MotoNews.pl

Nowy smart fortwo i forfour

środa, 23 lipca 2014

« poprzedni | news | następny »
Kategoria | Premiery
smart 10

Rewolucja wkracza w następną rundę – udoskonalony praktycznie pod każdym względem smart fortwo jest teraz znacznie bardziej komfortowy. Jego charakterystyczna koncepcja z silnikiem z tyłu po raz pierwszy znajdzie też zastosowanie w czteroosobowym smarcie forfour. Do napędu obu modeli służą nowoczesne, trzycylindrowe jednostki o mocy 60, 71 lub 90 KM, a za przeniesienie momentu obrotowego odpowiada pięciobiegowa skrzynia manualna lub dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana twinamic. Szereg innowacyjnych detali zapewnia jeszcze więcej frajdy z jazdy po mieście. Nowa odsłona smarta zadebiutuje na europejskim rynku w listopadzie br. Ceny modelu fortwo będą plasować się na poziomie poprzedniej generacji, zaś forfour w analogicznej wersji silnikowej będzie wymagać około 600 euro dopłaty.

– Jesteśmy najmłodszą europejską marką samochodów – marką, która na nowo odkryła indywidualną miejską mobilność i odniosła globalny sukces. Nowe smarty fortwo i forfour korzystają ze sprawdzonej koncepcji, a jednocześnie oferują więcej… wszystkiego – więcej przestrzeni, więcej kolorów, więcej wyposażenia i więcej frajdy z jazdy po mieście! I tylko długość modelu fortwo – 2,69 m – pozostała niezmiennie wyjątkowa – mówi szefowa smarta, Annette Winkler.

– W fazie planowania wiedzieliśmy, że chcemy zachować tylnosilnikową koncepcję i do maksimum wykorzystać zalety obu aut w ruchu miejskim – wyjaśnia Jörg Prigl, szef oddziału samochodów kompaktowych Mercedes-Benz. – Nowego smarta fortwo i forfour opracowaliśmy we współpracy z naszym partnerem, firmą Renault.

– Jesteśmy dumni, że udało nam się uczynić fortwo jeszcze bezpieczniejszym i bardziej dorosłym, mimo że nadal mierzy on 2,69 m długości – dodaje Markus Riedel, szef rozwoju smarta. – Przy okazji do zaledwie 6,95 m zmniejszyliśmy średnicę zawracania.

Marka smart w równym stopniu odwołuje się do serca i do rozumu. Ekspresyjne wzornictwo ucieleśnia czystą radość życia, a kieszonkowe proporcje oraz przemyślane detale zapewniają unikalną funkcjonalność. Nowe smarty fortwo i forfour są wyraźnie rozpoznawalne jako członkowie tej samej rodziny – dzielą liczne elementy designu, takie jak ultrakrótkie zwisy, romboidalne przednie lampy, kształt wlotu powietrza czy klatka bezpieczeństwa (tzw. tridion). Oba samochody mają silniki zamontowane z tyłu, co zapewnia im wyjątkową zwinność podczas jazdy po mieście.

Ekstremalna zwinność i optymalne wykorzystanie przestrzeni – więcej frajdy w mieście

Krótkie zwisy, minimalna długość, duży kąt skrętu. Nowe modele smarta mają wszystko, czego trzeba, aby móc zgrabnie parkować na każdym parkingu. Dwuosobowy fortwo ustanawia nowy standard, jeśli chodzi o średnicę zawracania (6,95 m od krawężnika do krawężnika i 7,30 m od ściany do ściany). Dla smarta forfour wartości te wynoszą, odpowiednio, 8,65 m i 8,95 m – to niewiele więcej niż w przypadku poprzedniego smarta fortwo, którego średnica zawracania od ściany do ściany była równa 8,75 m.

Nowe modele legitymują się również doskonałym wykorzystaniem przestrzeni. Projektanci smarta opracowali tzw. wskaźnik BSI (body space index – indeks przestrzeni nadwozia) – przedstawia on stosunek długości wnętrza (mierzonej linią poziomą od pedału gazu w pozycji spoczynkowej do tylnego pasa) do długości nadwozia. Nowe modele smarta uzyskują tu doskonałe wyniki. Dla modelu fortwo BSI wynosi 75 proc., a dla forfour – 77 proc.

Dodatkową zaletą jest montowane standardowo we wszystkich wersjach składane oparcie przedniego prawego fotela, a w przypadku smarta forfour – tylne drzwi otwierane pod kątem niemal 90°. Czterodrzwiowy model oferuje oczywiście większą przestrzeń bagażową. Po złożeniu oparć pojemność jego bagażnika rośnie do rekordowych w segmencie 975 litrów i ma wymiary 1285 x 996 mm. Ze złożonym oparciem przedniego fotela do wnętrza zmieszczą się elementy o długości 2,2 m. Co więcej, za dopłatą oferowane są obrotowe siedziska – po zmianie ich pozycji w kabinie można przewozić przedmioty wyższe o 12 cm.

