MotoNews.pl

Pierwsze BMW serii 2 Gran Coupe

środa, 16 października 2019

« poprzedni | news | następny »
Kategoria | Premiery, Rynek Premium
Marka, model | ,
BMW-Seria-2-Gran-Coupe

Pierwsze BMW serii 2 Gran Coupe oferuje koncepcję niezwykle popularnego w wyższych klasach pojazdów czterodrzwiowego coupe po raz pierwszy w segmencie kompaktowych samochodów premium. Ta ekstrawagancka alternatywa dla klasycznej limuzyny wyróżnia się indywidualnością, estetyką i emocjonalnością, łącząc je z innowacyjną obsługą i komunikacją, wysoką funkcjonalnością w codziennym użytkowaniu oraz typową dla marki dynamiką jazdy.

BMW serii 2 Gran Coupe

Nowe BMW serii 2 Gran Coupe produkowane w Lipsku będzie miało swoją światową premierę na targach Los Angeles Auto Show w listopadzie 2019 roku. Samochód trafi na rynek w marcu 2020 r., a ceny w Niemczech wyniosą: 31 950 euro za BMW 218i, 39 900 euro za BMW 220d i 51 900 euro za topowy model BMW M235i xDrive.

Podobnie jak czterodrzwiowe coupé BMW serii 6, BMW serii 4 i BMW serii 8, BMW serii 2 Gran Coupé charakteryzuje mocna stylistyka: sportowo wyraziste linie, bezramkowe drzwi i wyjątkowo ekspresyjny, ekstrawertyczny wygląd. Ponadto oferuje wysoką funkcjonalność w codziennej eksploatacji przy bardzo dobrej przestronności wnętrza i dużym bagażniku.

Odpowiednio do swojego sportowo dynamicznego wyglądu BMW serii 2 Gran Coupé wyznacza nowy standard dynamiki jazdy w swojej klasie. Podstawę ku temu stanowi nowoczesna konstrukcja z napędem przednim, którą BMW serii 2 Gran Coupé dzieli wraz z licznymi rozwiązaniami z nową serią 1. Dzięki nowoczesnej technologii układu jezdnego i innowacyjnym systemom, np. w dziedzinie techniki sterowania, wyznacza również standardy w zakresie dynamiki jazdy i zwinności i jest idealnym wyborem dla młodej, miejskiej grupy odbiorców, która ceni sobie sportowy charakter, najnowocześniejszą łączność i równie dobrą przestronność. BMW M235i xDrive wyposażone w jest standardowo w napęd na wszystkie koła xDrive.

Dynamicznie wydłużona sylwetka z ekskluzywnymi detalami

BMW serii 2 Gran Coupé doskonale nawiązuje do eleganckiego wyglądu większych modeli w klasie samochodów kompaktowych premium. Cechą szczególną BMW serii 2 Gran Coupé jest jego wydłużona, dynamiczna sylwetka. Ma ona zarówno klasyczne geny coupé, jak i czworo bezramkowych drzwi. Ponadto Gran Coupé oferuje ekskluzywne detale, takie jak wyprofilowane listwy atrapy chłodnicy z charakterystycznym zagłębieniem, stylizowany na siatkę grill w topowym modelu BMW M235i xDrive i przede wszystkim zupełnie nowy design tylnych lamp zachodzących głęboko do wewnątrz pokrywy bagażnika. Tworzą one czarny, błyszczący pas, który biegnie aż do umieszczonego centralnie logo BMW i okala je. Połączone w ten sposób lampy stanowią poziomy element podkreślający szerokość tyłu. BMW serii 2 Gran Coupé ma długość 4526 mm, szerokość 1800 mm i wysokość tylko 1420 mm. Mimo sportowo płaskiego wyglądu wnętrze oferuje dzięki rozstawowi osi 2670 mm mnóstwo miejsca dla pasażerów oraz adaptacyjny bagażnik o pojemności 430 l, dając więcej możliwości w użytkowaniu auta na co dzień.

Niskie, szerokie, sportowe i standardowo z reflektorami diodowymi

BMW serii 2 Gran Coupé prezentuje sportowo niską i szeroką sylwetkę. Pewny siebie wygląd zaczyna się już od dynamicznego frontu z klasycznymi elementami marki w nowej odsłonie. Lekko pochylone reflektory z charakterystycznym czworookim obliczem BMW – standardowo w pełnej wersji diodowej, dostępne opcjonalnie również w wersji adaptacyjnej – podkreślają charakterystyczną atrapę chłodnicy zaprojektowaną jako duży, połączony element wystający dalej na boki. Grill atrapy chłodnicy ma w tym czterodrzwiowym kompaktowym coupé klasy premium specjalny kształt, a pionowe zagłębienie w listwach grilla daje przy wykończeniu w satynowanym aluminium trójwymiarowy efekt. Topowy model BMW M235i xDrive wyróżnia ekskluzywna atrapa chłodnicy z trójwymiarową siatką w miejsce klasycznych listew grilla. To rozwiązanie zaczerpnięte z motorsportu nadaje frontowi głębi i szlachetności. Oprócz tego BMW M235i xDrive ma też największe zewnętrzne wloty powietrza.

