MotoNews.pl

Nowy Mercedes-AMG E 43 4MATIC: pierwszy wariant nowej Klasy E o wysokich osiągach

21 marca 2016

Mercedes-AMG E 43 4MATIC (W 213) 2016

Krótko po światowym debiucie nowej Klasy E nadjeżdża pierwszy wariant modelu o wysokich osiągach – Mercedes-AMG E 43 4MATIC. Dzięki dwóm nowym turbosprężarkom i odpowiednim modyfikacjom oprogramowania jego 3-litrowa jednostka V6 biturbo generuje moc 295 kW (401 KM). Standardowy napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC większość momentu obrotowego kieruje na koła tylnej osi (31% na przód, 69% na tył), łącząc optymalną trakcję z wysoką zwinnością. Także przekładnia automatyczna 9G-TRONIC z krótszym czasem zmiany biegów, usztywnione zawieszenie bazujące na układzie pneumatycznym AIR BODY CONTROL i bardziej bezpośredni, progresywny układ kierowniczy wpisują się w sportowy charakter marki Mercedes-AMG.

Na potrzeby E 43 4MATIC inżynierowie Mercedes-AMG podnieśli moc widlastej „szóstki” o 25 kW (34 KM), do 295 kW (401 KM). W tym celu zastosowano dwie większe turbosprężarki i zmodyfikowano oprogramowanie. Imponujący, maksymalny moment obrotowy o wartości 520 Nm jest dostępny już przy 2500 obr./min. Taki zestaw gwarantuje osiągi porównywalne z wieloma autami sportowymi: limuzyna E 43 4MATIC przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 s, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h.

Sportowy i wyrazisty: design karoserii i wnętrza

Również za sprawą wyglądu nowy Mercedes-AMG E 43 4MATIC jest natychmiast rozpoznawalny jako członek rodziny AMG. Trzy szerokie wloty w przednim zderzaku podkreślają mocną, pewną siebie prezencję, a przy okazji zapewniają optymalny dopływ powietrza do chłodnic. Zewnętrzne otwory przedzielają eleganckie listwy, poszerzające optycznie przedni pas limuzyny.

Do charakterystycznych elementów modeli AMG 43 należą też: diamentowa osłona chłodnicy ze srebrnymi zdobieniami, żaluzja ze lśniącym wykończeniem w kolorze czarnym i oznaczenia AMG. Z boku dominują czarne, pięcioramienne, lekkie obręcze AMG o średnicy 19 cali. Tylny pas E 43 4MATIC wyróżnia się nakładką tylnego zderzaka w kształcie dyfuzora, zatopionymi w niej podwójnymi końcówkami układu wydechowego oraz subtelnym, lakierowanym na kolor nadwozia spojlerem tylnej klapy.

Wystrój wnętrza koresponduje z dynamicznym kalibrem nowej Klasy E 43 4MATIC. Z przodu czekają sportowe fotele z lepszym trzymaniem bocznym, pokryte czarną tapicerką ze sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA (opcjonalnie: skóra nappa) z kontrastującymi, czerwonymi przeszyciami. Do siedzeń dopasowano czarne obicia paneli drzwi i deski rozdzielczej, również wykonane z czarnej skóry ARTICO ozdobionej czerwoną nicią. Sportową atmosferę podkreślają również nakładki na pedały, czarna podsufitka oraz czerwone pasy bezpieczeństwa.

Wielofunkcyjna, sportowa kierownica obszyta czarną skórą nappa z czerwonymi przeszyciami ma spłaszczony u dołu wieniec i idealnie pasuje do aktywnego stylu jazdy. Panel wskaźników AMG dostarcza wszystkie potrzebne informacje w przejrzystej formie – dwa okrągłe, umieszczone w tubach zegary, w tym wyskalowany do 280 km/h prędkościomierz z motywem flagi wyścigowej, oraz 4,5″ kolorowy ekran przywodzą na myśl kokpit auta.

