MotoNews.pl

Mazda na 43 Salonie Samochodowym w Tokio

20 listopada 2013

Mazda6 ASV-5 1

Różnorodność źródeł zasilania i bezpieczeństwo to motywy przewodnie ekspozycji Mazdy na tegorocznym Salonie Samochodowym w Tokio. Jedną z głównych atrakcji będzie światowa premiera hybrydowej Mazdy3 SKYACTIV-Hybrid. Nowy kompakt marki jest pierwszym modelem w Japonii, oferującym wybór pomiędzy silnikiem benzynowym, diesla i hybrydowym. Co więcej, Mazda zaprezentuje jeszcze jedną alternatywę w postaci samochodu koncepcyjnego Mazda3 SKYACTIV zasilanego sprężonym gazem ziemnym (CNG). Model Mazda6 ASV-5 będzie z kolei szczycił się jedną z najbardziej zaawansowanych na świecie technologii służących zapewnieniu bezpieczeństwa drogowego. Innowacja to przyszłość, a przyszłość zaczyna się dziś.

Mazda3 SKYACTIV-Hybrid

Najnowszy model w rodzinie SKYACTIV, pojazd hybrydowy SKYACTIV-Hybrid, został wyposażony w jednostkę elektryczną, która wspomaga pracę silnika benzynowego SKYACTIV, szczególnie przy niskich obrotach i niskim obciążeniu silnika. Nowa jednostka napędowa, będąca szczególną modyfikacją wersji SKYACTIV-G 2,0, charakteryzuje się niezwykle wysokim stopniem sprężania 14:1, układem wylotowym typu 4-1 oraz wyjątkowymi systemami kontroli, dzięki którym uzyskuje się bardziej wydajne spalanie dla szerszego zakresu parametrów pracy silnika. Układ recyrkulacji spalin odzyskuje ciepło wytwarzane przez spaliny, w konsekwencji skracając czas rozgrzewania samochodu i oszczędzając paliwo przy gaszeniu silnika.

Tyle na temat wydajnego generowania mocy. Układ napędowy przenosi napęd na przednie koła, rozdzielając moc wyjściową na silniku SKYACTIV-G pomiędzy jednostkę napędową i generator prądotwórczy. W ten sposób układ przenosi maksymalnie wydajną mieszankę mocy wyjściowej z silnika benzynowego i elektrycznego, dzięki czemu uzyskuje się płynne, liniowe przyspieszenie. Jednostka sterująca zasilaniem zmniejsza lub zwiększa pobór prądu przez silnik elektryczny, dodatkowe wyposażenie i akumulator pomocniczy, optymalizując tym samym zasilanie elektryczne silnika i innych elementów napędu. Komputerowy monitoring parametrów pracy niklowo-metalowego akumulatora hybrydowego, takich jak m.in. prąd, napięcie i temperatura, ułatwia utrzymywanie idealnego stanu naładowania akumulatora i zwiększenie jego żywotności.

Rezultat: nowa Mazda3 SKYACTIV-Hybrid jest niezwykle oszczędna – w japońskim cyklu testowym JC08 zużywa jedynie 3,2 l/100 km. Całkowita moc wyjściowa na poziomie 100 kW (136 KM) sprawia, że model gwarantuje ponadto wyjątkową przyjemność jazdy.

Bezkompromisowa hybryda autorstwa bezkompromisowego producenta samochodów. Mazda, chcąc zaoferować głębię doznania Jinba Ittai – poczucia jedności kierowcy z samochodem – opracowała nawet rozwiązanie, dzięki któremu dźwięk silnika dostosowuje się do prędkości jazdy i przyspieszania. Inną ciekawą funkcją jednostki SKYACTIV-Hybrid jest system odzyskiwania energii z hamowania, który wykorzystuje pracę silnika elektrycznego i hamulców hydraulicznych. Współpraca tych dwóch układów ma na celu nie tylko zapewnienie wyjątkowo płynnego hamowania, ale też maksymalizację odzysku energii, przekształcanej następnie w prąd elektryczny, oraz zwiększenie oszczędności paliwa.

Nowa Mazda3 SKYACTIV-Hybrid szczyci się najnowocześniejszymi technologiami związanymi z bezpieczeństwem i łącznością, a także stylizacją i układem wnętrza, zastosowanymi w pozostałych wersjach Mazdy3. Model przejął również od poprzedników zachwycający design „KODO – Dusza Ruchu”, lekkie nadwozie SKYACTIV-Body i gwarantujące stabilność prowadzenia podwozie SKYACTIV-Chassis. Nowa hybryda oferuje zatem ten sam poziom bezpieczeństwa i przyjemności jazdy co starsze modele, a dodatkowo większą oszczędność paliwa. W ten oto sposób Mazda kontynuuje przełamywanie konwencji.