Płynna linia dachu

W widoku bocznym precyzyjne linie z ekscytującą grą światła i cienia podkreślają zwinne proporcje i charakterystyczną elegancję nowoczesnego coupé BMW. Linia dachu ma płynny kształt, długa powierzchnia szyb daje wizualną lekkość tylnej części auta, natomiast sięgająca daleko do tyłu linia barkowa wydłuża karoserię. Wyraźne cofnięcie słupka C tworzy sportowe barki nad wydatnie ukształtowanymi nadkolami, które również w widoku tylnym podkreślają szerokość pojazdu i jego mocne osadzenie na drodze. Płaskie i szerokie lampy tylne są – podobnie jak oferowane standardowo reflektory przednie – w pełni diodowe i stanowią nową interpretację znanego kształtu L z jednego elementu świetlnego z efektownym zagięciem z boku.

Zredukowany ogólny wygląd nadaje tyłowi szlachetną nowoczesność, którą widać również w starannie ukształtowanej pokrywie bagażnika z czteroczęściowym poszyciem zewnętrznym. Sportowy wygląd tyłu uzupełniają chromowane końcówki rur wydechowych o średnicy 90 mm oraz charakterystyczne kształtowe końcówki rur wydechowych w BMW M235i xDrive. BMW serii 2 Gran Coupé oferowane jest zawsze z obręczami kół ze stopów lekkich o średnicy od 16 cali w wersji podstawowej do frezowanych 18-calowych w modelu M Sport i BMW M235i xDrive. Opcjonalnie dostępne są również 19-calowe frezowane obręcze kół ze stopów lekkich oraz duży elektryczny dach panoramiczny.

Sportowa atmosfera i przestronne wnętrze

Wnętrze BMW serii 2 Gran Coupé łączy w sobie sportową atmosferę z rodzinną przestronnością przydatną w podróży oraz doskonałymi materiałami. Innowacyjne detale, takie jak podświetlane w sześciu dowolnie wybieranych kolorach listwy dekoracyjne oferowane jako wyposażenie dodatkowe lub jako część wyższych linii wyposażenia, podkreślają nowoczesny charakter samochodu. Pomimo eleganckiego kształtu BMW serii 2 Gran Coupé oferuje doskonałą przestronność, a pasażerów z tyłu ucieszy znacznie łatwiejsze wsiadanie oraz o 33 mm więcej miejsca na nogi niż
w BMW serii 2 Coupé. Pozycja siedzenia jest wyższa o 12 mm. Przy pojemności 430 l bagażnik jest o 40 l większy niż dwudrzwiowych coupé i można go powiększyć poprzez złożenie oparcia tylnej kanapy dzielonej w proporcjach 40/20/40. Tylną kanapę można również całkowicie odblokować z bagażnika. Pokrywa otwiera się automatycznie przyciskiem, a z opcjonalnym dostępem komfortowym również poprzez ruch stopą.

Kokpit konsekwentnie zorientowany na kierowcę

Obsługa jest konsekwentnie zorientowana na kierowcę i oferuje zrozumiałe grupy funkcyjne, na przykład do ogrzewania i klimatyzacji lub różnych funkcji jazdy. Dostęp do oferty inforozrywki opcjonalnego systemu operacyjnego BMW 7.0 – obsługiwanego opcjonalnie również za pomocą gestów – umożliwiają oferowane opcjonalnie w BMW Live Cockpit Professional dwa duże ekrany o przekątnej do 10,25. Kształt i aranżacja kokpitu BMW Live nawiązuje wyglądem do czworookiego frontu BMW. Centralny ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości jest w typowy dla marki sposób zwrócony w stronę kierowcy, który może indywidualnie skonfigurować ten duży zestaw ekranów. Opcjonalnie dostępny jest pełnokolorowy wyświetlacz BMW Head-Up o przekątnej 9,2 cala umożliwiający odczytywanie informacji bez odrywania wzroku od drogi.

