MotoNews.pl

Aston Martin Rapide S – pierwszy samochód z napędem wodorowym na Nurnburgring

wtorek, 30 kwietnia 2013

« poprzedni | news | następny »
Aston Martin Rapide S 3

Aston Martin zapewnił sobie właśnie wzmiankę w motoryzacyjnych kronikach – model tej marki jest pierwszym bezemisyjnym pojazdem z napędem wodorowym, który objechał 24-kilometrową Nordschleife na niemieckim torze Nurnburgring.

W sobotę 27 kwietnia prototyp modelu Aston Martin Hybrid Hydrogen Rapide S z Urlichem Bezem, szefem firmy za kierownicą wykonał wstępny, testowy przejazd przygotowujący do formalnej próby bicia rekordu świata podczas 24-godzinnego wyścigu na Nurnburgring, który odbędzie się w przyszłym miesiącu. Wodorowy Rapide S zmierzy się wtedy z najlepszymi samochodami GT. Stworzony przez partnera technicznego brytyjskiej marki, firmę Alset Global hybrydowy system napędowy sprawdził się na Nurnburgring lepiej, niż się tego spodziewano.

Gdy przystąpi do 24-godzinnego wyścigu na Nurnburgring, Hybrid Hydrogen Rapide S bazujący na nowym, czterodrzwiowym i czteroosobowym modelu Astona Martina stanie się pierwszym samochodem z napędem wodorowym biorącym udział w międzynarodowej imprezie sportowej oraz pierwszym bezemisyjnym samochodem sportowym, który wykona okrążenie wokół Nurnburgring. Model będzie startować w klasie pojazdów eksperymentalnych (E1-XP) i przeszedł już rygorystyczne testy techniczne i bezpieczeństwa pod nadzorem DMSB (Deutscher Motor Sport Bund = Niemiecki Związek Sportów Motorowych).

Pod maską wyścigowego Rapide S pracuje prototypowy, 6-litrowy silnik V12 biturbo stworzony wspólnie przez specjalistów z Astona Martina i Alset Global. Można go zasilać czystą benzyną, czystym wodorem lub mieszanką obu paliw. W trybie wodorowym Rapide S nie emituje CO2, a z końcówek jego rur wydechowych wydobywa się tylko nieco wody. System hybrydowy obejmuje przewód doprowadzający wodór, zbiorniki i odpowiedni system zarządzania pracą silnika. Zbiorniki na wodór są bardzo bezpieczne – wykonano je z włókna węglowego i mieszczą 3,5 kg wodoru przechowywanego pod ciśnieniem 350 bar.

Wyścigowa wersja bazuje na nowym modelu Rapide S, czterodrzwiowym sportowym samochodzie, które w tym miesiącu pojawi się w salonach sprzedaży.

Zdjęcia: Aston Martin, opracowanie: BM

Dodaj komentarz