MotoNews.pl

Test Citroen C3 1.2 PureTech Feel

czwartek, 27 lipca 2017

« poprzedni | auto test | następny »
Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Citroen-C3-PureTech 27
Ceny samochodów – Info-Ekspert

Citroen C3 debiutował na rynku 15 lat temu. Dwie pierwsze generacje modelu znalazły ponad 3,5 miliona nabywców na całym świecie. W ubiegłym roku do salonów trafiła trzecia odsłona francuskiego modelu, która w ciągu pierwszych sześciu miesięcy przekonała do siebie ponad 100 000 klientów. C3 to bardzo ważny model dla marki sygnowanej szewronem, stanowi on prawie 20% całkowitej sprzedaży Citroena w Europie, a w Polsce jest obecnie najpopularniejszym modelem w gamie producenta.

Citroen C3 1.2 PureTech Feel – wygląd zewnętrzny

Design zewnętrzny miejskiego Citroena zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurentów w segmencie. Odważny i niebanalny wygląd jest kontynuacją trendu stylistycznego zapoczątkowanego przez modele C4 Picasso i C4 Cactus. Znajdziemy więc tutaj nietypowy układ świateł przednich oraz designerskie, osłony drzwi – Airbump. Najwyżej na styku maski i zderzaka osadzone zostały wąskie LED-owe światła dzienne, poniżej znalazły się światła mijania i drogowe, a na samym dole reflektory przeciwmgielne. Niebanalny pomysł, który wygląda dobrze zarówno w rodzinnym minivanie – C4 Picasso, kompaktowym Cactusie i miejskim C3. Z kolei opcjonalne (1240 zł) Airbumpy nie tylko wyglądają rewelacyjnie, ale również chronią drzwi przed uszkodzeniami o które nie trudno podczas miejskiej eksploatacji.

W profilu zwracają uwagę czarne osłony nadkoli, listwy chroniące progi oraz dolne nakładki zderzaków, które mogą kojarzyć się z segmentem crossoverów. Tył zwieńczony został niewielkim spoilerem oraz owalnymi reflektorami. Dodatkowym atutem Citroena jest możliwość personalizacji wyglądu zewnętrznego. Do wyboru mamy dziewięć kolorów lakieru, które możemy połączyć z jednym z trzech kolorów dachu. Barwa dachu definiuje kolor obramowań świateł przeciwmgielnych, obudowy lusterek i elementu graficznego na Airbumpach.

Citroen C3 1.2 PureTech Feel –  wnętrze pojazdu

W kabinie dominuje stylowy minimalizm. W dużej mierze to zasługa trzech dostępnych opcjonalnie pakietów wykończenia wnętrza: Metropolitan Grey (1500 zł), Urban Red (1500 zł) i Hype Colorado (2300 zł), które określają wygląd deski rozdzielczej, kierownicy, rodzaj tapicerki czy wykończenie boczków drzwi. Trafnie dobrana kolorystyka wnętrza i ciekawe detale takie jak uchwyty na drzwiach inspirowane torbami podróżnymi, niebanalne kratki nawiewu powietrza czy przetłoczenia na drzwiach sprawiają, że całość prezentuje się bardzo dobrze i tworzy spójne, ciekawe wnętrze.

Główne miejsce na konsoli centralnej zajmuje 7-calowy ekran na którym wyświetlane są informacje m.in. z systemu audio, sparowanego telefonu, nawigacji, komputera pokładowego oraz klimatyzacji. Sterowanie klimatyzacją byłoby prostsze i bardziej intuicyjne gdyby zastosowano tradycyjne pokrętła. Z drugiej jednak strony takie rozwiązanie pozwoliło ograniczyć do minimum ilość przycisków na konsoli centralnej. Pod ekranem znalazło się tylko pokrętło regulacji głośności, przyciski ogrzewania szyby przedniej i tylnej, świateł awaryjnych oraz centralnego zamka. W C3 inaczej niż w C4 Picasso i Cactusie zrezygnowano z cyfrowych zegarów i powrócono do analogowych wskaźników prędkości, obrotów, poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Ta zmiana wpłynęła korzystnie, na czytelność tych informacji i wygląd samej deski rozdzielczej.

