MotoNews.pl

Land Rover przedstawia pierwszą na świecie, 9-biegową przekładnię automatyczną

27 lutego 2013

Kategoria | Premiery  Targi
Marka, model |
Range Rover Evoque 4

Najciekawszą nowinką technologiczną na stoisku Land Rovera podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie będzie bez wątpienia pierwsza na świecie, 9-biegowa przekładnia automatyczna stosowana w samochodzie pasażerskim. Skrzynia ZF 9HP jest jednym z najbardziej wydajnych i zaawansowanych technicznie rozwiązań użytych w pojeździe produkcyjnym.

Zwiększenie liczby biegów z sześciu do dziewięciu zaowocowało znacznym obniżeniem zużycia paliwa i redukcją emisji zanieczyszczeń. Przekładnia lepiej reaguje na działania kierowcy podczas przyspieszania, łatwiej w niej też zmieniać biegi. Najwyższy bieg przyczynia się do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo, a niższy zakres obrotów silnika zwiększa komfort jazdy i zmniejsza hałas w kabinie charakterystyczny dla podróży przy dużych prędkościach.

Jak zapewnia producent, 9HP jest wyjątkowo wytrzymała i świetnie uzupełnia terenowe własności Land Roverów. Najniższe przełożenie w 9HP jest dostępne na znacznie niższym poziomie niż w przypadku aktualnie stosowanej skrzyni 6-biegowej i zostało zaprojektowane specjalnie z myślą o jeździe w warunkach terenowych, holowaniu lub poruszaniu się po drogach o zmiennym nachyleniu i wysokości.

Dzięki wyjątkowo szybkim zmianom biegów, jak to określa Land Rover “wymykającym się ludzkiej percepcji”, 9HP nie tylko błyskawicznie reaguje na działania kierowcy, lecz jest też wszechstronna. W aktualnej przekładni 6-biegowej zmian biegów dokonuje się sekwencyjnie, w 9HP mamy do czynienia z funkcją „skip-shift”, czyli możliwością pomijania niektórych biegów przy szybkiej redukcji z dużej prędkości. Innowacyjny, adaptacyjny system zmiany biegów dostosowuje się w ciągu kilku sekund do nastroju kierowcy przechodząc szybko z bardziej ostrego trybu jazdy do ekonomicznego trybu podróży.

Tryb “Fast-Off” przewiduje, kiedy kierowca będzie potrzebować większej mocy i utrzymuje wyższy bieg, jeśli to potrzebne. Jeśli kierowca zażąda redukcji zmiany biegów, bo pojazd porusza się zbyt szybko, przekładnia zapamięta to życzenie i zmieni bieg, gdy prędkość spadnie do odpowiedniego poziomu.

Przekładnia 9HP jest wyjątkowo kompaktowa – tylko o 6 mm dłuższa od aktualnej skrzyni 6-biegowej waży o 7,5 kg mniej.

Zdjęcia: Land Rover, opracowanie: BM