MotoNews.pl

Mercedes-Benz kompletuje rodzinę Klasy E, prezentując nową Klasę E Cabriolet

07 marca 2017

Mercedes-Klasa-E-Cabrio-2017 6

Najnowszy Cabriolet to piąty członek rodziny Klasy E, która została całkowicie odnowiona na przestrzeni ostatniego roku. Producent spod znaku trójramiennej gwiazdy kontynuuje swoje tradycje oferowania prestiżowych kabrioletów z klasycznym miękkim dachem.

„Z naszymi klientami dzielimy zamiłowanie do wyjątkowych aut – a nasza nowa Klasa E Cabriolet odzwierciedla je w szczególny sposób. To samochód, który pozwala cieszyć się komfortem i luksusem pod gołym niebem” – mówi Britta Seeger, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialna za sprzedaż i marketing osobowych Mercedesów.

Mercedes-Benz Klasa E Cabriolet

Z zamkniętym dachem sylwetka Klasy E Cabriolet nie odbiega od wersji Coupé – i ma te same ekspresyjne proporcje oraz purystyczny design, z przejrzystymi liniami i zmysłowymi formami. Elegancja przenika się tu z inteligencją. Dynamizm kabrioletu podkreślają wyrazisty przedni pas z wysokowydajnymi reflektorami LED (na życzenie – matrycowymi reflektorami MULTIBEAM LED o wysokiej rozdzielczości), pokrywa silnika z dwoma przetłoczeniami oraz w pełni opuszczane boczne szyby. Napięte poszycie dachowe przechodzi w muskularny tylny pas z wydłużonymi, mocno zaakcentowanymi błotnikami i smukłymi światłami diodowymi, które nadają karoserii jeszcze bardziej sportowy wyraz. Nocą Klasę E Cabriolet zdradzają unikalne wkłady tylnych lamp, których blask przypomina łunę silnika odrzutowego. W ramach swojej nowej funkcji emitują one specjalny pokaz świetlny przy zbliżaniu się lub oddalaniu od samochodu.

Po złożeniu dachu Cabriolet prezentuje swój unikalny charakter oraz harmonię, jaka łączy jego karoserię i kabinę. Wrażenie ich optycznej spójności kompletuje ozdobna listwa z anodowanego, polerowanego aluminium (Linia AMG: wykończenie matowe) biegnąca od przedniej szyby, pod oknami i wokół pokrywy dachu. Płynnie zintegrowano z nią trzecie światło stop.

Kabriolet ma o 15 mm niższy prześwit od limuzyny, co podkreśla jego luksusowo-sportowy charakter. Już w standardzie montowane są obręcze kół w rozmiarze 17 cali.

Wysokiej klasy miękki dach z tkaniny

Miękki dach z tkaniny oferowany jest w czterech odcieniach: ciemnobrązowym, granatowym, ciemnoczerwonym lub czarnym. W standardzie Klasa E Cabriolet ma automatycznie sterowane, izolowane akustycznie poszycie dachowe. Jego wielowarstwowa struktura ze specjalną izolacją ogranicza hałas spowodowany szumami wiatru i opon, zapewniając podróżującym komfortowe warunki do rozmowy nawet przy wyższych prędkościach. Jednocześnie konstrukcja miękkiego dachu zapewnia odpowiedni komfort klimatyczny, pozwalający na użytkowanie kabrioletu przez okrągły rok.

Pochodzący z Klasy S Cabriolet miękki dach spełnia również wysokie standardy jakości w zakresie trwałości i eksploatacji. Może on zostać w pełni otwarty lub zamknięty w ciągu 20 s, podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Mechanizm składania pracuje cicho, a poszycie znika w specjalnym schowku w bagażniku. Rozkładana zasłona oddziela go od reszty przestrzeni bagażowej. Na życzenie dostępny jest pakiet Cabriolet Comfort z całkowicie elektrycznym sterowaniem zasłony – kierowca nie musi wówczas obsługiwać jej ręcznie. Pojemność bagażnika wynosi 385 l (310 l ze złożonym dachem), co zaspokaja wszelkie potrzeby w zakresie codziennego użytkowania. Zupełną nowością są składane, dzielone w proporcji 50:50 oparcia tylnych siedzeń. Można je wykorzystać do przewożenia większych przedmiotów.

