MotoNews.pl

Samochód koncepcyjny BMW i Hydrogen NEXT na targach IAA

niedziela, 15 września 2019

« poprzedni | news | następny »
Marka, model |
BMW-Hydrogen-NEXT

Jako jeden z pionierów w dziedzinie mobilności elektrycznej BMW Group kompleksowo przygotowuje się na wyzwania, jakie przyniesie przyszłość. Najlepszym dowodem jest napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi BMW i Hydrogen NEXT, które można obejrzeć podczas targów IAA Cars 2019.

BMW Group przewiduje, że w przyszłości dostępne będą różne alternatywne typy układów napędowych. Nie ma bowiem pojedynczego rozwiązania, które obejmowałoby pełne spektrum potrzeb klientów w zakresie mobilności na całym świecie. Pojazdy napędzane wodorem stanowią ważną alternatywę i uzupełnienie oferty elektrycznych układów napędowych. Różnorodność technologii napędu zelektryfikowanego – obejmujących między innymi napęd hybrydowy typu plug-in – podkreśla zaangażowanie BMW Group w dążenie do mobilności o zerowej emisji w ramach dobrze przemyślanej strategii.

W 2022 roku BMW Group planuje zaprezentować kolejną generację elektrycznych układów napędowych wykorzystujących technologię wodorowych ogniw paliwowych w niewielkich seriach pojazdów opartych na obecnym modelu BMW X5. BMW i Hydrogen NEXT daje wgląd w potencjał, jaki ma w sobie ten model. BMW Group zaproponuje swoim klientom pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi najwcześniej w 2025 roku, choć zależy to w dużej mierze od czynników rynkowych i ogólnych uwarunkowań.

Stylistyka BMW i Hydrogen NEXT

BMW i Hydrogen NEXT pokazuje, że nową technologię można pomyślnie wdrożyć w dynamicznym modelu takim jak BMW X5. Dzięki niewielkim modyfikacjom stylistycznym już na pierwszy rzut oka można je zidentyfikować jako model z rodziny zelektryfikowanych BMW. BMW i jest podstawą innowacyjności i inkubatorem dla wszystkich nowych technologii opracowywanych w BMW Group.

Z przodu zmiany są najbardziej rozpoznawalne po charakterystycznym logo BMW i w kolorze niebieskim na masce. Ten sam wzór pojawia się w trójwymiarowej wersji we wlotach powietrza. Jego kształt i kolor tworzą wrażenie dynamicznego przepływu przez przód i boki karoserii w kolorze bieli mineralnej. Efektowne wykończenie obręczy kół ze stopów lekkich jednoznacznie wskazuje na geny BMW i w tym modelu.

Innowacyjność prezentowanego modelu studyjnego jest widoczna także z tyłu dzięki elementom dyfuzora w niebieskim kolorze. Zamknięta konstrukcja oraz brak rur wydechowych podkreślają wizualnie, że samochód nie generuje lokalnych emisji.

Duży potencjał i znaczące korzyści dla klienta

Pojazdy zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) pozwalają uzyskać nieograniczoną mobilność bez emisji CO2 oraz analogiczne właściwości jezdne jak pojazdy konwencjonalne – czas tankowania poniżej czterech minut, duży zasięg, bezkompromisowy komfort, możliwość holowania i niewielka zależność od warunków klimatycznych oznaczająca długi zasięg zarówno latem, jak i zimą. Aby użytkownicy mogli korzystać z tych zalet, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura do ładowania samochodów wodorowych. W większości krajów infrastruktura tego typu jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju.

Współpraca technologiczna z koncernem Toyota

BMW Group zademonstrowała już przydatność tej technologii w codziennej eksploatacji. W 2013 roku BMW Group i Toyota Motor Corporation połączyły siły, aby wspólnie opracować układ napędowy bazujący na technologii wodorowych ogniw paliwowych. Od lata 2015 roku w dziale badań BMW Group testowana jest niewielka flota prototypowych BMW serii 5 GT zasilanych wodorem, wyposażonych we wspólnie zaprojektowany układ napędowy z pakietem ogniw paliwowych Toyota.

W 2016 roku firmy podpisały umowę o współpracy przy rozwoju produktu. Od tamtego czasu wspólnie pracują nad kolejnymi generacjami układów napędowych wykorzystujących ogniwa paliwowe oraz nad skalowalnymi, modułowymi komponentami do pojazdów napędzanych wodorem. Współpraca z Toyota Motor Corporation pokazuje, że BMW Group podwaja wysiłki na rzecz opracowywania alternatywnych technologii napędowych, które umożliwiają całkowicie bezemisyjną jazdę. Obaj partnerzy zdecydowanie stawiają na technologię ogniw paliwowych i zamierzają kontynuować współpracę w celu jej udoskonalania w miarę rozwoju infrastruktury i masowego rynku na całym świecie.

