MotoNews.pl

Światowa premiera Renault Scenic E-Tech Electric

04 września 2023

Renault-Scenic-E-Tech-Electric

Nowa edycja modelu Renault Scenic stanie się wkrótce flagowym przedstawicielem nowej generacji samochodów elektrycznych Renault. Nowy Scenic E-Tech electric, zaprojektowany dla rodzin, jest doskonale dostosowany do ich potrzeb i swobodnych, bezpiecznych podróży.

Nowe Renault Scenic E-Tech Electric

Model idealnie wpisuje się w plan strategiczny marki Renaulution – łączy nowoczesny napęd elektryczny, przydatne technologie i konstrukcję lepiej uwzględniającą założenia zrównoważonego rozwoju. To pierwszy samochód seryjny ucieleśniający ambicje Grupy Renault – producenta, który chce stać się firmą motoryzacyjną nowej generacji działającą na rzecz sprawiedliwej transformacji.

Nowy Scenic jest przykładem realizowanej przez Grupę strategii zrównoważonego rozwoju, opartej na trzech filarach: ochronie środowiska, bezpieczeństwie i równości.

Renault Scenic E Tech Electric 8

Scenic – 27 lat ewolucji

Historia modelu Scenic trwa od 27 lat. Gdy został wprowadzony w 1996 roku (czyli pięć lat po prezentacji concept caru o takiej samej nazwie w 1991 roku), zrewolucjonizował rynek. Był pierwszym kompaktowym vanem w Europie. Nazwa Scenic to skrót od „Safety Concept Embodied in a New Innovative Car”. Wówczas tłumaczono to jako „koncepcję bezpieczeństwa wyrażoną w nowym, innowacyjnym samochodzie”. Z upływem lat zmieniały się zarówno rodziny, styl podróżowania, jak i znaczenie ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Scenic także stale się zmieniał, aby przewidywać i spełniać ich potrzeby.

Idealny samochód rodzinny

Dzięki atutom platformy elektrycznej CMF-EV – opracowanej przez Alians Renault, Nissana i Mitsubishi, na której jest zbudowany – nowy model ma śmiały design, stosunkowo niewielkie jak na tę klasę wymiary, a przy tym zapewnia pasażerom rekordową ilość miejsca w środku. Do tego należy dodać kompaktowy akumulator trakcyjny (nawet 87 kWh), który zapewnia więcej wolnego miejsca i ułatwia zachowanie idealnych proporcji nadwozia. Silnik o mocy do 160 kW (220 KM) pozwala w pełni cieszyć się dynamiczną jazdą, dostosowaną do każdej trasy.

Renault Scenic E Tech Electric 9

Renault Scenic E-Tech Electric esprit Alpine

Wnętrze zapewnia wysoki komfort pasażerom i imponującą ilość miejsca dzięki płaskiej podłodze i rozstawowi osi 2,78 m. To w zupełności wystarczy, by zapewnić wygodę pasażerom (miejsce na nogi na wysokości kolan z tyłu wynosi 278 mm), a także odpowiednie miejsce na bagaże w bagażniku o pojemności 545 litrów. Przeszklony, nowatorski dach Solarbay ze szkła o regulowanej przezroczystości i pomysłowy wielofunkcyjny tylny podłokietnik dopełniają komfortowego wyposażenia kabiny.

System multimedialny OpenR Link z ponad 50 aplikacjami pozwala użytkownikom samochodu na bezproblemowe zaplanowanie trasy i miłe spędzenie wspólnej podróży. Równie niepowtarzalne są dźwięki emitowane przez samochód – zostały opracowane w ramach wyjątkowej współpracy z Jeanem-Michelem Jarre’em – artystą, kompozytorem i autorem.

Renault Scenic E Tech Electric 13

Renault Scenic E-Tech Electric esprit Alpine

Nowy Scenic E-Tech electric będzie pierwszym modelem elektrycznym w gamie Renault oferowanym w sportowej wersji esprit Alpine, budzącej emocje. Samochód, który od pierwszej generacji jest produkowany w zakładzie w Douai (obecnie kompleks ElectriCity), zostanie wprowadzony do sprzedaży w pierwszej połowie 2024 roku.

Pierwszy samochód rodzinny zaprojektowany w zrównoważony sposób

Piąta generacja Renault Scenic proponuje nową wizję mobilności. Grupa Renault poprzez swoją misję i wdrożenie planu Renaulution zmienia się w firmę przyszłej generacji: technologiczną, nastawioną na tworzenie wartości zarówno ekonomicznej, środowiskowej, jak i społecznej. Jej celem jest uzyskanie neutralności węglowej w 2040 roku w Europie, a w 2050 roku – na świecie. Renault jest pionierem w dziedzinie zmniejszania śladu węglowego.

