MotoNews.pl

Taycan 4S wzbogaca gamę modelową elektrycznych samochodów sportowych Porsche

16 października 2019

Porsche-Taycan-4S

Zaledwie we wrześniu nowy elektryczny samochód sportowy Porsche świętował swoją głośną premierę, i to na trzech kontynentach jednocześnie. Teraz firma prezentuje trzeci już wariant swojego sportowego sedana na prąd – Taycan 4S. Jest on dostępny z akumulatorem w dwóch rozmiarach; z baterią Performance osiąga moc do 390 kW (530 KM), a z Performance Plus – do 420 kW (571 KM). Dołączając do wersji Taycan Turbo S i Taycan Turbo, Porsche Taycan 4S jest więc nową podstawową odmianą tej serii modelowej. Standardowa specyfikacja obejmuje jednowarstwowy akumulator Performance o łącznej pojemności 79,2 kWh. Na życzenie oferowany jest dwuwarstwowy akumulator Performance Plus, znany z wariantów Taycan Turbo S i Taycan Turbo. Jego całkowita pojemność wynosi 93,4 kWh.

Porsche Taycan 4S 1

Porsche Taycan 4S

W tego względu odpowiednio różnią się moc, a związku z tym i zasięg samochodu: z akumulatorem Performance nowy Taycan 4S w trybie overboost generuje do 390 kW (530 KM), a z Performance Plus – do 420 kW (571 KM). Obie odmiany przyspieszają od 0 do 100 km/h w ciągu 4,0 s. Ich prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Zasięg wynosi do 407 km z akumulatorem Performance i do 463 km z Performance Plus– to obecnie najwyższa wartość zasięgu modelu Taycan (w każdym przypadku – zgodnie z WLTP). Maksymalna (szczytowa) moc ładowania to 225 kW (akumulator Performance) lub 270 kW (Performance Plus).

Porsche Taycan 4S 2

Innowacyjne silniki i dynamika

Zapierające dech w piersiach przyspieszenie, typowa dla samochodów sportowych siła ciągu i niespotykana moc, dostępna bez przerwy – również nowy wariant 4S ma wspomniane zalety Porsche Taycan. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi przy tylnej osi ma aktywną długość 130 mm, jest zatem dokładnie o 80 mm krótszy niż jego odpowiednik w odmianach Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo. Natężenie prądu impulsowo sterowanego falownika na przedniej osi Taycan 4S sięga 300 amperów, a tego na tylnej osi – 600 amperów.

Na architekturę napędu składają się te same główne cechy techniczne, co w przypadku poprzednich wariantów: dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, po jednym na przedniej i tylnej osi, napędzające wszystkie koła pojazdu, a także dwubiegowa przekładnia przy tylnej osi. To samo odnosi się do inteligentnego zarządzania ładowaniem oraz wzorowej aerodynamiki. Ta ostatnia, ze współczynnikiem oporu powietrza Cd o wartości od 0,22, znacząco przyczynia się do niskiego zużycia energii, a tym samym – do uzyskania dużego zasięgu. Typowe dla modelu Taycan są też przejrzysty, purystyczny design nadwozia zgodny z DNA Porsche oraz unikalny projekt wnętrza z szerokim wyświetlaczem.

Porsche Taycan 4S 3

Purystyczny design nadwozia z DNA Porsche

Z jednej strony wyrazisty, purystyczny design Porsche Taycan zapowiada początek nowej ery. Z drugiej – zachowuje niepowtarzalne DNA designu Porsche. Przód z mocno wyprofilowanymi błotnikami wygląda na wyjątkowo szeroki i spłaszczony. Profil definiuje sportowa, opadająca ku tyłowi linia dachu. Charakterystyczne są również mocno wyrzeźbione sekcje boczne. Smukły przedział pasażerski, „wyciągnięty” tylny słupek i zdecydowanie podkreślone tylne błotniki łączą się w typowym dla marki, wyraźnie zaakcentowanym tylnym pasie. W oczy rzucają się też innowacyjne akcenty, takie jak logo Porsche ze szklanym efektem, zintegrowane z tylną listwą świetlną.

Na tle wariantów Turbo i Turbo S nowe Porsche Taycan 4S wyróżniają aerodynamicznie zoptymalizowane 19-calowe obręcze Taycan S Aero oraz polakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, a także nowo wyprofilowane elementy: przedni zderzak, osłony progów i tylny dyfuzor w kolorze czarnym. Standardowa specyfikacja obejmuje LED-owe reflektory z Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus).

Porsche Taycan 4S 4

Unikalna aranżacja wnętrza z szerokim wyświetlaczem

Również kokpit sygnalizuje początek nowej ery – dzięki swojej przejrzystej strukturze i zupełnie nowej architekturze. Najwyższy punkt deski rozdzielczej wyznacza wolnostojący, zakrzywiony panel wskaźników, a cała deska wyraźnie koncentruje się na osi kierowcy. Centralny ekran systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 10,9 cala i opcjonalny wyświetlacz dla pasażera łączą się ze sobą, tworząc zintegrowany szklany pas o wzornictwie czarnego panelu.

Standardowe wyposażenie Porsche Taycan 4S obejmuje wnętrze częściowo wykończone skórą oraz przednie fotele z 8-kierunkową regulacją elektryczną.

W modelu Taycan firma Porsche po raz pierwszy oferuje wnętrze całkowicie pozbawione elementów ze skóry. Kabina w tym wariancie zostaje wykończona innowacyjnymi materiałami pochodzącymi z recyklingu, które podkreślają ekologiczną koncepcję elektrycznego samochodu sportowego.

Porsche Taycan 4S 5

Centralnie połączone systemy podwozia

Podwozie Porsche Taycan korzysta z centralnie połączonego, zintegrowanego systemu sterowania Porsche 4D Chassis Control, który analizuje i synchronizuje wszystkie układy podwozia w czasie rzeczywistym. Standardowo Taycan 4S jest wyposażony w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice trzykomorowej, włącznie z elektronicznie sterowaną kontrolą tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management).

Taycan 4S ma sześciotłoczkowe stałe zaciski hamulcowe przy przedniej osi i czterotłokowe zaciski przy osi tylnej oraz wewnętrznie wentylowane żeliwne tarcze – o średnicy 360 mm z przodu i 358 mm z tyłu. Zaciski hamulcowe są lakierowane na kolor czerwony.

Porsche Taycan 4S można już zamawiać. Pierwsze egzemplarze pojawią się w europejskich salonach sprzedaży w styczniu 2020 r. Ceny modelu zaczynają się od 454 tys. zł.

Zdjęcia: Porsche