MotoNews.pl

Nowy Mercedes-Benz GLA: kompaktowy multitalent

środa, 14 sierpnia 2013

« poprzedni | news | następny »
Kategoria | Premiery
Mercedes-Benz GLA 15

Wczoraj prezentowaliśmy pierwsze szkice ukazujące Mercedesa-Benz GLA, a dziś producent ujawnił więcej szczegółów, zdjęć produkcyjnej wersji modelu oraz filmik promujący jego debiut.  Jako pierwszy z gamy pięciu SUV-ów z gwiazdą, GLA otrzyma kolejną generację napędu na obie osie 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Najoszczędniejsza wersja 200 CDI będzie średnio zużywać zaledwie 4,3 l ON/100 km. Oficjalna premiera modelu odbędzie się podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie.

Pierwszy Mercedes-Benz w coraz popularniejszym segmencie kompaktowych SUV-ów jest zwrotny (długość/szerokość/wysokość: 4417/1804/1494 mm), dzielnie spisuje się na nieutwardzonych drogach, a na asfalcie oszczędnie zużywa paliwo pozwalając jednocześnie na dynamiczną jazdę (współczynnik oporu powietrza Cd = 0,29).

Jak przystało na codziennego towarzysza, nadwozie GLA kryje wszechstronne wnętrze. Oparcia tylnych foteli można nie tylko całkowicie złożyć, ale i regulować kąt ich pochylenia. Pojemny bagażnik (od 421 do 836 litrów) ma foremny kształt, a nisko położna krawędź załadunku oraz szeroka tylna klapa (na życzenie – sterowana elektrycznie) ułatwia wykorzystanie przestrzeni.

Gama silnikowa GLA składa się z 1,6- i 2-litrowych jednostek benzynowych o mocy od 115 kW (156 KM) w GLA 200 do 155 kW (211 KM) w GLA 250 oraz dwóch turbodiesli o pojemności 2,1 litra. Słabszy z nich – GLA 200 CDI – generuje moc 100 kW (136 KM) i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a mocniejszy – GLA 220 CDI – odpowiednio, 170 KM i 350 Nm.

Światowa premiera GLA nastąpi podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie (10-22 września br.). Przyjmowanie zamówień na nowy model dealerzy rozpoczną w listopadzie tego roku. W salonach auto pojawi się na początku 2014 roku.

Design: precyzja i pewność siebie
Wygląd GLA emanuje siłą i spokojem. Przebojowe geny SUV-ów ze Stuttgartu zyskały tutaj młodzieńczą oprawę – szerokie wloty powietrza oraz muskularne przetłoczenia pokrywy silnika i nadkola korespondują z ostrymi konturami profilu. Atletyczne proporcje karoserii podkreślają trójwymiarowe tylne lampy i dyfuzor z dwiema końcówkami wydechu, a także obręcze kół w rozmiarze do 19 cali. Relingi dachowe oferowane są w kolorze lśniącej lub polerowanej czerni, a listwa załadunkowa oraz płyta ochronna tylnego zderzaka – z matowym lub błyszczącym wykończeniem.

Emocjonujący wygląd nadwozia ma swoje odbicie w projekcie kabiny. Elementy wykończenia zyskały galwanizowane powierzchnie w metalicznym kolorze, a pas dekoracyjny z aluminiową lub drewnianą okładziną dzieli kokpit na dwie strefy. Zatopione w nim otwory wentylacyjne mogą otrzymać oprawę nawiązującą deseniem do osłon ochronnych karoserii – to opcja zarezerwowana wyłącznie dla GLA.

Bogaty wybór tapicerek i kolorów zapewnia szerokie pole do indywidualizacji wnętrza. Na życzenie dostępne są sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Poza pakietami wyposażenia Style, Urban, AMG i Exclusive w ofercie będzie też pakiet SUV Style, dodatkowo podkreślający rekreacyjny charakter nowego modelu. Jego znakiem rozpoznawczym są przeszycia foteli w kontrastującym kolorze “moccasin”.

W wersjach z opcjonalnym pakietem Load Compartment oparcie tylnej kanapy można ustawić pod większym kątem, powiększając przestrzeń bagażową o dodatkowe 60 l.

Aerodynamika: żegnajcie, pudełkowate nadwozia
GLA to kolejny model Mercedes-Benz, który nokautuje konkurencję w dziedzinie aerodynamiki. Jego współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,29. Również powierzchnia czołowa, mająca kluczowy wpływ na zużycie paliwa od prędkości około 60 km/h w górę, wyznacza klasowe standardy – liczy jedynie 0,66 m kw.

