MotoNews.pl

Sportowy Chevrolet Camaro Z/28 zdaje egzamin na Nurburgring

czwartek, 17 października 2013

« poprzedni | news | następny »
Kategoria | Sport
Marka, model | ,
Chevrolet Camaro 5

Chevrolet opublikował wideo prezentujące przejazd nowego Camaro Z/28 2014 po torze Nurburgring. Samochód pokonał całą pętlę w czasie 7:37,40, czyli porównywalnie z najbardziej prestiżowymi autami sportowymi świata.

Model Z/28 przejechał okrążenie słynnego toru w Niemczech o cztery sekundy szybciej niż Camaro ZL1, pokonując tym samym modele takie jak Porsche 911 Carrera S czy Lamborghini Murcielago LP640. Co więcej, warunki, w których Camaro Z/28 wyjechało na tor nie były idealne – nawierzchnia była wilgotna, a pod koniec przejazdu spadł deszcz.

„Jednym z wyzwań, jakim trzeba stawić czoła podczas testów na Nürburgring jest fakt, że tor jest bardzo długi, więc warunki atmosferyczne mogą się diametralnie zmienić podczas pokonywania jednego okrążenia”, powiedział Al Oppenheiser, główny inżynier Camaro. „Adam Dean, kierowca testowy modelu Z/28, wykonał świetną pracę, prowadząc auto w pogarszających się warunkach. Z danych telemetrycznych pozyskanych podczas sesji testowej wynika, że Camaro Z/28 może być nawet o sześć sekund szybsze na suchym torze”.

Doskonałe czasy okrążeń Camaro Z/28 to zasługa:

  • Zwiększonej przyczepności: dzięki zmianom wprowadzonym w podwoziu model Z/28 może osiągnąć w zakręcie przeciążenie 1,08 g
  • Zwiększonej siły hamowania: wersja Z/28 została wyposażona w węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe Brembo, zdolne do wytworzenia podczas hamowania przeciążenia na poziomie 1,5 g; układ odznacza się także niezmiennym wyczuciem pedału hamulca, niezależnie od stopnia rozgrzania
  • Zredukowanej masy własnej: wolnossący silnik pracujący pod maską Z/28 jest lżejszy o około 136 kilogramów od doładowanej jednostki napędzającej model Camaro ZL1, zastosowano też m.in. lżejsze koła i cieńsze szkło w tylnej szybie.

Sercem Camaro Z/28 jest 7-litrowy silnik LS7. Jednostka wykorzystuje lekkie i wydajne komponenty zapożyczone ze świata wyścigów samochodowych, takie jak tytanowe zawory wlotowe i korbowody, wzmocnione, wyczynowe aluminiowe głowice cylindrów oraz wał korbowy z kutej stali. Silnik produkuje moc 505 KM oraz moment obrotowy o wartości 652 Nm.

Camaro Z/28 jest oferowane wyłącznie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów z krótko zestopniowanymi przełożeniami, która przenosi moc na tylne koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Nowa konstrukcja pozwala kierowcom na aplikowanie wyższej mocy i szybsze pokonywanie zakrętów, ponieważ system nieustannie dostosowuje rozkład momentu obrotowego, zapewniając optymalną trakcję podczas hamowania przed zakrętem, pokonywania łuku i przyspieszania po wyjściu z zakrętu.

Zespół spędził tydzień na torze Nürburgring w ramach końcowych testów modelu Z/28, pokonując blisko 1600 kilometrów w łącznym czasie 10 godzin. Przejechanie każdego okrążenia trwało mniej niż osiem minut, przy czym kierowcy testowi musieli czasami wyprzedzać inne samochody, które jechały wolniej. Jazda na torze Nürburgring to część 24-godzinnego testu, który symuluje roczną eksploatację auta przez prywatnych użytkowników podczas imprez typu track days i amatorskich wyścigów.

„Wszystkie modele Chevroleta o sportowych osiągach muszą pozytywnie zaliczyć 24-godzinny test”, powiedział Wayne McConnell, dyrektor globalnej linii samochodów sportowych. „Podczas 24-godzinnego testu samochody walczą na torze o najlepsze czasy przejazdu, a nasi inżynierowie mogą wówczas jedynie zmieniać hamulce i opony”.

24-godzinny test składa się z kilku segmentów realizowanych na przestrzeni kilku dni (czasem na różnych torach), co pozwala ocenić osiągi w precyzyjnie określonych i monitorowanych warunkach. Co ważne, każde okrążenie testowe musi zostać przejechane w czasie różniącym się maksymalnie o 2 procent od czasu docelowego, aby mogło zostać zaliczone.

24-godzinny test został po raz pierwszy zorganizowany na początku lat 90. ubiegłego wieku w celu przetestowania Chevroleta Corvette czwartej generacji. Wówczas 300-konny model Corvette był najmocniejszym samochodem produkowanym przez Chevroleta, a w teście sprawdzano 15 różnych aspektów auta. Dziś silnik V6 modelu Camaro LS 2014 generuje 323 KM, natomiast wersja Z/28 z 7-litrową jednostką V8 LS7 typu small block osiąga 505 KM mocy, a w 24-godzinnym teście inżynierowie gromadzą dane dotyczące 130 podzespołów.

„W ciągu ostatnich 20 lat osiągi i wydajność naszych samochodów zwiększyły się w ogromnym stopniu, w związku z czym musieliśmy nieustannie modyfikować parametry naszego 24-godzinnego testu”, powiedział McConnell. „Obecny test poddaje nasze modele dużo większym obciążeniom niż podczas eksploatacji w rękach większości prywatnych nabywców. W rezultacie jesteśmy pewni, że nasze sportowe auta są niezawodne i oferują klientom doskonałe osiągi”.

Zdjęcia: Chevrolet

Dodaj komentarz