MotoNews.pl

Geneva Motor Show: Skoda elektryzuje!

17 lutego 2016

Skoda Octavia 2

Skoda kontynuuje rozwój. Przez ostatnie lata marka przeszła istotny wzrost i odświeżyła swoją ofertę modelową. Wzmocnieniu ulega również oferta SUV-ów. Dzięki Skodzie VisionS, czeski producent daje wgląd w przyszłość stworzonego przez siebie języka designu SUV-ów. Marka prezentuje również najważniejsze technologie przyszłości. Nowa Skoda Octavia RS 4×4, Skoda Octavia G-TEC ze skrzynią biegów DSG oraz wersja ScoutLine modelu Fabia Combi domykają prezentację marki nad Lac Léman.

Skoda VisionS ucieleśnia nowy język designu marki, przeniesiony tu do segmentu SUV-ów: projekt przejawia wyraźny wpływ kubizmu czeskiego oraz tradycji kryształu czeskiego. Linie są tu precyzyjne, ostre i wyraźne; wyróżniająca się gra światła i cienia na powierzchni konturów tworzy zdumiewające efekty, które podkreślone zostały głębokim, zielonym kolorem (Island Green).

Posiadająca rozstaw kół 2,79 metra, długość 4,70 metra, szerokość 1,91 metra i wysokość 1,86 metra Skoda VisionS stanowi mocny akcent na drodze. Pojazd ten, oparty na platformie MQB Volkswagen Group, jako pierwszy posiada sześć siedzeń, rozmieszczonych w trzech rzędach.

Ponadto, pojazd jest wyposażony w napęd hybrydowy typu plug-in o mocy 165 kW (225 KM), co pozwala przyspieszać mu od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy i osiągać maksymalną prędkość rzędu 200 km/h. 1,9 litra benzyny to wszystko, co zużyje samochód po przejechaniu 100 km (45 gramów CO2 na kilometr). Skoda VisionS przejedzie do 50 km na samym napędzie elektrycznym, a do 1 000 km przy połączeniu obu systemów.

Wewnętrzny silnik spalinowy to 1.4 TSI o mocy 156 KM oraz o momencie obrotowym rzędu 250 Nm. Jednostka ta współdziała z silnikiem elektrycznym, dostarczającym 40 kW mocy stałej i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Moduł ten jest zintegrowany z sześciobiegową skrzynią DSG, która kieruje moc na przednie koła. Drugi silnik elektryczny o mocy do 85 kW i momencie obrotowym 270 Nm napędza tylną oś. Napęd na oś tylną działa niezależnie od napędu na oś przednią, co oznacza, że pojazd posiada inteligentny napęd na cztery koła, niewymagający żadnego sprzężenia mechanicznego. Trzy silniki współpracują w sposób elastyczny: kierowca Skody VisionS może wybierać pomiędzy kilkoma trybami pracy – od wyłącznie elektrycznego napędu do trybu ładowania, zawsze z zachowaniem maksymalnej wydajności. Bateria litowo-jonowa o pojemności 12,4 kWh znajduje się w przedniej części osi tylnej.

Skoda odpowiada na gwałtownie rosnący zakres wymiany informacji oraz na chęć komunikowania się pasażerów, wprowadzając motoryzacyjną sieć cyfrową (usługi mobilne), instalując duże wyświetlacze dla zapewnienia optymalnego poziomu usług informacji o pojeździe i rozrywki. System ten zapewnia niezależne połączenie każdego z siedzeń w pojeździe z siecią.

Także Skoda Octavia RS 4×4 będzie celebrowała swój debiut na tegorocznym Motor Show: najdroższy i najbardziej ekskluzywny model Skody Octavia będzie dostępny w wersji liftback i Combi, z silnikiem 2.0 TDI o 135 kW (184 KM) i skrzynią biegów DSG.

Dzięki napędowi zapewniającemu zarówno dobre osiągi, jak i bezpieczeństwo jazdy, Octavia RS 4×4 jest doskonałym partnerem dla rodzin, służąc pracy i rozrywce. Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy i osiąga maksymalną prędkość rzędu 228 km/h. W ramach cyklu NEDC, model będzie zużywał 4,9 litrów oleju napędowego na 100 km; emisja CO2 równa 129 gramom na km (wszystkie wartości dla modelu liftback). Model Skoda Octavia G-TEC jest szczególnie ekonomiczny: jego koszty bieżące to mniej niż 4 euro na paliwo na 100 km. Na żądanie, Skoda może wykonać instalację na gaz ziemny, dostosowaną do skrzyni biegów DSG. Silnik 1.4 TSI dostarcza 81 kW (110 KM) i emituje mniej niż 100 gram CO2 na km. Skoda Octavia G-TEC jest dostępna w wersjach liftback i Combi.

Oferta Skoda ScoutLine rozwija się równie dynamicznie. Oprócz Rapid Spaceback ScoutLine w ofercie dostępna jest Skoda Fabia Combi ScoutLine, oferującą unikalny, terenowy wygląd i atrakcyjne oraz praktyczne wyposażenie. Dostępne są trzy silniki benzynowe o mocy 55 kW (75 KM), 66 kW (90 KM) i 81 kW (110 KM) oraz trzy silniki Diesla o mocy 55 kW (75 KM), 66 kW (90 KM) i 77 kW (105 KM).

Zdjęcia: Skoda