MotoNews.pl

Nowa Mazda CX-5 – jeszcze bardziej KODO

22 maja 2017

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Mazda-CX-5 7

Debiutująca w 2012 roku Mazda CX-5 była pierwszym modelem marki, który mógł się pochwalić pełnym pakietem rozwiązań technologicznych SKYACTIV i zaprojektowanym zgodnie z zasadami stylistyki KODO – Dusza Ruchu. Nowa Mazda CX-5 wznosi się o poziom wyżej, za sprawą licznych udoskonaleń konstrukcyjno-stylistycznych oraz jeszcze bogatszej oferty technologii SKYACTIV. Dzięki temu najnowsza odsłona modelu to niezwykle stylowy, nowoczesny i inteligentny technologicznie samochód, który przenosi przyjemność posiadania i jazdy autem klasy SUV w zupełnie nowy wymiar.

Nowa Mazda CX-5 – stylistyka nadwozia

Nowa Mazda CX-5 wynosi wyjątkową filozofię projektową KODO – Dusza Ruchu na wyższy poziom. Dzięki temu nowa generacja modelu zyskuje jeszcze bardziej wyrazisty i dynamiczny charakter.

Jednym z elementów, które umożliwiły osiągnięcie stylistycznego celu, jakim było opracowanie prostej acz odważnej, dojrzałej i eleganckiej formy, jest zmodyfikowana i bardziej trójwymiarowa stylistyka przedniej części nadwozia. Wygładzono boczne linie przewężenia oraz opracowano bardziej płynną i jednolitą kompozycję płaszczyzn nadwozia. Przyniosło to znakomity efekt w postaci jeszcze bardziej atrakcyjnej gry świateł i cieni na panelach karoserii. Aby w jeszcze większym stopniu zintensyfikować to wrażenie, Mazda wprowadziła do palety nowy kolor Soul Red Crystal.

Stanowi on rozwinięcie dostępnego poprzednio, niezwykle popularnego lakieru Soul Red Premium Metallic. Oferuje o 20% intensywniejszy refleks świetlny oraz o około 50% większą głębię koloru.

Nowa Mazda CX-5 – funkcjonalność wnętrza

Projekt kabiny nowej Mazdy CX-5 powstał z myślą o nierozpraszającej kierowcę ergonomii. Wyróżnia się on przestronnością, drobiazgowym dopracowaniem detali oraz najwyższą jakością materiałów i perfekcyjnym dopasowaniem poszczególnych elementów.

Zmodyfikowano konstrukcję wszystkich foteli. Dzięki temu oferują one teraz jeszcze lepsze podparcie ciała, wyższy komfort podróżowania oraz znacząco ograniczają zmęczenie, nawet podczas długiej jazdy.

Po raz pierwszy w Maździe dostępna będzie również elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika. Obsługuje się ją przy pomocy przełączników umieszczonych zarówno na samej pokrywie, jak i w kabinie. Pokrywę można również otwierać i zamykać przy pomocy przycisku w pilocie systemu bezkluczykowego dostępu*. Kolejnym udogodnieniem jest możliwość wyboru stopnia otwarcia pokrywy, zgodnie z potrzebami użytkownika.

Następna nowość to 7-calowy ekran dotykowy wykorzystujący technologię Optical Bonding. Polega ona na wypełnieniu żywicą szczeliny między modułem LCD a panelem dotykowym. Pozwala to znacznie zredukować refleksy świetlne i zdecydowanie poprawia czytelność prezentowanych treści.
Nowa Mazda CX-5 ma również nową kierownicę, która jeszcze lepiej i pewniej leży w dłoniach. Dodatkowo wyposażono ją w system podgrzewania wieńca. Natomiast szybę czołową wyposażono w system odladzania wycieraczek. Kolejnym udogodnieniem jest funkcja automatycznego składania lusterek zewnętrznych po zaryglowaniu zamków drzwi przy pomocy przycisku na pilocie systemu bezkluczykowego dostępu* (Mazda Advanced Keyless Entry).

Dostępne są teraz trzy konfiguracje kolorystyczne kabiny z czarną tapicerką materiałową oraz czarną lub białą tapicerką ze skóry naturalnej. Nowo zaprojektowana deska rozdzielcza łączy w sobie ciepło typowe dla drewna oraz solidność i wytrzymałość metalu.

Nowa Mazda CX-5 – dynamika jazdy

Dynamika jazdy CX-5 to obszar, w którym najwyraźniej uwidacznia się antropocentryczny charakter koncepcji jedności kierowcy z samochodem (Jinba Ittai) oraz filozofii projektowej Mazdy.

