Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback17.09.2009 Litera "S" oznacza "Sport" i jednocześnie wysoką efektywność - typowe dla Audi. S5 Sportback jest czołowym modelem nowej serii Sportback. Pięciodrzwiowe coupe napędza wysokoefektywny silnik V6 z kompresorem, dysponujący mocą 245 kW (333 KM).

Współpracuje on z siedmiobiegową przekładnią S tronic i napędem quattro, na życzenie Audi dostarcza innowacyjny sportowy mechanizm różnicowy.

Audi S5 Sportback 1 Jednostką napędową Audi S5 Sportback jest trzylitrowy silnik V6, w którym o doładowanie dba mechaniczny kompresor umieszczony między rzędami cylindrów rozstawionymi pod kątem 90 stopni. Wytwarza on ciśnienie do 0,8 bar. Dwie chłodnice powietrza doładowującego obniżają temperaturę zasysanego powietrza i poprawiają w ten sposób wypełnienie komór spalania.

Sześciocylindrowy silnik o pojemności skokowej 2.995 cm3 jest doskonałym przykładem realizacji filozofii Audi zakładającej, że osiągi i efektywność nie wykluczają się wzajemnie, lecz świetnie się uzupełniają. Moment obrotowy tego silnika wynosi 440 Nm od 2.900 do 5.300 obr./min. S5 Sportback przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,4 sekundy (wartość tymczasowa) i rozpędza się do ograniczonej elektronicznie prędkości 250 km/h. Spontaniczna reakcja na pedał gazu, doskonała siła ciągu i basowe brzmienie sprawiają, że jazda tym autem to czysta przyjemność. Silnik V6 z kompresorem zużywa średnio zaledwie 9,7 litra paliwa na 100 km (wartość tymczasowa), co jest najlepszą wartością w tej klasie mocy.

Również technologia przeniesienia mocy podkreśla czołową pozycję S5 Sportback. Model ten zjeżdża z taśmy produkcyjnej z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową S tronic i stałym napędem na wszystkie koła quattro, lekko podkreślającym tył.

Audi S5 Sportback 2 Na życzenie Audi montuje sportowy mechanizm różnicowy – nowoczesną przekładnię tylnej osi, która w sposób zmienny rozdziela siły między tylne koła w zależności od potrzeb i jeszcze bardziej poprawia dynamikę i stabilność.

Audi S5 Sportback ma sportowo dostrojone zawieszenie. Na 18-to calowych aluminiowych obręczach kół z oznaczeniem „S“ (jako opcja dostępne są nawet koła 20-to calowe), są opony 245/40. Na czarnych zaciskach hamulców widać emblematy S5. Wspomaganie układu kierowniczego Servotronic, dostosowujące siłę wspomagania do prędkości jazdy, należy również do wyposażenia seryjnego a jako opcja dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy.

Także pod względem optycznym cały szereg elementów pozwala na odróżnienie sportowej wersji tego modelu. Przedni spojler i dyfuzor, osłona chłodnicy Singleframe, wloty powietrza, listwy na progach, krawędź obrysowa z tyłu i układ wydechowy z czterema końcówkami utrzymane są w specjalnej stylistyce. Obudowa lusterek zewnętrznych pokryta jest aluminium a reflektory ksenonowe „plus“ ze światłami do jazdy dziennej i tylne światła z diodami stanowią wyposażenie seryjne.

We wnętrzu elektrycznie regulowane fotele sportowe „S“ z tapicerką ze skóry Seidennappa, czarna lub srebrna podsufitka oraz wstawki dekoracyjne ze szczotkowanego aluminium podkreślają dynamiczny styl tego modelu. Wskaźniki są podświetlone na biało, kolorowy system informacji kierowcy przy uruchamianiu wyświetla logo S5.

Audi S5 Sportback 3Wielofunkcyjna skórzana kierownica sportowa z przełącznikami pokrytymi aluminium oraz sportowa dźwignia S tronic akcentują sportowy charakter S5 Sportback. Listwy w progach, kluczyk, kierownica i instrumenty opatrzone są logo S5.

Na życzenie dostępne są luksusowe klimatyzowane fotele. Tapicerki utrzymane są w kolorze czarnym, brązowym lub w trzech dwukolorowych kombinacjach. W elementach dekoracyjnych zastosowano Carbon, drewno brzozowe i stal nierdzewną o strukturze imitującej tkaninę. Materiał ten jest lekko szorstki w dotyku, co sprawia niezwykłe wrażenie haptyczne.

Audi S5 Sportback pojawi się w salonach w Niemczech wiosną 2010 roku.

Źródło: Audi