Wnętrze – wyrafinowany styl, sportowy luksus

Wnętrze nowej Klasy E Cabriolet ma czystą bazową formę. Górna sekcja deski rozdzielczej „spoczywa” na masywnej listwie ozdobnej, zmysłowo rozciągającej się na przednie drzwi. Wysokiej jakości materiały i wykończenie podkreślają sportowy styl kabriolet. Dostępne na życzenie dwa ekrany o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 12,3” – co unikalne w tym segmencie – łączą się pod jedną taflą szkła i tworzą panoramiczny kokpit, który zdaje się unosić w powietrzu, a jednocześnie płynnie komponuje się z górną i dolną sekcją kokpitu. Kierowca ma przed sobą cyfrowy panel wskaźników w jednej z trzech wersji do wyboru: klasycznej, sportowej lub progresywnej.

Bazowy model wyposażono w dwa okrągłe wskaźniki i kolorowy wyświetlacz o przekątnej 7″ (17,8 cm, rozdzielczość 1000 x 600 pikseli) oraz centralny ekran o przekątnej 8,4″ (21,3 cm, 960 x 540 pikseli). Zespół tych elementów otacza wspólna ramka ze lśniącym, przypominającym lakier fortepianowy wykończeniem. Sportową atmosferę w kabinie zapewniają liczne detale, w tym otwory wentylacyjne o odcieniu dymionego srebra. Ich charakterystyczny kształt przywodzi na myśl silniki odrzutowe. Kierowca ma do wyboru szereg opcji sterowania funkcjami komputera i multimediów: dotykowe przyciski na kierownicy, panel dotykowy rozpoznający odręczne pismo, kontroler na konsoli środkowej, sterowanie głosowe LINGUATRONIC oraz bezpośrednie klawisze, ułatwiające wygodne korzystanie z wentylacji i niektórych systemów wspomagających.

Awangardowe, luksusowe fotele dla wszystkich czterech podróżujących mają sportowe wyprofilowanie. Ich zintegrowana architektura obejmuje wydatne podparcie boczne oraz opcjonalne ogrzewanie okolic karku AIRSCARF. Standardowe, automatycznie wysuwane podajniki pomagają kierowcy i pasażerowi z przodu w wygodnym zapięciu pasa bezpieczeństwa. Tylne fotele już bazowo wyposażono w funkcję podgrzewania, która zwiększa użyteczność Klasy E w chłodniejsze dni i potwierdza jego status jako pełnoprawnego kabrioletu dla czterech osób. Wysokiej próby okładziny i elegancka kolorystyka wspólnie tworzą aurę sportowego, nowoczesnego luksusu. Elementy wykończenia w kolorze błękitu połączonego z beżowym macchiato zapewniają Klasie E świeżą, ekskluzywną prezencję inspirowaną wystrojem jachtów. Na życzenie dostępna jest odbijająca promienie słoneczne skórzana tapicerka w pięciu kolorach do wyboru. Paleta obejmuje również dziewięć różnych opcji elementów ozdobnych, w tym dwa jasne odcienie wykończonego na wysoki połysk drewna o otwartych porach.

Oświetlenie wnętrza korzysta wyłącznie z trwałych, energooszczędnych diod LED. To samo dotyczy opcjonalnego oświetlenia nastrojowego dostępnego w 64 kolorach. Jego specjalnym wyróżnikiem jest tylne światło w podsufitce miękkiego dachu.