Renault Scenic E Tech Electric 17

Renault Scenic E-Tech Electric esprit Alpine

W 2022 roku na szczycie ChangeNOW marka zaprezentowała concept car Scenic Vision, który jasno świadczył o jej dążeniu do tworzenia wizjonerskich i bardziej zrównoważonych samochodów. Dziś widzimy pierwszy konkretny przykład realizacji tych zamierzeń: pierwszy w 100% elektryczny samochód rodzinny zaprojektowany w bardziej zrównoważony sposób – Nowy Scenic E-Tech electric.

“W 1996 roku to była zupełnie nowa koncepcja samochodu, która zdecydowanie zrywała z obowiązującymi kanonami i proponowała zupełnie nową wizję samochodu rodzinnego. Nowy Scenic E-Tech electric wpisuje się w tę samą filozofię. Powraca jako uniwersalny samochód, zaprojektowany w zrównoważony sposób, który może pokonywać długie dystanse. Oferuje wyjątkowe wnętrze – komfortowe, pełne światła i połączone ze światem nowoczesnymi technologiami, a jednocześnie kompaktowe gabaryty.” – Fabrice Cambolive, prezes marki Renault

Renault Scenic E Tech Electric 21

Renault Scenic E-Tech Electric esprit Alpine

“Design Nowego Renault Scenic E-Tech electric jest podporządkowany efektywności, dostępności i integracji ze środowiskiem. Model, zaprojektowany do swobodnych, bezpiecznych i bardziej ekologicznych rodzinnych podróży, jest przykładem nowego języka stylistycznego Renault. Jego imponujące kształty doskonale wyrażają żywy charakter i humanistyczne podejście marki, a wyraziste i precyzyjne linie w połączeniu z licznymi detalami high-tech świadczą o przynależności samochodu do nowoczesnego i połączonego świata.” – Gilles Vidal, dyrektor designu marki Renault

Nowa stylistyka

Zaprezentowany w roku 2022 samochód koncepcyjny Scenic Vision zainicjował nową stylistykę Renault, widoczną w obecnych w modelach i – po raz pierwszy – w modelu elektrycznym, Nowym Renault Scenic E-Tech electric. Obszerne i kształtne powierzchnie przypominają o tradycyjnych wartościach marki Renault, skoncentrowanej na człowieku i nieustannie się rozwijającej.

Renault Scenic E Tech Electric 1

Z kolei wyraziste, uporządkowane linie w połączeniu z wieloma detalami high-tech świadczą o przynależności samochodu do nowoczesnego i połączonego świata. Powierzchnie nadwozia współgrają ze sobą – odbijają smugi światła, które się rozpraszają i stapiają ze sobą, dzięki czemu samochód zyskuje silną osobowość.

“Nowy Scenic E-Tech electric ma wyrazisty charakter dzięki idealnym proporcjom nadwozia i wyjątkowemu przodowi, który jest przejawem nowej, niezwykle nowoczesnej stylistyki marki Renault. Jest to rozpoznawalny samochód o wyrazistej tożsamości, który odkrywa przed użytkownikiem coraz to nowe szczegóły” – podkreśla Agneta Dahlgren, dyrektor ds. projektów i designu.

Platforma i silniki Renault Scenic E-Tech Electric

Nowe Renault Scenic E-Tech electric to doskonałe połączenie przyjemności jazdy, zwrotności i pełnego komfortu. Dzięki zastosowaniu modularnej platformy CMF-EV Aliansu i innowacyjnych rozwiązań technicznych samochód zapewnia wyjątkowe wrażenia z jazdy i wykazuje się osiągami godnymi dużego sedana. Pozostaje jednocześnie samochodem rodzinnym zarówno do codziennej jazdy, jak i na dalekie trasy. Posiada w 100% elektryczny napęd zapewniający zasięg do 620 km według WLTP*.

Renault Scenic E Tech Electric 28

Renault Scenic E-Tech Electric Iconic

Niespotykana zwrotność

Inżynierowie dołożyli wielu starań, by Nowy Scenic E-Tech electric miał tę samą zwrotność i elastyczność w prowadzeniu co samochody typu sedan czy hatchback. Mimo większych rozmiarów nadwozia i dłuższego rozstawu osi niż Megane E-Tech electric, przełożenie przekładni kierowniczej jest identyczne jak w hatchbacku i wynosi 12, co jest najniższą wartością na rynku i zapewnia natychmiastową reakcję układu na działania kierowcy.

Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego oraz wielowahaczowe tylne zawieszenie Parallel Link dostosowane do wielkości samochodu przyczyniają się do pewnego trzymania się drogi i precyzji w prowadzeniu. Średnica zawracania kół wynosi 10,9 metra, co jest znakomitym wynikiem jak na samochód tej wielkości.

