MotoNews.pl

Nissan LEAF NISMO RC, nowy wymiar bezemisyjnej strategii na torze wyścigowym

13 marca 2012

Marka, model | ,
Nissan LEAF NISMO RC 8

Nissan LEAF Nismo RC debiutujący na Salonie Motoryzacyjnym Genewa 2012 to wyścigowy samochód zasilany z akumulatora, całkowicie zmieniający wizerunek bezemisyjnych pojazdów. Napis „Nissan LEAF” pod potężnym spojlerem z tyłu nie pozostawia wątpliwości, z jakim samochodem mamy do czynienia. Do jego napędu posłużył taki sam zestaw złożony z wysoko wydajnego akumulatora litowo-jonowego oraz silnika elektrycznego, jaki jest stosowany w pierwszym na świecie produkowanym masowo samochodzie elektrycznym, czyli modelu Nissan LEAF. Mimo różnic, takich jak brak tylnej pary drzwi, tylnej kanapy i bagażnika, systemu audio i nawigacji oraz wykładziny podłogi, nie ma wątpliwości co do bliskiego pokrewieństwa z „cywilnym” Nissanem LEAF. Na tym jednak kończą się podobieństwa między seryjnym Nissanem LEAF a Nissanem LEAF Nismo RC. Samochód opatrzony inicjałami RC oznaczającymi Racing Competition został skonstruowany w celu nadania nowego znaczenia pojęciu „ekologii w wyścigach samochodowych”.

Sprzedawany w Europie od 2011 roku Nissan LEAF jest już światowym liderem rynku pojazdów bezemisyjnych. Chcąc zwrócić uwagę na możliwości, jakie daje taki napęd Nissan postanowił sprawdzić go także w rywalizacji sportowej.

W modelu Nissan LEAF Nismo RC wykorzystano doświadczenie Nismo – renomowanej spółki odpowiedzialnej za sport samochodowy w grupie Nissan – oraz inżynierów pracujących przy modelu GT‑R ścigającym się w serii Super GT oraz Mistrzostwach Świata FIA GT1. LEAF Nismo RC jest platformą pozwalającą rozwijać koncepcję „ekologicznego” sportu samochodowego i „jeżdżącym laboratorium” umożliwiającym badanie rozwiązań technicznych i aerodynamicznych przeznaczonych do pojazdów elektrycznych.

Prawdziwy samochód wyścigowy

W Nissanie LEAF Nismo RC zastosowano podwozie z włóka węglowego typu monocoque, a więc konstrukcję typowo wyścigową. Trzyczęściowe nadwozie umożliwia demontaż jego przedniej i tylnej sekcji. Szyby boczne są pozbawione mechanizmu otwierania. W przednich i tylnych światłach zastosowano diody świecące. Dwudrzwiową wersję wyścigową opracowało Globalne Centrum Projektowe Nissana na podstawie seryjnego nadwozia Nissana LEAF. Na białym lakierze umieszczono błękitne logo Nismo/Zero Emission.

Nadwozie Nissana LEAF Nismo RC jest o 20 mm dłuższe i o 170 mm szersze od zwykłego Nissana LEAF, natomiast rozstaw osi został skrócony o 99 mm. Największa różnica w wymiarach dotyczy wysokości: RC jest o 350 mm niższy od zwykłego LEAF. Prześwit w seryjnym elektrycznym Nissanie to 160 mm. W Nismo RC został on zmniejszony do 60 mm. Wyścigowy LEAF jest też o około 40% lżejszy.

W środku Nissan LEAF Nismo RC także bardzo różni się od pierwowzoru. Akumulator, silnik i inwertor umieszczono w okolicy środka pojazdu, a napęd przeniesiono z przedniej na tylną oś. W przednim i tylnym zawieszeniu zastosowano podwójne wahacze trójkątne, a kierowca może regulować rozkład siły hamowania. Przyczepność zapewniają wyścigowe opony Bridgestone P225/40R18.

Podobnie jak w seryjnym Nissanie LEAF silnik Nissana LEAF Nismo RC jest zasilany kompaktowym akumulatorem litowo-jonowym złożonym z 48 modułów. Synchroniczny silnik na prąd zmienny wytwarza moc 80 kW i maksymalny moment obrotowy 280 Nm. Za pomocą szybkiej ładowarki podłączanej do gniazda w tylnej klapie Nissan LEAF Nismo RC może być naładowany do 80% w 30 minut. W przeciwieństwie do innych samochodów wyścigowych Nissan LEAF Nismo RC nie ma rury wydechowej i nie emituje hałasu ani CO2 i innych spalin w czasie jazdy.

W testach Nissan LEAF Nismo RC rozpędził się do 150 km/h i przyspieszał od 0 do 100 km/h w 6,85 sekundy. Szacuje się, że w pełni naładowany akumulator Nissana LEAF Nismo RC pozwoli mu na 20 minut wyścigowej jazdy.

W czerwcu 2011 roku Nissan LEAF Nismo RC wystartował w Circuit de la Sarthe poprzedzającym 24-godzinny wyścig Le Mans we Francji i prowadził okrążenia demonstracyjne na odcinku 13,6 km. Miesiąc później zaliczył wyścig górski w Anglii w ramach Festiwalu Szybkości Goodwood – jednej z największych sportowych imprez samochodowych świata. Ostatni pokaz możliwości elektrycznego samochodu wyścigowego Nissana miał miejsce na Autodromie w Dubaju, gdzie samochód zaprezentowano grupie międzynarodowych dziennikarzy.

Zdjęcia: Nissan