MotoNews.pl

Nissan e-NV200 zmienia reguły gry

03 marca 2014

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Nissan e-NV200 8

Nissan zamierza utrzymać pozycję pioniera w sektorze pojazdów elektrycznych, wprowadzając do sprzedaży model e-NV200, łączący bezprecedensowy komfort z zerową emisją i ultraniskimi kosztami eksploatacji. Dzięki nowemu modelowi Nissan będzie pierwszym producentem, który w swojej globalnej ofercie będzie miał aż dwa w pełni elektryczne pojazdy, w tym model LEAF – najlepiej sprzedający się pojazd z takim napędem na świecie.

Samochód wykorzystujący najlepsze rozwiązania pochodzące z dwóch wielokrotnie nagradzanych modeli – Nissana LEAF i Nissana NV200, czyli odpowiednio Światowego Samochodu Roku 2011 i Międzynarodowego Vana Roku 2010 – jest gotowy, by zmienić oblicze miasta.

W pełni elektryczny i zapewniający znakomite osiągi zespół napędowy e-NV200, oparty na rozwiązaniach przejętych z uznanego modelu LEAF, połączono z największą w segmencie kubaturą przestrzeni ładunkowej, znaną z modelu NV200. W ten sposób powstał praktyczny i uniwersalny pojazd do przewozu osób lub towarów, który nie emituje spalin ani hałasu.

Z chwilą rozpoczęcia sprzedaży w czerwcu e-NV200 będzie dostępny jako furgon oraz jako pięciomiejscowa wersja osobowa Combi lub bardziej luksusowa Evalia. Samochód zaprojektowano głównie z myślą o firmach, ale e-NV200 może zainteresować także prywatnych użytkowników z dużymi rodzinami. Homologowany (NEDC) zasięg e-NV200 (170 km) jest większy niż przeciętny dystans 100 km, pokonywany w ciągu dnia przez ponad połowę furgonów podobnej klasy, a jego ładowność i przestrzeń ładunkowa są takie same, jak w modelu NV200.

Akumulator pojazdu można naładować przez noc ze zwykłego jednofazowego gniazdka elektrycznego z zabezpieczeniem 16-amperowym przy poborze mocy 3,3 kW. Czas ten można skrócić do czterech godzin, używając gniazda 32‑amperowego, umożliwiającego pobór mocy 6,6 kW. Ładowanie do 80% pojemności za pomocą specjalnej szybkiej ładowarki CHAdeMO DC 50 kW trwa 30 minut lub krócej, jeżeli akumulator nie był do końca rozładowany. W całej Europie zainstalowanych jest obecnie ponad 1 000 dostępnych publicznie szybkich ładowarek CHAdeMO. Ponadto wiele firm ma własne stanowiska ładowania przy swoich bazach lub siedzibach.

„e-NV200 wchodzi do zupełnie innego segmentu niż Nissan LEAF i wraz z tym najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym na świecie pomoże nam utrzymać pozycję lidera rynku pojazdów elektrycznych. W tym celu nie przerobiliśmy po prostu NV200 na wersję z napędem elektrycznym, ale dokonaliśmy jego gruntownej przebudowy, tworząc produkt, który jest nie tylko dobrym elektrycznym furgonem, ale fantastycznym samochodem po każdym względem” – powiedział Guillaume Cartier, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w europejskim oddziale Nissana.

Dyrektor Działu Pojazdów Elektrycznych w Nissan Europe, Jean-Pierre Diernaz, z dużym zaangażowaniem komentował atuty e-NV200:

„Sprawdzony i wysoce efektywny elektryczny zespół napędowy zastosowany w e-NV200 idealnie nadaje się do obsługi typowych codziennych tras wymagających częstego zatrzymywania się i ruszania. Brak emisji szkodliwych substancji i hałasu sprawia, że model e-NV200 jest przyjazny dla środowiska i ludzi. Każdy ciężko pracujący kierowca pojazdu dostawczego lub taksówki doceni także układ napędowy z jednobiegową przekładnią, którego bezgłośne i bezwibracyjne działanie nie powoduje dodatkowego zmęczenia. Niskie koszty eksploatacji wzbudzą natomiast zachwyt osób zarządzających parkami pojazdów”.

Choć e-NV200 bazuje na elementach istniejącego modelu, jest on efektem realizacji pełnego programu konstrukcyjnego, tak jak pojazd projektowany od podstaw. Układ napędowy zmodyfikowano w kilku istotnych aspektach, dopasowując go do nowej roli. Zmiany w nadwoziu zaprojektowano w taki sposób, aby nie zmniejszyć przestrzeni ładunkowej w stosunku do modelu NV200.

W wersji dostawczej kubatura przedziału ładunkowego nadal wynosi 4,2 m3, co pozwala na przewożenie dwóch standardowych europalet, natomiast przesuwane drzwi boczne po obu stronach i szeroko otwierane tylne drzwi maksymalnie ułatwiają załadunek i rozładunek.

W Japonii i Europie przeprowadzono kompleksowe testy eksploatacji w warunkach rzeczywistych. Przedprodukcyjne egzemplarze przekazano do użytkowania firmom o międzynarodowej renomie – takim jak FedEx, Coca-Cola, DHL, IKEA, British Gas, EDF i japońska poczta – aby mogły sprawdzić ich przydatność w codziennej pracy. Informacje zwrotne od kierowców i dyspozytorów wykorzystano do dopracowania modelu e-NV200 przed rozpoczęciem jego produkcji w fabryce lekkich pojazdów użytkowych Nissana w Barcelonie.

