę pracy pedału przyspieszenia. W przypadku nowego zespołu hybrydowego, od wybranego trybu jazdy zależy także działanie funkcji hamowania z odzyskiem energii i ładowanie akumulatora trakcyjnego. Przykładowo, w trybie Sport ustawiony jest wysoki poziom odzyskiwania energii z hamowania, aby zapewnić maksymalną moc potrzebną do dynamicznego przyspieszania.

Płynna jazda po mieście z wykorzystaniem funkcji e‑Pedal

Podobnie jak w pełni elektryczny LEAF, również JUKE Hybrid będzie wyposażony w funkcję e‑Pedal Nissana, która umożliwia sterowanie przyspieszeniem i hamowaniem za pomocą jedynie pedału przyspieszenia. Gdy kierowca zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, samochód zaczyna hamować (z siłą do 0,15 g), aż do momentu osiągnięcia prędkości pełzania (ok. 5 km/h). W pewnych sytuacjach, oraz gdy trzeba zatrzymać pojazd całkowicie, może być konieczne dodatkowo wciśnięcie pedału hamulca (dla wygody można włączyć funkcję „auto hold” utrzymującą samochód w miejscu). Kierowca szybko przyzwyczaja się do intuicyjnego korzystania z funkcji e-Pedal. Jazda po mieście staje się mniej męcząca i bardziej płynna, umożliwiając przy tym maksymalne doładowanie akumulatora energią odzyskaną podczas hamowania i zwalniania, co zapewnia jeszcze większą przyjemność z jazdy, podobnie jak w samochodzie elektrycznym.

Nissan Juke Hybrid 2022 10

Zmiany w nadwoziu

JUKE w wersji hybrydowej zachował stylistkę sportowego coupé crossovera. Zadbano o każdy detal – liczne drobne zmiany służą optymalizacji efektywności aerodynamicznej oraz podkreśleniu, że JUKE Hybrid to samochód zelektryfikowany. Na przednich drzwiach i pokrywie bagażnika umieszczono emblematy „Hybrid”.

Na osłonie chłodnicy modelu JUKE Hybrid znalazło się nowe logo Nissana oraz błyszcząca czarna listwa wzdłuż linii styku z pokrywą silnika, nawiązująca do motywu znanego z innych zelektryfikowanych Nissanów.

Sama osłona chłodnicy ma strukturę siatkową, a niższe zapotrzebowanie na chłodzenie komory silnika w wersji hybrydowej pozwoliło na zmniejszenie otworów, którymi przepływa powietrze i zapewniło lepsze parametry aerodynamiczne. Zmiany dotyczą także dolnej części nadwozia pod zderzakiem. W wersji hybrydowej dodano żaluzję w atrapie chłodnicy, która automatycznie otwiera lub zamyka dopływ powietrza chłodzącego w zależności od potrzeb, zmniejszając w miarę możliwości opór aerodynamiczny stawiany przez powierzchnię czołową samochodu.

Zmieniony kształt spojlera nad tylną szybą poprawia przepływ powietrza za samochodem. Zmodyfikowano i przesunięto również wyprofilowania przy przednich kołach, a pod tylną osią zastosowano dodatkową osłonę, poprawiając charakterystykę aerodynamiczną w rejonie samochodu.

W Nissanie JUKE Hybrid wprowadzone zostaną też nowe, dwukolorowe 17‑calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (również w wersjach z napędem spalinowym) oraz dwukolorowe obręcze o średnicy 19 cali, podobne do tych z Nissana Ariya, zapewniające jeszcze bardziej atrakcyjny wygląd i odpowiednie własności aerodynamiczne.

Zmiany we wnętrzu

Prawa tarcza zespołu wskaźników jest prędkościomierzem, a lewa to wskaźnik mocy, którego wskazówka przemieszcza się między polami „charge” (ładowanie), gdy energia jest odzyskiwana podczas wytracania prędkości, „eco”, gdy napęd działa w trybie elektrycznym, oraz „power” (moc), gdy silnik benzynowy i elektryczny pracują jednocześnie. W dolnej sekcji lewej tarczy znajduje się też wskaźnik naładowania akumulatora.

Schemat przepływu energii można wyświetlić na 7-calowym ekranie pomiędzy zegarami na zestawie wskaźników. Czytelna i przejrzysta animacja pozwala kierowcy zrozumieć zasadę i sposób działania układu napędowego jego auta.

Przycisk funkcji e-Pedal znajduje się w konsoli środkowej, za przyciskiem elektrycznego hamulca postojowego, z kolei przycisk aktywujący tryb w 100% elektryczny kierowca znajdzie pomiędzy środkowymi kratkami nawiewu. Po włączeniu funkcji e-Pedal i EV odpowiednia informacja pojawia się na dole ekranu zespołu wskaźników.

Bagażnik wersji hybrydowej ma pojemność 354 litrów, czyli o 68 litrów mniej w porównaniu z wersją spalinową, ze względu na obecność akumulatora o pojemności 1,2 kWh. Po złożeniu tylnej kanapy bagażnik pozostaje największym w swojej klasie (1237 l). Nie zmieniła się także ilość miejsca na wysokości kolan (553 mm).

Nissan Juke Hybrid 2022 11

„Wprowadzenie nowego modelu JUKE Hybrid tego lata będzie kolejnym kluczowym etapem w uzupełnianiu zelektryfikowanej gamy Nissana. Jesteśmy na półmetku elektryfikacyjnej ofensywy produktowej, w której kładziemy jednakowy nacisk na efektywność ekologiczną i przyjemność z jazdy. Podobnie jak wszystkie nasze zelektryfikowane modele, JUKE Hybrid zmieni reguły gry w swoim segmencie dzięki odważnym innowacjom zapewniającym lepsze osiągi i wyższą wydajność” – powiedział Arnaud Charpentier, wiceprezes ds. strategii produktowej i cen Nissana w regionie AMIEO.

Zdjęcia: Nissan