MotoNews.pl

Test Ford Fiesta ST200 (1.6)

wtorek, 27 grudnia 2016

« poprzedni | auto test | następny »
Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Ford-Fiesta-ST200 22
Ceny samochodów – Info-Ekspert

Na przestrzeni ostatnich czterech dekad Ford zaprezentował sześć generacji Fiesty. W czterdziestą rocznicę wyprodukowania pierwszej i tuż przed debiutem jej kolejnej edycji na rynku pojawiła się najmocniejsza w historii modelu wersja – Ford Fiesta ST200.

Ford Fiesta ST200 – wygląd zewnętrzny

Pomimo upływu lat niewielki Ford nawet w wersji podstawowej nadal prezentuje się atrakcyjnie. Smukłe reflektory przednie, duża trapezoidalna osłona chłodnicy, mocno pochylona szyba czołowa, opadająca linia dachu, wznosząca linia okien bocznych oraz wysoko osadzone światła tylne tworzą zwarte i proporcjonalne nadwozie, które wciąż wygląda nowocześnie.

Wyróżnikiem wersji ST200 jest specjalny szary lakier Storm Grey, 17-calowe, czarne, matowe aluminiowe tarcze kół, czerwone zaciski tarcz hamulcowych, osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu, tylny dyfuzor, duży spoiler dachowy oraz zmodyfikowany zderzak przedni i progi boczne. Dodatkowe atrybuty wersji ST200 tworzą spójną całość, która idealnie podkreśla sportowy charakter modelu.

Ford Fiesta ST200 – wnętrze pojazdu

Topowa wersja Fiesty oferowana jest tylko jako trzydrzwiowy hatchback. Trzydrzwiowe nadwozie jest mniej praktyczne niż wariant 5-drzwiowy ale wygląda bardziej efektownie i lepiej pasuje do niewielkiego hot hatcha. Ponadto w takich pojazdach funkcjonalność nie jest priorytetem. Ważniejsza jest optymalna pozycja za kierownicą, niewielki, dobrze leżący w dłoniach wieniec kierownicy czy odpowiednie fotele zapewniające trzymanie boczne. To wszystko znajdziemy w Fordzie – świetne siedziska Recaro, krótką dźwignię zmiany biegów wykończoną aluminium, aluminiowe nakładki na pedały i trójramienną, skórzaną kierownicę z logo ST.

Logo ST znajdziemy również na konsoli centralnej pod panelem klimatyzacji, na fotelach i podświetlanych nakładkach progowych. Jedynymi elementami po których widać że wersja ST200 bazuje na modelu zaprezentowanym kilka lat temu jest archaiczny centralny ekran prezentujący informacje z nawigacji, systemu audio lub sparowanego telefonu oraz wyświetlacz komputera pokładowego znajdujący się pomiędzy analogowymi zegarami prędkościomierza i obrotomierza. Uzupełniłem dobrze wykonanej przestrzeni pasażerskiej jest bagażnik o pojemności 276 litrów (wersja z kołem zapasowym). Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa wzrasta do 960 litrów.

Ford Fiesta ST200 – silnik i właściwości jezdne

Najważniejszym atutem Fiesty ST200 jest jednostka napędowa i rewelacyjne właściwości jezdne. Pod maską Forda umieszczono silnik 1,6l. generujący moc 200 KM i moment 290 Nm. W stosunku do wersji ST moc wzrosła o 10%, a moment obrotowy o 20%. Skróciło to sprint do pierwszych 100km/h z 6,9 do 6.7 sekund oraz zaowocowało znacznie lepszą elastycznością na poszczególnych przełożeniach. Dodatkowo dzięki funkcji overboost maksymalnie przez 20 sekund silnik potrafi wygenerować dodatkowe 15 KM mocy i 30 Nm momentu obrotowego. W stosunku do wersji ST zmodyfikowano amortyzatory, o 27% zwiększono sztywność tylnej belki skrętnej oraz zwiększono średnice przedniego stabilizatora poprzecznego z 19 do 21 mm.