„Jesteśmy przekonani, że e-NV200 rzeczywiście zmieni wizerunek lekkiego furgonu i taksówki, podobnie jak zmienia on środowisko w ścisłych centrach wielkich miast” – dodał Diernaz.

Nissan e-NV200 – szczegóły
Mimo wykorzystania istotnych podzespołów dwóch istniejących modeli, e-NV200 jest odrębnym projektem, w którym udział nowych elementów przekracza 30%.

e-NV200 różni się od modelu NV200 pod bardzo wieloma względami, wynikającymi nie tylko z faktu zastosowania napędu elektrycznego: między innymi wyglądem zewnętrznym, przeprojektowanym zawieszeniem, elementami wnętrza, zestawem akumulatorów oraz układem hamulcowym z bardziej wydajnym systemem odzyskiwania energii. Dzięki temu e-NV200 jest lepiej dopasowany do swojej roli typowo miejskiego pojazdu do przewozu towarów i osób.

Nissan e-NV200 to niemal bezgłośny i bezemisyjny pojazd elektryczny o ponadczasowych założeniach konstrukcyjnych, który zapewnia rzeczywiste korzyści kierowcom, operatorom parków pojazdów, pasażerom, pieszym i mieszkańcom miast.

Najbardziej rzucającą się w oczy różnicą między e-NV200 a jego krewniakiem z tradycyjnym napędem jest typowa dla elektrycznych Nissanów stylistyka przodu nadwozia, przypominająca model LEAF. Umieszczona pośrodku klapka gniazda ładowarki oraz charakterystyczne, zabarwione na niebiesko diodowe reflektory nadają pojazdowi nowoczesny wygląd i wyraźnie odróżniają go od NV200.

Niebieskawe światła pozycyjne w kształcie strzałek umieszczono wewnątrz łukowatych kloszy reflektorów, które również mają charakterystyczny, jasnoniebieski „lodowy” kolor. Wszystkie wersje wyposażono w diodowe światła tylne, a wersje osobowe – również w diodowe reflektory przednie. Niebieski „elektryczny” motyw można zauważyć także na oznaczeniach modelu e-NV200.

We wnętrzu zastosowano cyfrowy zestaw wskaźników, natomiast drążek zmiany biegów ma uproszczony kształt i bardziej przypomina dźwignię sterującą tradycyjną skrzynią automatyczną niż „komputerowy joystick” znany z modelu LEAF. Dzięki temu kierowcy, którzy przesiądą się do e-NV200 z pojazdów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi, szybciej oswoją się z wnętrzem elektrycznego modelu.

Równie łatwo można przyzwyczaić się do przejrzystych cyfrowych wskaźników dostarczających danych o prędkości pojazdu, stanie naładowania akumulatorów i zasięgu. Wskaźnik mocy informuje natomiast o wartości mocy generowanej przez silnik i ilości energii odzyskiwanej przez układ regeneracyjny. Uzupełnieniem zestawu wskaźników jest wielofunkcyjny wyświetlacz, na którym podawane są dodatkowe dane dotyczące czasu, odległości i prędkości.

Mechanicznie e-NV200 ma wiele wspólnego z Nissanem LEAF: niezależne przednie zawieszenie z kolumnami McPhersona przejęto dokładnie z tego najlepiej sprzedającego się pojazdu elektrycznego na świecie. LEAF był także dawcą układu napędowego, w tym wprowadzonego niedawno zasilanego prądem zmiennym silnika synchronicznego drugiej generacji o mocy 80 kW, który jest teraz w pełni zintegrowany z układem ładowania akumulatorów i inwerterem w jednym, kompaktowym i zamkniętym module.

Na potrzeby e-NV200 wprowadzono jednak kilka istotnych zmian. Najważniejsza z nich dotyczy litowo-jonowego akumulatora wymienionego na taki, który zmieścił się pod podłogą e-NV200 nie zmniejszając jego przestrzeni ładunkowej. Nowy akumulator, produkowany w zakładach Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii i montowany w Barcelonie, ma taką samą pojemność (24 kWh) i tyle samo ogniw (48), jak ten w modelu LEAF, ale są one inaczej ułożone.

Moduł akumulatora jest osadzony nisko, pod podłogą, i zamontowany we wzmocnionej strefie zapewniającej dodatkową ochronę w razie wypadku. Strefa zamocowania akumulatora zwiększa także sztywność skrętną i boczną nadwozia odpowiednio o 20 i 35% w stosunku do NV200.

Nisko położony środek ciężkości sprawia, że komfort jazdy i właściwości jezdne e-NV200 są wyjątkowo dobre, nawet w porównaniu ze standardami wyznaczonymi przez NV200. Silnik elektryczny zapewnia natychmiastową dostępność maksymalnego momentu obrotowego, więc elektryczna wersja dostawczego Nissana ma lepsze przyspieszenie niż NV200 z silnikiem 1.5 dCi.

Kolejną zmianą w stosunku do rozwiązań przyjętych w modelu LEAF, podyktowaną przewidywanym sposobem eksploatacji e-NV200, jest nowy układ hamulcowy z bardziej wydają funkcją odzyskiwania energii. Uwzględnia on typowy charakter jazdy miejskiej wymagający częstego zatrzymywania się i ruszania. Pojazd wyposażono też standardowo w układ wspomagający ruszanie pod górę, który przytrzymuje włączone hamulce jeszcze przez 2 sekundy po zwolnieniu pedału hamulca.

 

Zdjęcia: Nissan