MotoNews.pl

Mercedes-Benz SL 2012

15 grudnia 2011

Kategoria | Premiery
Mercedes-Benz SL 21

Zupełnie nowy Mercedes-Benz SL kontynuuje znamienite tradycje swoich poprzedników. Już od 60 lat jego imię jest jeżdżącym synonimem sportowego sznytu, stylu i komfortu. I tak jak poprzednie pokolenia, nowy model przoduje w dziedzinie innowacji. Po raz pierwszy w historii roadster został niemal całkowicie wykonany z aluminium. Efekt? Masa własna niższa o 140 kg. Wyrafinowane doznania za kierownicą potęgują benzynowe silniki BlueDIRECT – jeszcze mocniejsze, a do tego o 29 proc. bardziej oszczędne od stosowanych w poprzedniku. Wraz z nowym SL-em debiutują unikalne elementy wyposażenia. System oczyszczania przedniej szyby MAGIC VISION CONTROL dostarcza płyn bezpośrednio do piór wycieraczek, a unikalne nagłośnienie FrontBass czyni z wnętrza roadstera salę koncertową na kołach.

Mercedes-Benz SL to ucieleśnienie lekkoatletycznej zwinności i wyjątkowego w klasie roadsterów poziomu komfortu. I właśnie połączenie wszechstronności na co dzień z pełnym pasji wyrafinowaniem tworzy jego legendę.

– Na świecie jest około 900 milionów aut, setki marek, tysiące modeli. Ale niewiele z nich urosło do rangi motoryzacyjnych ikon, takich jak nasz SL. Stylowy, luksusowy, pełen charyzmy i naładowany dynamiką – trudno znaleźć auto, której lepiej niż SL uosabia perfekcjonizm Gottlieba Daimlera. „The best or nothing”. – podkreśla dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.

Lżejszy i sztywniejszy: wyrafinowane nadwozie z aluminium
Nowa odsłona legendarnego roadstera wyjątkowo poważnie traktuje hasło „sportowy i lekki”, ukryte za literami SL. Po raz pierwszy Mercedes-Benz wprowadza do wielkoseryjnej produkcji auto z w pełni aluminiowym nadwoziem. Jedynie nieliczne elementy wykonano z innych materiałów. Do budowy tylnego panelu projektanci zastosowali lżejszy magnez, a do słupków A – wysokowytrzymałe profile stalowe.

Pod względem sztywności, bezpieczeństwa i komfortu, aluminiowa struktura wyprzedza wykonane ze stali nadwozie poprzednika. Udało się to osiągnąć między innymi dzięki inteligentnej, lekkiej konstrukcji z elementami zoptymalizowanymi pod kątem specyficznych zadań. Zależnie od umiejscowienia i funkcji, części wykonywane są jako elementy tłoczone różnej grubości, poprzez odlewanie kokilowe lub próżniowe. Efekt? Wyśmienita sztywność, wysoki poziom bezpieczeństwa oraz niski poziom wibracji.

Aluminiowa struktura waży zaledwie 254 kg, o 110 kg mniej od porównywalnego nadwozia ze stali. Lekkość daje nowemu SL-owi znakomitą przewagę nad konkurencją i… poprzednikiem – dla przykładu, masa własnego nowego SL 500 wynosi o 125 kg mniej od poprzednika, a SL 350 – aż o 140 kg mniej. Warto wspomnieć, że już dotychczas produkowany model posiada maskę i drzwi wykonane z aluminium.

Przyjemność z jazdy: wydajne, mocne silniki i zwinny układ jezdny
Przyspieszanie bez wysiłku i niedościgniona pewność siebie na krętych drogach – nowy SL to generator przyjemności z jazdy. Potencjał wydajnych silników do ostatniej kropli wykorzystuje sportowo skrojone, ale wciąż komfortowe zawieszenie. Skuteczny kompromis udało się osiągnąć dzięki inteligentnej, lekkiej konstrukcji układu jezdnego. Przykład? Zwrotnice przedniej osi wykonano z aluminium w celu zmniejszenia masy nieresorowanej. To samo dotyczy praktycznie wszystkich elementów mocowania kół tylnej osi.