Real Life Safety – dorosłe bezpieczeństwo
Projektanci nowych smartów rozwinęli sprawdzoną koncepcję bezpieczeństwa poprzedników. Wnętrze fortwo i forfour jest chronione przez twardą skorupę, zwaną tridionem. W jej konstrukcji dominuje formowana na gorąco stal ultrawysokowytrzymała oraz stal wielofazowa. Zbiornik paliwa zamontowano poza strefą zgniotu, z przodu tylnej osi. Zgodnie ze strategią bezpieczeństwa Mercedes-Benz o nazwie “Real Life Safety”, podczas testów zderzeniowych główny nacisk położono na próby przeprowadzane z udziałem znacznie większych i cięższych pojazdów, łącząc doświadczenia z tymi zgromadzonymi przez firmę Renault. Nowe smarty uzyskały dobre wyniki w zderzeniach czołowych z limuzynami Klasy C i S. Łącznie, z uwagi na globalne ambicje modeli, liczba przeprowadzonych testów zderzeniowych jest czterokrotnie wyższa niż ta wymagana na rynku europejskim.

Kierowca i pasażer smarta fortwo (oraz pasażerowie tylnej kanapy smarta forfour) mają standardowo do dyspozycji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem siły napięcia i napinaczami. Standardem jest też wskaźnik zapięcia pasów na tylnej kanapie, mocowania ISOFIX na siedzeniach pasażera/pasażerów oraz poduszki czołowe, boczne przednie (obejmujące swoją powierzchnią obszar klatki piersiowej i głowy) oraz poduszka kolanowa dla kierowcy. Zaawansowane systemy wspomagające, zarezerwowane wcześniej dla modeli z wyższych segmentów, w dalszym stopniu zwiększają komfort i bezpieczeństwo. Ich lista obejmuje m.in.: system Crosswind Assist (standard; z pomocą układu hamulcowego eliminuje wpływ bocznego wiatru na prowadzenie), ostrzeganie przed kolizją czołową (opcja) oraz układ monitorowania pasa ruchu Lane Keeping Assist (opcja).

Podwozie nowego smarta cechuje nowa architektura przedniej osi z elementami z poprzedniej generacji Klasy C (kolumny MacPhersona), zoptymalizowana tylna oś De Dion (nowe amortyzatory dwururowe i osobne sprężyny śrubowe baryłkowe z izolującymi hałas podkładkami elastomerowymi), odczuwalnie zwiększone ugięcie wszystkich czterech sprężyn i wyższy profil opon. W rezultacie zawieszenie zapewnia znacznie większy komfort tłumienia. Układ jezdny nadal ma lekko podsterowną charakterystykę, a inżynierowie zachowali dotychczasową koncepcję z różnymi rozmiarami ogumienia na przedniej i tylnej osi. Na życzenie oferowane jest obniżone o 10 mm zawieszenie sportowe z twardszymi sprężynami.

Nowy smart występuje z układem kierowniczym z przekładnią zębatkową, systemem Direct-Steer o zmiennym przełożeniu oraz elektrycznym wspomaganiem, przyczyniającym się do lepszej wydajności.

Z układem hamulcowym zintegrowano funkcję wspomagającą pokonywanie wzniesień oraz asystenta hamowania.

Nowe, trzycylindrowe silniki i dwusprzęgłowa przekładnia – układ napędowy
W chwili debiutu smart będzie oferowany z nowoczesnymi, trzycylindrowymi silnikami w trzech wersjach do wyboru. Wolnossąca jednostka o pojemności 999 ccm generuje moc 71 KM i 91 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2850 obr./min. Na uwagę zasługuje wysoka dawka momentu obrotowego dostępna już przy 1000 obr./min, umożliwiająca wyjątkowo oszczędną jazdę na wyższych biegach.

W topowej odmianie turbodoładowany silnik o pojemności 898 ccm osiąga moc 90 KM i 135 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2500 obr./min. Nowa turbosprężarka dysponuje elektronicznie sterowanym zaworem upustowym – motor uzyskuje dodatkową siłę napędową, a jednocześnie zużywa mniej paliwa. Do niższego apetytu przyczynia się również system start/stop. Poza turbosprężarką wydajność silnika zwiększają takie elementy jak układ kontroli zawirowań powietrza oraz regulacja wzniosu zaworów dolotowych. Kolejną charakterystyczną cechą tej w pełni aluminiowej konstrukcji jest średnica cylindra równa skokowi tłoka (tzw. silnik kwadratowy).

Kilka miesięcy po premierze do oferty smarta dołączy bazowa jednostka napędowa o mocy 60 KM.

Nowe są także przekładnie: klienci mają do wyboru pięciobiegową skrzynie manualną lub dwusprzęgłową przekładnię zautomatyzowaną twinamic o 6 przełożeniach.

