MotoNews.pl

Premiera koncepcyjnego modelu Mazda RX-Vision w Tokio

29 października 2015

Mazda RX-Vision 4

Zgodnie z wizją przyjętą przez Mazdę, jej samochody mają dawać prawdziwą przyjemności z jazdy, wzbogacając motoryzacyjne doznania swych użytkowników i stając się niejako integralną częścią ich stylu życia. Taka filozofia nieustannie motywuje japońskiego producenta do przełamywania stereotypów i tworzenia pojazdów, które wpisują się w schemat obranej strategii.

Mazda pozostaje jedynym producentem z branży motoryzacyjnej, który nadal rozwija i na masową skalę produkuje silnik Wankla. Technologia ta nie tylko uosabia nieugiętego ducha firmy w podążaniu własną, niezależną ścieżką rozwoju, ale także przyczynia się do budowy unikalnej tożsamości marki i jej silnej więzi z klientem. To z tych powodów nadal kontynuuje badania nad tą technologią napędową, mimo iż w jej ofercie nie znajdziemy obecnie żadnego modelu z takim silnikiem.

Koncepcyjna Mazda RX-VISION stanowi zatem platformę, na której zadebiutuje nowa generacja silnika z tłokiem obrotowym – SKYACTIV-R i ucieleśnia wizję sportowego samochodu z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylną oś. Innymi słowy, debiutujący w Tokio, koncepcyjny model RX-VISION przedstawia wizję przyszłości w typowym dla Mazdy stylu.

Unikalna konstrukcja z silnikiem umieszczonym z przodu, zrodzona z połączenia filozofii projektowej KODO i technologii napędu Wankla.

Koncepcyjny model RX-VISION posiada proporcje typowe dla samochodu sportowego z silnikiem umieszczonym z przodu, jednak w interpretacji, jaka mogła powstać tylko w wyobrażeniach nietuzinkowego japońskiego producenta. Stylistyka modelu jest bardzo nowoczesna, ale nosi w sobie ślady historii modeli sportowych Mazdy, nie odcinając się od dziedzictwa marki i związanej z nim autentyczności.

Niska, szeroka sylwetka, krótkie zwisy oraz zwarta bryła kabiny nie pozostawiają żadnych złudzeń co do sportowego charakteru tego auta. Wyjątkowość jego proporcji to wynik połączenia relatywnie niewysokiego nadwozia z wyjątkowo nisko poprowadzoną linią maski, co możliwe było dzięki zastosowaniu lekkiego, kompaktowego silnika z wirującym tłokiem SKYACTIV-R.

Ze stylistycznego punktu widzenia, celem nadrzędnym była eliminacja wszelkich zbędnych elementów i wypracowanie sportowej stylizacji charakteryzującej się wizualnym napięciem, czystością formy i dynamiką. Dzięki kunsztowi modelarzy technicznych pracujących nad projektem bryły koncepcyjnego pojazdu, sylwetka Mazdy RX-VISION stanowi perfekcyjną ilustrację zasad języka stylistycznego KODO i pozbawiona jest typowych linii i przetłoczeń, na jakich z reguły opiera się stylizacja karoserii samochodu. W oczach obserwatora ta elegancka i niezwykle dynamiczna sylwetka potrafi zmieniać formę wyrazu, zależnie od miejsca, z jakiego jest podziwiana.

Nieprzypadkowy jest również dobór koloru nadwozia, bowiem czerwony lakier nie tylko gwarantuje odpowiednio dynamiczną przejrzystość i głębię, ale także pozwala uwydatnić grę świata i cienia na atrakcyjnych płaszczyznach karoserii RX-VISION.

Jednocześnie stylistyka czytelnie nawiązuje do bogatej historii modeli sportowych marki Mazda, co podkreśla zamiłowanie japońskiego producenta do tej klasy pojazdów.

Wewnątrz projektanci postawili na prostotę, która najsilniej porusza zmysły oraz na połączenie klasycznego, wysokogatunkowego stylu rzemieślniczego z technologiczną innowacyjnością. Starannie wykończony, niemal industrialny zespół zegarów w zestawieniu z prostym stylistycznie panelem instrumentów i tapicerką ze skóry naturalnej z motywem siodła w panelu środkowym tworzą przytulny klimat kabiny, dowodzą najwyższej jakości wykonania i wprowadzają napięcie, znamionujące dynamikę osiągów.

Nowa generacja silnika z obrotowym tłokiem SKYACTIV-R

Aby stworzyć idealny silnik spalinowy, konstruktorzy Mazdy wrócili do desek kreślarskich i „od zera” zaprojektowali benzynową jednostkę SKYACTIV-G oraz wysokoprężny motor SKYACTIV-D.

Jednak nawet po zakończeniu produkcji modelu RX-8 w 2012 roku, Mazda nie zaprzestała prac nad rozwojem silnika Renesis. Jego nowa generacja została ochrzczona mianem SKYACTIV-R. Nazwa ta uosabia nieustanne dążenie Mazdy do opracowywania najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych oraz odzwierciedla te same przesłanki, które kierowały inżynierami firmy przy budowie pakietu technologii SKYACTIV i zaowocowały rozwiązaniami poprawiającymi parametry w trzech kluczowych sferach związanych z silnikami Wankla– zużyciem / paliwa, poziomem emisji oraz niezawodnością.

Zdjęcia: Mazda