MotoNews.pl

Nowa Mazda3 już jest!

03 grudnia 2018

Mazda-3 13

Nowa Mazda3 przedstawiona podczas tegorocznej edycji Los Angeles Auto Show zdaniem producenta ma odegrać ważną rolę w podniesieniu przyjemności prowadzenia samochodu na nowy poziom. Model ten zapoczątkuje nową erę, w której pojęcie Mazda Premium stanie się rzeczywistością.

Nowa Mazda 3

Czym jest owa przyjemność prowadzenia samochodów marki Mazda?

Polega ona na tym, że w codziennych sytuacjach – w drodze do pracy, do centrum handlowego, podczas wyjazdu z rodziną – samochód przyśpiesza, skręca i hamuje w sposób, który odbierasz jako całkowicie naturalny i intuicyjny. Tak, jak gdybyś operował narzędziem, które idealnie leży ci w ręku, bo używasz go od wielu lat.

Doznanie interakcji z samochodem sprawia przyjemność i powoduje, że chcesz jeździć więcej, częściej i dalej. Twoi pasażerowie odczuwają relaks i komfort. Jazda podoba im się, bo ruch samochodu jest zgodny z naturalnymi ruchami ludzkiego ciała. Dzięki temu wszyscy obecni we wnętrzu odczuwają dynamikę auta jako zjawisko przyjazne. Design od pierwszego spojrzenia przykuwa uwagę, a kiedy dostrzegasz, jak jego ekspresja zmienia się wraz z różnicami w oświetleniu i otaczającej scenerii, wprost nie możesz przestać patrzeć na swój samochód. Przyglądasz mu się… i nabierasz ochoty na kolejną przejażdżkę.

Posiadanie samochodu, prowadzenie go i wspólne spędzane z nim czasu składa się na głęboko satysfakcjonujące doświadczenie. Właśnie to Mazda nazywa przyjemnością prowadzenia.

Nowa Mazda3 jest pierwszym dostępnym komercyjnie modelem, w którym zastosowano niektóre rozwiązania techniczne będące realizacją tej wizji – rewolucyjny, nowy silnik benzynowy nazwany Skyactiv-X oraz komplet rozwiązań strukturalnych nazwanych Architekturą Skyactiv-Vehicle. Co więcej, nowa Mazda3 jako pierwsza korzysta z dojrzalszej interpretacji języka projektowania Kodo, który wnika w samą istotę japońskiej estetyki, by w oparciu o nią kreować elegancki, wysmakowany styl.

Mazda3 jest modelem globalnym, motorem który napędza całą markę, zarówno z punktu widzenia jej wizerunku, jak i rozwoju biznesowego. Od czasu premiery w roku 2003 sprzedanych zostało ponad 6 mln egz. kolejnych generacji tego modelu. Dzięki nim nabywcy z całego świata poznawali charakterystyczną dla Mazdy przyjemność prowadzenia i rosła globalna świadomość marki Mazda. Jako najpopularniejszy model w gamie, Mazda3 na każdym etapie reprezentowała najnowsze osiągnięcia konstrukcyjne i techniczne firmy i zapewniała wykorzystanie mocy produkcyjnych w fabrykach Mazdy zlokalizowanych w wielu krajach świata.

Naszą ambicją jest, aby doświadczenie posiadania samochodu Mazda wzbogacało życie naszych klientów. Chcemy, by widzieli w nas oni partnera, z którym wspólnie podążają przez życie i wobec którego pozostają lojalni przez długie lata. Tę nową epokę rozpoczynamy wraz z Mazdą 3. Model ten, adresowany do nabywców kupujących swój pierwszy samochód, wyraża nasz cel: chcemy zdobywać zaufanie klientów i stawać się istotną częścią ich życia. Innymi słowy, właśnie w tym przejawia się nasza determinacja, by Mazda Premium wkrótce stała się rzeczywistością.

Nowa era w dziejach Mazdy rozpoczyna się właśnie teraz

Wygląd zewnętrzny

Projektując odmiany hatchback i sedan nowej Mazdy 3, zespół stylistów kierował się świeżym spojrzeniem na ich indywidualne wartości i osobowości i w swojej pracy starał się maksymalnie uwydatnić unikalny powab każdej z nich.

Hatchback wyróżnia się silną, pociągającą ekspresją. Pozostawia ona trwałe wrażenie wizualne wzbudzające uczucie ekscytacji. Sedan jest inny: piękno jego czystych, smukłych, drobiazgowo oszlifowanych dostarcza poczucie dojrzałości i wyrafinowania. W efekcie powstają dwa typy nadwozia o tak różnych osobowościach, że można by niemalże uznać je za dwa modele zupełnie nie spokrewnione ze sobą.