Lato przez cały rok

Nabywcy kabrioletów chcą jak najczęściej jeździć ze złożonym dachem, a Klasa E Cabriolet zapewnia im maksymalny komfort pod gołym niebem. To zasługa opcjonalnych dodatków: automatycznego systemu zapobiegania przeciągom AIRCAP oraz układu ogrzewania okolic karku AIRSCARF, które czynią jazdę „bez dachu” przyjemną nawet przy niskich temperaturach zewnętrznych. System zapobiegania przeciągom AIRCAP został opracowany specjalnie na potrzeby kabrioletów Mercedesa. Zawiera elektrycznie sterowany moduł deflektora wiatru, dyskretnie zintegrowany z ramą przedniej szyby, oraz elektryczną osłonę za tylnymi siedzeniami. Za naciśnięciem przycisku system ten zmniejsza zawirowania powietrza w kabinie również w drugim rzędzie siedzeń. AIRCAP stanowi element pakietu Cabriolet Comfort, w skład którego wchodzi również ogrzewanie karku AIRSCARF dla kierowcy i pasażera z przodu. Kieruje on ciepłe powietrze w okolice karku. Połączenie obu rozwiązań pozwala cieszyć się radością z jazdy z wiatrem we włosach nawet w chłodniejsze dni.

Większa i bardziej luksusowa

Nowa Klasa E Cabriolet jest wyraźnie dłuższa, szersza i ma większy rozstaw osi od poprzedniczki – mierzy 4826 mm długości, 1860 mm szerokości i 1430 mm wysokości, a jej osie oddalone są o 2873 mm. Znacznie większe rozmiary karoserii przekładają się na większą przestronność dla pasażerów, zwłaszcza z tyłu. Każde z czterech miejsc jest „pełnowartościowe” i oferuje wysoki komfort na dalekich trasach. Głównym beneficjentem szerszego rozstaw kół – 1605 mm z przodu (+67 mm) i 1609 mm z tyłu (+68 mm) – jest z kolei dynamika jazdy.

 

Nowa Klasa E Cabiolet – układy napędowe

W chwili premiery rynkowej do wyboru będą mocne i efektywne jednostki benzynowe oraz wysokoprężne, w tym – po raz pierwszy – odmiany z napędem na obie osie 4MATIC. W przyszłości do oferty dołączą kolejne odmiany silnikowe. Standardowo wszystkie warianty wyposażone są w 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC, zapewniającą szybką zmianę przełożeń przy niskich prędkościach obrotowych. Ma to szczególnie korzystny wpływ na efektywność jazdy oraz poziom hałasu w kabinie.

Zawieszenie – sportowy komfort

Zawieszenie nowej Klasy E Cabriolet z jednej strony zapewnia dużą zwinność na krętych drogach, z drugiej – wysoki komfort jazdy. Seryjnie model otrzymuje komfortowe zawieszenie DIRECT CONTROL z zależnym od amplitudy układem tłumienia. Jego prześwit obniżono względem limuzyny o 15 mm.

Na życzenie dostępne jest zawieszenie DYNAMIC BODY CONTROL z selektywną regulacją tłumienia – również obniżone. Za pomocą przełącznika systemu DYNAMIC SELECT kierowca ma do wyboru trzy odmienne charakterystyki resorowania: Comfort, Sport lub Sport+.

Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne AIR BODY CONTROL

Opcjonalnie nowa Klasa E Cabriolet oferowana jest ze znanym już z limuzyny wielokomorowym zawieszeniem pneumatycznym. Zróżnicowanej wielkości komory w kolumnach zawieszenia (po trzy w tylnych i po dwie w przednich) umożliwiają trzystopniową regulację twardości tłumienia. W efekcie podróżujący mogą cieszyć się miękkimi nastawami zawieszenia w jego bazowym ustawieniu i poczuciem bezpieczeństwa wynikającym z dużej stabilności prowadzenia przy wysokich prędkościach.

Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne współpracuje z elektronicznie sterowanym tłumieniem adaptacyjnym, które w pełni automatycznie dostosowuje resorowanie każdego z do aktualnej sytuacji na drodze – reaguje np. na manewr wymijania przeszkody lub nierówną nawierzchnię. Tym samym łączy wysoki komfort ze znakomitą dynamiką jazdy.

Korzystając z przełącznika DYNAMIC SELECT, kierowca ma do wyboru różne tryby pracy zawieszenia AIR BODY CONTROL: Comfort, ECO, Sport, Sport+ oraz Individual.