Właściwy przepływ powietrza zapewniają liczne zabiegi optymalizacyjne, w tym odpowiedni profil przednich słupków, aerodynamicznie ukształtowane obudowy bocznych lusterek i wygładzony tylny pas ze spojlerem dachowym, uszczelnienie przedniego zderzaka w okolicy centralnego wlotu powietrza oraz przednich lamp, a także żaluzja chłodnicy. Dalszy wpływ na ograniczenie współczynnika oporu powietrza ma zabudowa podwozia, w tym dodatkowe osłony w tylnej części podwozia i aerodynamiczny kształt tylnego tłumika.

Projektanci zadbali też o odpowiedni komfort akustyczny w kabinie. W tym celu zastosowano wielowarstwowe uszczelki drzwi oraz dodatkowe uszczelnienie pomiędzy tylną klapą a dachem. Sztywne ramy okienne chronią drzwi przed odciąganiem podczas jazdy z dużymi prędkościami i sprzyjają ograniczeniu wibracji. Na zmniejszenie hałasu we wnętrzu wpływa również sposób montażu bocznych lusterek.

Silniki i skrzynie biegów: dynamika w parze z oszczędnością
Gama silnikowa modelu obejmuje 1,6- i 2-litrowe jednostki benzynowe o mocy 115 kW (156 KM) w GLA 200 oraz 155 kW (211 KM) w GLA 250. Wariant GLA 250 4MATIC rozpędza się od zera do “setki” w ciągu zaledwie 6,5 s. Jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h, a średnie zużycie paliwa to 7,1 l/100 km (dane wstępne).

W ofercie będą także dwa 4-cylindrowe turbodiesle o pojemności 2,1 litra. Ten pod maską GLA 200 CDI generuje moc 100 kW (136 KM) i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego i został zaprojektowany z myślą o maksymalnej efektywności. Zakres prac konstrukcyjnych w jego przypadku obejmuje m.in. optymalizację napędu pasowego i pompy vacuum, nowy sposób obróbki głowicy i nowe łożyska walcowe, zastosowanie aluminiowych tłoków ze zmodyfikowanymi luzami montażowymi i niskooporowych pierścieni oraz wałka wyrównoważającego Lanchester z łożyskami walcowymi. W rezultacie GLA 200 CDI zużywa średnio zaledwie 4,3 l/100 km – to klasowy rekord.

Mocniejsza odmiana wysokoprężna GLA 220 CDI napędzana jest turbodieslem o mocy 125 kW (170 KM) oraz 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Wszystkie wersje są standardowo wyposażone w funkcję ECO start/stop i mogą współpracować z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi przekładniami zautomatyzowanymi 7G-DCT o 7 przełożeniach (standard dla modeli: GLA 250, GLA 220 CDI oraz 4MATIC).

Zawieszenie: dobra zabawa gwarantowana
Zwarte nadwozie GLA doskonale czuje się w gąszczu wielkiego miasta, a solidna konstrukcja i opcjonalny napęd na obie osie 4MATIC sprawiają, że doskonale radzi sobie na leśnych szlakach. W przednim zawieszeniu pracują kolumny McPhersona, a z tyłu – konstrukcja wielowahaczowa. Zastosowanie trzech wahaczy poprzecznych i jednego wzdłużnego na koło pozwala na rozdzielenie sił poprzecznych i wzdłużnych. Zwrotnice oraz dolne wahacze poprzeczne wykonano z aluminium, aby ograniczyć masę nieresorowaną. W wersjach z napędem 4MATIC tylna oś odizolowana jest za pomocą tulei gumowych, co poprawia komfort jazdy.

Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy zapewnia w porównaniu do konwencjonalnych systemów lepszy kontakt z przednimi kołami i ma jednocześnie wpływ na niższe zużycie paliwa – pompa pracuje i pobiera energię tylko wtedy, gdy kierowca porusza kierownicą. Przy okazji układ kierowniczy może być zintegrowany z funkcjami systemu ESP®, takimi jak generowanie kontry w przypadku podsterowności i impulsów podpowiadających właściwy skręt podczas hamowania na nawierzchniach o różnej przyczepności, redukcja wpływu przedniego napędu na prowadzenie czy niwelowanie skutków bocznego wiatru.

Mercedes-Benz GLA ma ekstremalnie sztywne nadwozie, które stanowi bazę dla stabilnego i bezpiecznego zachowania na drodze – zarówno na asfalcie, jak i na nieutwardzonych nawierzchniach, a także zapewnia wysoki poziom komfortu w zakresie wibracji i szumów. Aby to osiągnąć, w środkowych słupkach, łożyskach przednich amortyzatorów, progach i w podwoziu zastosowano dodatkowe wzmocnienia.

