MotoNews.pl

Nowy Opel Meriva: światowa premiera podczas Salonu Motoryzacyjnego w Brukseli

23 stycznia 2014

Kategoria | Premiery  Targi
Marka, model | ,
Opel Meriva

Nowa Meriva — lepsza, wydajniejsza, atrakcyjniejsza i bardziej funkcjonalna niż kiedykolwiek wcześniej — świętuje swoją światową premierę w Brukseli podczas Salonu Motoryzacyjnego International Motor Show (16–26 stycznia 2014 r.). Oprócz swojej wyjątkowej elastyczności ten mały minivan Opla wyróżnia się odświeżoną, wyrazistą stylistyką oraz szeroką gamą najnowszych rozwiązań technicznych, które jeszcze bardziej zwiększają komfort i efektywność. Pełny asortyment silników z certyfikatem Euro 6, w tym nowa generacja 1.6 CDTI, które są najcichszymi i najwydajniejszymi w swojej klasie; dla jednej z wersji zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 3,8 l/100 km. Ponadto po raz pierwszy można wybrać minivana z silnikiem benzynowym lub Diesla; emisja CO2 spadnie poniżej 100 g — osiągnie poziom 99 g/km. Nowe skrzynie biegów zapewniają płynniejsze i bardziej precyzyjne przełożenia, a najnowocześniejszy system multimedialny Opla — IntelliLink — szybszy i z ulepszoną funkcjonalnością — doskonale integruje smartfon z kokpitem pojazdu.

Gdy w 2003 r. wprowadzono pierwszą generację Opla Meriva, utworzył on segment małych minivanów oraz wyznaczył standard elastyczności dostępny dla szerokiej grupy klientów. Następna generacja w 2010 r. podniosła standard w spektakularny sposób dzięki innowacyjnym funkcjom, które nie tylko zwiększyły elastyczność, lecz także poprawiły ergonomię: drzwi typu FlexDoors, z zawiasami na tylnym słupku, ułatwiają wsiadanie i wysiadanie; system aranżacji tylnych foteli FlexSpace umożliwia zmianę ich wysokości w szerokim zakresie; wyrafinowana ergonomia przednich foteli; wiele sprytnych schowków oraz wyjątkowy, zintegrowany tylny bagażnik rowerowy FlexFix. Te pionierskie funkcje czynią z obecnej wersji Merivy mistrza ergonomii, co potwierdzają niezależni eksperci zajmujący się bezpieczeństwem. Nowe rozwiązania oraz podwyższone fotele to cechy gwarantujące sukces tego modelu.

Meriva bezsprzecznie wyznacza standardy jakości i poziomu zadowolenia klientów. Nowy raport TÜV 2014 opublikowany w grudniu 2013 r., obejmujący blisko 8 mln samochodów osobowych wszystkich rodzajów i marek, które zostały poddane kontroli, stwierdza, że Opel Meriva to samochód o najniższej awaryjności. W kategorii „dwu-, trzyletnie samochody używane” — wszystkie standardowo wyposażone Merivy drugiej generacji, skontrolowane przez TÜV, pokonały modele Mazdy, Toyoty, Porsche, BMW i Audi oraz wyróżniły się „najlepszą jakością” wśród wszystkich skontrolowanych w Niemczech samochodów osobowych. Model ten uzyskał Złoty Certyfikat TÜV. Nie tylko fachowcy i eksperci TÜV docenili Merivę, uczynili to także użytkownicy: w ankiecie VOSS (Vehicle Ownership Satisfaction Study), przeprowadzonej przez instytut J.D. Power Satisfaction Survey, Meriva również pozostawiła konkurencję daleko z tyłu i finiszowała na pierwszym miejscu w rankingu ze zdumiewającym wskaźnikiem 80,6%. Jest to szczególnie istotne, ponieważ instytut badania rynku J.D. Power and Associates wykorzystuje ten wskaźnik do pomiaru zadowolenia właścicieli samochodów jeżdżących określonym modelem średnio 2 lata i mających odpowiednie doświadczenie praktyczne.

Odświeżona, udoskonalona stylistyka z wyrazistymi szczegółami i ze lśniącymi chromowanymi dodatkami
Podejście Opla do stylistyki — artystyczna wrażliwość połączona z niemiecką precyzją — doskonale pasuje do małego, ale niezwykle funkcjonalnego minivana. Liczne zmiany wprowadzone w nowej Merivie zwiększają efektywność najważniejszych funkcji i sprawiają, że staje się ona jeszcze bardziej dopracowanym modelem. Zwraca uwagę nowy grill z większą ilością chromu oraz chromowanymi akcentami wokół lamp przeciwmgielnych. Z grillem sąsiadują nowo zaprojektowane przednie reflektory z motywem orlego oka. Diody w światłach do jazdy dziennej nadają pojazdowi charakterystyczny wygląd kojarzący się z nowoczesną technologią. Boki auta wzbogacono o elegancką chromowaną listwę podkreślającą falisty kształt dolnej krawędzi tylnej szyby, co poprawia widoczność dzieciom siedzącym na tylnych fotelach. Centralnie ulokowane klamki sygnalizują obecność innowacyjnego rozwiązania, jakim są drzwi typu FlexDoors, z zawiasami przy tylnym słupku, ułatwiające wsiadanie do pojazdu. Nowością dodającą dynamiki i elegancji w tylnej części nadwozia są energooszczędne diodowe lampy o niebanalnym kształcie elementów świecących.

Nowy układ napędowy z certyfikatem Euro 6 oferowany wraz z najnowocześniejszym, wydajnym silnikiem 1.6 CDTI
Nowa Meriva jest dostępna z silnikami benzynowymi, LPG i Diesla, które spełniają przyszłe normy emisji Euro 6, wchodzące w życie we wrześniu 2015 r.