Obsługa za pomocą kontrolera iDrive, dotyku, mowy i gestów

W BMW serii 2 Gran Coupé można łączyć różne opcje obsługi, dopasowując je do różnych sytuacji i preferencji. Oprócz klasycznych przycisków na konsoli środkowej lub kierownicy centralnym elementem obsługi są kontroler iDrive – od BMW Live Cockpit Plus z funkcją dotykową – oraz oferowany standardowo dotykowy monitor pokładowy o przekątnej 8,8 cala. BMW Live Cockpit Plus zawiera również system nawigacyjny oraz inteligentne sterowanie głosem z przetwarzaniem mowy online. Opcjonalny system BMW Live Cockpit Professional, zawierający również inteligentnego asystenta osobistego BMW i bazujący na nowym systemie operacyjnym BMW 7.0, oferuje w pełni cyfrowy system wskazań i obsługi z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 10,25 cala umożliwiający maksymalne wykorzystanie funkcji łączności oraz indywidualizację. W skład tego wchodzi uczący się system nawigacyjny i multimedialny oparty na twardym dysku. Opcjonalne sterowanie za pomocą gestów obejmuje siedem ruchów, z których dwóm można przypisać dowolnie wybrane funkcje.

Pięć linii stylistycznych i jeden topowy model

Oprócz wersji podstawowej dynamiczne BMW serii 2 Gran Coupé oferowane jest w pięciu innych wariantach wyposażenia. Na przykład model Luxury Line z elementami stylistycznymi w satynowanym aluminium i tapicerką ze skóry Dakoty zorientowany jest przede wszystkim na wygodę i elegancki wygląd. Sportowy charakter występuje aż w trzech odmianach. Model Sport Line oferuje aplikacje w błyszczącym kolorze czarnym oraz błyszczące obramowania szyb BMW Individual Shadow Line. Model M Sport z przednim zderzakiem ze specjalnie ukształtowanymi wlotami powietrza i wstawkami w błyszczącym kolorze czarnym, listwami grilla w satynowanym aluminium oraz tylnym zderzakiem BMW M w kolorze Dark Shadow zbliża BMW serii 2 Gran Coupé wizualnie do BMW M235 xDrive, z którym dzieli kierownicę sportową M i standardowe fotele sportowe w tapicerce z tkaniny Trigon i Sensateku. W BMW M235i xDrive ekskluzywny wygląd i kolorowe akcenty w kolorze Cerium Grey podkreślają najwyższą pozycję tego modelu, który oprócz ekskluzywnej siatkowej atrapy chłodnicy ma tylny zderzak BMW M w błyszczącym kolorze czarnym oraz tylny spojler BMW M w kolorze karoserii na klapie tylnej.

Zwinność i dynamika na najwyższym poziomie

W pierwszym BMW serii 2 Gran Coupé zastosowano podobnie jak w nowym BMW serii 1 nowoczesny napęd przedni. Zawiera wszystkie doświadczenia zdobyte w ostatnich latach w modelach BMW Group z napędem na przednie koła oraz technologie zaczerpnięte z BMW i do głównej marki. BMW serii 2 Gran Coupé łączy wzorcową w tym segmencie dynamikę jazdy ze znacznie większą ilością miejsca wewnątrz pojazdu. Niezwykła zwinność jest efektem współdziałania nowoczesnego układu jezdnego, innowacyjnych technologii oraz integracji wszystkich komponentów i systemów regulacji istotnych dla dynamiki jazdy. Szybkie i precyzyjne reakcje BMW serii 2 Gran Coupé są bezpośrednio odczuwalne i zapewniają optymalne wrażenia z jazdy. Istotną rolę odgrywa przy tym transfer technologii z BMW i do głównej marki. Znana z BMW i3 standardowa w BMW serii 2 Gran Coupé technologia ARB (ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora) znacznie poprawia trakcję podczas ruszania, pokonywania zakrętów i przyspieszania na suchych i mokrych nawierzchniach, a także w mieszanych warunkach, na śniegu i lodzie, umożliwiając jeszcze bardziej czułą i szybszą regulację. Regulacja poślizgu odbywa się przy tym bezpośrednio w sterowniku silnika, a nie w jednostce sterującej DSC (dynamicznej kontroli stabilności). Bez długich ścieżek sygnałowych informacje są przesyłane trzykrotnie szybciej, a regulacja jest odczuwana przez kierowcę jako dziesięciokrotnie szybsza. We współpracy z dynamiczną kontrolą stabilności DSC ograniczenie poślizgu kół w sterowniku silnika bez interwencji w zakresie stabilizacji bocznej znacznie zmniejsza podsterowność powszechną w pojazdach z napędem na przednie koła.