Wysoka moc, niewielki apetyt: 3-litrowy silnik V6 biturbo AMG

Jednostka V6 biturbo łączy wysoką moc maksymalną z niewygórowanym zapotrzebowaniem na paliwo i niską emisją spalin. Moc 295 kW (401 KM) osiągnięto tu m.in. dzięki nowym, większym turbosprężarkom i wyższemu ciśnieniu powietrza doładowującego (1,1 bara). Zamontowane blisko silnika turbosprężarki odznaczają się wyjątkowo spontaniczną reakcją na gaz. Gładzie cylindrowe pokrywa powłoka NANOSLIDE®, sprawdzona w silnikach V6 turbo stosowanych w bolidach Formuły 1. Wyjątkowo wytrzymała i odporna na zużycie, pozwala ona ograniczyć tarcie i dodatkowo zwiększyć wydajność.

To samo odnosi się do strumieniowego, wielofazowego wtrysku, podającego paliwo pod ciśnieniem do 200 barów. Z zewnątrz silnik AMG wyróżnia się czerwoną, aluminiową wkładką na obudowie.

Szybka zmiana biegów, wysoka efektywność: 9G-TRONIC

Automatyczna przekładnia 9G-TRONIC została dopasowana do wymagań nowej Klasy E 43 4MATIC. Projektanci AMG skrócili czas potrzebny na zmianę przełożeń, dokonując zmian w oprogramowaniu skrzyni. Wielokrotna redukcja pozwala na jeszcze bardziej spontaniczne przyspieszanie, a funkcja podwójnego wysprzęglenia w trybach „Sport” i „Sport Plus” dostarcza jeszcze bardziej emocjonujących doznań z jazdy. Określone ingerencje w działanie układu zapłonowego dodatkowo skracają czas zmiany biegów względem ustawień „Eco” oraz „Comfort”.

Ręczny tryb „Manual” aktywuje się osobnym przyciskiem na konsoli centralnej. Zmiana przełożeń odbywa się tu w tempie uprzednio wybranego ustawienia, kierowca może jednak dokonywać jej samodzielnie, łopatkami przy kierownicy. Co istotne, przekładnia nie załączy wyższego biegu nawet po „dobiciu” wskazówki obrotomierza do ogranicznika prędkości obrotowej silnika.

Więcej zwinności: sportowe zawieszenie bazujące na AIR BODY

Z myślą o większej zwinności i bardziej neutralnym zachowaniu w szybko pokonywanych zakrętach inżynierowie z Affalterbach opracowali sportowe zawieszenie oparte na wielokomorowym zawieszeniu pneumatycznym AIR BODY CONTROL. Także system adaptacyjnego tłumienia ADS zyskał specjalną, dopasowaną do potrzeb E 43 4MATIC konfigurację. Kierowca limuzyny ma do wyboru trzy tryby twardości („Comfort”, „Sport” oraz „Sport Plus”). Zapewniają one wszechstronniejszą charakterystykę resorowania, od komfortowej, idealnej na długie trasy, do sportowej, zestrojonej dla  zapewnienia najwyższej dynamiki jazdy.

Czterodrążkowa przednia oś otrzymała specjalne zwrotnice i przeguby nośne, a wszystkie elementy zoptymalizowano pod kątem wyższej sztywności. Większy negatyw kół przednich i tylnych przekłada się na lepszą dynamikę poprzeczną. Równocześnie usztywniono elastokinematykę wielowahaczowej.

Układ AMG Performance 4MATIC o tylnonapędowej charakterystyce

Standardowy napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC faworyzuje koła tylnej osi – rozdział momentu obrotowego wynosi tu 31:69 (przód:tył). Taka Mercedes konfiguracja pozwala zwiększyć dynamikę jazdy i przyspieszenia poprzeczne, zapewnia też lepszą trakcję podczas dynamicznego przyspieszania.

