MotoNews.pl

Porsche 919 Hybrid będzie bronić tytułu w Le Mans

16 czerwca 2016

Kategoria | Sport
Marka, model | ,
M16 2004 fine

84. edycja 24-godzinnego wyścigu Le Mans zbliża się wielkimi krokami. Oczekiwania są wysokie: 18 czerwca w tym najtrudniejszym wyścigu świata udział wezmą dwa prototypy Porsche 919 Hybrid. Porsche wystartuje jako rekordzista, obrońca tytułu oraz lider klasyfikacji tegorocznych mistrzostw, zarówno wśród konstruktorów, jak i kierowców. Le Mans jest nie tylko prawdziwym świętem motoryzacji, ale i trzecią rundą Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC). Przed legendarnym maratonem trio w składzie: Romain Dumas (Francja), Neel Jani (Szwajcaria) i Marc Lieb (Niemcy) prowadzi w tabeli kierowców. Aktualni mistrzowie świata w drugim 919 Hybrid – Timo Bernhard (Niemcy), Brendon Hartley (Nowa Zelandia) i Mark Webber (Australia) – w dwóch dotychczasowych rundach nie mieli szczęścia (wypadek na torze Silverstone, uszkodzenie na Spa-Francorchamps) i nie mogą doczekać się, by nadrobić stracone szanse. W porównaniu z pozostałymi ośmioma 6-godzinnymi wyścigami zespoły i kierowcy triumfujący w Le Mans są bowiem nagradzani podwójnymi punktami.

Dla niemieckiego producenta to trzeci start w Le Mans od chwili powrotu do topowej ligi wyścigów samochodowych. W 2015 roku, w zaledwie drugim sezonie startów, producent z Zuffenhausen odniósł tam podwójne zwycięstwo. Model Porsche 919 Hybrid z przełomowym silnikiem turbo V4 o pojemności zaledwie 2 litrów i dwoma systemami odzyskiwania energii (podczas hamowania i ze spalin) został znacznie przeprojektowany. Obecnie jego układ napędowy generuje moc systemową 662 kW (900 KM), a na tor Circuit de la Sarthe prototyp wyjeżdża z pakietem aerodynamicznym opracowanym pod kątem niewielkiego docisku. Na długich prostych często osiąga maksymalne prędkości przekraczające 320 km/h.

Sześciu fabrycznych kierowców Porsche ma na koncie łącznie 49 startów w Le Mans. Ekipa w składzie: Bernhard, Hartley i Webber w zeszłym roku dojechała do mety na drugim miejscu, a w tym startuje samochodem z numerem 1. Dumas, Jani i Lieb zajęli w ubiegłorocznej edycji piątą pozycję, a teraz dzielą kokpit „919” z numerem 2. Zwycięski prototyp ostatniego Le Mans prowadzili: Earl Bamber (Nowa Zelandia), Nico Hülkenberg (Niemcy) oraz Nick Tandy (Wielka Brytania).