Napęd 4MATIC – zawsze z zapasem przyczepności
GLA opcjonalnie jest oferowany z nową generacją permanentnego napędu na cztery koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Układ ten łączy niezawodną trakcję i sprawność działania z wysoką efektywnością i składa się z przystawki odbioru mocy zintegrowanej z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową 7G-DCT oraz tylnego mechanizmu różnicowego z elektrohydraulicznie sterowanym sprzęgłem wielotarczowym. Taki zestaw pozwala na zmienną dystrybucję siły napędowej między przednią a tylną osią, a jednocześnie charakteryzuje się niższą od konkurencyjnych rozwiązań masą własną.

Modele z napędem 4MATIC wyposażone są w system DSR (Downhill Speed Regulation) oraz off-roadowy tryb pracy skrzyni biegów. System DSR można aktywować przyciskiem na konsoli środkowej; wspomaga on kierowcę podczas zjazdów z wymagających wzniesień, utrzymując niską, ręcznie ustawioną prędkość pojazdu (w ramach fizycznych limitów obowiązujących na danym wzniesieniu). DSR współpracuje z układami sterującymi pracą silnika i przekładni oraz układem hamulcowym.

Off-roadowy tryb zmiany biegów, uruchamiany za pośrednictwem przycisku odpowiadającego za zmianę programu skrzyni, ingeruje w momenty zmiany przełożeń i charakterystykę przyspieszania, dostosowując je do wymagań, jakie stawia jazda w lekkim terenie. W połączeniu z systemem Audio 20 CD (standard) i COMAND Online (opcja) tryb można włączyć także w ramach widoku off-roadowego na ekranie. Wyświetlacz podaje wówczas informacje o aktualnym kącie przechyłu nadwozia, nachyleniu wzniesienia i aktywacji systemu DSR.

Inteligentne bezpieczeństwo: zaawansowane systemy wspomagające
Liczne systemy wspomagające wspierają kierowcę GLA i ograniczają jego obciążenie. Standardowe wyposażenie nowego SUV-a obejmuje m.in. monitor zmęczenia ATTENTION ASSIST oraz radarowy system COLLISION PREVENTION ASSIST z adaptacyjnym układem Brake Assist, który teraz pomaga uniknąć ewentualnej kolizji lub minimalizuje jej skutki już od prędkości 7 km/h.

W połączeniu z opcjonalnym tempomatem DISTRONIC PLUS funkcja ta – zwana COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS – może uruchomić hamulce nawet przy prędkościach sięgających 200 km/h, jeśli tylko wykryje zagrożenie zderzeniem, a kierowca nie podejmie samodzielnie odpowiedniej reakcji. Pozwala to ograniczyć skutki kolizji ze stojącymi lub poruszającymi się wolniej pojazdami. System hamuje również po wykryciu stojących pojazdów przy prędkości do 30 km/h i chroni przed uderzeniami w tył poprzedzającego auta przy prędkości do 20 km/h.

Na życzenie GLA oferowany jest z pakietem śledzenia pasów ruchu Lane Tracking z systemami Blind Spot i Lane Keeping Assist oraz z układem Adaptive Highbeam Assist, przełączającym nocą światła drogowe na mijania i odwrotnie. Opcjonalny asystent Active Parking Assist umożliwia automatyczne parkowanie równoległe oraz prostopadłe.

Zawsze w sieci: systemy multimedialne
Na pokładzie GLA debiutuje najnowsza generacja multimediów, wzbogacona o nowe funkcje, dodatkowe aplikacje i interfejs w nowym schemacie kolorystycznym. Koncepcja Digital Drive Style, która w połączeniu z zestawem Drive Kit Plus dla iPhone’a® umożliwia bezprzewodową integrację smartfona z systemem multimedialnym pojazdu, obsługuje teraz sterowanie głosowe Siri i Glympse – dzielenie się swoją lokalizacją z wybranymi osobami w czasie rzeczywistym. Dodatkowe funkcje obejmują m.in. dostęp do Facebooka® i Twittera®, radio internetowe, osobiste radio AUPEO!™ oraz zaawansowany system nawigacji firmy Garmin® z internetową informacją drogową, wyszukiwaniem POI online w połączeniu ze Street View™ i trójwymiarowym widokiem map.

Także możliwości systemu multimedialnego COMAND Online zostały rozszerzone. Jego najnowsza odsłona oferuje jeszcze lepszy, fotorealistyczny tryb wyświetlania map, dodatkowy profil Bluetooth® (zapewniający np. dostęp do internetu za pośrednictwem iPhone’a®), wyświetlanie obrazów w niedostępnych wcześniej formatach BMP i PNG oraz informację drogową przesyłaną w czasie rzeczywistym za pośrednictwem LIVE TRAFFIC.

Zdjęcia: Mercedes-Benz

Dodaj komentarz