MotoNews.pl

Tajemniczy Infiniti Project Black S w Poznaniu

05 kwietnia 2017

Kategoria | Premiery  Targi
Marka, model | ,
Infiniti-Project-Black-S 3462

Program i projekt Infiniti Project Black S zgłębia potencjał związany z wprowadzeniem nowej – wyczynowej – specyfikacji samochodów marki. Program sięga po unikatową, niefunkcjonującą na publicznych drogach technologię, inspirowaną przez Formułę 1.

Sugerujący radykalną reinterpretację modelu Infiniti Q60 coupe, Project Black S charakteryzuje absolutnie wyjątkowa, zoptymalizowana aerodynamicznie stylistyka. Projekt ukazuje również, jak wyczynowy, hybrydowy zespół napędowy opracowany we współpracy z Renault Sport Formula One Team zdecydowanie potrafi podnieść osiągi i dynamikę seryjnego samochodu.

Napęd w Infiniti Project Black S

Wyczynowy hybrydowy zespół napędowy testowany w ramach Project Black S obejmuje m.in. system odzyskiwania energii (energy recovery system – ERS w Formule 1). Pozwala on na wykorzystanie zgromadzonej energii jako doładowania, dostarczającego dodatkowej mocy i momentu obrotowego. Efektem jest natychmiastowe, wyraźne, pozbawione jakiegokolwiek opóźnienia przyspieszenie. Technologia ta została zainspirowana sprawdzonym w Formule 1 systemem dual-hybrid. Nie jest jak dotąd stosowana w żadnym pojeździe na publicznych drogach.

Przyszłość Black S

Nowa specyfikacja „Black S”, w której prezentowany jest samochód koncepcyjny, byłaby wersją o najwyższych osiągach i najwyższej dynamice w całej ofercie Infiniti. Marka jest zdania, że istnieje potencjał dla specyfikacji Black S, stanowiącej topowy wariant usportowienia modelu.  Oferowałaby maksymalizację mocy i momentu obrotowego dzięki innowacyjnym zespołom napędowym, nowym lub znacząco usprawnionym układom jezdnym, a także unikatowe elementy designerskie.

Infiniti Project Black S wespół w zespół z Renault Sport Formula One

Project Black S to wspólne przedsięwzięcie Infiniti oraz partnera w Aliansie Renault-Nissan, Renault Sport Formula One Team. W roku 2016 Infiniti postanowiło zostać partnerem technicznym zespołu Renault Sport Formula One. Opierając się na doświadczeniach zdobytych podczas opracowywania hybrydowych zespołów napędowych, wsparło skonstruowanie przez Renault Sport Formula One Team układu napędowego dual-hybrid z systemem odzyskiwania energii ERS.  Wniosło do wspólnego przedsięwzięcia swą ekspercką wiedzę w zakresie technologii hybrydowych oraz dodatkowe zasoby inżynierskie.

Ta techniczna współpraca pozwoliła Infiniti zbadać możliwości wprowadzenia po raz pierwszy do seryjnych samochodów szosowych systemu ERS inspirowanego Formułą 1. Nawiązujący w wielu płaszczyznach do sportu motorowego Project Black S byłby w Aliansie Renault-Nissan pierwszym skierowanym do zwykłych klientów samochodem inspirowanym przez technologie z Formuły 1. Infiniti sięgnęło po ogromną wiedzę i doświadczenia zespołu w dziedzinie zaawansowanych materiałów kompozytowych, by stworzyć karbonowe elementy nadwozia dla Project Black S.

Inżynieria wyczynu: Hybrydowa technologia z torów F1 na drogach publicznych

W ramach programu Project Black S, Infiniti bada możliwość wprowadzenia na rynek unikatowego wyczynowego hybrydowego zespołu napędowego.

Project Black S ukazuje, w jaki sposób można uzyskać wyższe moc i moment obrotowy dzięki skomponowaniu ze sobą wyczynowej technologii hybrydowej z wielokrotnie nagradzanym silnikiem 3.0 V6 twin-turbo. To najbardziej zaawansowana jednostka spalinowa, jaką Infiniti kiedykolwiek oferowało. Innowacyjny system odzyskiwania energii ERS mógłby się przyczynić do niebotycznego wzrostu parametrów efektywności.

Pozyskiwanie energii

Stosowana w Formule 1 technologia oparta jest na dwóch typach modułów silnik-generator (MGU) oraz oczywiście akumulatorach. System ERS stosowany przez Renault Sport Formula One opiera się na układzie MGU-K dla potrzeb gromadzenia energii kinetycznej pozyskiwanej z hamowania, a także MGU-H – zintegrowanym z turbosprężarką. Pozyskuje on energię z wysokiej temperatury gazów spalinowych.

Energia pozyskiwana przez każdy z modułów jest przechowywana w bateriach litowo-jonowych wysokowydajnych i szybkowyładowczych. Przy sygnale zapotrzebowania błyskawicznie sprawiają, że wał korbowy i turbina doładowania będą obracać się szybciej.