DYNAMIC SELECT – wybierz swoją własną charakterystykę

Ale system DYNAMIC SELECT decyduje nie tylko o charakterystyce pracy układu jezdnego (w połączeniu z zawieszeniami DYNAMIC BODY CONTROL lub AIR BODY CONTROL). Pozwala wpływać też na inne ustawienia pojazdu – takie jak reakcja na gaz, działanie funkcji ECO start/stop czy punkty zmiany biegów automatycznej przekładni. Zależnie od poziomu wyposażenia oferuje następujące tryby jazdy: Comfort, ECO, Sport, Sport+ oraz Individual. Ten ostatni pozwala kierowcy skonfigurować swój własny zestaw ustawień poszczególnych podzespołów.

Lekkie i bezpieczne nadwozie

Brak sztywnego dachu w kabriolecie często skutkuje ograniczoną sztywnością nadwozia. Aby temu przeciwdziałać, projektanci Klasy E Cabriolet wprowadzili szereg specjalnych rozwiązań. Przykładowo, zadbali o to, aby konstrukcje przedniego i tylnego pasa oraz podłogi były ekstremalnie sztywne – przyczyniając się do uzyskania wysokiej dynamiki jazdy.

Kabriolet zachował znaną z Klasy E Coupé inteligentną, lekką konstrukcję, opartą na hybrydowej strukturze aluminiowej. Większość komponentów nadwozia wykonano z odlewanego ciśnieniowo aluminium lub blachy stalowej. Przednie błotniki, pokrywa silnika oraz klapa bagażnika zrobione są z blachy aluminiowej. Kabriolet spełnia nie tylko wszystkie obecne krajowe i międzynarodowe wymogi w zakresie pasywnego bezpieczeństwa, ale również bardziej rygorystyczne wewnętrzne normy Mercedes-Benz, bazujące na scenariuszach rzeczywistych wypadków drogowych.

Skuteczna ochrona

Wysoki poziom bezpieczeństwa konstrukcji nadwozia oraz szeroka gama systemów ochronnych zapewniają optymalną ochronę w razie wypadku. Lista tych systemów obejmuje:

  • pirotechniczne napinacze pasów i ograniczniki siły napięcia na wszystkich fotelach
  • odwracalne napinacze pasów PRE-SAFE® na przednich siedzeniach
  • czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
  • poduszka kolanowa dla kierowcy
  • boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu
  • opcja: kurtyny powietrzne zintegrowane z górną krawędzią paneli przednich drzwi, chroniące głowę w razie poważnego uderzenia bocznego
  • opcja: boczne poduszki powietrzne z tyłu

Specjalnie dla kabrioletu opracowano system ochrony w razie dachowania. Składa się on z dwóch rozkładanych pałąków ukrytych w osłonach za tylnymi fotelami. Jeśli samochód wykryje nieuchronne dachowanie, pałąki są wysuwane za pomocą ładunku pirotechnicznego i w połączeniu z przednimi słupkami zapewniają niezbędną przestrzeń do przeżycia.

Wszystkie innowacje Klasy E na pokładzie

Jako członek rodziny Klasy E, nowy Cabriolet oferuje wszystkie rozwiązania znane już z limuzyny i Coupé. Standardowe wyposażenie modelu obejmuje układ antykolizyjny Active Brake Assist, który ostrzega o ryzyku kolizji i zapewnia optymalne wsparcie w obliczu nagłego hamowania, a w razie potrzeby sam uruchamia hamulce. Wykrywa nie tylko nieruchome, zatrzymujące się lub wolniej poruszające się pojazdy, ale także pieszych poruszających się w strefie zagrożenia przed pojazdem.

Szczególnie warty uwagi jest również pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy z udoskonalonym aktywnym tempomat Active Distance Assist DISTRONIC z funkcją Active Steering Assist. Potrafi on nie tylko automatycznie utrzymywać dystans od poprzedzających pojazdów na wszystkich typach dróg, ale też – po raz pierwszy – „śledzić” inne auto do prędkości nawet 210 km/h.

