MotoNews.pl

Test Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BoosterJet Elegance

30 stycznia 2017

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Suzuki-SX4-S-Cross 1

Suzuki zakończyło 2016 rok z 15% wzrostem sprzedaży. U ubiegłym roku na produkty japońskiego producenta zdecydowało się 7695 polskich klientów. Najpopularniejszym modelem była Vitara z 38% udziałem w sprzedaży, na drugim miejscu uplasował się kompaktowy Baleno (20,9%), który tylko nieznacznie wyprzedził bohatera dzisiejszego testu i największego obecnie SUV’a w ofercie marki – model Suzuki SX4 S-Cross (20,6%).

Wygląd zewnętrzny Suzuki SX4 S-Cross

Nowe Suzuki to jeden z tych samochodów obok których trudno przejść obojętnie. Pośród niezliczonych uterenowionych modeli dostępnych na rynku w Suzuki SX4 S-Cross, podobnie jak w przypadku Nissana Juke, czy Citroena C4 Cactus, projektantom prawdopodobnie przyświecała zasada – „Wyróżnij się albo zgiń”.

O ile tył czy profil japońskiego modelu jest tradycyjny i zachowawczy, o tyle front nowego SUV’a jest zdecydowanie oryginalnym i niekonwencjonalnym projektem. Połączenie reflektorów przednich o nietypowym kształcie, dużego, ośmiokątnego, chromowanego grilla i masywnego zderzaka jest kompozycją, która będzie miała prawdopodobnie tyle samo zwolenników, co i przeciwników.

Aby dostosować design zewnętrzny do naszych indywidualnych preferencji Suzuki oferuje obszerny katalog opcjonalnych akcesoriów. Znajdziemy tam m.in. pakiet off-road (srebrne nakładki na przedni i tylny zderzak), pakiet areo (spoiler tylny, aluminiowe nakładki na progi, chromowana listwa pokrywy bagażnika), listwy boczne, nakładki na klamki, kilka wzorów aluminiowych felg, a nawet owiewki na szyby lub nakrętki na wentyle z logo Suzuki.

Wnętrze Suzuki SX4 S-Cross

W kabinie zdecydowano się na sprawdzone pomysły. Pozostawiono też rozwiązania z poprzedniej generacji modelu. Wzbogacono jednocześnie wyposażenie standardowe poszczególnych wersji.

W wariancie bazowym Comfort oprócz 7 poduszek powietrznych i pakietu systemów bezpieczeństwa znajdziemy również układ Hill Hold Control, system Start/Stop, czterogłośnikowy system audio z bluetooth, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy.

W wersji Premium otrzymamy m.in. dodatkowo światła do jazdy dziennej LED, dwustrefową automatyczną klimatyzację, system multimedialny z kamerą cofania, czujnik świateł i deszczu, wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą, podłokietnik siedzeń tylnych, podgrzewane fotele przednie, aluminiowe 17-calowe felgi, światła przeciwmgielne, relingi dachowe oraz przyciemniane szyby tylne.

Wariant Elegance oferuje ponadto system wspomagania awaryjnego hamowania, czujniki parkowania (przód i tył) i nawigację 3d. Topowa wersja Elegance Sun charakteryzuje się skórzaną tapicerką oraz szklanym panoramicznych dachem.

W praktyce przestronna kabina japońskiego SUV’a zapewnia komfortowe warunki podróży dla czterech osób. Jakość materiałów wykończeniowych i ich spasowanie nie budzi zastrzeżeń. Trójramienna kierownica dobrze leży w dłoniach. Przyciski na jej wieńcu pozwalają w łatwy sposób sterować systemem audio, telefonem lub tempomatem.

Obsługa klimatyzacji jest intuicyjna, a zegary na desce rozdzielczej, ekran komputera pokładowego oraz wyświetlacz na konsoli centralnej są czytelne. Jedynie regulacja głośności za pomocą dotykowych przycisków (brak tradycyjnego pokrętła) jest niewygodna. Sposób zmiany wyświetlanych informacji na komputerze pokładowym realizowany za pomocą guzika/ pokrętła umieszczonego obok deski rozdzielczej to rozwiązanie archaiczne nie pasujące do nowoczesnego SUV’a.

Pasażerowie Suzuki SX4 S-Cross mają do dyspozycji bagażnik o pojemności 430 litów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy kubatura powierzchni ładunkowej wzrasta do 875 litrów.

Silnik i właściwości jezdne Suzuki SX4 S-Cross

Po raz pierwszy w historii modelu pod maską SX4 pracują turbodoładowane jednostki benzynowe. Do wyboru mamy litrowy silnik o mocy 110 KM i momencie 170 Nm lub motor o pojemności 1.4 litra generujący moc 140 KM i moment 220 Nm.

Trzycylindrowy silnik dostępny jest w połączeniu z napędem 2WD lub 4WD oraz 5-stopniową manualną skrzynią lub 6-stopniowym automatem.Mocniejsza czterocylindrowa jednostka oferowana jest obligatoryjnie z napędem 4WD AllGrip oraz 6-stopniową skrzynią manualną lub automatem o takiej samej liczbie przełożeń.