 

Ciekawym rozwiązaniem o którym warto wspomnieć jest również sygnowana przez Citroena kamera ConnectedCAM. Wideorejestrator kosztujący 2500 zł posiada kąt widzenia 120 stopni i pamięć wewnętrzną 16 GB. W dobie rosnącej popularności kamer samochodowych może być to opcja, która spotka się z zainteresowaniem klientów. Jej dodatkowym atutem jest również to, że jest estetycznie wbudowana w obudowę lusterka, nie ogranicza widoczności kierowcy i nie wymaga podłączenia dodatkowego kabla zasilania.

W kabinie C3 mogą wygodnie podróżować 4 dorosłe osoby. Fotele są obszerne, ale zdecydowanie brakuje im wyprofilowania. Sprawdzają się podczas spokojnej, miejskiej eksploatacji ale już np. na szybciej pokonywanych zakrętach daje o sobie znać brak jakiegokolwiek podparcia bocznego.

Za asymetrycznie dzielonym oparciem tylnej kanapy wygospodarowano bagażnik o pojemności 300 litrów. Po złożeniu oparć kubatura przestrzeni bagażowej wzrasta ponad trzykrotnie do 922 litrów. Transport mniejszych rzeczy ułatwią nam obszerne schowki w drzwiach, na konsoli centralnej lub przepastny schowek przed fotelem pasażera.

Citroen C3 1.2 PureTech Feel –  silnik i właściwości jezdne

Pod maską miejskiego hatchbacka pracuje trzycylindrowy silnik o mocy 110 KM i momencie obrotowym 205 Nm. Wartości te pozwalają na rozpędzenie ważącego 1125 kg pojazdu do 100km/h w czasie 10,4 sekundy i osiągniecie prędkości maksymalnej 188km/h. Osiągi te są wystarczające do sprawnego poruszania się, jednak dźwięk silnika nie jest zbyt przyjemny, a podczas jazdy na autostradzie brakuje 6 biegu, który ograniczyłby hałas w kabinie i zmniejszył zużycie paliwa. Minusem jest również bardzo duży skok dźwigni zmiany biegów. W codziennej eksploatacji Citroen potrzebuje ok. 7 litrów paliwa na każde 100 km w mieście i ok. 5,5 litra w trasie. Zawieszenie zostało zestrojone z naciskiem na maksymalny komfort i dobrze wybiera wszelkie niedoskonałości nawierzchni.

Test Citroen C3 1.2 PureTech Feel –  podsumowanie

Ceny Citroena zaczynają się już od 39 900 zł. W ofercie znajdziemy trzy silniki benzynowe o mocach 68 KM, 82 KM i 110 KM oraz dwa diesle generujące 75 lub 100 KM. Standardowo jednostki napędowe współpracują z 5-stopniową manualną skrzynią biegów, którą w najmocniejszej wersji silnika benzynowego za dopłatą 5600 zł możemy zamienić na 6-stopniowy automat. Do wyboru są trzy warianty wyposażenia: Live, Feel i Shine. W podstawowej wersji na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in.: szyby przednie regulowane elektrycznie, 6 poduszek powietrznych, fotel kierowcy z regulacją wysokości, czy tempomat. Optymalnym wyborem wydaje się więc kolejny poziom wyposażenia Feel w którym dodatkowo znajdziemy spodziewane w tym segmencie pojazdów: klimatyzację, radio z bluetooth, sterowane elektrycznie lusterka czy światła dzienne LED.

Citroen C3 1.2 PureTech Feel – dane techniczne:

Silnik – benzynowy

  •  Pojemność skokowa – 1199 cm3
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 81 (110) przy 5500
  • Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 205 przy 1500

Pojemność zbiornika paliwa:

  • 45 litrów

Wymiary

  •  Długość (mm) – 3996
  • Wysokość (mm) – 1474
  • Szerokość (mm) –1749
  • Szerokość lusterkami (mm) – 2007
  • Rozstaw osi (mm) – 2540

Napęd

  •  na koła przednie

Układ kierowniczy

  •  ze wspomaganiem

Koła i opony

  •  Wymiary opon standardowych – 195/65
  • Standardowe obręcze kół – 15” (stalowe)