Project Black S ma sprawdzić, w jaki sposób technologia MGU, w parze z szybkowyładowczymi bateriami, może zostać zaadaptowana do wykorzystania w warunkach zwykłego użytkowania auta. Seryjny samochód wyposażony w wyczynową technologię hybrydową z Formuły 1 czerpałby korzyści z wyższych mocy i momentu obrotowego oraz natychmiastowego przyspieszenia bez najmniejszej zwłoki. Inżynierowie-silnikowcy Infiniti obliczyli, że wyczynowa hybryda ERS mogłaby przynieść około 25% wzrostu maksymalnych parametrów silnika.

Dodatkowe modyfikacje

Według Infiniti, sportowe coupe Q60 może stanowić idealną platformę dla wyczynowego hybrydowego zespołu napędowego, Auto koncepcyjne prezentowane w Poznaniu wyposażono w cały jeszcze szereg innych modyfikacji pozwalających na maksymalizację osiągów. Wśród nich jest wyczynowy podwójny układ wydechowy z tytanu. Maksymalizuje wydajność prowadzenia powietrza poprzez silnik.

Infiniti Project Black S ukazuje także, jak dwudziestojednocalowe ultralekkie koła i większy rozstaw kół przyczyniają się do poprawienia trakcji. Jednocześnie redukują masę nieresorowaną, co w pełni kompensuje jej całkowity wzrost, wynikający z zamontowania wyczynowego systemu hybrydowego. Samochód seryjny Black S mógłby również skorzystać z innych metod tuningu i modyfikacji zarówno nadwozia, jak i układu jezdnego.

Inspirowany wyczynem artyzm stylistyczny

Specyfikacja Black S, którą zapowiada prezentowany projekt, ukazuje dążenie Infiniti do realizowania wyższych poziomów wyczynu i angażowania kierowcy w prowadzenie. Project Black S charakteryzuje także bardziej agresywny design. Prace stylistyczne prowadziło londyńskie studio designu Infiniti w Paddington, pod kierownictwem Infiniti Global Design Center w Japonii. Zespół stylistów stworzył inspirowaną przez Formułę 1 interpretację sportowego coupe Q60, jako wizję wyczynowej hybrydy.

Samochód koncepcyjny jest wykończony matowymi lakierami szarym i czarnym. Chrom obecny w seryjnych modelach zastąpił lśniący czarny lakier. Otacza grill oraz podkreśla podcięty trzeci słupek.

Włókno węglowe

Szerokie zastosowanie włókien węglowych wynosi samochód koncepcyjny Project Black S ponad specyfikacje Infiniti.  Sugeruje związki marki ze sportem. Podkreślające potencjał wyczynowy modelu Black S zastosowanie karbonu pozwoliło stworzyć ultracienkie, podobne do ostrzy formy stylistyczne. Nie można by było ich stworzyć przy użyciu konwencjonalnych materiałów, jak metal czy włókno szklane. Zachowano organiczną i artystyczną estetykę modelu Q60.  Karbon dodał mu jednak bardziej „technologicznego” charakteru.

Kompozyt karbonowy jest nie tylko bardziej plastyczny w formowaniu, ale także niesłychanie mocny. Karbonowe komponenty mogą być wykorzystywane do bilansowania wydajności aerodynamicznej poprzez stosowanie silnego docisku.

Wielki przedni spliter, tylny dyfuzor, błotniki i spoilery progowe są wykonane z włókna węglowego. Dzięki temu obniżono masę i poprawiono siłę docisku. Ultracienkie „ostrza” w progach przed tylnymi kołami kanalizują opływ powietrza wokół dolnej części nadwozia. Wielkie, stałe skrzydło tylne – również wykonane z karbonu – zamocowano na pokrywie bagażnika. W miarę wzrostu prędkości zwiększa docisk aerodynamiczny.

Project Black S zachowuje głębokie przetłoczenia i płynne linie seryjnego sportowego coupe Q60. Dla potrzeb auta koncepcyjnego designerzy Infiniti stworzyli jednak cały szereg zmian. Dają w efekcie śmielszy, a nawet agresywny w wyrazie styl.

Aerodynamika

Większe wloty powietrza z przodu skuteczniej kanalizują chłodzące powietrze do wnętrza komory silnika i hamulców. Nowe wloty w masce lepiej pomagają odprowadzać powietrze gorące. Tył nadwozia uformowano tak, by cyrkulujące wokół, pod i wewnątrz nadwozia powietrze mogło się wydostać w jak najszybszy i najwydajniejszy sposób. Pionowe elementy aerodynamiczne i skrzydło spoilera maksymalizują docisk i stabilność przy wysokich prędkościach.

Kute ultralekkie aluminiowe koła o średnicy 21 cali są większe i szersze, ale lżejsze niż seryjne koła Q60. Podkreślaja je wyoblenia rozdętych błotników . Przyczyniają się one też do wyczynowego sznytu prototypu przy jednoczesnej redukcji mas nieresorowanych i inercji rotacyjnej w czasie pokonywania zakrętów.

Potencjał na przyszłość

Infiniti Project Black S ukazuje, co specyfikacja Black S mogłaby dać klientom, a debiut prototypu pomoże marce w ocenie potencjalnego zainteresowania śmiałymi wyczynowymi wersjami samochodów tej marki, czerpiącymi inspiracje z technologii sportów wyczynowych.

 

Zdjęcia: Infiniti