Szczególną uwagę poświęcono redukcji poziomu hałasu, drgań i wibracji (NVH) w kabinie. Znacząco obniżono poziom hałasu drogowego o niskiej częstotliwości oraz szumu wiatru i opon. Dzięki temu wnętrze nowej Mazdy CX-5 jest bardzo dobrze wyciszone i nawet podczas szybkiej jazdy umożliwia swobodne prowadzenie rozmowy.

Dzięki dalszym udoskonaleniom konstrukcji nadwozia (SKYACTIV-BODY), podwozia (SKYACTIV-CHASSIS) oraz technologii SKYACTIV VEHICLE DYNAMICS, w jeszcze większym stopniu poprawiono dynamikę i przewidywalność reakcji. Gwarantuje to poczucie całkowitej kontroli nad samochodem, którego każda reakcja na ruch kierownicy czy naciśnięcie pedału przyspieszenia lub hamulca idealnie odpowiada intencjom kierowcy.

Konstrukcja SKYACTIV-BODY w nowej Maździe CX-5 wyróżnia się jeszcze większą sztywnością i odpornością klatki nadwozia na skręcanie (+15% w porównaniu z poprzednią generacją modelu).Pozwala to na redukcję opóźnienia reakcji na ruch koła kierownicy.

Modyfikacjom poddano także układ kierowniczy, hamulcowy oraz zawieszenie kół, które wchodzą w skład struktury podwozia SKYACTIV-CHASSIS. W jeszcze większym stopniu poprawiono przewidywalność reakcji i komfortu prowadzenia, z jakich słynęła poprzednia generacja CX-5, potęgując przyjemność z jazdy w stylu Jinba Ittai.

Wzbogacona o system G-Vectoring Control (GVC), czyli pierwszą technologię z pakietu SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS, nowa Mazda CX-5 jest teraz jeszcze bardziej komfortowa, dynamiczna i dopracowana.

Nowa Mazda CX-5 – silniki i przekładnie

Nabywca nowej Mazdy CX-5 będzie miał do wyboru trzy jednostki napędowe: wysokoprężny, turbodoładowany silnik SKYACTIV-D 2.2 oraz dwa silniki benzynowe z układem bezpośredniego wtrysku paliwa – SKYACTIV-G 2.0 oraz SKYACTIV-G1+ 2.5.

Wszystkie jednostki napędowe spełniają wymogi normy Euro 6 i mogą współpracować z udoskonalonymi przekładniami ręcznymi (SKYACTIV-MT) lub automatycznymi (SKYACTIV DRIVE). Dodatkowo dostępny jest również napęd na oś przednią lub najnowsza generacja układu napędowego obu osi i ACTIV AWD.

Benzynowy silnik SKYACTIV-G1+ 2.5 jest dostępny wyłącznie w konfiguracji z przekładnią automatyczną oraz napędem na cztery koła. Wykorzystuje nowoczesne rozwiązania technologiczne do poprawy osiągów  i efektywności paliwowej.  Obejmuje m.in. system dezaktywacji cylindrów, który odcina dwa z czterech  cylindrów w chwilach niskiego obciążenia jednostki napędowej, np. podczas jazdy ze stałą prędkością.

Z kolei turbodoładowana jednostka wysokoprężna SKYACTIV-D korzysta z trzech innowacyjnych  technologii SKYACTIV-D – systemów High-Precision DE Boost Control, Natural Sound Smoother oraz  Natural Sound Frequency Control. Wyostrzają one reakcje silnika, redukują uciążliwy odgłos  typowy dla Diesla oraz poprawiają jego kulturę pracy i przyjemność z jazdy.

Nowa Mazda CX-5 – bezpieczeństwo

Opracowana zgodnie ze strategią Proactive Safety Mazdy, nowa CX-5 została wyposażona w udoskonalony  i rozbudowany pakiet innowacyjnych, nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i technologii wspomagających kierowcę (i-ACTIVSENSE). Gwarantują jeden z najwyższych w tej klasie poziomów ochrony aktywnej.

Zwiększenie funkcjonalności systemów i-ACTIVSENSE możliwe było dzięki zastosowaniu radaru fal milimetrowych, znanego z poprzedniej generacji modelu, w połączeniu z nową kamerą przednią.

Zwiększono funkcjonalność adaptacyjnego układu utrzymywania stałej prędkości (MRCC) z funkcją stop-and-go oraz systemu przednich matrycowych reflektorów diodowych z funkcją oświetlenia adaptacyjnego  (ALH) i 12 listwami lamp diodowych z układem niezależnego sterowania w każdym z reflektorów.
Nowa Mazda CX-5 będzie też dostępna z zaawansowanym systemem wspomagającym hamowanie  (Advanced SBCS)* oraz systemem rozpoznającym znaki ograniczenia prędkości (TSR).

Zdjęcia: Mazda