Nowe linie wyposażenia: passion, prime i proxy

Trzy linie wyposażenia (passion, prime, proxy) i bogactwo opcji, w tym elementów niedostępnych wcześniej w segmencie, z każdego smarta potrafią uczynić indywidualistę. Nawet w bazowej odmianie oba modele dysponują szerokim zakresem wyposażenia, obejmującym m.in.: LED-owe światła do jazdy dziennej, zdalnie sterowany centralny zamek, tempomat z ogranicznikiem prędkości, wskaźnik temperatury zewnętrznej, panel wskaźników z monochromatycznym wyświetlaczem LCD, komputer pokładowy oraz elektrycznie sterowane przednie szyby. Odmiany passion, prime i proxy wyróżniają się przede wszystkim odmiennym stylem wnętrza. Każda z nich ma na pokładzie obszytą skórą, wielofunkcyjną kierownicę, wskaźniki z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 3,5 cala oraz podgrzewane fotele.

Przy okazji premiery na rynek trafi też limitowana wersja smarta – edition #1 z tridionem w kolorze pomarańczowym, kontrastującym z białymi panelami karoserii w przypadku modelu fortwo oraz grafitowymi w przypadku forfour. Najwyższe oczekiwania spełnia oferta multimediów. Ich funkcje obejmują integrację ze smartfonem oraz nawigację z informacjami pozyskiwanymi w czasie rzeczywistym, a za intuicyjne sterowanie odpowiada ekran dotykowy. Po raz pierwszy smart będzie dostępny z nagłośnieniem JBL, zapewniającym imponującą jakość dźwięku. System audio składa się z 6-kanałowego wzmacniacza DSP (240 W) i 8 głośników w modelu fortwo lub 8-kanałowego wzmacniacza DSP (320 W) i 12 głośników na pokładzie forfour.

Nabywcy nowego smarta będą też mieli dostęp do nowej aplikacji smart cross connect, przydatnej zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. Do jej nowych funkcji należy m.in. wyszukiwarka miejsc parkingowych.

FUN.kcjonalny – design
Podobnie jak poprzednia, nowa generacja smarta ma ekstremalnie krótkie zwisy – koła zepchnięto niemal do narożników nadwozia. Ich rozstaw poszerzono jednak aż o 100 mm. W rezultacie samochód może pochwalić się jeszcze lepszą zwinnością, a dzięki silnikowi umieszczonemu z tyłu zapewnia niezrównaną jak na swoje wymiary przestrzeń dla podróżujących. Bez zmian pozostała typowa dla marki kolorystyka – odcień klatki bezpieczeństwa kontrastuje z panelami karoserii. Ewoluowały natomiast proporcje nadwozia, które można teraz określić jako “1,5-bryłowe”. Wyraźniej zaakcentowana w profilu przednia część nadwozia zapewnia smartowi bardziej dojrzały wygląd i podkreśla jego dynamiczny charakter.

Design smarta zdradza przywiązanie do detali. Wloty powietrza mają deseń plastra miodu, maskę zdobią głębokie przetłoczenia, a duży, trójwymiarowy emblemat z matowym wykończeniem oraz romboidalne lampy podkreślają pewność siebie nowego modelu. W połączeniu z pakietem LED & Sensor reflektory zyskują funkcję powitalną – po otwarciu samochodu zaczynają pulsować na powitanie właściciela.

Tak jak wcześniej, drzwi smarta pokrywa wysokiej jakości tworzywo sztuczne, wyjątkowo odporne na parkingowe uderzenia innych aut. Uwagę zwraca mocno wyprofilowana linia “bioder”, która dodatkowo poszerza optycznie karoserię i zapewnia jeszcze bardziej dynamiczny wyraz. Charakterystyczną cechą smarta forfour, poza dodatkową parą drzwi, jest opadająca niczym w coupe linia dachu. Wariant fortwo może z kolei pochwalić się dwuczęściową tylną klapą, ułatwiającą korzystanie z bagażnika na najbardziej zatłoczonych parkingach. Klasyczna pokrywa w forfour wyróżnia się niższym progiem załadunku.

Bogata paleta odcieni karoserii (w tym nowości – matowa biel, pomarańczowy lava i orzechowy brąz) w połączeniu z nowymi kolorami tridionu (w tym srebrny cool i pomarańczowy lava) dają łącznie około 40 różnych kombinacji.

Łatwe w obsłudze i czarujące – wnętrze
“Pętla” – tak projektanci określają przewodni motyw kabiny nowego smarta. Na deskę rozdzielczą składają się dwie sekcje – górna, na życzenie pokryta tkaniną, z „zatopionymi” otworami wentylacyjnymi, oraz dolna, z elementami funkcjonalnymi, zdająca unosić się w powietrzu. Odważną, indywidualną naturę smarta podkreśla kolorystyka i dobór materiałów oraz deseń plastra miodu powtórzony na maskownicach głośników. Sportowe przednie fotele o silnie zarysowanych konturach mają zintegrowane zagłówki, a o wygodną pozycję kierowcy dba też duży podłokietnik na drzwiach i trójramienna kierownica – opcjonalnie wielofunkcyjna.

Zdjęcia: smart

Dodaj komentarz