Nowy Mercedes-Benz SL dostępny jest z jednym z dwóch typów zawieszenia: półaktywnym, z regulacją siły tłumienia (standardowo) lub aktywnym, z systemem Active Body Control (opcjonalnie). Polecenia kierowcy przekazuje do przednich kół nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy Direct-Steer z funkcją dostosowania siły wspomagania do prędkości i przełożenia do kąta skrętu kół. Takie rozwiązanie zapewnia doskonałe wyczucie podczas jazdy na wprost i potęguje zwinność SL-a w ciasnym zakrętach, a dodatkowo ułatwia manewrowanie.

Nowy motor V8 pod maską SL 500 z pojemności 4663 ccm generuje moc 320 kW (435 KM) – o 12 proc. wyższą od poprzednika, i to mimo pojemności mniejszej o 0,8 litra. Średnie zużycie paliwa spadło o 22 proc., a maksymalny moment obrotowy wzrósł o 32 proc. – z 530 do okrągłych 700 Nm.

Nowy silnik V6, napędzający model SL 350, ma pojemność 3499 ccm i legitymuje się mocą 225 kW (306 KM) oraz 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Apetyt tej wersji wynosi średnio 6,8 l/100 km, o 30 proc. mniej od poprzednika.

Obie odmiany seryjnie dysponują funkcją ECO start/stop oraz zoptymalizowaną pod względem efektywności i wygody przekładnią automatyczną 7G-TRONIC PLUS. Skromne zapotrzebowanie na paliwo silników BlueDIRECT nie przeszkodziło w uzyskaniu sprinterskich osiągów. SL 350 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s (o 0,3 s szybciej od poprzednika), a SL 500 w zaledwie 4,6 s (o 0,8 s szybciej od poprzednika).

Wnętrze: przesycone sportowym stylem
Choć linie deski rozdzielczej od razu zdradzają sportowe konotacje nowego SL-a, perfekcyjne wykończenie i pierwszorzędne materiały bez wahania kojarzą się tylko z jedną marką – Mercedes-Benz. Szeroka konsola łączy przytulną atmosferę gran turismo z bezkompromisowym klimatem, charakterystycznym dla sportowych aut. Do wyboru są trzy gatunki drewna i dwa rodzaje okładzin aluminiowych.

W porównaniu do poprzednika, nowa generacja SL-a jest o 50 mm dłuższa (4612 mm) i o 57 mm szersza (1877 mm), a co za tym idzie – ma bardziej przestronną kabinę. Szerokość wnętrza na wysokości ramion wzrosła o 37 mm, a na wysokości łokci – o 27 mm.

Design: przyszłość naznaczona tradycją
Wyważone proporcje nowego roadstera – z długą maską, odsuniętą do tyłu kabiną i muskularnym tyłem – styliści doprawili stylowymi akcentami. Charakterystyczne kratki wentylacyjne to ukłon w stronę legendarnych przodków SL-a. Przynależność do rodziny sportowych Mercedesów podkreśla szeroki, pionowy wlot powietrza i wyraziste spojrzenie lamp, seryjnie wyposażonych w inteligentny system oświetlenia ILS.

Dach vario z technologią MAGIC SKY CONTROL jako opcja
Szósta generacja SL-a w ciągu 20 sekund może z roadstera przeobrazić się w coupé, w zależności od pogody i preferencji kierowcy. W przeciwieństwie do poprzednika, dostępne są trzy warianty dachu: lakierowany, ze szklanym oknem lub panoramiczny dach vario z technologią MAGIC SKY CONTROL, przyciemniany za naciśnięciem przycisku. Rama każdej z wersji dachu wykonana jest z magnezu, co czyni ją o około sześć kilogramów lżejszą od stosowanej w poprzedniku i sprzyja obniżeniu środka ciężkości pojazdu.

Aerodynamika: nowe standardy
Magnetyczna stylizacja nowego SL-a idzie w parze z dopracowaną aerodynamiką nadwozia. Roadster zbiera w swoim segmencie najlepsze noty w czterech kluczowych dziedzinach:

  • najniższy współczynnik oporu powietrza (Cd=0,27 dla SL 350);
  • najniższy poziom hałasu, praktycznie na równi z limuzynami;
  • wysoki komfort podczas szybkiej jazdy z otwartym dachem;
  • praktycznie wyeliminowano gromadzenie się brudu na bocznych oknach.

