Superkomputery pracują dla Audi

Superkomputery pracują dla Audi02.05.2008
Gdy Christopher Rhody rozpoczyna test zderzeniowy, wokół panuje spokój i cisza. Żadnego huku uderzenia, żadnego odgłosu tłuczonego szkła i zginanych blach. Pracownik Audi, odpowiedzialny w Dziale Rozwoju za ochronę boczną i głowy, ...

...ustawia warunki zderzenia w komputerze. Dzięki nowym superkomputerom symulacje wypadków mogą być przeprowadzane w sposób jeszcze precyzyjniejszy i bardziej zbliżony do warunków rzeczywistych. Klaster [cluster], czyli 320 komputerów połączonych ze sobą, ma moc obliczeniową przekraczającą 15 teraflopów, co odpowiada 15 bilionom operacji obliczeniowych na sekundę. Jest to najszybszy komputer stosowany w przemyśle motoryzacyjnym i jeden z 150 najszybszych na świecie.

"Nowy superkomputer wielokrotnie przyspiesza przebiegi symulacji. Przy naszej ciągle rosnącej palecie modeli niezbędne jest, aby każdy model jeszcze w trakcie prac projektowych sprawdzić najdokładniej, jak to jest możliwe i to we wszystkich sytuacjach, które mogą kiedykolwiek wystąpić" – objaśnia Dr. Ulrich Widmann, szef Działu Rozwoju Bezpieczeństwa Pojazdów w AUDI AG. Im szybszy komputer, tym wypadki mogą być symulowane bardziej precyzyjnie. Konstruktorzy przeprowadzają tygodniowo około 5.000 symulacji – od zderzenia czołowego do specjalnych testów poszczególnych podzespołów – i dzięki temu już przed zbudowaniem pierwszego prototypu mogą ocenić słabe punkty samochodu i je usunąć. Dzięki symulacjom zderzeń możliwe jest projektowanie samochodów odpowiadających aktualnej sytuacji na rynku, aby na przykład szybciej reagować na oczekiwania klientów lub lepiej wykorzystać wiedzę zebraną podczas badań wypadków prowadzonych przez Audi Accident Research Unit (AARU).

Hans Ulrik von Bülow, odpowiedzialny w Audi za prace rozwojowe przy użyciu komputerów, może to potwierdzić: "Nowy klaster o wielkiej mocy jest gwarantem bezpieczeństwa i jakości wszystkich modeli Audi." Jednocześnie nowy nabytek jest niezwykle efektywny. Serwery 320 komputerów HP (typ HP Prowiant BL460c) są zamontowane w ośmiu tzw. rack’ach o wysokości dwóch metrów i zabierają w ten sposób około 30 procent mniej miejsca, niż normalne komputery do symulacji zderzeń. Ponadto klaster dzięki wydajnemu chłodzeniu zużywa o 25 procent mniej energii – 86 kW zamiast normalnych 115 kW.

AUDI AG ma powody, aby rozszerzać zasoby swoich komputerów. Musi sprostać wyzwaniom, jakie stawia stale rosnąca paleta modeli. Ze względu na coraz większy stopień skomplikowania pojazdów, bez szeroko zakrojonych symulacji zderzeniowych prace projektowe nad nowymi samochodami nie byłyby dzisiaj już możliwe. Zastosowanie symulacji komputerowych pozwoliło na znaczne podwyższenie jakości produktów.

Podczas trwającego 48 miesięcy etapu projektowo – konstrukcyjnego nowy model przechodzi około 1.000 symulacji tygodniowo. Przed zbudowaniem pierwszego prototypu wirtualny samochód ma za sobą ponad 100.000 symulacji. Ich wyliczenie, zależnie od stopnia skomplikowania wypadku, może trwać od 30 minut do jednego tygodnia. Gdy później konstruktor rozbije auto w rzeczywistym teście zderzeniowym, będzie ono gwarantowało już bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki udoskonaleniom, wprowadzonym na podstawie symulacji komputerowych.

Źródło: Audi