MotoNews.pl

EVOS Concept, czyli nowy język projektowania w Fordzie

31 sierpnia 2011

Marka, model | ,
Ford EVOS Concept 7

Ford przedstawił swój nowy pojazd koncepcyjny o nazwie Evos, który zadebiutuje oficjalnie podczas IAA we Frankfurcie już za parę tygodni. Evos ma reprezentować nowy język projektowania marki, który zostanie wykorzystany w przyszłych modelach noszących plakietkę w kształcie błękitnego owalu na masce.

Evos to czterodrzwiowy, czteroosobowy samochód typu „fastback”. Mierzy 4,5 m długości, 1,97 m szerokości, 1,36 m wysokości, a jego osi rozstawiono w odległości 2,74 m. Zarówno przednie, jak i tylne drzwi uchylają się ku górze w stylu Mercedesa SLS AMG Gulwing. Oryginalne słupki A nadają mu klasyczny wygląd pojazdu GT.

Nowy styl designu w Evosie producent definiuje następująco:

  • sylwetka sugerująca sprawność (profil dachu i wąskie, podtrzymujące go słupki)
  • wyrafinowany kształt powierzchni nadwozia (muskularne nadkola)
  • elementy o technicznym charakterze (wąskie reflektory i światła tylne, końcówki rur wydechowych zintegrowane z dyfuzorem)
  • wizualna sugestia najwyższej jakości.

Evos korzysta z napędu hybrydowego typu plug-in z bateriami litowo-jonowymi (PHEV) napędzającego także Forda C-MAX Energi, który pojawi się w salonach sprzedaży w USA w przyszłym roku, a na naszym kontynencie za dwa lata. Pojazd posiada silnik benzynowy i elektryczny, które mogą pracować wspólnie lub oddzielnie. Ford nie ujawnił jeszcze danych dotyczących osiągów Evosa, ale wiemy, że jego zasięg ma zamykać się w 800 km (dane te odnoszą się zapewne do łącznego zasięgu obu silników).

Evos będzie korzystać z supernowoczesnych systemów komunikacyjnych, takich jak SYNC i będzie potrafił rozpoznać kierowcę oraz automatycznie dostosować parametry jazdy do jego preferencji. Ford nazywa tę koncepcję „cloud connectivty”.

Evos to także przykład adaptacyjnych technologii Forda, dzięki którym może automatycznie dostosować się do lokalnych warunków drogowych i pogodowych. Evos potrafi przekonfigurować ustawienia jednostek napędowych, układu kierowniczego, zawieszenia i układu hamulcowego bazując na informacjach pozyskiwanych z map i stanu pogody.

Ford wyposażył Evosa w system „driver wellnes”, w skład którego wchodzą zaawansowane czujniki badające jakość powietrza w kabinie oraz system filtrów ułatwiający życie alergikom.

Evos w takiej formie, w jakiej został dziś zaprezentowany, najprawdopodobniej nie wejdzie do produkcji i jest raczej modelem pokazowym. Możemy się jednak spodziewać, że większość rozwiązań znajdziemy w innych, nowych modelach Forda.

Zdjęcia: Ford, opracowanie: BM