Światowe premiery: FrontBass i MAGIC VISION CONTROL
Dzięki kolejnym innowacjom, nowy Mercedes-Benz SL pozostaje wierny tradycji wpisanej w swój dotychczas życiorys – tradycji technologicznego trend settera:

  • MAGIC VISION CONTROL to inteligentny, wydajny system czyszczenia przedniej szyby. Układ specjalnych kanalików dostarcza płyn do przedniej szyby tuż przy krawędzi pióra wycieraczki, zgodnie z kierunkiem jego ruchu. W rezultacie, podczas spryskiwania szyby nikt już nie dostrzeże strumieni płynu, nie ma mowy o zakłócaniu widoczności przez rozlany płyn, a przednia szyba jest przejrzysta i idealnie czysta.
  • FrontBass – unikalny system nagłośnienia wykorzystuje okolice miejsca na nogi aluminiowej struktury nadwozia jako przestrzeń rezonansową dla głośników niskotonowych. Wyraźne, soczyste basy czynią z wnętrza nowego SL-a salę koncertową, nawet gdy dach schowany jest za plecami kierowcy i pasażera.

Obie innowacje należą do standardowego wyposażenia nowego modelu.

HANDS-FREE ACCESS: bezdotykowe otwieranie

Kolejna nowość to system bezdotykowego otwierania tylnej klapy HANDS-FREE ACCESS – by uzyskać dostęp do kufra, wystarczy przesunąć nogę pod tylnym zderzakiem. Mercedes-Benz jako jedyny oferuje nie tylko funkcję automatycznego podnoszenia pokrywy bagażnika, ale i jej zamykania.

Active Parknig Assist: bezstresowe parkowanie
Nowy Mercedes-Benz SL został wyposażony w system Active Parking Assist. Czujniki ultradźwiękowe wykrywają wolną przestrzeń i automatycznie obracają kołem kierownicy, ułatwiając zajęcie miejsca parkingowego.

Najbezpieczniejszy roadster

Integralna koncepcja bezpieczeństwa nowego SL-a obejmuje zoptymalizowaną konstrukcję aluminiową oraz montowane standardowo aktywne układy, znane już z klasy S, w tym system PRE-SAFE® i ATTENTION ASSIST. W przypadku przewrócenia się pojazdu, kabinę pasażerską chronią wykonane z mieszanki stali i aluminium słupki A oraz dwa pałąki przeciwkapotażowe. Roadster został także standardowo wyposażony w dwustopniowe, czołowe poduszki powietrzne, poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne, a także w aktywne zagłówki NECK-PRO. Szybką pomoc w razie wypadku ułatwiają pozostałe elementy integralnej koncepcji bezpieczeństwa: bez względu na rodzaj i siłę uderzenia, drzwi mogą zostać automatycznie odblokowane, a boczne okna – opuszczone o 50 mm w celu skutecznej wentylacji kabiny, a kolumna kierownicza – podniesiona,.

Rozrywka: system COMAND z dostępem do internetu

Nawet podstawowa odmiana SL-a ma na pokładzie system multimedialny COMAND z funkcją Bluetooth. Lista opcji obejmuje dodatkowo system COMAND Online z dostępem do internetu i zmieniarką płyt DVD. Podczas postoju zapewnia on dostęp do przeglądarki internetowej oraz aplikacji mobilnych, takich jak prognoza pogody, serwis społecznościowy Facebook czy Google Maps. Opcjonalne aplikacje umożliwiają nawet sprawdzenie cen akcji lub odnalezienie najbliższego parkingu.

Obie wersje systemu COMAND dysponują wysokiej rozdzielczości, kolorowym wyświetlaczem TFT o przekątnej 17,8 cm (rozdzielczość 800×480 pikseli).

Ceny rozpoczynają się od:

  • SL 350 BlueEFFICIENCY: 431 000 złotych;
  • SL 500 BlueEFFICIENCY: 540 000 złotych.

Dla uczczenia premiery nowego modelu, tradycyjnie już Mercedes-Benz przygotował limitowaną wersję “Edition 1” w wyjątkowym kolorze designo crystal silver magno. Lista wyposażenia obejmuje m.in.: panoramiczny dach vario, zestaw ospojlerowania AMG, sportowe zawieszenie, 19-calowe obręcze aluminiowe, skórzaną tapicerkę nappa designo z kontrastowymi przeszyciami, system AIRSCARF, podgrzewane fotele oraz nagłośnienie Harman/Kardon® Logic7®.

Zdjęcia: Mercedes-Benz