  • Koncepcja designu wersji hatchback skupia się na stworzeniu silnej formy, która komunikuje świeże podejście do stylu w ramach tego typu nadwozia. Kiedy ogląda się je od tyłu, wszystkie bryły wraz z kabiną układają się w spójny i jednorodny kształt. Ta niebanalna forma przekłada się na ekspresyjną prezencję, która przyciąga oko i pozostawia trwałe wrażenie.
  • Koncepcję designu wersji sedan podsumować można słowami „smukła i elegancka”. Jej styl podtrzymuje tradycję projektowania tego typu nadwozia czyli częściowo spaja bryły komory silnika, przedziału pasażerskiego i bagażnika, jednak z zachowaniem ich odrębności. Przy takim podejściu zespół projektantów miał na celu wzbogacenie wyglądu tych elementów i osiągnięcie nowego poziomu piękna, godnego sedana marki Mazda. Wynikiem tych starań jest ekspresja dojrzałej i szlachetnej elegancji.
  • Jednym z najważniejszych elementów w ewolucji stylu projektowania Kodo jest nowy projekt tylnych lamp. W duchu estetyki „mniej daje więcej” zostały one pozbawione wszystkiego, co nie jest niezbędne – pozostała sama istota, urządzenie emitujące światło. Zespół projektantów uznał, że ograniczenie stylistyki do minimum, jedynie do elementów naprawdę potrzebnych, czyli do źródła światła, soczewek i podstawy pozwoli uzyskać wygląd czysty i piękny. Nowy, okrągły kształt lamp sprawia wrażenie głębi i wyróżnia się dynamiką, która podkreśla bryły nowej Mazdy 3 i oś podłużną jej nadwozia, a jednocześnie wskazuje na przynależność do marki Mazda.
  • Wersja hatchback dostępna będzie w nowym, zastrzeżonym dla niej kolorze, nazwanym Polymetal Grey. Specjalnie opracowany lakier łączy wygląd metalu z charakterystyczną dla niego twardością i lśniącą gładkość specyficzną dla tworzywa sztucznego. W sumie składa się to na zupełnie nową ekspresję, która kojarzy się z wysoką jakością. Zmiany tonu koloru zależne od padającego światła akcentują piękne formy nadwozia typu hatchback.

Styl wnętrza

Aby jeszcze bardziej wzmocnić poczucie łączności pomiędzy samochodem i kierowcą, wszystkie formy kokpitu zaprojektowano w doskonałej poziomej symetrii, której osią jest kierowca. Jednocześnie, wszystkie elementy rozmieszczono tak, by ukierunkować je na kierowcę i w ten sposób podkreślać ześrodkowaną na nim oś, biegnącą przez wnętrze od przodu ku tyłowi.

Ponadto, wnętrze nowej Mazdy 3 realizuje ideę „mniej daje więcej”, którą uznajemy za klucz do dalszej ewolucji metody projektowania Kodo. Zachowanie we wszystkich elementach poza samym kokpitem maksymalnej prostoty pomaga w zaakcentowaniu znaczenia, formy i treści kokpitu rozumianego jako strefa sterowania. W ten sposób uzyskano komfortową, przemyślaną ergonomicznie przestrzeń, w której samochód i kierowca wchodzą w naturalny dialog, skupiony na czynnościach składających się na prowadzenie.

  • W projekcie kokpitu zastosowano koncepcję „znikającego punktu”. Przejawia się ona w kształtach i rozmieszczeniu poszczególnych elementów, włącznie z ramionami kierownicy i zestawem wskaźników. Taki sposób projektowania nie tylko uwydatnia ześrodkowaną na kierowcy oś przenikającą wnętrze od przodu do tyłu przez strefę kokpitu, lecz także, poprzez układ form, ukazuje drugą poziomą oś, która rozchodzi od panelu wskaźników na oprawę drzwi po obydwu stronach.
  • Zgodnie z estetyką „mniej daje więcej”, celem projektu wnętrza było zapewnienie w nim ogólnej prostoty. Na przykład, panel klimatyzacji i otwory nawiewu powietrza po stronie pasażera umieszczone są na jednym poziomie. W efekcie powstaje wrażenie uporządkowanych, czystych i przechodzących w siebie form.
  • Elementy wnętrza zwracają uwagę specyficzną dla Mazdy ziarnistą fakturą – ich powierzchnie zaprojektowane są tak, aby podkreślać ciepło i komfort prawdziwej skóry. Ten nowy materiał wprowadza zróżnicowania głębokości i kształtów poszczególnych części i w ten sposób fakturalnie wzbogaca jakość projektu wnętrza.
  • Zaprojektowany na nowo panel gniazda lewarka biegów korzysta z technologii modelowania dwuwarstwowego. Składa się on z czarnej płaszczyzny z laserowym grawerunkiem, na którą nałożona jest druga, przezroczysta warstwa, zapewniająca efektowne wykończenie: lśniącą powierzchnię o głębokiej przejrzystości. Drobne zmiany oświetlenia nadają panelowi ciekawy linearny wygląd, który pomaga podkreślać sportowy charakter nowej Mazdy 3 i wysoką jakość jej wykończenia.
  • Materiałem nowo opracowanym i zastrzeżonym dla modeli hatchback wyposażonych w układ napędowy Skyactiv-X jest czerwona skóra. Głęboka faktura i żywy kolor tego specjalnego materiału wzmacnia atrakcyjność wyglądu wewnętrznego, składając się na styl wnętrza przemawiający do dojrzałego, wyrobionego gustu.