W styczniu 2017 roku BMW Group i Toyota nawiązały współpracę z jedenastoma wiodącymi firmami energetycznymi, transportowymi i produkcyjnymi w celu powołania globalnej inicjatywy o nazwie Hydrogen Council (Rada ds. Wykorzystania Wodoru). Celem jest wypracowanie wspólnej wizji, a w dłuższej perspektywie przeprowadzenie „rewolucji energetycznej” napędzanej wodorem. W czerwcu 2019 roku do Rady ds. Wykorzystania Wodoru należało już 60 firm.

BMW Group koncentruje się na kolejnym przełomowym momencie dotyczącym elektromobilności:

„Dążymy do tego, aby w 2021 r. po drogach poruszał się milion zelektryfikowanych samochodów”, powiedział Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG, na międzynarodowych targach motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie. „Jesteśmy już w czołówce mobilności elektrycznej. Żaden inny producent nie dostarczył w tym roku klientom w Niemczech więcej zelektryfikowanych samochodów niż BMW Group. W Norwegii trzy na cztery nowe sprzedawane pojazdy BMW Group mają zelektryfikowany układ napędowy”.

Zipse przewiduje, że w kolejnej dekadzie elektromobilność będzie się rozwijać na całym świecie w różnym tempie – ze względu na różną infrastrukturę, profile kierowców i ramy polityczne. Zgodnie z prognozami BMW Group popyt ze strony klientów sprawi, że ponad 50 procent nowych rejestrowanych samochodów z segmentu premium w Chinach w 2030 r. będą stanowić pojazdy o napędzie czysto elektrycznym. W przypadku Europy liczba ta wyniesie zaledwie połowę chińskiego wyniku. Stany Zjednoczone, drugi największy rynek samochodowy na świecie, znajdzie się na podobnym poziomie jak Europa.

„BMW Group jest międzynarodową firmą. Będziemy w stanie zaoferować naszym klientom wszystkie najważniejsze technologie napędowe: nasze tradycyjne silniki o wzorowej sprawności, elektryczne napędy akumulatorowe, hybrydy typu plug-in oraz – w przyszłości – pojazdy zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi,” dodał Zipse. „Stawia nas to w bardzo silnej pozycji strategicznej, która pozwoli nam sprostać przyszłym wyzwaniom związanym z mobilnością i zmianami klimatycznymi”.

Technologia wodorowych ogniw paliwowych może okazać się skutecznym rozwiązaniem, zwłaszcza w przypadku dużych odległości. BMW Group przewiduje, że popyt na tę technologię wzrośnie w drugiej połowie kolejnej dekady, dlatego w 2022 r. wprowadzi testową flotę pojazdów z ogniwami paliwowymi. Na tegorocznych targach IAA firma przedstawi samochód koncepcyjny BMW i Hydrogen NEXT.

Zipse potwierdził ogłoszony w czerwcu plan zdecydowanego zwiększenia tempa rozwoju elektromobilności: 25 zelektryfikowanych modeli – wcześniej zapowiadanych na 2025 r. – będzie teraz dostępnych już dwa lata wcześniej, w 2023 r. ponad połowa spośród tych 25 modeli będzie w pełni elektryczna. Punktem wyjścia jest elastyczna architektura pojazdów w pełni elektrycznych, hybryd typu plug-in i modeli z silnikami spalinowymi, a także wysoce elastyczny system produkcji. W efekcie firma jest w stanie szybko odpowiadać na potrzeby lokalnego rynku.

Elektromobilność może odegrać kluczową rolę w ochronie klimatu. BMW Group wierzy, że klienci odegrają w tym procesie decydującą rolę, ponieważ technologia może mieć realny wpływ tylko wtedy, gdy ludzie jej potrzebują i z niej korzystają.

„Dążymy do wyraźnego zmniejszenia emisji. W tym celu musimy skoncentrować się na obszarach, w których możemy wywrzeć największy wpływ. Dlatego skupiamy się na pytaniu: jakich układów napędowych, technologii i usług będą chcieli w przyszłości nasi klienci? I jak możemy osiągnąć najlepsze wyniki w zakresie ochrony klimatu? Jedno jest pewne: zobowiązujemy się do przestrzegania paryskiego porozumienia klimatycznego”.

Dla BMW Group zrównoważony rozwój zaczyna się już na samym początku łańcucha dostaw. Dobrym tego przykładem jest BMW iX3, które w 2020 r. zostanie wprowadzone na rynek z napędem elektrycznym piątej generacji: napęd elektryczny jest produkowany bez użycia metali ziem rzadkich, a kobalt do ogniw akumulatora pochodzi bezpośrednio z kopalń w Australii i Maroku. Ponadto energia elektryczna potrzebna do produkcji pochodzi głównie z odnawialnych źródeł energii.

Zdjęcia: BMW