Również układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny dzięki zastosowaniu bardziej bezpośredniego przełożenia, redukcji długości drążka kierowniczego oraz modernizacji zwrotnicy. Wszystkie te modyfikacje sprawiły, że usportowiona Fiesta prowadzi się znakomicie. 200 konny silnik, precyzyjna skrzynia biegów, dobrze zestrojone zawieszenie i czuły układ kierowniczy zapewniają nie tylko optymalne osiągi ale również pewność prowadzenia, przewidywalność i stabilność w każdych warunkach. Mały Ford jest autem uniwersalnym, które sprawdzi się doskonale zarówno podczas codziennej eksploatacji jak i na torze wyścigowym.

Test Ford Fiesta ST200 – podsumowanie

W segmencie małych hot hatchów do wyboru mamy m.in. Opla Corsę OPC (207 KM) za 88 000 zł, Peugeota 208 (208 KM) kosztującego 87 600 zł, Renault Clio R.S (200 KM) wycenionego na 92 400 zł czy Seata Ibizę Cupra (192 KM) za 78 100 zł. Ford Fiesta ST200 to wydatek 94 150 zł. Pod kątem ceny zakupu to relatywnie droga propozycja, jednak wzorowe właściwości jezdne oraz radość z jazdy jaką potrafi dostarczyć Fiesta ST200 sprawiają, że jest to bardzo ciekawa propozycja w tej klasie pojazdów.

Ford Fiesta ST200 – dane techniczne

Silnik – benzynowy

  •  Pojemność skokowa – 1596 cm3
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 147 (200) przy 6000
  • Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 290 (320 z overboost) przy 2500 – 4000

Pojemność zbiornika paliwa

  • 48 litrów

Wymiary

  •  Długość (mm) – 3982
  • Wysokość (mm) – 1495
  • Szerokość bez lusterek (mm) –1722
  • Szerokość z lusterkami (mm) – 1978
  • Rozstaw osi (mm) – 2489

Napęd

  • przód

Układ kierowniczy

  •  ze wspomaganiem

Koła i opony

  •  Wymiary opon standardowych – 205/40
  • Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)

  •  Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1163
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1575