Układy napędowe

  • Gama silników benzynowych napędzających nową Mazdę 3 w Europie obejmuje dwie wersje najnowszego silnika Skyactiv-G o pojemnościach 1,5 i 2,0 litrów. Obydwa te silniki mają udoskonalone porty dolotowe i zmieniony kształt tłoków, dzielony system wtrysku paliwa oraz zawory sterujące obiegiem chłodziwa. Efektem tych modyfikacji są osiągi dynamiczne na wyższym poziomie, a jednocześnie oszczędność paliwa i przyjazność dla środowiska.
  • W ofercie znajduje się też silnik Diesla Skyactiv-D 1.8. Wykorzystanie wielopunktowych wtryskiwaczy piezoelektrycznych o ultraszybkiej reakcji zapewnia tej jednostce napędowej precyzyjnie sterowany, wielofazowy proces wtrysku wysokociśnieniowego. Efektem tych modyfikacji jest lepsza równowaga pomiędzy oszczędnością paliwa, niskim poziomem hałasu i niskim poziomem emisji wydechowych, przy jednoczesnym zapewnieniu gładkiej pracy i stale wyczuwalnej mocy.
  • Nowa Mazda3 jako pierwszy model produkcyjny wyposażona zostaje w silnik korzystający z opracowanej przez Mazdę nowatorskiej technologii Skyactiv-X SPCCI (Spark-Controlled Compression Ignition, czyli zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową). Do jego zalet należą szybsza pierwsza reakcja na dodanie gazu, potężny moment obrotowy, liniowa odpowiedź na otwarcie przepustnicy wiernie odpowiadająca impulsom kierowcy oraz swobodne wchodzenie na obroty. Silnik ten wspomagany jest nowym, inteligentnym systemem Mazdy nazwanym M Hybrid, który sprzyja dalszemu zwiększeniu oszczędności paliwa i umożliwia odczucie przyjemności prowadzenia na jeszcze wyższym poziomie w połączeniu z przyjaznością dla środowiska. Nowy system M Hybrid dostępny jest również w silnikach Skyactiv-G.

Napęd i-Activ AWD

  • Udoskonalony układ napędowy Mazdy na wszystkie koła i-Activ AWD obejmuje obecnie czujniki wykrywające „obciążenie pionowe czterech kół” i spójnie współpracuje z systemem GVC Plus (G-Vectoring Control Plus – rozdziału siły napędowej pomiędzy koła). Obydwa systemy wspólnie odpowiadają za sterowanie rozdzielaniem momentu obrotowego pomiędzy koła osi przedniej i tylnej. Dzięki temu samochód w każdych warunkach jazdy jest w stanie reagować w sposób wiernie odzwierciedlający intencje kierowcy. Ponadto, udoskonalony system i-Activ AWD zdecydowanie zmniejsza ogólne straty ponoszone na oporach mechanicznych – są one o około 60% mniejsze niż dotychczas, co przyczynia się do jeszcze lepszych wyników w zakresie zużycia paliwa.
  • System GVC Plus (G-Vectoring Control Plus) wzbogaca aktywną pracę podwozia o bezpośrednią kontrolę momentu znoszenia przy użyciu hamulców. Dzięki temu rozwiązaniu samochód pewniej wykonuje manewry awaryjnego uniku, czyli ominięcia przeszkody i w różnych sytuacjach zapewnia zakres i sposób panowania wzbudzający większe zaufanie kierowcy. Można to odczuć np. przy manewrach zmiany pasa ruchu przy wysokiej prędkości i podczas jazdy na śliskich nawierzchniach.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE NA EUROPĘ

  • Typ nadwozia: sedan/hatchback
  • Liczba miejsc: 5
  • Długość, szerokość i wysokość całkowita:
  • sedan: 4662 mm x 1797 mm x 1445 mm
  • hatchback: 4459 mm x 1797 mm x 1440 mm
  • Rozstaw osi: 2725 mm
  • Silnik: Skyactiv-G 1.5, Skyactiv-G 2.0, Skyactiv-D 1.8, Skyactiv-X
  • Skrzynie biegów: 6-biegowa automatyczna, 6-biegowa ręczna
  • Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPherson
  • Zawieszenie kół tylnych: belka skrętna
  • Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa
  • Hamulce (przód/tył): tarcze wentylowane/tarcze lite
  • Opony: 205/60R16, 215/45R18
Zdjęcia: Mazda