MotoNews.pl

Nissan upamiętnia 50-lecie modeli Z edycją 370Z na 2020 rok

26 kwietnia 2019

Nissan-370Z-50th-Anniversary

W Nowym Jorku został zaprezentowany Nissan 370Z 50th Anniversary Edition z roku modelowego 2020, w charakterystycznych wyścigowych barwach. Samochód pokazano światu w tym samym mieście, w którym pół wieku temu odbyła się amerykańska premiera oryginalnego Datsuna 240Z.

Edycja specjalna, przedstawiona tuż przed Międzynarodowym Salonem Motoryzacyjnym w Nowym Jorku, jest hołdem dla Datsuna 240Z #46 BRE (Brock Racing Enterprises), który kilkukrotnie triumfował w Krajowych Mistrzostwach SCCA z Johnem Mortonem za kierownicą.

„Nie jest tajemnicą, że Datsun 240Z zapoczątkował popularność japońskich samochodów sportowych w Stanach Zjednoczonych” — powiedział Ivan Espinosa, wiceprezes ds. globalnej strategii produktowej i planowania w firmie Nissan. „Prawie tak samo znanym elementem historii modeli Z jest zmiana, jaką stuningowany przez Petera Brocka na potrzeby wyścigów 240Z spowodował w krajobrazie amerykańskiego sportu motorowego. Po debiucie BRE 240Z w 1970 roku Nissan/Datsun stał się jedną z firm odnoszących największe sukcesy w tej dziedzinie sportu w Ameryce, czego dowodem są tysiące zwycięstw w ostatnim pięćdziesięcioleciu”.

Nissan 370Z 50th Anniversary Edition

370Z z roku modelowego 2020 będzie dostępny w czterech wersjach wyposażenia: podstawowej, Sport, Sport Touring oraz 370Z NISMO. Bazę dla 370Z 50th Anniversary stanowi wersja 370Z Sport, w największym stopniu oddająca „entuzjastycznego” ducha oryginalnego modelu 240Z.1)

Nadwozie 370Z 50th Anniversary Edition nawiązuje do barw oryginalnego wyścigowego BRE. Samochód będzie dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych: białej z czerwonymi akcentami oraz srebrnej z czarnymi akcentami. Główne elementy stylistyczne BRE to dwa charakterystyczne pasy po bokach samochodu oraz kontrastujący kolor lakieru na pokrywach bagażnika i maski silnika, obudowach lusterek bocznych oraz słupkach A (czerwony w białych samochodach lub czarny w połączeniu ze srebrnym nadwoziem). Wąska linia z boku samochodu biegnie od reflektora do tylnej szyby i kończy się małym trójkątem inspirowanym słupkiem C Datsuna 240Z. Wersja jubileuszowa wyróżnia się także oznaczeniem 50th Anniversary na przednim błotniku, rocznicowym emblematem z tyłu i 19‑calowymi felgami z lekkiego stopu z czerwonymi akcentami.

Nissan 370Z 50th Anniversary Inside 1

370Z 50th Anniversary Edition zachował smukły profil poprzednich „zetek”, na który składają się takie elementy jak niska linia dachu, wznoszący się kontur tylnego bocznego okna oraz kąt pochylenia tylnej klapy. Biksenonowe reflektory w kształcie bumerangu, z funkcją automatycznego włączania i wyłączania, oraz światła do jazdy dziennej LED harmonizują z wyrazistym kształtem przedniego zderzaka. Tak skomponowany przód prezentuje się agresywnie, a zarazem elegancko.

Tylne światła – również z motywem bumerangu – brak tylnego spojlera oraz szerokie, mocno zarysowane błotniki podkreślają mocny, muskularny styl samochodu.

