MotoNews.pl

Peugeot 2008 – nowy miejski crossover

18 lutego 2013

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Peugeot 2008 10

Peugeot 2008 reprezentuje francuskiego producenta w segmencie B i wejdzie do sprzedaży wiosną tego roku. Peugeot określa model 2008 mianem „pierwszego miejskiego crossovera”.

Crossover ma 4,16 m długości i 1,74 m szerokości, a jego osie rozstawiono w odległości 2,54 m. Powinien radzić sobie nieźle w różnych warunkach drogowych, a to za sprawą zwiększonego prześwitu, systemu Grip Control i opon przystosowanych do poruszania się w śniegu i błocie zamontowanych na 17-calowych obręczach z lekkich stopów.

Szczególny kształt nadkoli nadaje 2008 pewny siebie wygląd. Czarne zderzaki i progi boczne oraz panele ochronne ze stali nierdzewnej umieszczone po przednią i tylną częścią nadwozia chronią przez uszkodzeniami auta spowodowanymi odpryskami żwiru i małych kamieni na mniej uczęszczanych drogach. Przód auta nawiązuje do charakterystycznego stylu marki. Nowy miejski crossover ma także wyraziście zarysowane panele boczne i sporo przeszklonych powierzchni. Próg bagażnika umieszczono nisko, by ułatwić ładowanie bagaży. Dynamiczna krzywizna dachu została zainspirowana przez Peugeota RCZ.

Pojazd wyróżnia się też innowacyjnym kokpitem scentralizowanym wokół małej kierownicy, wyposażonym w najnowocześniejsze oprzyrządowanie, ekran dotykowy oraz dźwignię hamulca ręcznego przypominającą wyglądem rozwiązania stosowane w samolotach. Wykończenia kabiny utrzymano w naturalnych kolorach i dodano do tego elementy dekoracyjne z satynowanego chromu przy otworach wentylacyjnych, gałce dźwigni zmiany biegów, dźwigni hamulca ręcznego, kierownicy i ekranie dotykowym. Panoramiczny, szklany dach ma elektryczny system zamykania i otwierania. Gdy kabinę spowija ciemność uruchamia się subtelne niebieskie podświetlenie bazujące na diodach LED. Pasażerowie mogą sięgnąć do przedziału bagażowego nie opuszczając swoich miejsc

Wróćmy jednak do rozwiązań technicznych. Zawieszenie i koła Peugeota 2008 przystosowano tak, by maksymalnie wykorzystać atuty, jakie daje niewielka masa pojazdu: 1045 kg. Samochód został także wyposażony w takie udogodnienia, jak: ESP, ASR (układ regulacji poślizgu napędu), CDS (system kontroli stabilności), EBA (układ awaryjnego wspomagania hamulców), EBDF (elektroniczny rozdział sił hamowania), asystent parkowania i system kontroli zjazdu Hill Assist (dostępny dla całej gamy silnikowej z wyjątkiem 1,4-litrowego e-HDi 68 i 1,2-litrowego VTi 82 współpracujących z 5-biegową skrzynią manualną.

Skoro już mowa o silnikach. Gama silnikowa Peugeota 2008 obejmuje szeroki zakres jednostek benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w system Stop&Start. Najoszczędniejsza zużywa tylko 3,8 l paliwa na 100 km i emituje 98 g CO2/km. Jednostki benzynowe mają pojemność od 1,2 do 1,6 l, zakres ich mocy to 82-130 KM, a maksymalny moment obrotowy: 118-230 Nm. Silniki wysokoprężne mają pojemność od 1,4 do 1,6 l, moc w zakresie 68-115 KM i maksymalny moment obrotowy w zakresie 160-270 Nm

Układ hamulcowy obejmuje wentylowane tarcze w rozmiarze 266 x 22mm i 283 x 26mm z przodu (w zależności od wersji wyposażeniowej) i niewentylowane tarcze z tyłu wymiarach 249 x 9mm

Peugeot 2008 zadebiutuje w marcu na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, a produkowany będzie we Francji.

Zdjęcia: Peugeot, opracowanie: BM