MotoNews.pl

Volkswagen mistrzem świata producentów w WRC

28 października 2013

Kategoria | Sport
Marka, model | ,
Volkswagen 6

Podwójnym zwycięstwem w Rajdzie Hiszpanii Volkswagen zapewnił sobie tytuł mistrza świata producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Tym samym wszystkie mistrzowskie tytuły rajdowe 2013 roku trafią do Wolfsburga. Już przed trzema tygodniami w Rajdzie Francji, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (F/F) zostali mistrzami w kategorii kierowców i pilotów. Dzięki ich ósmemu zwycięstwu w sezonie oraz drugiej pozycji Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili (FIN/FIN) w Hiszpanii, Volkswagen już na jeden rajd przed końcem sezonu ma zagwarantowane pierwsze miejsce w kategorii producentów. Zdobycie tych tytułów mistrzowskich w roku debiutu Polo R WRC to największy sukces Volkswagena w sporcie motorowym.

Historyczne zwycięstwa – debiut Volkswagena jako producenta

W sezonie 2013 Volkswagen osiągnął sukces, który jeszcze nie zdarzył się w historii Rajdowych Mistrzostw Świata. W pierwszym roku startów marki w Rajdowych MŚ FIA (WRC), wszystkie tytuły mistrzowskie trafiły do Wolfsburga, zarówno w kategorii kierowców i pilotów, jak i producentów. Jeszcze żadnemu producentowi nie udało się zdobyć mistrzostwa w roku debiutu. Nawet w historii Formuły 1 żaden producent nie rozpoczął swoich startów od samodzielnego wygrania całego sezonu. Volkswagen osiągnął coś, czego nikt się nie spodziewał. Dotychczas jako ambitne założenia uznawane było zajęcie miejsc na podium w pierwszym roku startów, zwyciężania w rajdach w drugim i walka o tytuł mistrzowski w trzecim sezonie.

Kierowcy Volkswagena pokazali swoją klasę w ekstremalnych warunkach
Ostatni dzień Rajdu Hiszpanii stał pod znakiem emocjonującej walki między zespołami Volkswagena Ogier/Ingrassia i Latvala/Anttila. Uszkodzona opona poprzedniego dnia sprawiła, że Ogier wystartował do ostatnich 138,54 kilometrów na szutrze z czwartej pozycji, Latvala z pierwszej. Przed zespołami stały różne wyzwania – Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila na ostatnich szutrowych odcinkach specjalnych Rajdu Hiszpanii otwierali stawkę i wyznaczali linię idealną dla kolejnych samochodów, natomiast Sébastien Ogier/Julien Ingrassia mieli inny problem: nowi rajdowi mistrzowie świata* jako czwarte auto na trasie walczyli o zwycięstwo w tumanach kurzu, jakie zostawiali za sobą ich najwięksi rywale. Ale takie warunki najwyraźniej nie spowolniły najlepszego duetu sezonu. W niedzielę cztery z sześciu odcinków specjalnych wygrali Ogier/Ingrassia, na dwóch pozostałych oesach zmieścili się w pierwszej trójce. Tylko jeden zespół w ostatni dzień rajdu miał porównywalne wyniki: Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula w trzecim Polo R WRC wygrali dwa odcinki specjalne.

Zerowa widoczność: w niedzielę pilot miał decydujący wpływ na wynik
Tumany kurzu za jadącymi z przodu samochodami, nisko stojące słońce w porannych godzinach – warunki w niedzielę stawiały wielkie wyzwania przed kierowcami i pilotami. Dzięki precyzyjnie odczytywanym notatkom rajdowym Ogier/Ingrassia w gęstym kurzu, mimo fatalnej widoczności, nadrobili nawet 20 sekund w stosunku do swoich bezpośrednich rywali. Piloci przy odczytywaniu notatek musieli zdać się całkowicie na instynkt – przy zerowej widoczności punktów orientacyjnych w zasadzie nie dało się zauważyć. „To były zdecydowanie najtrudniejsze chwile dla nas pilotów” – powiedział Julien Ingrassia, pilot Sébastiena Ogiera.

13 z 15 najlepszych czasów na odcinkach specjalnych należało do Polo R WRC
Rajd Hiszpanii to jedyny rajd w sezonie MŚ, rozgrywany zarówno na asfalcie, jak i na szutrowym podłożu. W tych wyjątkowych warunkach Volkswagen Polo R WRC udowodnił swoje wszechstronne możliwości: World Rally Cars z Wolfsburga zapisały na swoim koncie 13 z 15 najlepszych czasów na oesach i 26 z 45 miejsc w pierwszej trójce. Od pierwszego startu Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata, czyli od Rajdu Monte Carlo, Polo R WRC wygrały łącznie 132 ze 215 odcinków specjalnych, czyli 61,4 procent. Sam Sébastien Ogier zaliczył w 2013 roku do dziś 101 zwycięskich oesów.

FIA World Rally Championship (WRC), Rajd Hiszpanii, wyniki końcowe:

  1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3h 33m 21.2s
  2. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 32.9s
  3. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Citroën + 1m 13.7s
  4. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford + 1m 33.9s
  5. Evgeny Novikov/Ilka Minor (RUS/A), Ford + 2m 01.0s
  6. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford + 2m 26.0s
  7. Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford + 4m 55.8s
  8. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Ford + 6m 55.7s
  9. Robert Kubica/Maciej Baran (PL/PL), Citroën + 11m 14.1s
  10. Abdulaziz Al-Kuwari/Killian Duffy (QA/IRL), Ford + 13m 26.8s

FIA World Rally Championshio (WRC), Rajd Hispzanii, wyniki Power Stage

  1. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford 15m 36.8s
  2. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 2.8s
  3. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 3.2s

FIA World Rally Championship(WRC), klasyfikacja kierowców

  1. Sébastien Ogier, 265 punktów;
  2. Thierry Neuville, 158;
  3. Jari-Matti Latvala, 144;
  4. Mikko Hirvonen, 126;
  5. Daniel Sordo, 117;
  6. Mads Østberg, 89;
  7. Sébastien Loeb, 68;
  8. Evgeny Novikov, 67;
  9. Martin Prokop, 55;
  10. Andreas Mikkelsen, 40.

FIA World Rally Championship(WRC), klasyfikacja producentów

  1. Volkswagen Motorsport, 382 punktów,
  2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 274;
  3. Qatar M-Sport WRT, 174;
  4. Qatar WRT, 169;
  5. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 63;
  6. Jipocar Czech National Team, 57;
  7. Volkswagen Motorsport II, 40;
  8. Lotos WRCTeam, 20.

 

Zdjęcia: Volkswagen