We wnętrzu podporządkowanym potrzebom kierowcy dominuje mocno wyprofilowana deska rozdzielcza. Rozbudowana konsola środkowa oddziela fotele kierowcy i pasażera. Kokpit zaprojektowano według „koncepcji warstwowej”, która przewiduje podział na warstwy: informacyjną, operacyjną i podtrzymującą. Jednym ze specjalnych akcentów jest obszyta Alcantarą® kierownica „50th Anniversary”, z inspirowanym wyścigami oznaczeniem położenia centralnego. Podgrzewane i elektrycznie regulowane w czterech kierunkach fotele są pokryte skórą i zamszem oraz mają regulację podparcia kręgów lędźwiowych. Ozdobiono je specjalnymi przeszyciami oraz grafiką i logo 50‑lecia wytłoczonym na oparciach. W całym wnętrzu rozmieszczono ciemne chromowane detale, takie jak specjalne nakładki na progi z logo Z. Tapicerka drzwi z syntetycznego zamszu jest zarezerwowana wyłącznie dla tej wersji modelu.

Nissan 370Z 50th Anniversary Inside 2

„Warstwa informacyjna” zapewnia dobrą widoczność i dostępność wszystkich istotnych danych. Zestaw wskaźników jest połączony z kolumną kierownicy, więc kierowca nie musi wybierać między preferowanym ustawieniem kierownicy a widocznością wskaźników. Duże górne wycięcie między ramionami kierownicy ułatwia odczyt wskaźników, a specjalne logo 50th Anniversary na obrotomierzu przypomina o jubileuszu modelu Z.

System audio Bose® z ośmioma głośnikami (w tym dwoma subwooferami), aktywną redukcją szumu oraz aktywnymi układami poprawy jakości dźwięku również należy do standardowego wyposażenia rocznicowej wersji (tylko na rynku USA).

Jeszcze szybszy i zwinniejszy

Sercem 370Z 50th Anniversary Edition jest słynny silnik V6 Nissana o pojemności 3,7 litra. Jednostka rozwija 332 KM mocy i 270 lb‑ft (366 Nm) momentu obrotowego. Innowacyjny system VVEL optymalizuje otwieranie i zamykanie zaworów dolotowych, aby powietrze błyskawicznie i w precyzyjnie określonym momencie trafiało do komory spalania.

System VVEL umożliwia zmniejszenie otwarcia zaworów, co obniża zużycie paliwa dzięki ograniczeniu tarcia w układzie rozrządu. Z kolei szybsze rozgrzewanie katalizatora oraz stabilizacja spalania w zimnym silniku przyczyniają się do poprawy czystości spalin.

Wersja 50th Anniversary jest wyposażona w 6‑biegową przekładnię manualną z systemem SynchroRev Match® odpowiednio synchronizującym prędkość obrotową silnika przy redukcji przełożenia. System automatycznie kontroluje i dostosowuje prędkość obrotową silnika przy zmianie biegów. Polega to na minimalnej korekcie otwarcia przepustnicy tak, by przełączanie biegu było płynniejsze. Dzięki temu kierowca, niezależnie od poziomu umiejętności, może zmieniać biegi jak prawdziwy wyścigowy profesjonalista.

370Z 50th Anniversary Edition jest również dostępny z 7‑biegową skrzynią automatyczną z systemem Downshift Rev Matching, manetkami do zmiany biegów oraz adaptacyjnym sterowaniem zmianą przełożeń umożliwiającym szybkie (rzędu 0,5 sekundy) przełączanie biegów w trybie manualnym.

Nissan 370Z 50th Anniversary Inside 3

W jubileuszowej edycji modelu 370Z zastosowano specjalnie zestrojone dwuwahaczowe przednie zawieszenie z lekkimi wahaczami z kutego aluminium oraz sztywną ramą pomocniczą z lekkiego stopu, a także wydrążonym drążkiem stabilizującym. Niezależne wielowahaczowe zawieszenie tylne również jest sztywniejsze i lżejsze w porównaniu z konstrukcją stosowaną w poprzedniej odsłonie modelu. Tylna rama stanowi pojedynczą część, wykonaną bez zgrzewów. Amortyzatory o odpowiedniej charakterystyce podnoszą komfort jazdy przy obniżonym tarciu wewnętrznym. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ze sprzęgłem lepkościowym zapewnia optymalne przekazywanie siły napędowej na koła.