Nowością jest silnik Diesla 1.6 CDTI, który zadebiutował w Zafirze Tourer. Zapewnia on niskie zużycie paliwa i jest przyjazny dla środowiska. Charakteryzuje go również wyjątkowa płynność jazdy oraz niski poziom hałasu i wibracji. Ten nowoczesny silnik Diesla jest najcichszy w swojej klasie. Zaawansowana jednostka napędowa, wykonana w całości z aluminium, z silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zastąpi zarówno silnik 1.3 CDTI, jak i 1.7 CDTI, które wcześniej były montowane w Merivie.

Pierwsza wersja silnika 1.6 CDTI, dostępna w nowej Merivie, ma moc 100 kW/136 KM i zużywa tylko 4,4 l/100 km przy emisji 116 g/km CO2. To poprawa o 10% w stosunku do silnika 1.7 CDTI 96 kW/130 KM (w którym spalanie i emisja wynosiły odpowiednio: 4,9 l i 129 g). Stało się to możliwe między innymi dzięki rozwiązaniom technicznym zmniejszającym tarcie w przedziale od 1500 do 2500 obr./min w silnikach tej klasy. Ponadto maksymalny moment obrotowy nowego silnika 1.6 CDTI wynosi 320 Nm (o 7% więcej niż w poprzednim silniku 1.7 CDTI) przy 2000 obr./min.

W najbliższym czasie zostaną wprowadzone kolejne wersje silnika, w tym dwie o mocy wyjściowej 81 kW/110 KM. Na szczególną uwagę zasługuje jedna z nich, o średnim spalaniu 3,8 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 99 g/km. Dzięki nowej jednostce napędowej Meriva stanie się pierwszym minivanem (benzynowym lub na olej napędowy) z emisją poniżej 100 g.

Opel zainwestował 50 mln euro w optymalizację konstrukcji 5- i 6-biegowych przekładni w nowej Merivie. Liczne ulepszenia w komponentach i mechanizmach zmiany biegów, jak również lepsza integracja z pojazdem, zaowocowały znaczną poprawą płynności i precyzji zmiany biegów. Nowe ręczne skrzynie biegów o obniżonym tarciu zapewniają większy komfort zmiany przełożeń dla silników benzynowych, Diesla i LPG. Ponadto 6-biegowa skrzynia o obniżonym tarciu jest obecnie dostępna z silnikiem benzynowym 1.4 Turbo w wersjach 88 kW/120 KM i 103 kW/140 KM. Taka kombinacja automatycznej skrzyni biegów i silnika benzynowego spełnia oczekiwania klientów dotyczące modelu Meriva.

Nowy, rewolucyjny system multimedialny IntelliLink
Nowa Meriva została wyposażona w supernowoczesny multimedialny system IntelliLink zapewniający bezproblemową integrację smartfona z pojazdem. Na dużym siedmiocalowym kolorowym monitorze o wysokiej rozdzielczości wyświetlany jest nowy, czytelny i wygodny interfejs graficzny systemu IntelliLink. System jest wyposażony w moduł Bluetooth umożliwiający obsługę telefonu bez użycia rąk, funkcję strumieniowej transmisji dźwięku oraz dodatkowe złącze USB.

Standardem w Merivie jest system IntelliLink z radioodtwarzaczem CD, natomiast cyfrowe radio DAB+ — zapewniające lepsze namierzanie stacji radiowych oraz lepszą jakość odbioru i dźwięku — jest dostępne jako opcja. Integralną częścią systemu jest nawigacja, która działa zarówno w oparciu o Navi 650 IntelliLink, jak i Navi 950 IntelliLink. Działa ona wyjątkowo szybko i precyzyjnie podczas obliczania tras oraz zmian powiększenia mapy, a punkty docelowe można wprowadzać poleceniami głosowymi. Podobnie jak w Insignii w jednym zdaniu można podać adres i zażądać uruchomienia nawigacji.

Wyjątkowa elastyczność i ergonomia to klucz do sukcesu Merivy
Pomimo pojawiania się nowych samochodów w segmencie Opel Meriva pozostaje bezkonkurencyjny w swojej klasie, zapewniając doskonałą elastyczność i komfort jazdy. Klienci wybierają ten model ze względu na te cechy oraz wysoko umieszczone fotele. Klienci, którzy kupili Merivę — najczęściej młode rodziny, młode mamy i seniorzy — twierdzą, że głównym powodem zakupu były łatwość i elastyczność obsługi oraz doskonały komfort oferowane w tej cenie.

Meriva jest pierwszym i jedynym na świecie samochodem, który uzyskał certyfikat za ogólną koncepcję ergonomii pojazdu. W 2010 r. niezależni eksperci ze stowarzyszenia AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. — „Akcja na rzecz zdrowych pleców”) przyznali Merivie prestiżową odznakę jakości AGR jako gwarancję znakomitej ergonomii i ochrony pleców. Certyfikat wydano na podstawie oceny najważniejszych i unikatowych innowacji zastosowanych w Merivie: rozwiązania FlexSpace umożliwiającego elastyczne rozmieszczenie tylnych foteli; systemu FlexDoors pozwalającego szeroko otworzyć wszystkie drzwi (84°), ułatwiającego wsiadanie i wysiadanie dzięki zamocowaniu drzwi na tylnym słupku i solidnym klamkom; ergonomicznych przednich foteli, które można ustawić na wiele sposobów, oraz unikatowego, zintegrowanego bagażnika na rowery, który jest zawsze w samochodzie i można go rozłożyć, wyciągając ze zderzaka jak szufladę. Wszystko to zapewnia Merivie pozycję lidera pod względem elastyczności i ergonomii.

Zdjęcia: Opel