Masa(kg)

  •  Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1125
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1600

Pojemność bagażnika

  • 300 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja wyposażenia Feel. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS REF AFU
  • AFIL sygnał dźwiękowy + alert na desce rozdzielczej / Rozpoznawanie znaków prędkości + zatwierdzanie w tempomacie
  • Airbag czołowy kierowcy
  • Airbag czołowy pasażera odłączany
  • Airbagi boczne z przodu + Airbagi kurtynowe z przodu i z tyłu
  • Alarm niezamierzonego przekroczenia linii
  • Asystent ruszania na wzniesieniach
  • Automatycznie włączanie świateł awaryjnych przy nagłym hamowaniem
  • Coffee brake Alert
  • Dźwignia hamulca postojowego pokryta tworzywem z chromowanym przyciskiem
  • Dźwignia zmiany biegów z tworzywa, mieszek ze skaju
  • ESP bez możliwości odłączania
  • Fotel kierowcy regulowany na wysokość
  • Gniazdo 12V
  • Kanapa tylna dzielona 2/3 – 1/3
  • Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
  • Kierownica z dekorami Chrome satin i sterowaniem radia
  • Klamki drzwi lakierowane w kolorze nadwozia
  • Klimatyzacja manualna
  • Koła stalowe 15” + kołpaki ARROW – 195/65 R15 T
  • Komputer pokładowy
  • Kontrola ciśnienia w ogumieniu
  • Kontrolka zapięcia pasów
  • Lampy tylne 3D
  • Listwy chromowane z przodu, kontur świateł dziennych
  • Lokalizacja samochodu – włączanie świateł mijania (trzeci przycisk na pilocie)
  • Lusterka boczne sterowane elektrycznie
  • Mocowania ISOFIX z przodu
  • Obicia drzwi przednich z tworzywa
  • Oświetlenie wnętrza z przodu LED, progresywne
  • Schowek pod ekranem 7”
  • Szyby barwione
  • Szyby przednie sterowane elektrycznie
  • Światła dzienne DRL LED
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • Wskaźnik temperatury zewnętrzne
  • Wspomaganie kierownicy
  • Zabezpieczenie mechaniczne przed otwarciem drzwi tylnych przez dzieci\
  • Zderzaki w kolorze nadwozia
  • Zestaw naprawczy

Wyposażenie dodatkowe:

  • Citroën Connect NAVi 3D na ekranie dotykowym 7’’ z funkcją Mirror Screen, nawigacja typu NAC z 6 głośnikami, Mirror Screen, bluetooth, USb i mini-Jack
  • ConnectedCAM Citroën™
  • Czujniki parkowania z tyłu
  • Lakier Almond Green
  • Pakiet Widoczność (Automatyczne włączanie wycieraczek, Automatyczne włączanie świateł mijania (czujnik zmierzchowy), Oświetlenie towarzyszące „follow home”, Reflektory przeciwmgłowe, Lusterka zewnętrzne ogrzewane, Lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne
  • Reflektory przeciwmgielne
  • Siedzenia przednie podgrzewane
  • Szyby rz.II i tylna dodatkowo przyciemniane
  • Tapicerka Metropolitan Grey (Pokrycia foteli materiałowe „collection” z kieszeniami w oparciach, Panele drzwi z pokryciem tekstylnym z uchwytami typu „walizkowego”, Dekory chromowane: deska rozdzielcza, nawiewy, dźwignia zmiany biegów, Kierownica, pokryta skórą dekory Noir brillant i chrome satin, Dekory nawiewów powietrza, Szyby tylne sterowane elektrycznie

Serdecznie dziękujemy firmie Citroen Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Waszym zdaniem:

  1. Zbyszek:
    11 listopada 2017 o godz. 0:10

    Dzięki za ten artykuł, kupiliśmy c3 miesiąc temu i jeździmy całą rodziną: ja, żona i córka. Prowadzi się bardzo wygodnie, fajne są możliwości personalizacji. Jeżeli ktoś się zdecyduje, to moim zdaniem warto dopłacić te 1200 zł, dla AirBump’ów na drzwiach.

Dodaj komentarz