MAGIC VISION CONTROL z funkcją Cabriolet

Opcjonalnie otwartą Klasę E można zamówić z systemem MAGIC VISION CONTROL – inteligentnym i wysoce wydajnym układem czyszczenia przedniej szyby. Jego kanały wodne są poprowadzone po obu stronach wycieraczek w taki sposób, aby dostarczać płyn czyszczący bezpośrednio przy krawędzi pióra, zgodnie z kierunkiem jego ruchu. Pozwala to skutecznie czyścić szybę czołową bez rozpryskiwania cieczy, które może zakłócać pole widzenia kierowcy. Co więcej, przy złożonym dachu aktywna jest funkcja Cabriolet – elektroniczny system kontroli ograniczający ilość podawanego płynu i zakres działania spryskiwacza (płyn jest aplikowany w mniejszej ilości i głównie wtedy, gdy wycieraczka porusza się w dół szyby). W ten sposób przednia szyba może być wygodnie oczyszczona przy dowolnej prędkości nawet z otwartym dachem – bez żadnych kropel cieczy dostających się do kabiny. Gdy temperatura na zewnątrz spada, wszystkie elementy systemu – włącznie z piórami wycieraczek – są podgrzewane w celu ochrony przed przymarzaniem.

Opcje indywidualizacji

Już w standardzie otwarta Klasa E dysponuje bogatym wyposażeniem, a jego zakres uzupełnia szeroka paleta opcji indywidualizacji. Dynamizm kabrioletu podkreśla Linia AMG ze sportowo stylizowanymi zderzakami, progami i większymi obręczami w stylizacji AMG, a także chromowanymi „spinkami” w diamentowej osłonie chłodnicy oraz perforowanymi tarczami hamulcowymi przedniej osi. W kabinie uwagę zwracają fotele obszyte mieszanką skóry ARTICO i tkaniny DINAMICA w kolorze czarnym, który kontrastuje z szarymi przeszyciami, oraz pakiet komfortowych siedzeń i skórzana kierownica sportowa AMG.

Kabriolet na cały rok

Klasa E Cabriolet może poszczycić się wyjątkowo wysokim poziomem praktyczności na co dzień – dlatego nadaje się do jazdy przez cały rok, we wszystkich warunkach pogodowych. Dbają o to opcjonalne systemy zapobiegania zawirowaniom AIRCAP oraz podgrzewania karku AIRSCARF, a także szereg innych rozwiązań:

  • miękki, izolowany akustycznie dach chroniący przed upałem i mrozem
  • odbijająca promienie słoneczne skórzana tapicerka w połączeniu z opcjonalnym skórzanym wykończeniem
  • osobno składane oparcia tylnych foteli
  • opcjonalne, programowane ogrzewanie postojowe
  • opcjonalny napęd na obie osie 4MATIC

Pełna integracja ze smartfonem

Opcjonalny system informacyjno-rozrywkowy COMAND Online w Klasie E Cabriolet rozpoczyna nową erę łączności i cyfryzacji. Do jego funkcji należy intuicyjna integracja ze smartfonem, korzystająca ze sprzężonej pojemnościowo anteny oraz bezprzewodowego ładowania. W ten sposób kompatybilne urządzenia mogą być ładowane bez użycia kabla i tak samo łączyć się z zewnętrzną anteną samochodu. Dodatkowym atutem jest możliwość użycia smartfona jako klucza do samochodu – dzięki krótkozasięgowej komunikacji NFC służy on wówczas do otwierania i zamykania zamków oraz uruchamiania silnika.

W pojazdach z systemem COMAND Online dostępne są również interfejsy Apple CarPlay® (urządzenia oparte na systemie operacyjnym iOS) oraz Google Android Auto™ (system Android).