Renault Scenic E Tech Electric 29

Stabilne prowadzenie i komfort na najwyższym poziomie

Przechyły boczne Nowego Scenica E-Tech ograniczone są do zaledwie 0,4 stopnia, co stanowi idealny kompromis pomiędzy zwrotnością i komfortem jazdy, a kontrolowane ruchy nadwozia pozwalają na stabilne pokonywanie zakrętów. Dłuższy rozstaw osi, szerszy rozstaw kół, ustawienia skoku sprężyn amortyzatorów, a także parametrów pracy zawieszenia również powodują, że samochód jest wyjątkowo stabilny w czasie jazdy, a zarazem zwrotny i pewny w pokonywaniu zakrętów.

Cztery poziomy siły hamowania z odzyskiwaniem energii

Nowe Renault Scenic E-Tech electric jest wyposażone w cztery poziomy siły hamowania z odzyskiwaniem energii. System jest aktywny w czasie jazdy (dźwignia zmiany przełożeń w pozycji D), a odzyskiwanie energii podczas zwalniania i hamowania rozpoczyna się z chwilą zwolnienia pedału gazu. W ten sposób energia kinetyczna ruchu pojazdu przekształcana jest w energię elektryczną, która gromadzona jest w akumulatorze. Silnik elektryczny służy jako generator energii podczas wykorzystywania hamowania do odzyskiwania energii.

Renault Scenic E Tech Electric 30

Zależnie od upodobań oraz rodzaju trasy kierowca ma do wyboru cztery poziomy działania systemu, uruchamiane dwiema łopatkami pod kierownicą: od poziomu 0 (brak odzyskiwania energii przy hamowaniu, samochód utrzymuje prędkość po zwolnieniu pedału gazu – przykładowo podczas jazdy autostradą) do poziomu 3 (maksymalne odzyskiwanie energii podczas jazdy po mieście, kiedy nie ma konieczności wciskania pedału hamulca, a w większości przypadków do zmniejszenia prędkości jazdy wystarczy hamowanie silnikiem po puszczeniu pedału gazu). Każde hamowanie przyczynia się więc do odzyskiwania energii i powiększa całkowity zasięg samochodu przy zachowaniu jednocześnie optymalnych i przyjemnych dla kierowcy warunków jazdy.

Dwie jednostki napędowe do wyboru

Nowe Renault Scenic E-Tech electric posiada silnik synchroniczny z wirnikiem uzwojonym z 8 biegunami magnetycznymi o zmniejszonej masie i gabarytach. Samochód jest oferowany w dwóch wersjach:

  • 125 kW (170 KM) i 280 Nm
  • 160 kW (220 KM) i 300 Nm

Renault Scenic E Tech Electric 31

Silnik, opracowany w ramach Aliansu i produkowany w Megafactory w Cléon, nie zawiera żadnego z pierwiastków ziem rzadkich. W ten sposób zmniejsza swój negatywny wpływ na środowisko. Ponadto korzysta ze zrównoważonego ekosystemu produkcji zlokalizowanego we Francji.

Dwa rodzaje akumulatora i zasięg do 620 km

W nowym modelu Scenic E-Tech electric proponowane są akumulatory o dwóch pojemnościach:

  • 60 kWh dla uzyskania zasięgu ponad 420 km*
  • 87 kWh dla uzyskania zasięgu ponad 620 km*

* Dane wg cyklu WLTP w trakcie homologacji.

Akumulator został dopracowany w najdrobniejszych detalach, by perfekcyjnie pasował do platformy CMF-EV (moduły rozłożone w dwóch warstwach) i zapewniał jak najlepsze osiągi. W wersji o pojemności 87 kWh składa się z 12 modułów po 16 ogniw każdy, zaś w wersji 60 kWh – 12 modułów po 24 ogniwa w każdym z nich. Moduły akumulatora mogą być łatwo wymieniane i oddzielnie naprawiane.

Renault Scenic E Tech Electric 32

Gama i dane techniczne Renault Scenic E-Tech Electric

Zasięg samochodu w wersji standardowej

  • Silnik 125 kW
  • Akumulator trakcyjny 60 kWh
  • Moment obrotowy 280 Nm
  • Szybkie ładowanie DC do 130 kW
  • zasięg > 420 km WLTP
  • 0–100 km/h 9,3 sec
  • Vmax 150 km/h

Zasięg samochodu w wersji o zwiększonym zasięgu

  • Silnik 160 kW
  • Akumulator trakcyjny 87 kWh
  • Moment obrotowy 300 Nm
  • Szybkie ładowanie DC do 150 kW
  • zasięg > 620 km WLTP
  • 0–100 km/h 8,4 sec
  • Vmax 170 km/h

Wymiary i masa

  • Długość: 4470 mm
  • Szerokość: 1864 mm
  • Wysokość: 1571 mm
  • Rozstaw osi: 2785 mm
  • Przedni zwis: 842 mm
  • Tylny zwis: 842 mm
  • Masa: 1482 kg (w wersji 87 kWh)
  • Pojemność bagażnika: 545 litrów

Nowy Scenic E-Tech electric zostanie wprowadzony do sprzedaży w pierwszej połowie 2024 roku.

Źródło: Renault