Pojemność bagażnika

  • 276 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • Centralna konsola – z 2 uchwytami na kubki i podłokietnikiem
  • Centralny zamek sterowany pilotem; zawiera 2 składane kluczyki ze zdalnym sterowaniem
  • Dolna krata wlotu powietrza – w stylistyce sportowej ST, lakierowana w kolorze Gloss Black
  • Dywaniki welurowe – z przodu i z tyłu w stylizacji ST
  • EasyFuel – system bezkorkowego wlewu paliwa, zapobiegający zatankowaniu niewłaściwego rodzaju paliwa
  • Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) z wyłącznikiem oraz możliwością wyboru jednego z 3 trybów pracy
  • Elektrycznie sterowane szyby przednich drzwi
  • Ford MyKey® – funkcja programowania i przypisania do kluczyka ograniczenia: prędkości maksymalnej i maksymalnej głośności systemu audio oraz możliwość zablokowania deaktywacji systemów wspomagających bezpieczeństwo
  • Ford Power – przycisk rozrusznika.
  • Fotel kierowcy – z ręczną regulacją położenia w płaszczyznach: przód – tył oraz góra – dół
  • Funkcja wzywania pomocy – automatyczne nawiązanie połączenia i przekazanie informacji pod nr 112 o miejscu wypadku w momencie odpalenia poduszek powietrznych lub odcięcia pompy paliwa
  • Gniazdko zasilania 12V – z przodu
  • Górna krata wlotu powietrza – w stylistyce sportowej ST, lakierowana w kolorze Gloss Black
  • Immobilizer (PATS)
  • Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS)
  • Kierownica – 3-ramienna, wykończona skórą, w stylizacji ST
  • Klamki drzwi – lakierowane w kolorze nadwozia
  • Klimatyzacja automatyczna – z elektroniczną kontrolą temperatury (EATC)
  • Kolumna kierownicy – z regulacją położenia w dwóch płaszczyznach
  • Komputer pokładowy
  • Końcówka rury wydechowej – podwójna, z chromowanym wykończeniem
  • Kurtyny boczne powietrzne – chroniące osoby w 1. i 2. rzędzie siedzeń
  • Lakier specjalny Storm Grey
  • Listwy progowe – w stylistyce sportowej ST, lakierowane w kolorze nadwozia
  • Lusterka boczne – składane elektrycznie z lampkami oświetlającymi podłoże
  • Lusterka boczne – sterowane i podgrzewane elektrycznie, z kierunkowskazami, obudowy lakierowane w kolorze nadwozia
  • Lusterko wsteczne – ściemniające się automatycznie
  • Nakładki na pedały – aluminium
  • Nakładki na progi z przodu – z podświetlanym logo ST
  • Pakiet Ambient Lighting – nastrojowe oświetlenie diodami LED konsoli centralnej i uchwytów na kubki
  • Podsufitka materiałowa – w ciemnej tonacji
  • Poduszka kolanowa dla kierowcy
  • Poduszki powietrzne – czołowe oraz boczne dla kierowcy i pasażera z przodu
  • Przedni fotel pasażera – z ręczną regulacją położenia w płaszczyznach: przód – tył, góra – dół
  • Przednie fotele – styl sportowy Recaro, z tapicerką częściowo skórzaną
  • Przednie fotele – z podgrzewanymi siedziskami
  • Przednie fotele – z zagłówkami regulowanymi w 2 kierunkach
  • Przednie światła przeciwmgielne – z obudowami w stylistyce ST, lakierowanymi w kolorze Gloss Black
  • Radioodtwarzacz Sony CD/MP3 z Ford SYNC i AppLink
  • Reflektory – wyłączane z opóźnieniem po opuszczeniu pojazdu
  • Reflektory automatyczne
  • Reflektory halogenowe – projekcyjne ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED Opcja zawiera
  • System ABS z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD) oraz układem wspomagania awaryjnego hamowania (EBA)
  • System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
  • Światła awaryjnego hamowania – włączające się automatycznie w momencie gwałtownego hamowania
  • Światła tylne częściowo w technologii LED
  • Tapicerka skórzano – materiałowa Charcoal Black
  • Tarcze kół 17″ – ze stopów lekkich, wzór 5-ramienny, lakierowane w kolorze Matt Black; ogumienie 205/40
  • Tylna kanapa – z trzecim zagłówkiem na środku
  • Tylna kanapa – ze składanym oparciem, dzielona w proporcji 60:40, z siedziskiem kanapy mocowanym na stałe
  • Tylny spojler – duży, w stylistyce sportowej, lakierowany w kolorze nadwozia
  • Uchwyt dźwigni zmiany biegów – wykończony skórą, w stylizacji ST
  • Uchwyt hamulca ręcznego – wykończony skórą
  • Układ kierowniczy – ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS)
  • Układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA)
  • Wewnętrzne klamki drzwi – z wykończeniem chromowanym
  • Wskaźnik sugerujący optymalny moment zmiany biegu
  • Wycieraczka tylnej szyby – ze spryskiwaczem
  • Wycieraczki przedniej szyby – z przerywaczem pracy ze zmiennym interwałem
  • Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera
  • Zawieszenie – sportowe ST
  • Zawieszenie – stabilizator przechyłów z przodu
  • Zderzaki – w stylistyce sportowej ST, lakierowane w kolorze nadwozia, z listwami stylizacyjnymi oraz dyfuzorem z tyłu
  • Zestaw naprawczy ogumienia

Serdecznie dziękujemy firmie Ford Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Dodaj komentarz