Fakty i liczby

  • Z 17 zwycięstwami w klasyfikacji generalnej Porsche jest rekordzistą 24-godzinnego wyścigu Le Mans.
  • Pierwsze z nich 14 czerwca 1970 roku odniósł duet Hans Herrmann/Richard Attwood w 917 KH Coupe, a ostatnie Porsche świętowało w ubiegłym roku (Earl Bamber/Nico Huelkenberg/Nick Tandy, 919 Hybrid).
  • W 2014 roku, po 16-letniej przerwie, Porsche wróciło do zmagań w topowej kategorii Le Mans.
  • Od 2015 roku Neel Jani jest rekordzistą, jeśli chodzi o czas okrążenia w kwalifikacjach na aktualnym układzie toru. W środę, tuż po 10 rano, uzyskał za kierownicą 919 Hybrid czas 3:16,887 min, osiągając średnią prędkość 249,2 km/h.
  • Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne ma na koncie Hans-Joachim Stuck za kierownicą Porsche 962 C w 1985 roku (średnia prędkość 251,815 km/h); ten rekord prawdopodobnie nigdy nie zostanie pobity ze względu na szykany, które w 1990 roku pojawiły się na długiej prostej Mulsanne. Żeby pobić Stucka na obecnym torze, kierowca musiałby przejechać okrążenie w czasie krótszym niż 3:14,843 min.
  • W 2015 roku trzy egzemplarze Porsche 919 Hybrid zajęły, odpowiednio, pierwsze, drugie i trzecie miejsce w kwalifikacjach. To 17. pole position Porsche w Le Mans i pierwsze od 1997 roku.
  • W 2015 roku, po raz dziewiąty w historii Le Mans, Porsche zajęło pierwsze trzy miejsca w kwalifikacjach. Ostatni taki wyczyn miał miejsce w 1988 roku.
  • W ubiegłym roku drugi na starcie za Janim był Bernhard. W środową noc uzyskał też swój najlepszy osobisty czas (3:17,767 min). Wynik trzeciej „919” – która ostatecznie wygrała wyścig – Nick Tandy w czwartek poprawił na 3:18,862 min i wywalczył w ten sposób trzecie miejsce w kwalifikacjach.
  • Najlepszy czas okrążenia w historii Le Mans miał Jackie Olivier, który w trakcie testów w 1971 roku pokonał tor o długości 13,469 km w ciągu 3:13,6 min (średnia prędkość 250,457 km/h) za kierownicą Porsche 917. W tym samym roku odnotował najlepszy czas okrążenia w czasie wyścigu (3:18,4 min).
  • Najdłuższy dystans w czasie wyścigu pokonali zwycięscy kierowcy Audi z 2010 roku – Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller – 5410,713 km (397 okrążeń, średnia prędkość 225,45 km/h).
  • Odległość przejechana przez zwycięskie Porsche 919 Hybrid w ubiegłym roku to 5382,82 km (395 okrążeń, średnia prędkość 224,2 km/h).
  • Podczas wyścigu skrzynia biegów zmienia przełożenia 25 293 razy (w górę i w dół).
  • Najwyższą prędkość za kierownicą Porsche 919 Hybrid w 2015 roku osiągnął Mark Webber – 340,2 km/h (sobota, godzina 16:40).
  • Webber stracił także najwięcej na wadze spośród kierowców Porsche – przed wyścigiem ważył 81,2 kg (w kombinezonie i kasku), a po ostatniej zmianie 78,2 kg.
  • W najwolniejszej części toru – Arnage – kierowcy zwalniają do około 70 km/h.
  • W 2016 roku na starcie wyścigu stanie 60 samochodów – ostatnio tak wiele startowało ich w latach 50.
  • Podczas kwalifikacji (środa i czwartek do północy) każdy ze 180 kierowców biorących udział w Le Mans przynajmniej 5 okrążeń musi pokonać w ciemności.
  • Podczas gdy reguły WEC wymagają średnie z najszybszych okrążeń dwóch kierowców, w klasycznej metodologii Le Mans bierze się pod uwagę najszybsze okrążenie samochodu.
  • Noc, w trakcie której odbywa się wyścig Le Mans, jest o 3 min krótsza niż zeszłoroczna i należy do najkrótszych w roku – słońce zachodzi w sobotę o 22:02, a wschodzi w niedzielę o 5:59.
  • W normalnym, wyścigowym trybie (bez samochodu bezpieczeństwa na torze) Porsche 919 Hybrid musi tankować co 14 okrążeni.
  • W 2015 roku każde 919 Hybrid tankowało 30 razy.
  • Tankowanie i zmiana kół może się odbywać wyłącznie sekwencyjnie, nie jednocześnie. Przy zmianie kół może pracować jednocześnie tylko czterech mechaników korzystających z jednego pistoletu, co sprawia, że trwa ona dłużej niż w F1.
  • Kierowcy zazwyczaj zmieniają się, gdy potrzebne są nowe opony.
  • Trzy pełne tankowania na jeden zestaw opon Michelin to absolutne minimum. W 2015 roku najdłuższa jazda na jednym zestawie opon obejmowała poczwórną nocną zmianę (54 okrążenia na samochód i kierowcę).
  • Podczas wyścigu kierowca nie może prowadzić dłużej niż 4 godziny w czasie 6-godzinnego okresu; żaden z nich nie może prowadzić dłużej niż przez 14 z 24 godzin.
  • Ze względu na długość toru, w pogotowiu są trzy samochody bezpieczeństwa.
  • Sprzęt na torze – poza dwoma bolidami – obejmuje m.in. zapasowe podwozie, cztery silniki spalinowe, cztery przednie przekładnie, cztery tylne, sześć przednich i sześć tylnych spojlerów, 60 felg oraz ponad 100 odbiorników i słuchawek.
  • Kierowca ma do wykorzystania ograniczoną porcję energii elektrycznej – podczas jednego, liczącego 13,629 km okrążenia Porsche 919 Hybrid może zużyć dokładnie 2,22 kWh. Jeśli samochód pełniłby rolę elektrowni, energia odzyskana podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans wystarczyłaby do zasilenia typowego gospodarstwa domowego przez 3 miesiące.
  • Układ napędowy Porsche 919 Hybrid generuje moc około 900 KM. Prawie 500 KM pochodzi z 2-litrowego, benzynowego silnika V4, a ponad 400 KM – z napędu elektrycznego zasilanego przez systemy odzyskiwania energii.
  • Tegoroczne przepisy przewidują ograniczenie ilości zużytego paliwa i jego przepływu. Oznacza to, że w porównaniu z ubiegłorocznym wyścigiem Le Mans na każdym okrążeniu 919 Hybrid zużywa około 9,5% mniej benzyny.
  • Z uwagi na docisk aerodynamiczny – a tym samym większe obciążenie kół – powierzchnia styku opony Michelin może wzrosnąć nawet dwukrotnie. Ich nominalna szerokość mierzy 310 mm
  • W trakcie wyścigu można używać kilku różnych rodzajów opon: trzy różne mieszanki slicków (sucha nawierzchnia), ogumienie hybrydowe – slicki o miększym profilu (zróżnicowane warunki), a także dwa typy opon na wilgotną lub mokrą nawierzchnię.
  • 9,2 km z liczącego 13,6 km długości toru Circuit de la Sarthe przypada na publiczne drogi.
  • Wygrana w Le Mans przyniesie zwycięzcy nie tylko chwałę, ale i podwójną liczbę punktów w porównaniu do pozostałych 8 wyścigów, trwających po 6 godzin każdy.
  • W tabeli WEC zespół Porsche prowadzi z 56 punktami przed Toyotą (43 pkt.) i Audi (41 pkt.).
  • W klasyfikacji kierowców trio Dumas/Jani/Lieb prowadzi z wynikiem 43 pkt. każdy. Bernhard/Hartley/Webber zajmują 14 miejsce – każdy z nich ma po 1,5 pkt.
  • Porsche 919 Hybrid powstało w Centrum Rozwoju Porsche AG w Weissach. Tamtejszy zespół liczy 260 osób.
  • W ubiegłym roku organizatorzy 24-godzinnego wyścigu Le Mans – Automobile Club de l’Ouest (ACO) – doliczyli się 263,5 tys. widzów i akredytowali 1425 dziennikarzy (prasa, fotografowie, TV, internet) z 42 krajów. Wyścig był transmitowany w 190 krajów. Tylko na kanale Eurosport oglądało go 23 mln telewidzów, a kolejne 2,5 mln – w internecie.

Zdjęcia: Porsche