Samochód jest też wyposażony w skuteczne hamulce z wentylowanymi tarczami przy wszystkich czterech kołach, z ABS, elektronicznym rozkładem siły hamowania i wspomaganiem hamowania awaryjnego. Z przodu zastosowano tarcze o średnicy 14 cali i czterotłokowe zaciski, a z tyłu — tarcze o średnicy 13,8 cala oraz dwutłokowe zaciski. Charakteryzujące się dużą przyczepnością opony Bridgestone Potenza S007 zamontowano na kutych felgach RAYS z lekkiego stopu, ze specjalnym wykończeniem.

„370Z to prawdziwie kultowy Nissan” — powiedział Espinosa. „Ten samochód definiuje swój segment od pół wieku. 370Z 50th Anniversary Edition upamiętnia historię modelu i jego wyścigowego dziedzictwa. Oba te aspekty odegrały istotną rolę w budowaniu pozycji, którą dziś zajmuje Nissan”.

Dane techniczne modelu Nissan 370Z 50th Anniversary Edition 2020 (na rynek USA)

Silnik

  • Typ – VQ37VHR — 3,7 litra DOHC V6
  • Moc maksymalna – 332 KM przy 7000 obr./min
  • Maksymalny moment obr. – 270 lb-ft (366 Nm) przy 5200 obr./min

Hamulce

  • Przód – Tarczowe wentylowane; 14,0 x 1,26”; 4‑tłokowe zaciski
  • Tył – Tarczowe wentylowane; 13,8 x 0,79”; 2‑tłokowe zaciski

Układ kierowniczy

  • Typ – Charakterystyka wspomagania zależna od prędkości, przekładnia zębatkowa

Zawieszenie

  • Przód – Dwuwahaczowe zawieszenie z elementami wykonanymi ze stopu aluminium
  • Tył – Niezależne wielowahaczowe zawieszenie z elementami wykonanymi ze stopu aluminium

Koła

  • Obręcze kute z lekkiego stopu firmy RAYS
  • Przód: 19×9”
  • Tył: 19×10”

Opony

  • Bridgestone Potenza S007
  • Przód: P245/40R19;
  • Tył: P275/35R19

Wymiary

  • Rozstaw osi – 100,4” (2550 mm)
  • Całkowita długość – 167,5” (4255 mm)
  • Całkowita szerokość – 72,6” (1844 mm)
  • Całkowita wysokość – 51,8” (1316 mm)

Masa

  • Masa pojazdu gotowego do jazdy – 3386 lb (1536 kg) – 6MT / 3417 lb (1550 kg) – 7AT

Wyposażenie modelu Nissan 370Z 50th Anniversary Edition 2020 (na rynek USA)

  • Nadwozie: Dwukolorowe nadwozie; unikatowe naklejki na bokach; czerwone lub czarne lusterka boczne (w zależności od koloru nadwozia); unikatowe czerwone akcenty na kołach; emblemat 50th Anniversary z tyłu; naklejki 50th Anniversary z boku; brak tylnego spojlera
  • Wnętrze: Kierownica 50th Anniversary obszyta materiałem Alcantara®, z oznaczeniem położenia centralnego; unikatowe przeszycia na tapicerce; podgrzewane fotele z 4‑kierunkową regulacją; skórzana tapicerka foteli 50th Anniversary z unikatowymi przeszyciami; logo 50th Anniversary na obrotomierzu i konsoli dźwigni zmiany biegów; unikatowe nakładki na progi

1) Model na rynek japoński jest oparty na standardzie modelu Fairlady Z, ponieważ wiele elementów z wersji Sport przeznaczonej na rynek USA w Japonii należy do wyposażenia standardowego.

Zdjęcia: Nissan