MotoNews.pl

Skoda Octavia 1,5 TSI – nowoczesność po czesku

07 lutego 2021

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Skoda-Octavia-15TSI

Współczesna Octavia w rodzinie Skody obecna jest od 1996 roku. Pierwsza wersja dzieliła płytę podłogową z takimi modelami jak Volkswagen Golf oraz Audi A3.

Co by dużo nie mówić, jedynka była bardzo udana, podobnie jak każda następna wersja Octavii, a obecnie produkowana jest już czwarta generacja tego kompaktowego modelu.
Do testów tym razem dostaliśmy wersję Style z silnikiem 1,5 TSI w nadwoziu kombi. Jakie są nasze wrażenia z nowej Octavii? Zapraszam na test.

Stylistyka

Nowa Octavia stylistycznie kontynuuje trend zapoczątkowany przez Skodę Scalę. Względem poprzedniej generacji obecny model uległ powiększeniu, zyskał też bardziej muskularną sylwetkę z większą ilością ostrych linii.

Największe zmiany znajdziemy z przodu oraz z tyłu samochodu, linia boczna w zasadzie pozostała bez większych zmian, pojawiły się jedynie nowe bardziej wyraziste przetłoczenia.

Skoda Octavia 15TSI 4

Z przodu najbardziej rzucają się w oczy światła, spłaszczone względem tego co do tej pory było spotykane w tym modelu. Jednak przednie lampy nie są już takie zwykłe – LEDowe lampy MATRIX dysponują funkcją wyłączania poszczególnych segmentów tak, aby nie oślepiać innych kierowców. Działa to na tyle dobrze, że praktycznie zapomniałem o tej opcji całkowicie.

Tył nowej Skody Octavii został narysowany ostrą kreską. Linie lamp bardzo dobrze współgrają z przetłoczeniami w nadwoziu oraz podkreślają logo producenta oraz nazwę modelu.

Wnętrze

Największą nowoczesność oraz liczne innowacje znajdziemy we wnętrzu Octavii. Nowa deska rozdzielcza została pokryta materiałem dodając… przytulności i elegancji. Klasyczne przyciski i pokrętła zostały zmienione na coś bardziej współczesnego. Klasyczne pokrętło do włączania świateł zostało z kolei zmienione na przyciski. Czy jest to lepsze rozwiązanie? Trudno powiedzieć – przy starym systemie dotknięcie ręką wystarczyło, aby poznać aktualne ustawienie.

Skoda Octavia 15TSI 14

Najpotrzebniejsze przyciski znajdziemy na konsoli centralnej pod wyświetlaczem multimedialnym, resztę ustawień np. podgrzewanie czy wentylowanie foteli można ustawić bezpośrednio z wyświetlacza.

Zaraz pod ekranem znajduje się czarna listwa z zagłębieniem, dzięki któremu reguluje się poziom wzmocnienia systemu audio. Tą funkcję odkryłem przez przypadek, ale po bliższym zapoznaniu jest wygodna i intuicyjna.

Skoda Octavia 15TSI 19

Zostając przy multimediach, Skoda ma złącza USB typu C oraz ładowanie indukcyjne w schowku przed gałką zmiany biegów. Posiadacze starszych telefonów mogą mieć problem z ładowaniem i komunikacją z systemem multimedialnym. Obsługiwane są jednak bezprzewodowe systemy takie jak CarPlay. To jest znakomite posunięcie, bo po skorzystaniu z tego rozwiązania ciężko wrócić do systemu przewodowego. Standardem jest już praktycznie wyświetlacz zamiast zegarów, a możliwość dostosowania wyświetlanych informacji jest tutaj bardzo przydatna.

Nowa jest również kierownica dwuramienna, bardzo wygodna w użytkowaniu. Stylistycznie została zaprojektowana tak, aby „wirtualnie” było trzecie ramię – efekt jest ciekawy i nie wygląda nienaturalnie. Testowany model wyposażony został w panoramiczny dach, którym sterowanie odbywa się poprzez panel na suficie, panel jest oczywiście dotykowy i tyczy się to również włączania oświetlenia kabiny.

Skoda Octavia 15TSI 23

Jak na Skodę przystało, ciekawym i praktycznym rozwiązaniem jest schowek na parasol/miotełkę w drzwiach kierowcy i pasażera. Tylne miejsca są wygodne, a skrajne siedzenia są podgrzewane. Praktycznie wszystko jest standardowe i takie, jakiego można się spodziewać po Skodzie. Jednak nie można pominąć dotykowo włączanego oświetlenia oraz obszytych elementów z boku kanapy.

Zamiast twardego plastiku na połączeniu kanapy ze ścianą boczną mamy miłe obicie. Komfort pełną gębą. Bagażnik jest bardzo obszerny i foremny. Nie zabrakło praktycznych rozwiązań, takich jak dwustronna mata bagażnika (z jednej strony dywanik z drugiej guma), haczyki na zakupy po dwa na każdą stronę. W bagażniku znajdziemy też dźwignię do rozkładania tylnej kanapy. Pod podłogą bagażnika kryje się koło zapasowe, co jest obecnie rzadkością.

Osiągi

Turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1,5 litra generuje 150KM i wprawia testowaną Octavię w ruch za pośrednictwem manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów. Nie jest to zestawienie bardzo szybkie, ale do codziennych zadań w zupełności wystarczające.

Skoda Octavia 15TSI 34

Spalanie przy mieszanej jeździe oscyluje w granicach 6,5l na 100km. Oczywiście jeżeli zacznie się eksploatować auto bardziej „rajdowo” to wyniki 9l nie powinien dziwić. Wracając do wspomnianej, manualnej skrzyni biegów to jest dobrze zestopniowana, a biegi wchodzą bez problemu.

Skoda Octavia 15TSI 30

Wewnątrz samochodu podczas jazdy jest cicho, nawet przy szybszej autostradowej jeździe do uszu przedostaje się głównie szum powietrza opływający karoserię. Zawieszenie jest dość komfortowe i dobrze wybiera nierówności na drodze, a prowadzenie jest pewne i samochód nie przechyla się w zakrętach. To za sprawą adaptacyjnego zawieszenia DCC w jakie testowany model był wyposażony.

Podsumowanie

Nowa Skoda Octavia wprowadza świeżość i nowoczesność do rodziny Skody. Zastosowane rozwiązania ułatwiają korzystanie z samochodu i czynią je łatwiejszym. Praktyczność nie uległa pogorszeniu, a nawet poprawiła się. Dla rodzin, które dużo podróżują ten model daje bardzo duży komfort podróżowania zachowując jednocześnie niskie zapotrzebowanie na paliwo. Jest to bardzo komfortowy samochód, który jest ładnie, a przede wszystkim nowocześnie wykonany.

Skoda Octavia 15TSI 35

Zalety

  • Bezprzewodowa łączność z telefonem (CarPlay)
  • Estetycznie wykonane wnętrze

Wady

  • W czerwonym kolorze przód samochodu wygląda dość plastikowo
  • Brak wejścia na standardowe USB

Dziękujemy firmie Skoda Polska za udostępnienie samochodu do testu. Link do cennika Octavii Style: https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-11337-skoda-octavia.html

Tekst i zdjęcia: Filip Wykowski – MotoNews.pl