MotoNews.pl

Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante

18 listopada 2010

Kategoria | Tuning
Gallardo SpyderPerformante8

Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante to nowy rozdział w historii supersportowych kabrioletów, Po raz pierwszy mieliśmy okazję oglądać je podczas tegorocznego salonu motoryzacyjnego w Paryżu. „Performante” jest jeszcze lżejsze, bardziej zrywne i dynamiczne niż Gallardo Spyder. Inżynierowie z Sant’Agata Bolognese „odchudzili” ten wariant Gallardo o 65 kg, dzięki czemu kabriolet waży 1 485 kg. Podobnie, jak w przypadku „starszego brata” Gallardo LP 570-4 Superleggera zmniejszenie wagi było możliwe dzięki zastosowaniu wielu komponentów z włókna węglowego, które dodatkowo poprawia techniczne parametry samochodu. Zwiększyły się dzięki temu osiągi i obniżyła emisja CO2.

Jednostka napędowa V10 o pojemności 5,2 litra w wtryskiem bezpośrednim generuje 570 koni mechanicznych, dzięki czemu Gallardo LP 570-4 Spyder Performante katapultuje się od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 324 km/h.

Spyder Performante ma 4,39 m długości, 1,9 m szerokości i zaledwie 1,18 wysokości. Z otwartym czy zamkniętym dachem nie straszne mu największe prędkości. Na pierwszy rzut oka jego sylwetka kojarzy się z Gallardo Superleggera. Zastosowano jednak parę modyfikacji w nadwoziu, by zmniejszyć jeszcze bardziej opór aerodynamiczny w porównaniu z modelem Gallardo Spyder. Podczas testów w tunelu aerodynamicznym przemodelowano kształt przedniego zderzaka – trójwymiarowe, głęboko osadzone elementy tworzą trapezoidalną ramę dużych wlotów powietrza. Wraz z przednią częścią pojazdu w kształcie litery V i światłami do jazdy dziennej LED oraz czarnymi elementami dekoracyjnymi nadają Spyder Performante naprawdę „ostrego” wyglądu, przy okazji poprawiając siłę docisku na przedniej osi i wentylację silnika. Lamborghini zmodyfikowało także dolną cześć pojazdu, zasłaniając podwozie specjalną pokrywą, dodano nowe elementy na progach, zmieniono kształt dyfuzora, w którym mieszczą się cztery, duże końcówki rur wydechowych. Opcjonalnie dostępny jest także duży spojler tylni.

Kadłub nadwozia wykonano z aluminium i pokryto panelami z włókna węglowego (jeden duży panel pokrywa przedział, w którym przechowywany jest dach typu „soft top”, silnik i skrzynię biegów, z włókna węglowego wykonano także spojler w tyle, dyfuzor, części okrywające podwozie i obudowy lusterek bocznych). We wnętrzu z materiału tego wykonano panele drzwiowe, pokrywę tunelu środkowego i obudowę dźwigni zmiany biegów. W sumie pojazd w 40% składa się z karbonowych elementów.

W kabinie znajdziemy także sportowe fotele obite lekką alcantarą zamiast cięższej skóry. Projektanci jednak nie byli zupełnie opętani wizją zmniejszania wagi za wszelką cenę – zostawili nieco udogodnień, takich jak np. elektrycznie opuszczane i podnoszone szyby.

LP 570-4 Spyder Performante porusza się na 19-calowych, sportowych oponach Pirelli P Zero Corsa.

Litry „LP” w nazwie Gallardo LP 570-4 Spyder Performante są skrótem od słów “longitudinale posteriore” i odnoszą się do sposobu zamontowania 5,2-litrowego silnika V10 – wzdłużnie za fotelem kierowcy, tak, jak w przypadku każdej jednostki napędowej Lambo. Numer 570 oznacza maksymalną moc silnika, dostępną przy 8000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy jest równie imponujący: 540 Nm przy 6 500 obr./min.

Jednostka napędowa współpracuje ze skrzynią e-gear, którą kierowca standardowo steruje za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. Zautomatyzowany system z elektronicznym układem zmiany sześciu biegów działa niezwykle gładko i znacznie szybciej, niż mogą to zarejestrować ludzkie zmysły.
Przekładnia e-gear może pracować w trzech trybach, w tym dwóch dostępnych także w wersji automatycznej.

Numer „4” w nazwie odnosi się do stałego napędu na wszystkie koła ze sprzęgłem lepkościowym i 45% blokadą poślizgu w mechanizmie różnicowym na tylnej osi. Normalnie moc dystrybuowana jest między osią przednia a tylną w stosunku 30:70. W superlekkim Gallardo stosunek ten wynosi 43:57.

Układ hamulcowy wyposażono w system ESP. Wentylowane tarcze hamulcowe mają średnicę 365 i 356 mm z ośmiotłoczkowymi zaciskami z przodu i czterotłoczkowymi z tyłu. Opcjonalnie Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante można wyposażyć w lekkie, karbonowo-ceramiczne tarcze z sześciotłoczkowymi zaciskami z przodu. Mają one średnicę 380 mm.

Zdjęcia: Lamborghini, opracowanie: BM