MotoNews.pl

Światowy rekord Audi R8 e-tron – 8:09.099 min. na Nurburgringu

29 czerwca 2012

Marka, model | ,
Audi R8 e-tron 14

26 czerwca Audi R8 e-tron ustanowiło światowy rekord okrążenia Nuerburgring Nordschleife w kategorii produkcyjnych pojazdów z napędem elektrycznym. Kierowca wyścigowy Markus Winkelhock zasiadł w tym wyczynowym samochodzie z całkowicie elektrycznym napędem i przemierzył trasę 20,8 km w czasie 8:09.099 min. Dla porównania podajmy, jak wygląda aktualny rekord okrążenia Nordschleife dla produkcyjnego pojazdu z napędem spalinowym. Należy on do modelu Gumpert Apollo Sport napędzanego silnikiem V8 również stworzonym przez Audi o mocy 700 KM i wynosi 7:11.57 min. To kolejny kamień milowy dla Audi, po zwycięstwie elektrycznych modeli podczas 24-godzinnych wyścigów na Nuerburgring i w Le Mans.

Napęd w Audi R8 e-tron kierowanym przez Markusa Winkelhocka podczas próby bicia rekordu w każdym szczególe odpowiadał systemowi seryjnemu, którego produkcja rozpocznie się pod koniec tego roku. Dwa silniki elektryczne Audi generują moc 280 kW i moment obrotowy 820 Nm. Ponad 4900 Nm przekazywane jest na tylne koła R8 e-tron w momencie startu z miejsca. Audi R8 e-tron przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 4,6 sekundy. Normalnie prędkość maksymalna ograniczona jest do 200 km/h, jednak na potrzeby bicia rekordu pojazd mógł rozwinąć 250 km/h.

Bateria litowo-jonowa wykorzystana w Audi R8 e-tron ma pojemność 49 KWh, co wystarcza do przejechania dystansu 215 km. Nadano jej kształt litery „T”, dzięki czemu można ją było zainstalować w tunelu środkowym, w przestrzeni między przedziałem pasażerskim a tylną osią. Bateria jest ładowana również przez energię odzyskiwaną podczas hamowania. Wyjątkowo lekkie nadwozie Audi wykonano głównie z aluminium połączonego z komponentami z CFRP. W ten sposób konstruktorom udało się utrzymać masę pojazdu na poziomie 1780 kg mimo zastosowania dużej baterii.

Oprócz rekordu jednego okrążenia Nordschleife Audi uzyskało 26 czerwca kolejny wyjątkowy wynik. Markus Winkelhock przejechał dwa okrążenia bez przerwy drugim modelem R8 e-tron z blokadą prędkości maksymalnej na poziomie 200 km/h. Pierwsze okrążenie zajęło mu 8:30.873 min. a drugie 8:26.096.

Zdjęcia: Audi, opracowanie: BM