MotoNews.pl

Nowa Honda CR-V 1,6 L I-DTEC

22 lipca 2013

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Honda CR-V 8

Produkowana w Europie Honda CR-V to kolejny model w gamie Hondy, który otrzyma najnowszy silnik wysokoprężny 1,6 litra i-DTEC z serii “Earth Dreams Technology”. Nowa Honda CR-V 1,6 l i-DTEC, zaprezentowana w 2013 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie, jest dostępna z napędem na dwa koła i manualną skrzynią biegów, dzięki czemu oferuje nabywcy zarówno doskonałe osiągi (300 Nm maksymalnego momentu obrotowego, 120 KM mocy maksymalnej), jak i niską emisję CO2 (119 g/km).
Nowy silnik 1,6 litra i-DTEC został zaprojektowany specjalnie na potrzeby rynku europejskiego, aby sprostać rosnącym potrzebom klientów szukających “czystych” jednostek wysokoprężnych. Nowa wersja Hondy CR-V będzie produkowana wyłącznie z przeznaczeniem na rynki Starego Kontynentu w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon (HUM), gdzie powstaje także Honda Civic 1,6 l i-DTEC, która zadebiutowała w styczniu 2013 roku.

Nowa Honda CR-V 1,6 l i-DTEC oferuje połączenie wysokiej wydajności i osiągów samochodu osobowego oraz funkcjonalności i bezpieczeństwa SUV-a. Połączenie lekkiego silnika oraz napędu na dwa koła umożliwiło obniżenie wagi nowej Hondy CR-V 1,6 l i-DTEC o 116 kilogramów w stosunku do wersji 2,2 l i-DTEC, co zaowocowało uzyskaniem bardzo dobrych właściwości jezdnych.

Nowa Honda CR-V 1,6 l i-DTEC odznacza się praktycznymi rozwiązaniami zastosowanymi w kabinie pasażerskiej oraz stylizacją typową dla SUV-a, a wprowadzenie do gamy wersji z niewielkim silnikiem Diesla pozwoliło dodatkowo obniżyć zużycie paliwa do poziomu 4,5 litra na 100 kilometrów. Turbosprężarka Garrett czwartej generacji zastosowana w silniku 1,6 l i-DTEC została wyposażona w kierownice spalin o zmiennej geometrii, natomiast jej prędkość obrotowa jest precyzyjnie nadzorowana przez pokładowy system elektroniczny, co eliminuje efekt “turbo dziury” i zapewnia optymalne połączenie wysokiej siły napędowej przy niskich i średnich obrotach oraz wysokiej dynamiki przy wysokich obrotach. Turbosprężarka działa przy maksymalnym ciśnieniu doładowania wynoszącym 1,5 bara.
W Hondzie CR-V 1,6 l i-DTEC zastosowano katalizator NOx, który redukuje emisję tlenków azotu. Różnica w masie własnej pomiędzy Hondą CR-V, a Hondą Civic sprawia, że model CR-V generuje wyższe opory toczenia, co z kolei wpływa na zwiększenie emisji NOx: katalizator NOx pozwala więc na redukcję tlenków azotu o nawet 30%.

W Hondzie CR-V 1,6 l i-DTEC zastosowano tę samą, lekką i zwartą skrzynię biegów, co w modelu Civic 1,6 l i-DTEC. Ta 6-biegowa przekładnia manualna jest o 7 kilogramów lżejsza od skrzyni stosowanej w modelu z silnikiem 2,2 l i-DTEC i z łatwością pozwala wykorzystać maksymalny moment obrotowy jednostki o wartości 300 Nm.

Asystent ECO pozwala zmniejszyć te różnice, umożliwiając kierowcom zbliżenie ich stylu jazdy do tego, który najlepiej służy niskiemu zużyciu paliwa. System wykorzystuje podświetlenie tła prędkościomierza, aby poinformować kierowcę, jak aktualny styl jazdy przekłada się na poziom zużycia paliwa przez samochód. Zastosowane rozwiązanie umożliwia obniżenie zużycia paliwa w codziennej eksploatacji i pozwala na pokonanie Hondą CR-V 1,6 l i-DTEC do 1289 kilometrów na pełnym zbiorniku paliwa.

Honda CR-V 1,6 l i-DTEC jest standardowo wyposażona w system automatycznego zatrzymania silnika na postoju Idle Stop. System przyczynia się do obniżenia emisji CO2 o około 5 gramów na każdy przejechany kilometr tj. do poziomu zaledwie 119 g/km. Idle Stop automatycznie wyłącza silnik Hondy CR-V w momencie zatrzymania auta i wybrania biegu neutralnego, a gdy tylko kierowca wybierze bieg do jazdy i zwolni pedał sprzęgła, system automatycznie włączy silnik.

Honda CR-V 1,6 l i-DTEC wykorzystuje to samo zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu oraz układem wielowahaczowym z tyłu, które zastosowano w pozostałych wersjach tego modelu. Inżynierowie wprowadzili jedynie drobne modyfikacje w ustawieniach przednich amortyzatorów i tylnych tulei, aby ograniczyć przechyły nadwozia, utrzymać odpowiednią stabilność podczas jazdy z dużą prędkością oraz wysoki komfort podróżowania.

Z zewnątrz nowa Honda CR-V przyciąga uwagę muskularną sylwetką, natomiast praktyczne wnętrze auta oferuje imponującą przestrzeń ładunkową, wynoszącą nawet 1648 litrów. Nawet po ustawieniu tylnych siedzeń w standardowej pozycji, bagażnik Hondy CR-V dysponuje pojemnością 589 litrów – to wystarczy, aby przewieźć cztery torby golfowe lub trzy duże walizki. Pakowanie bagażnika ułatwia obniżony o 25 mm próg załadunku, który daje dostęp do powierzchni ładunkowej o długości 1570 mm (+ 140 mm).

Nowa Honda CR-V 1,6 l i-DTEC została również wyposażona w system łatwego składania tylnej kanapy jednym ruchem w proporcji 60:40. W związku z tym wystarczy jedynie pociągnąć odpowiedni uchwyt, aby przekształcić pięcioosobową kabinę pasażerską Hondy CR-V we wszechstronną bagażówkę.

Koncepcja stylistyczna nadwozia nowej Hondy CR-V została stworzona w oparciu o zasadę “maksimum człowieka, minimum maszyny”, a czwarta generacja tego modelu oferuje nabywcy dodatkowe korzyści w postaci bardziej kompaktowych wymiarów nadwozia, które nie wpłynęły negatywnie na przestrzeń wewnątrz. Przednia szyba została przesunięta do przodu o 60 mm (mierząc od podstawy) w stosunku do całkowitej długości nadwozia.

Design, wydajność i dynamika Hondy CR-V są uznawane na całym świecie, mimo to wersja europejska zawiera kilka elementów stylistycznych nadwozia, opracowanych specjalnie na potrzeby tego rynku. Wersja 1,6 l i-DTEC została wyposażona w przeprojektowany przedni zderzak podkreślający dynamiczny charakter auta. Samochód wyróżnia się dodatkowo opływowymi lusterkami zewnętrznymi oraz przednimi światłami do jazdy dziennej LED i LED-owym tylnym zespołem świetlnym.

Zdjęcia: Honda