Przy połączeniu stałego napędu na cztery koła z przekładnią automatyczną 9G-TRONIC inżynierowie zdecydowali się na zmianę koncepcji: jednostopniowa skrzynia rozdzielcza napędu została kołnierzowo zamontowana na przekładni 9G-TRONIC jako osobny układ. W przypadku wcześniejszych generacji pojazdów była ona zintegrowana z przekładnią 7G-TRONIC. Nowe rozwiązanie ułatwia modyfikowanie rozdziału momentu obrotowego, co pozwala nadawać poszczególnym modelom indywidualną charakterystykę.

Nowy układ wyróżnia się też większą efektywnością – lepszą wydajnością, ograniczonym tarciem i niższą masą. Równocześnie, dzięki kompaktowej zabudowie, nie ogranicza przestrzeni dla podróżujących ani na bagaż.

Zmiana charakteru za naciśnięciem przycisku: AMG DYNAMIC SELECT

Kierowca E 43 4MATIC za naciśnięciem przycisku może dostosować charakter pojazdu do własnych preferencji. Do wyboru ma pięć zróżnicowanych trybów jazdy, od wydajnego i komfortowego do zdecydowanie sportowego: „Eco”, „Comfort”, „Sport”, „Sport Plus” oraz „Individual”.

Elektronika modyfikuje kluczowe parametry, takie jak reakcje silnika i przekładni czy ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego. Niezależnie od aktualnie wybranego programu DYNAMIC SELECT kierowca może aktywować ręczny tryb zmiany biegów i zmieniać charakterystykę pracy. W trybach „Sport” i „Sport Plus” układ napędowy jest skonfigurowany z wyraźnym naciskiem na dynamikę jazdy. Efekt: agresywne reakcje na gaz oraz krótsze zmiany biegów z podwójnym wysprzęgleniem i funkcją dezaktywacji wybranych cylindrów, której towarzyszą emocjonujące efekty akustyczne. Dodatkowo, podwyższona prędkość obrotowa biegu jałowego umożliwia jeszcze szybsze ruszanie z miejsca.

Z myślą o zwiększeniu wydajności w trybie „Eco” aktywne są funkcje ECO start/stop oraz żeglowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu w zakresie prędkości 60-160 km/h, silnik zostaje odłączony od układu napędowego. Elektronika zmniejsza prędkość obrotową do poziomu biegu jałowego, a kompresja i siły tarcia występujące w jednostce napędowej podczas hamowania silnikiem nie zwiększają oporów jazdy.

Bezpośredni i komunikatywny: sportowy układ kierowniczy z progresywnym wspomaganiem

Sportowy układ kierowniczy E 43 4MATIC ze wspomaganiem uzależnionym od prędkości jazdy i przekładnią o zmiennym przełożeniu imponuje precyzją, zapewniając autentyczne wyczucie drogi. Kierowca ma do wyboru dwa tryby wspomagania: komfortowy lub sportowy, połączone z systemem wyboru trybów jazdy DYNAMIC SELECT lub uruchamiane osobno w ramach programu „Indivudial”. W sportowym ustawieniu układ zapewnia kierowcy jeszcze więcej informacji zwrotnych.

Wydajny układ hamulcowy z dużymi, wentylowanymi wewnętrznie, bimetalicznymi tarczami hamulcowymi zapewnia niezawodne i błyskawiczne wytracanie prędkości. Z przodu zamontowano perforowane tarcze o wymiarach 360 x 36 mm z i 4-tłoczkowe, stałe zaciski z oznaczeniem „AMG”, a z tyłu – tarcze o wymiarach 360 x 26 mm oraz stałe zaciski 1-tłoczkowe.

Sportowy charakter E 43 4MATIC podkreślają opcjonalne dodatki, takie jak fotele AMG z wydatniejszym podparciem bocznym, tapicerka ze skóry nappa czy 20-calowe, dwubarwne obręcze kół.

Światowa premiera nowego Mercedesa-AMG E 43 4MATIC odbędzie się w marcu 2016 roku, podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku. Sprzedaż modelu ruszy 20 czerwca, a pierwsze egzemplarze dotrą do  dealerów we wrześniu.

Zdjęcia: Mercedes-Benz