Audi Roadjet Concept

Audi Roadjet Concept20.01.2006
Debiut w Detroit: na North American International Automobile Show Audi pokaże światu auto studyjne Roadjet Concept – pojazd, który łączy najnowszą ewolucję języka formy Audi z całkowicie nową koncepcją przestrzenną ...

Debiut w Detroit: na North American International Automobile Show Audi pokaże światu auto studyjne Roadjet Concept – pojazd, który łączy najnowszą ewolucję języka formy Audi z całkowicie nową koncepcją przestrzenną. Także rozwiązania techniczne napędu w tym samochodzie podążają nowymi drogami: w silniku 3.2 FSI o mocy 300 KM nowoczesna technologia pozwala na uzyskanie nieosiągalnego dotychczas połączenia mocy, spontaniczności pracy i wydajności.

Audi Roadjet Concept 1 Ponadto w Audi Roadjet z montowanym wzdłużnie silnikiem zastosowano po raz pierwszy sportową, 7-biegową przekładnię bezpośrednią. Jednocześnie zaprezentowane zostały innowacyjne systemy elektroniczne, które za kilka lat będą stosowane w samochodach produkowanych seryjnie.

Sylwetka tego czterodrzwiowego samochodu typu hatchback wyraża nową i wyjątkową interpretację stylistyki Audi. Charakterystyczny jest przód z dynamiczną linią klina i typową osłoną chłodnicy Singleframe oraz dwoma dużymi wlotami powietrza poniżej zderzaków. Ponadto w Audi Roadjet Concept zastosowano duże przeszklone powierzchnie podkreślające przestronność i jasność wnętrza.

Załamująca światło linia "dynamic" powyżej progów oraz linia "ramion" modelują poziome, wyraźnie zwrócone ku drodze proporcje. Proporcje te widać także z tyłu: szerokie nadkola, trapez tylnej klapy oraz dyfuzor pod zderzakiem podkreślają sportowy charakter Audi Roadjet Concept.

Wymiary Audi Roadjet Concept – długość 4,70 m i szerokość 1,85 m – mieszczą się w standardach segmentu B. Wysokość 1,55 m oraz rozstaw osi 2,85 m oznaczają jednak większy komfort przestrzenny dla pasażerów: zarówno podwyższone fotele z dużą ilością miejsca na nogi, jak i zwiększona szerokość na wysokości ramion oraz odległość do dachu dla czterech pojedynczych foteli są nowością w tej klasie samochodów.

Za odpowiednią siłę napędową Audi Roadjet Concept odpowiedzialna jest kolejna generacja sześciocylindrowego silnika 3,2 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI. Dzięki kolektorowi ssącemu o stałej długości i nowatorskiemu układowi sterowania zaworami Audi valvelift system silnik uzyskuje moc 300 KM przy 7.000 obr./min oraz moment obrotowy 330 Nm przy 4.500 obr./min. Jednak nie tylko te wartości robią wrażenie, lecz również siła ciągu i "zrywność" silnika oraz rozwój mocy, wzrastający liniowo aż do nominalnej prędkości obrotowej.

W Roadjet Concept Audi zaprezentowało po raz pierwszy sportową, 7-biegową skrzynię biegów w połączeniu z wzdłużnie wbudowanym silnikiem i stałym napędem na wszystkie koła quattro. Przekładnia ta, blisko spokrewniona z DSG z A3 i TT, łączy zalety manualnej skrzyni biegów z zaletami nowoczesnej przekładni automatycznej i stanowi nie mające sobie równych rozwiązanie przeniesienia napędu.

Dynamiczne zawieszenie z czterowahaczową osią przednią oraz osią tylną z wahaczami trapezowymi wpływa korzystnie na dynamikę i komfort jazdy. Po raz pierwszy zastosowano regulowane amortyzatory oraz nową zębatkową przekładnię kierowniczą ze zmiennymi przełożeniem Audi dynamic steering.

Interesującą innowacją zwiększającą przyjemność jazdy jest Audi drive select. System ten, po wciśnięciu odpowiedniego przycisku, pozwala na wybór jednej z kilku charakterystyk pojazdu. Trzy tryby: "comfort", "dynamic" i "sport" zmieniają ustawienie układu kierowniczego, amortyzatorów, przekładni i charakterystyki silnika. Dzięki temu Audi drive select pozwala zasmakować różnych stylów jazdy w jednym samochodzie, w zależności od nastroju i potrzeb kierowcy.

Nowy system komunikacji Car-to-Car, zaprezentowany po raz pierwszy przez Audi w Roadjet Concept, ma wpływ przede wszystkim na bezpieczeństwo, lecz również na ekonomię i komfort. Ten powstały we współpracy z innymi producentami elektroniczny układ informacyjny opiera się na wymianie danych między uczestniczącymi w ruchu samochodami oraz dostępną w otoczeniu infrastrukturą informatyczną poprzez sieć WLAN.

Technologia ta otwiera nowe horyzonty. Analiza danych związanych z ruchem na drodze pozwala na unikanie korków albo nawet wypadków. Dzięki połączeniu ze stacjonarnymi sieciami możliwe będzie w niedalekiej przyszłości nie tylko znalezienie wolnego miejsca parkingowego przed dojechaniem w okolicę parkingu, lecz także zarezerwowanie go.