MotoNews.pl

Koncepcyjne Audi A6 L e-tron

25 kwietnia 2012

Marka, model | ,
Audi A6 L e-tron 14

Audi prezentuje podczas Auto China 2012 w Pekinie swój pierwszy luksusowy pojazd koncepcyjny e-tron – studium technologiczne o nazwie Audi A6 L e-tron. To hybryda typu „plug-in” o zasięgu baterii wynoszącym ok. 80 km, która została zaprojektowana specjalnie na potrzeby chińskich klientów. Bazę dla konceptu stanowił nowy model A6 L – biznesowa limuzyna klasy premium produkowana w chińskim zakładzie w Changchun.

W studium zastosowano równoległy napęd hybrydowy. Łączy on 2-litrową jednostkę napędową TFSI generującą 155 kW (211 KM) mocy oraz silnik elektryczny o mocy 70 kW (95 KM). Chłodzona cieczą bateria litowo-jonowa została umieszczona z tyłu pojazdu, w przestrzeni chronionej przed zgnieceniem podczas ewentualnej kolizji. W trybie elektrycznym koncepcyjne Audi A6 L e-tron może przejechać do 80 km przy stałej prędkości 60 km / h. Hybrydowy moduł sterujący w trybie ciągłym wybiera najbardziej odpowiedni tryb pracy, optymalizując zasięg baterii. Platforma Audi L e-tron może być obsługiwana tylko przez silnik spalinowy, tylko przez napęd elektryczny lub pracować w trybie hybrydowym. Ponadto koncept może odzyskiwać energię podczas hamowania i zwiększyć przyspieszenie korzystając z dwóch jednostek napędowych jednocześnie.

Koncepcyjne Audi A6 L e-tron wyróżnia się elegancką stylistyką. Sedan mierzy 5,02 m długości, 1,87 m szerokości i 1,46 m wysokości, a jego osie rozstawiono w odległości 3,01 m. Długa maska silnika, niska, poszerzona linia dachu i ostre zarysy boków nadwozia nadają konceptowi sportowy wygląd. Stylistyka nadwozia różni się od tej, jaką znamy z wersji produkcyjnej A6 L. W przedniej części wzrok przyciąga atrapa chłodnicy typu „single-frame” ze smukłymi listwami i niemal zakrytymi wlotami powietrza, typowa dla wszystkich modeli z serii e-tron. Potężne, 21-calowe obręcze i specjalny dyfuzor tylny podkreślają progresywny charakter samochodu. Konstrukcja A6 L e-tron jest taka sama, jak w przypadku Audi A6 L. Jest więc równie lekka, sztywna i bezpieczna. Składa się w ok. 10% z aluminium i waży o 15% mniej w porównaniu do konstrukcji wykonanych w całości ze stali.

Wnętrze odznacza się elegancką stylistyką. Przednia szyba zachodzi na boki i otacza kierowcę i pasażera. Przednią część deski rozdzielczej zaprojektowano w formie fali. Zamiast tachometru mamy wskaźnik pokazujący całkowitą moc systemu napędowego w skali od 0 do 100 %. Wskaźnik pomocniczy wizualizuje stan naładowania baterii litowo-jonowej. Natomiast wskaźnik przepływu energii pokazuje kierowcy, które z elementów hybrydowego układu napędowego są aktualnie aktywne. Duży ekran prezentuje wykres słupkowy średniego zużycia paliwa i w odstępach pięciominutowych oznacza ilość odzyskanej energii.

Koncepcyjne Audi A6 L e-tron oferuje sporo miejsca na wszystkich fotelach, które wyposażono w funkcję wentylacji i masażu. System audio surround marki Bose zadba o dobrą jakość dźwięku, a klimatyzacja z jonizatorem o przyjemną atmosferę. Subtelności wnętrzu kabiny dodaje specjalne oświetlenie.

Kierowca może także korzystać z nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, takich jak: Audi Lane Assist aktywnie wspomagający kierowcę w utrzymywaniu wybranego toru jazdy, Audi Side Assist pomagający zmienić pas ruchu, asystent widzenia nocnego wykrywający obecność pieszych w kiepskich warunkach oświetleniowych oraz asystent parkowania.

Zdjęcia: Audi, opracowanie: BM