MotoNews.pl

Audi Crosslane Coupe Concept, czyli Q5 przyszłości

27 września 2012

Audi Crosslane Coupe 13

Jedną ze światowych premier Audi na rozpoczętej dziś, paryskiej wystawie jest koncepcyjny pojazd Crosslane Coupe. Ten samochód to zupełnie nowe połączenie technologii, rozwiązań inżynieryjnych i designu. Jest zapowiedzią tego, jak będą wyglądać w przyszłości modele Q5. Bazuje na Multimaterial Space Frame (wielomateriałowej ramie przestrzennej) i posiada wydajny napęd hybrydowy typu plug-in.

Pionierska koncepcja: Multimaterial Space Frame
Multimaterial Space Frame kompaktowego coupe została stworzona z trzech materiałów: aluminium, polimeru wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) orz polimeru wzmocnionego włóknem szklanym (GFRP). Dzięki zastosowaniu tych lekkich materiałów koncepcyjny pojazd waży tylko 1390 kg mimo, że wyposażono go w baterie litowo-jonowe.

Aluminiowe profile tworzą ciągłą, sztywną strukturę wokół klatki pasażerskiej. Przednia i tylna strefa zgniotu zostały wykonane z CFRP. Z tego samego materiału zrobiono struktury wzmacniające klatkę pasażerską: wewnętrzne progi, tunel środkowy, ścianki działowe i poprzeczki. Do produkcji powierzchniowych komponentów użyto GFRP ze wzmocnieniami z CFRP.

Innowacyjna koncepcja napędu hybrydowego
Napęd hybrydowy typu plug-in zastosowany w Audi Crosslane Coupe jest określany mianem napędu dwutrybowego. To innowacyjna i wydajna koncepcja. Napęd tworzy silnik spalinowy, dwa motory elektryczne i jednobiegowa przekładnia.

Ogólna moc systemu to 177 KM. Audi Crosslane Coupe rozpędza się z miejsca do 100 km/h w 8,6 sekundy lub 9,8 sekundy w trybie czysto elektrycznym. Prędkość maksymalna to 182 km/h. Emituje przy tym tylko 26 g CO2/km. Bateria litowo-jonowa 17,4 kWh wystarcza do przejechania około 85 km w trybie czysto elektrycznym.

Silnik spalinowy to stworzona specjalne dla tego projektu, 3-cylindrowa jednostka TFSI o pojemności 1,5 l dostarczająca mocy 130 KM i maksymalnego momentu obrotowego 200 Nm. Silnik jest połączony z motorem elektrycznym (EM1), który działa głównie jako rozrusznik i alternator. Odznacza się mocą 68 Km i maksymalnym momentem obrotowym 210 Nm. Trakcję elektryczną zapewnia drugi silnik elektryczny (EM2) o mocy 116 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm.

Przy prędkościach od 0 do 55 km/h mocy pojazdowi mocy dostarcza wyłącznie EM2 pobierając energię z baterii. Jednak silnik spalinowy i EM1 produkują energię elektryczną, by wspierać, odciążyć lub zastąpić baterię, jeśli ta się rozładuje.

Tryb elektryczny dostępny jest do prędkości 129 km/h. Od 55 km/h system pozwala na połączenie sił TFSI, EM1 i EM2 w trybie hybrydowym. Powyżej 129 km/h głównym źródłem napędu jest silnik spalinowy, ale EM1 może go wspierać, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Kierowca Audi Crosslane Coupe może wybierać między dwoma ustawieniami. „Cruise” to tryb preferujący jazdę z napędem elektrycznym. Drugi tryb to „Race”.

Nowatorski design nadwozia
Czteroosobowy koncept Audi mierzy 4,21 m długości, 1,88 metra szerokości i 1,51 m wysokości, a jego osie rozstawiono w odległości 2,56 m. W przedniej części dominuje atrapa chłodnicy podzielona na segmenty przez szereg listew. Jej ramę zintegrowano z Multimaterial Space Frame w roli elementu wzmacniającego. Trapezoidalne reflektory wyposażono w diody LED. W zderzaku umieszczono duże wloty powietrza.

W profilu bocznym dominują horyzontalne linie poprowadzone tuż nad kołami. Drzwi rozciągają się mocno ku dołowi. Linię dachową poprowadzono nisko, a słupek C dość mocno pochylono.

Tylne światła to wariancja na temat motywów z reflektorów. Krawędź pokrywy bagażnika dzieli je na dwa segmenty. Zderzak tylny w dolnej części wykonany jest z CFRP. Zintegrowano go z aluminiowym dyfuzorem. Dach składa się z dwóch pokryw z CFRP ważących mniej niż 10 kg, które można rozsunąć lub zdemontować.

Ruchomy bagażnik
Bagażnik stanowi osobną strukturę przyłączoną do oparcia tylnej kanapy. Po przyciśnięciu odpowiedniego guzika cała ta struktura przesuwa się o około 40 cm do przodu, zatrzaskowy dach zajmuje końcową pozycję i chroni bagaż. Jednocześnie dostępna staje się płaska powierzchnia pod bagażnikiem, w której można składować płaskie, brudne lub mokre przedmioty.

Kierowca i przedni pasażer zajmują miejsce na ustawianych elektrycznie fotelach sportowych ze zintegrowanymi zagłówkami. Ich obudowy wykonano z CFRP. W konsoli środkowej znajduje się duża dźwignia, która wysuwa się po uruchomieniu silnika. Służy do obsługi napędu hybrydowego. W kierownicy umieszczono przyciski do obsługi najważniejszych funkcji.

Pasażerowie Audi Crosslane Coupe zawsze mają dostęp do Internetu i takich serwisów społeczniościowych, jak Twitter czy Facebook. Mogą tam przesyłać zdjęcia lub filmy zrobione podczas jazdy. Mogą także użyć tzw. „Escape Managera” by komentować i oceniać trasy, po których się poruszają i polecać je przyjaciołom.

Wnętrze kabiny wykończono CFRP, aluminium i skórą, a jej podłogę wykonano z GFRP.

Zdjęcia: Audi, opracowanie: BM