Internet i bieżące informacje o ruchu – już w wersji bazowej

Poza COMAND Online nabywcy Klasy E Cabriolet mają do wyboru system multimedialny Audio 20 USB. Podobnie jak COMAND Online oferuje on bezprzewodową łączność Bluetooth® z funkcją zestawu głośnomówiącego, a także połączenie z internetem w oparciu o telefon z Bluetooth® z możliwością transferu danych. W połączeniu z nawigacją GARMIN® MAP PILOT SYSTEM jednostki Audio 20 USB oraz COMAND Online mogą odbierać aktualne i precyzyjne informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. W przypadku COMAND Online dodatkowo dostępna jest funkcja „Free Flow”, która za pomocą zielonych linii oznacza na mapie niezatłoczone trasy.

Usługa Mercedes me connect Concierge: indywidualne podejście

Kolejnym udogodnieniem jest nowa usługa Concierge oferowana dla wszystkich modeli Klasy E w ramach pakietu Mercedes me connect. Jej użytkownicy zyskują dostęp do dodatkowego, spersonalizowanego serwisu oferującego np. zarezerwowanie stolika w restauracji, wskazówki dotyczące szlaków turystycznych, informacje na temat wydarzeń kulturalnych i sportowych czy przesłanie celu nawigacji bezpośrednio do systemu multimedialnego w samochodzie.

Dostęp nie nastręcza żadnych trudności: zarejestrowani użytkownicy Mercedes me connect mogą korzystać z usługi Concierge w 20 krajach Europy – wystarczy wcisnąć przycisk iCall w samochodzie albo uruchomić aplikację Mercedes me. Osobisty asystent zajmie się resztą.

Specjalna klimatyzacja do jazdy bez dachu

Opracowany specjalnie dla kabrioletów układ klimatyzacji bierze pod uwagę, czy dach samochodu jest otwarty, czy zamknięty. W przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań jest on sterowany całkowicie automatycznie. Oznacza to, że kierowca nie musi wybierać osobnego trybu dla złożonego bądź rozłożonego dachu ani zapisywać ustawień temperatury dla poszczególnych warunków jazdy. Równocześnie system dba o to, aby korekta ustawień wentylacji po zmianie pozycji dachu odbywała się płynnie i niezauważalnie dla podróżujących, z myślą o ich maksymalnym komforcie.

Chwalebna historia: specjalny model „25th Anniversary”

Wiosną 1992 roku Mercedes-Benz zaprezentował czwarty wariant nadwoziowy w klasie średniej – był to model 300 CE-24 Cabriolet. Dziś ten czteroosobowy kabriolet jest już ceniony przez kolekcjonerów. Potwierdzają to redaktorzy internetowego wydania niemieckiego magazynu „auto, motor & sport”: „Minęły już czasy, gdy kabriolety serii 124 doceniali wyłącznie pasjonaci. Dziś powszechnie uchodzą one za jedną z najlepszych inwestycji”.

25 lat później Mercedes-Benz oddaje hołd pierwszej Klasie E Cabriolet, wprowadzając specjalny model „25th Anniversary” – adresowany do kolekcjonerów i miłośników unikalnych aut. Jego znaki szczególne to 20-calowe lekkie obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami, pakiet Cabriolet Comfort, drewno wiązowe o otwartych porach, pakiet AIR BALANCE z ekskluzywnym zapachem „DAYBREAK MOOD”, podświetlane listwy progowe z napisami Mercedes-Benz, welurowe dywaniki z emblematami „25th Anniversary Edition”, nastrojowe oświetlenie oraz system czyszczenia szyby MAGIC VISION CONTROL.

Kabina ekskluzywnej edycji wyróżnia się wykończeniami z wysokogatunkowej skóry designo w nowej tonacji kolorystycznej beż macchiato/czerwony tizian. Luksusowy charakter Klasy E Cabriolet podkreśla wyrafinowany diamentowy wzór tapicerki ze staranną perforacją. Paleta lakierów obejmuje nowy metaliczny odcień rubinowej czerwień lub kolor irydowego srebra, oba łączone z ciemnoczerwonym dachem. Unikalny status specjalnego modelu zdradzają emblematy „25th Anniversary” na przednich błotnikach i konsoli centralnej.

Zdjęcia: Mercedes-Benz