MotoNews.pl

Toyota C-HR – powstała, aby się wyróżniać

30 czerwca 2016

Marka, model | ,
2016 C-HR 01

Toyota C-HR powstała, aby się wyróżniać – zarówno na tle segmentu crossoverów, jak i w gamie modeli marki. Compact Hybrid Revolution (C-HR) odzwierciedla determinację Akio Toyody, prezydenta Toyota Motor Corporation, aby dać więcej swobody stylistom i inżynierom firmy. Ich kreatywność zaowocowała przyciągającym wzrok designem i bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi.

Toyota C-HR tylko w niewielkim stopniu różni się od samochodów koncepcyjnych, które podbiły serca publiczności na targach w Paryżu w 2014 i we Frankfurcie w 2015. Nadwozie łączy smukłą linię coupé z muskularną dolną częścią i wyrazistym przodem, wprowadzając do segmentu crossoverów nowy styl.

Nowa platforma TNGA (Toyota New Global Architecture) zapewniła projektantom dużą elastyczność w zakresie designu, napędu i dynamiki. Dzięki temu C-HR wnosi nową jakość i świeżość do mocno zunifikowanego segmentu crossoverów.

Samochód jest efektem globalnej współpracy między centrami projektowymi Toyoty na 3 kontynentach, a inicjatywą kierował Główny Projektant Kazuhiko Isawa z japońskiej centrali. Oryginalną stylistykę zewnętrzną opracowało kalifornijskie studio projektowe Calty Design.

„C-HR zapewni Toyocie silną pozycję w stale rosnącym segmencie crossoverów. Model został zaprojektowany, aby zainspirować nowy trend w tej grupie aut. Dlatego zależało nam na tym, żeby nadać mu unikalną osobowość” – powiedział Kazuhiko Isawa.

Przedsprzedaż ruszy w Europie we wrześniu, zaś do salonów samochód trafi przed końcem tego roku. C-HR jest pozycjonowany pomiędzy Aurisem Touring Sports a RAV4. Auto będzie dostępne z napędem hybrydowym oraz silnikiem benzynowym 1.2 Turbo. Toyota zakłada, że roczna sprzedaż wyniesie około 100 tys. egzemplarzy.

Nowy trend w designie crossoverów

Wyrazista stylistyka C-HR wprowadza na rynek crossoverów nową dynamikę i emocje. Wersja produkcyjna jest wyjątkowo wierna samochodowi koncepcyjnemu, który przyciągnął uwagę prasy i publiczności na targach we Frankfurcie w 2015 roku. C-HR jest jednym z największych crossoverów – ma 4 360 mm długości, 1 795 mm szerokości i 1 555 mm wysokości (wersja Hybrid). Rozstaw osi to 2 640 mm, czyli tylko 2 cm mniej niż w rodzinnym RAV4.

Nadwozie zostało zaprojektowane według koncepcji stylistycznej Sensual Speed-Cross i nawiązuje stylistyką do szlifowanego diamentu. Wyraźnie zarysowane nadkola podkreślają jego mocną, dynamiczną sylwetkę. Urozmaicona struktura C-HR łączy masywną dolną część nadwozia i większy prześwit z kompaktową, smukłą kabiną typu coupé.

Przód samochodu w nowy, oryginalny sposób rozwija koncepcje stylistyczne Under Priority i Keen Look. Reflektory są wyposażone w technologię Full LED ze światłowodami i kierunkowskazami sekwencyjnymi. Poniżej znajduje się rozbudowany w trzech wymiarach zderzak zintegrowany z błotnikami oraz trapezoidalny dolny wlot powietrza. Oba elementy podkreślają masywność i stabilność C-HR.

Przesunięcie czarnych listew progowych w kierunku przedniego i tylnego koła oraz oś boczna, która przebiega od przodu do tyłu, podkreślają dynamiczną, „uniesioną” sylwetkę auta. Kolejnymi elementami nawiązującej do coupé stylistyki modelu C-HR są ukryte klamki w tylnych drzwiach, które zintegrowano ze słupkiem C, oraz wyraziście opływowa linia dachu, przechodząca z tyłu w duży strukturalny spoiler.

W części tylnej ze smukłą kabiną zintegrowana jest klapa pojemnego bagażnika. Kabina kontrastuje tym samym z wyraźnie rozszerzającymi się błotnikami, nadającymi nowemu crossoverowi solidny i niezwykle mocny wygląd. Na tle smukłego profilu auta wyróżniają się reflektory tylne, które również mogą zostać wyposażone w technologię LED, aby zarówno tył, jak i przód C-HR cechował się podobną ekspresyjnością.

„Użytkownicy crossoverów chcą czegoś wyjątkowego. Zależy im na podniesionej pozycji za kierownicą i atrakcyjnej linii nadwozia. Zwracają też uwagę na zwinność i dynamikę jazdy. Wraz z C-HR wprowadzamy do segmentu crossoverów nową wartość. Samochód łączy siłę i krzepkość SUV-a z dynamiką kompaktowego coupé” – skomentował Kazuhiko Isawa.

Innowacyjne podejście do projektowania wnętrza

Wnętrze C-HR jest realizacją nowej koncepcji stylistycznej Sensual Tech, łączącej funkcjonalność nowoczesnych technologii z najwyższą jakością materiałów i inspirującym stylem. Projekt przestronnej kabiny jest skoncentrowany na komforcie kierowcy.

C-HR będzie konkurował na rynku m.in. z crossoverami marek premium, dlatego Toyota postawiła na uzyskanie możliwie najwyższej jakości sensorycznej wnętrza. Europejski zespół Sensual Quality Toyoty włączył się do prac nad projektem na wyjątkowo wczesnym etapie. Ścisła współpraca zespołu projektantów wnętrza ze specjalistami czuwającymi nad jakością komponentów, ich teksturą, kształtem, kolorem i oświetleniem, pozwoliła stworzyć oryginalną koncepcję.

Wielowarstwowy projekt deski rozdzielczej znajduje kontynuację w wykończeniu drzwi. Oparty jest na kontraście między miękkimi materiałami i ostrymi liniami. Wnętrze tworzy świeżą, komfortową przestrzeń, ze stylowymi zdobieniami i wykończeniami w kolorze Piano Black.

Zorientowanie na kierowcę zainspirowało projektantów do skierowania konsoli centralnej z przełącznikami i 8-calowym ekranem dotykowym w stronę kierowcy. Prowadzący samochód ma w zasięgu ręki nowy system multimedialny z platformą nawigacji Multi-Media ‘16 oraz rozbudowanymi usługami łączności i wymiany danych. Ekran dotykowy wystaje ponad górną linię deski rozdzielczej, która została obniżona, przyczyniając się do poprawy widoczności.

Unikalny dwupoziomowy projekt przednich foteli, oparty na koncepcji TNGA, łączy smukłą, sportową część górną ze wzmocnioną częścią dolną. Fotele pokryte są tapicerkami w nowych wzorach i kompozycjach kolorystycznych, o przyjemnych w dotyku teksturach.

„Zespół European Sensory Quality pracował już przy wielu odświeżanych modelach i nowych generacjach, jednak po raz pierwszy mieliśmy do czynienia z całkowicie nowym samochodem. Projektanci ED2, którzy zaprojektowali C-HR, wykonali tak dobrą robotę, że musieliśmy dołożyć wszelkich starań, aby auto weszło na rynek z wnętrzem wykończonym na najwyższym poziomie. Włożyliśmy wiele wysiłku w zaprojektowanie każdego szczegółu, aby uzyskać pełną harmonii całość. Naszym zdaniem jest to najlepszy projekt wnętrza samochodu w historii marki” – powiedział Mehmet Fatih Kale, Starszy Inżynier ds. Jakości Wnętrza Toyoty.

Aby zachować stylistyczną kontynuację wnętrza i karoserii, motyw diamentu został wykorzystany w wyglądzie przełączników, wewnętrznej strony drzwi, głośników JBL i innych elementów. O wysokiej jakości wykończenia decydują unikalne materiały, w tym gładka, luksusowa skóra Nappa, panele w kolorze Piano Black i satynowo-srebrne zdobienia. Odcień niebieskich podświetleń został tak dobrany, żeby tworzyć harmonijną całość, nawet gdy odbija się od powierzchni w innym kolorze. Klienci będą mogli wybierać spośród trzech kompozycji kolorystycznych wnętrza – ciemnoszarej, niebiesko-czarnej i brązowo-czarnej.

Zaawansowane technologie i bogate wyposażenie

Strategia Toyoty zakłada udostępnianie szerokim rzeszom kierowców zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego, dlatego w modelu C-HR znajdą się technologie zarezerwowane zwykle dla wyższych segmentów.

Pakiet Toyota Safety Sense nowej generacji, który będzie standardowo oferowany w C-HR, obejmuje układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-Collision System), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert), układ rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist) i automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam), a także funkcje wykrywania pieszych (Pedestrian Detection) oraz aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control). Wykorzystano w nim najnowocześniejszą technologię radarową, która znacząco zwiększa zasięg oraz precyzję działania w porównaniu do popularnych rozwiązań stosowanych w systemach bezpieczeństwa czynnego dostępnych najczęściej na rynku.

Na wyposażenie C-HR składają się ponadto podgrzewane fotele, system Smart Entry, przyciemniane szyby, wykonywane na zamówienie tapicerki z elementami ze skóry, 18-calowe felgi z lekkich stopów i dwukolorowy lakier Bi-Tone. Udoskonalony asystent parkowania SIPA wesprze kierowców w manewrach.

Koncertowa jakość dźwięku

C-HR wprowadza do segmentu crossoverów jakość dźwięku na najwyższym poziomie, którą zapewnia specjalnie opracowany do tego modelu system nagłośnienia klasy premium marki JBL. Składają się na niego 8-kanałowy wzmacniacz stereo o mocy 576 wat oraz 9 głośników, w tym dwa niedawno opatentowane wysokotonowe głośniki tubowe.

Nagłośnienie do C-HR powstało w ścisłej współpracy między JBL i Toyotą. Inżynierowie producenta systemów audio brali udział w projektowaniu wnętrza samochodu już od wczesnych etapów tego procesu. Dzięki temu system został tak dostrojony, aby dźwięk odbijając się od różnych powierzchni we wnętrzu auta tworzył optymalną przestrzeń akustyczną.

Oprócz dwóch 25-milimetrowych tubowych głośników wysokotonowych z kierownicami fal dźwiękowych, z przodu C-HR umieszczono dwa głośniki 80 mm o szerokiej charakterystyce kierunkowej oraz dwa 17-centymetrowe subwoofery, zaś z tyłu dwa 15-centymetrowe głośniki szerokopasmowe i 19-centymetrowy subwoofer w 10-litrowej obudowie z bass-refleksem. System audio JBL klasy premium, dostępny w połączeniu z nawigacją, obsługuje pliki dźwiękowe z kompresją bezstratną.

Trwająca od roku 1996 współpraca Toyoty z JBL jest sukcesywnie rozszerzana. Cenione przez zawodowych muzyków i dźwiękowców systemy audio JBL wykorzystywane są w najsłynniejszych salach koncertowych, studiach nagrań, kinach i na stadionach na całym świecie (80% koncertów na żywo, 70% studiów nagraniowych i 90% kin z certyfikatem THX).

Dynamika niespotykana dotąd w crossoverach

Toyota C-HR będzie oferowana z gamą silników, zapewniających stabilne zachowanie auta na drodze, na którym tak bardzo zależy klientom. Odzwierciedla to w pełni wyjątkowa w tym segmencie wersja hybrydowa, jej nieodłączne cechy gwarantują bowiem płynną jazdę bez wibracji. Model C-HR dysponuje hybrydowym układem napędowym najnowszej generacji, dzięki któremu emisja CO2 wynosi 85 g/km, zaś zużycie paliwa 3,7 l/100 km, co jest poziomem nie do pobicia w tym segmencie aut.

Nowy hybrydowy układ napędowy, który C-HR dzieli z nowym Priusem, zapewnia moc 122 KM. Jest przy tym efektywniejszy i lżejszy, oferuje też większą wydajność niż jego poprzednik w Priusie 3. generacji. Sprawność cieplna silnika benzynowego została podniesiona do 40% – to rekordowo wysoka wydajność dla jednostki benzynowej. Zadbano też o zmniejszenie wagi i wymiarów innych komponentów systemu hybrydowego, a także o ich optymalne rozmieszczenie, co dodatkowo przyczyniło się do obniżenia środka ciężkości samochodu.

Toyota C-HR jest też dostępna z nowym silnikiem 1.2 Turbo o mocy 116 KM (85 kW) i momencie obrotowym 185 Nm, który zadebiutował w modelu Auris. Silnik wykazuje się średnim zużyciem paliwa na poziomie 5,7 l/100 km oraz emisją spalin 128 g/km. Klienci będą mieli do wyboru 6-biegową manualną skrzynię biegów lub bezstopniową skrzynię CVT, zaprojektowaną pod kątem szybkości reagowania. Skrzynia biegów CVT jest do nabycia w wersjach z napędem na przednią oś lub na 4 koła.

Projektowanie i prace nad podwoziem Toyoty C-HR odbywały się pod czujnym okiem głównego inżyniera Hiroyukiego Koby, który zadbał o to, aby dostosować układ napędowy C-HR do stylu jazdy Europejczyków. Ze względu na nisko położony środek ciężkości i wielowahaczowe zawieszenie tylne, nowa platforma TNGA stała się idealnym punktem wyjścia do takiego zsynchronizowania wszystkich elementów podwozia, aby można było uzyskać natychmiastową i naturalną reakcję na działania kierowcy.

Zadbano w szczególności o charakterystykę układu kierowniczego, a także o ograniczenie oporów ruchu, co sprawia, że Toyota C-HR oferuje wyjątkową precyzję prowadzenia wśród crossoverów. Ograniczenie przechyłów nadwozia, które zwykle w większym stopniu dotyczą wysokich samochodów, poprawia komfort jazdy. Nawet na wysłużonych drogach samochód zachowuje wyjątkową stabilność i precyzję, co zwiększa pewność kierowcy i radość z jazdy.

Zdjęcia: Toyota