Model koncepcyjny Mazda3 SKYACTIV-CNG
Oto sedno strategii „Odpowiedzialny Zoom-Zoom”: oferta obejmująca modele, które spełnią oczekiwania możliwie najszerszego grona klientów. W myśl tej zasady Mazda, oprócz wersji SKYACTIV-Hybrid, przedstawia w Tokio model koncepcyjny Mazda3* SKYACTIV-CNG.

Podobnie jak wszystkie modele Mazdy nowej generacji, zasilany różnym paliwem kompakt bazuje na gamie technologii SKYACTIV. Wychodząc naprzeciw potencjalnym oczekiwaniom klientów, Mazda wyposażyła swój nowy model koncepcyjny Mazda3 SKYACTIV-CNG w specjalny układ SKYACTIV-G 2,0 zasilany dwoma rodzajami paliwa, z dwoma odrębnymi zbiornikami na benzynę i sprężony gaz ziemny (CNG). Dzięki temu rozwiązaniu nie tylko uzyskano wyjątkową elastyczność, ale także zwiększono zasięg jazdy. Ponadto, jak w przypadku każdej Mazdy, model zapewnia niesamowitą przyjemność podróżowania.

Niekonwencjonalny silnik SKYACTIV-G o stopniu sprężania 14:1 wymaga minimalnych modyfikacji i dostosowań, by idealnie współpracować z alternatywnymi paliwami, takimi jak gaz ziemny i etanol, które posiadają więcej oktanów niż benzyna.

Łatwość adaptacji jest kluczową koncepcją dla Mazdy. Jako że wszystkie główne modele marki są sprzedawane na całym świecie, Mazda opracowała wielorakie rozwiązania, które sprawdzą się na różnych rynkach o odmiennej polityce i preferencjach dotyczących paliw.

Mazda6 ASV-5: pojazd o zaawansowanym poziomie bezpieczeństwa
Świat bez wypadków samochodowych: bezwzględne bezpieczeństwo jest podstawowym założeniem programu „Odpowiedzialny Zoom-Zoom”, które Mazda niestrudzenie stara się realizować poprzez udoskonalenie tego aspektu w swoich pojazdach. W celu ugruntowania pozycji światowego lidera w dziedzinie technologii związanych z bezpieczeństwem, Mazda zaprezentuje w Tokio jeden ze swoich kluczowych projektów, model Mazda6 ASV-5.

Mazda6 ASV-5 (ASV oznacza pojazd o zaawansowanym poziomie bezpieczeństwa) łączy w sobie koncepcję proaktywnego bezpieczeństwa, Mazda Proactive Safety, i inteligentne systemy transportowe, Intelligent Transportation System (ITS). Pierwszy element obejmuje szereg technologii obecnych w modelach Mazdy, które mają na celu minimalizację ryzyka wypadku. Wśród nich znajdują się zaawansowany, opierający się na czujnikach zespół systemów bezpieczeństwa i ACTIVSENSE, dostępny w modelach nowa Mazda3, Mazda6 i Mazda CX-5, a także intuicyjny interfejs człowiek-maszyna umieszczony w kabinie pasażerskiej (HMI), który pozwala kierowcy przetwarzać wszelkie informacje płynące z różnych podzespołów w efektywny i bezpieczny sposób.

ITS podnosi bezpieczeństwo o poziom wyżej. Opracowany przez konsorcjum Mazdy, Uniwersytet w Tokio, spółkę Hiroshima Electric Railway Co. i japońskie narodowe laboratorium badające bezpieczeństwo w ruchu drogowym i środowisko, system ITS monitoruje ruch pojazdów, tramwajów i pieszych, aby zapobiegać wypadkom oraz korkom drogowym. Cel: bezpieczeństwo mobilnej społeczności.

Pierwsze wyniki wrześniowych testów drogowych Mazdy6 ASV-5, przeprowadzonych w Hiroszimie w Japonii, są zadowalające. Model został wyposażony w pierwszy na świecie system umożliwiający wymianę pomiędzy tramwajami i samochodami danych takich jak: rodzaj pojazdu, lokalizacja, kierunek jazdy, informacje o hamowaniu i włączeniu kierunkowskazu. Poza informacjami uzyskiwanymi od innych pojazdów, sygnalizacji świetlnej i przydrożnych radarów, specjalnie wyposażona Mazda6 sedan wykorzystuje także radar odbierający fale milimetrowe, mikrofalowe czujniki oraz kamery, by wspomóc kierowcę poprzez „obserwację” otoczenia, w szczególności martwych punktów. Podobnie jak w wielu europejskich miastach, w Hiroszimie tramwaje są istotnym elementem komunikacji miejskiej, którym podróżuje codziennie około 150 tys. osób.

Połączenie technologii ASV-5 i ITS wyznacza spory postęp na drodze rozwoju bezpiecznego i skutecznego systemu transportu, który wprowadzi ulepszenia zarówno do komunikacji kolejowej, jak i drogowej. To kolejna, łamiąca wszelkie konwencje koncepcja oferowana kierowcom przez Mazdę.

Zdjęcia: Mazda