Testowy egzemplarz wyposażony był w 140-konny silnik, napęd na wszystkie koła i manualną skrzynię biegów. W codziennej eksploatacji taki zespół napędowy zapewnia optymalne osiągi w każdych warunkach. Łączy to z relatywnie niewielkim zużyciem paliwa.

Sprint do 100km/h zajmuje 10.2 sekundy. Elastyczność na każdym z przełożeń jest optymalna. Średnie zużycie paliwa oscyluje w granicach 7 – 7.5 litra na każde pokonane 100 km.

Dodatkowym atutem Suzuki jest system AllGrip z czterema trybami jazdy: Auto, Sport, Snow i Lock. Auto i Sport idealnie sprawdzają się podczas standardowej eksploatacji na asfaltowych nawierzchniach. Snow i Lock w połączeniu z 18 cm prześwitem i plastikowymi, dolnymi, osłonami biegnącymi wokół całego nadwozia sprawdzi się po zjechaniu z utwardzonych nawierzchni.

Uzupełnieniem dynamicznego silnika jest precyzyjny układ kierowniczy oraz zawieszenie, które z jednej strony dobrze wybiera wszelkie niedoskonałości nawierzchni, z drugiej zaś zapewnia przewidywalne i stabilne prowadzenie w każdych warunkach.

Podsumowanie

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy Suzuki diametralnie przebudowało swoją ofertę. Do gamy powrócił model Baleno i Ignis. Vitara gabarytowo spadła segment niżej. Suzuki SX4 jest obecnie największym modelem w palecie producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Pojawiły się nowoczesne turbodoładowane silniki benzynowe i wersje hybrydowe. Zrezygnowano z jednostek wysokoprężnych. Poprawiła się jakość wykończenia, a design zewnętrzny stał się bardziej odważny. Wyniki sprzedaży pokazują, że jest to strategia, którą doceniają miłośnicy marki. Trzecia pozycja Suzuki SX4 S-Cross w rankingach sprzedaży marki udowadnia, że modernizacja modelu spotkała się z przychylnością klientów.

Dane techniczne

Silnik

  • Benzynowy
  • Pojemność skokowa – 1373 cm3
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 103 (140) przy 5500
  • Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 220 przy 1500 – 4000

Pojemność zbiornika paliwa

47 litrów

Wymiary

  • Długość (mm) – 4300
  • Wysokość (mm) – 1580 (1585 z relingami dachowymi)
  • Szerokość (mm) –1785
  • Rozstaw osi (mm) – 2600

Napęd

-4WD

Układ kierowniczy

ze wspomaganiem

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 215/55
  • Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1215
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1730

Pojemność bagażnika

430 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Elegance. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • 7 poduszek powietrznych (łącznie z poduszką kolanową kierowcy)
  • ABS + EBD + BAS
  • Audio CD/MP3/USB + 6 głośników
  • Automatyczne światła
  • Bagażnik z system podwójnej składanej podłogi
  • Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem
  • Chromowane listy okienne
  • Czujnik deszczu
  • Dzielone i składane oparcie tylnej kanapy (60:40)
  • Elektryczna regulacja szyb (przód/tył)
  • Elektrycznie podgrzewane lusterka zewnętrzne
  • Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
  • Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
  • ESP® + TC
  • ESS (funkcja ostrzegania o hamowaniu awaryjnym)
  • Felgi aluminiowe 17″
  • Głośnik centralny
  • Hill Hold Control
  • Immobiliser
  • Interaktywny system multimedialny ze zintegrowaną tylną kamerą cofania
  • Klamki i lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa
  • Komunikacja bezprzewodowa Bluetooth® z zestawem głośnomówiącym
  • Nawigacja satelitarna 3D
  • Pakiet Oświetlenie
  • Pakiet Outdoor (osłony nadkoli, drzwi, progów i zderzaków)
  • Podgrzewane fotele przednie
  • Podłokietnik w oparciu tylnej kanapy (z uchwytem na 2 kubki)
  • Przednie światła przeciwmgłowe
  • Przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia
  • Radar Brake Support (system wspomagania hamowania awaryjnego z detektorem radarowym)
  • Reflektory halogenowe typu projekcyjnego
  • Reflektory LED Hi/Low (światła mijania i drogowe)
  • Regulacja kolumny kierownicy: pion + poziom
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy i pasażera z przodu
  • Relingi dachowe srebrne
  • Samościemnające się lusterko wsteczne
  • Schowek na okulary
  • Skórzana kierownica wielofunkcyjna
  • Srebrne nakładki progów i zderzaka tylnego
  • System Engine Auto Stop Start
  • System kluczyka elektronicznego
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Tempomat adaptacyjny z ogranicznikiem prędkości
  • TPMS – czujniki ciśnienia w oponach
  • Zestaw naprawczy koła
  • Zintegrowane czujniki cofania (przód/tył) z sygnalizacją dźwiękową i wizualną

Serdecznie dziękujemy firmie Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert