Audi RS 3 - taniec na śniegu

Audi RS 3 - taniec na śniegu25.03.2022
Emocjonujące wrażenia z jazdy kompaktowym modelem typu RS, a charakterystyczny dla RS system wyboru trybów jazdy daje możliwość kontrolowanego driftu.

Quattro to Audi, a Audi to quattro. Napęd na cztery koła jest jednym z głównych obszarów kompetencji marki i zapewnia optymalną trakcję na każdej nawierzchni. W Audi RS 3 po raz pierwszy zastosowano napęd quattro w połączeniu z systemem RS Torque Splitter płynnie rozdzielającym moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami, wykorzystując do tego po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na każde koło tylnej osi. Drifting w samochodzie z napędem na cztery koła? Oto jak to działa w RS 3.

Audi RS 3

Wystarczy otworzyć menu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dostępnych jest w nim siedem trybów: efficiency, comfort, auto, dynamic, RS Individual oraz dwa profile jazdy specyficzne dla RS 3: RS Performance do jazdy po torze wyścigowym i RS Torque Rear do jazdy po zamkniętych drogach. Ten ostatni tryb to ustawienie, które jest potrzebne do driftu w RS 3.

Kluczowym, wykorzystywanym do tego celu elementem technicznym jest tu RS Torque Splitter - jedna z najważniejszych innowacji jakie znajdziemy w Audi RS 3. Chociaż układ napędowy quattro jeśli chodzi o tylną oś jest identyczny jak w poprzednim modelu, mechanizm różnicowy tylnej osi ze sprzęgłem wielopłytkowym został zastąpiony elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielotarczowym na każdym z kół tylnej osi.

Audi RS 3

Dzięki temu, układ RS Torque Splitter może płynnie i w pełni zmiennie rozdzielać moment napędowy pomiędzy tylnymi kołami. W rezultacie uzyskano lepszą stabilność, szczególnie na mokrej nawierzchni, oraz lepszą zwrotność podczas szybkiego pokonywania zakrętów.

Oto jak to wszystko działa z technicznego punktu widzenia: Moment obrotowy dostarczany przez silnik do skrzyni biegów jest przekształcany w zależności od wybranego biegu i przekazywany do mechanizmu różnicowego napędu przedniej osi jako ogólny moment napędowy. Stamtąd jest przekazywany na koła przednie za pośrednictwem mechanizmu różnicowego osi przedniej, a po zamknięciu sprzęgieł układu RS Torque Splitter - na oś tylną za pośrednictwem przekładni kątowej i wału Kardana.

Audi RS 3

Wał Kardana jest połączony bezpośrednio z układem RS Torque Splitter. Przekładnia kątowa przenosi moment obrotowy dla tylnej osi na sprzęgła wielopłytkowe napędu tylnej osi. Jeśli jedno z przednich kół wpadnie w poślizg, uwolniony w ten sposób moment obrotowy może zostać rozdzielony na jedno lub oba koła osi tylnej. Na tylną oś można przenieść maksymalnie 50% siły napędowej. Tryb RS Torque Rear, zaprojektowany specjalnie na zamknięte drogi, wywołuje znaczną nadsterowność, przenosząc cały moment napędowy na tylną oś na koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu.

Audi RS 3

Drifting i sportowa jazda z dynamiką poprzeczną to ogromna frajda - zwłaszcza z pięciocylindrowym silnikiem turbodoładowanym o mocy 400 KM, ceramicznymi hamulcami i sportowym zawieszeniem RS.

Źródło: Audi