Neutralna samosterowność z BMW Performance Control

Standardowy układ BMW Performance Control (rozkład momentu żyroskopowego) wspiera technologię ARB, zwiększając zwinność BMW serii 2 Gran Coupé przed osiągnięciem limitu poprzez odpowiednie przyhamowanie kół po wewnętrznej stronie zakrętu. Zapobiega to początkom podsterowności i zapewnia neutralną samosterowność. Technologia ARB i układ BMW Performance Control dostępne są również w BMW M235i xDrive, które standardowo wyposażone jest w napęd na wszystkie koła xDrive oraz nową mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego Torsena, która jako blokada przedniej osi daje pojazdowi jeszcze bardziej sportowy charakter. Blokada mechanizmu różnicowego jest zintegrowana z 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic. Wyścigowa procedura startu (Launch Control) zapewnia już na pierwszym i drugim biegu maksymalny moment obrotowy 450 Nm. Sportowy układ kierowniczy M o jeszcze bardziej bezpośrednim przełożeniu i szybszej reakcji odczuwalnie zwiększa zwinność i łatwość wchodzenia w zakręty, a sportowe hamulce M oferują zawsze wysoką stabilność i duże rezerwy. Sportowy układ kierowniczy M i sportowe hamulce M są dostępne opcjonalnie również w pozostałych modelach.

Trzy układy jezdne do wyboru

Oprócz dynamicznego standardowego układu jezdnego dopasowanego do danej wersji silnikowej oraz sportowego układu jezdnego M z obniżeniem o 10 mm nowe BMW serii 2 Gran Coupé dostępne jest również z adaptacyjnym układem jezdnym VDC (Variable Damper Control). Kierowca ma w tym przypadku do wyboru dwie charakterystyki amortyzacji.

Za pośrednictwem przełącznika właściwości jezdnych można wybrać tryb Comfort – na przykład w celu zapewnienia większego komfortu jazdy na złej nawierzchni – oraz tryb Sport do bardziej sportowej jazdy. Adaptacyjny układ jezdny i sportowy układ jezdny M obejmują również stabilizatory z dużym naprężeniem wstępnym. BMW serii 2 Gran Coupé już w podstawowej wersji silnikowej wyposażone jest w wielowahaczową oś tylną. Aby zaoferować swoim klientom pojazd idealnie dopasowany do ich preferencji, BMW opracowało trzy różne rekomendacje wyposażenia dodatkowego w zakresie dynamiki jazdy – od komfortowego ze standardowym układem jezdnym po wybitnie sportowy układ jezdny M oferowany wraz ze sportowym układem kierowniczym M i sportowymi hamulcami M. Maksymalną wszechstronność oferuje połączenie adaptacyjnego układu jezdnego VDC ze sportowymi hamulcami M.

Trzy silniki na początku sprzedaży

W BMW serii 2 Gran Coupé do wyboru jest jeden silnik wysokoprężny i dwa benzynowe BMW EfficientDynamics najnowszej generacji, które dzięki wielu szczegółowym udoskonaleniom oferują mniejsze zużycie paliwa, mniejszą emisję spalin, a po części także większą moc. Podstawową jednostką jest 3-cylindrowy silnik w BMW 218i Coupé o mocy 103 kW (140 KM). Czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,0 l w BMW 220d rozwija moc 140 kW (190 KM). Najwyższą pozycją w portfolio napędów jest najmocniejszy 4-cylindrowy silnik BMW Group, który przy mocy 225 kW (306 KM) daje BMW M235i xDrive bardzo sportowe osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje tu zaledwie 4,9 s (4,8 s z pakietem M Performance), prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Podobnie jak BMW 218i wyposażony jest w filtr GPF, a BMW 220d w filtr DPF, katalizator akumulacyjny NOx oraz system SCR (Selective Catalytic Reduction). Wszystkie trzy silniki spełniają surowe wymogi normy emisji spalin Euro 6d-TEMP. Wyłącznie w USA dostępne będzie BMW 228i xDrive z 4-cylindrowym silnikiem i pojemności 2,0 l i mocy 170 kW (231 KM).

Trzy rodzaje skrzyń biegów

BMW 218i wyposażone jest w ulepszoną 6-biegową skrzynię manualną i jest również oferowane opcjonalnie z nowoczesną 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynią Steptronic. 8-stopniowa skrzynia Steptronic w BMW 220d xDrive oraz 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic w BMW M235i xDrive zostały dodatkowo zoptymalizowane pod względem komfortu zmiany biegów

i akustyki. Dzięki inteligentnej łączności obie automatyczne skrzynie biegów mogą dostosowywać strategię zmiany biegów do aktualnej trasy i sytuacji na drodze.

Innowacyjni asystenci z wyższych klas

W BMW serii 2 Gran Coupé zastosowano wiele innowacyjnych systemów wspomagających kierowcę znanych z wyższych modeli BMW. Do nadzorowania otoczenia pojazdu wykorzystywany jest zależnie od systemu obraz z kamery oraz dane z czujników radarowych i ultradźwiękowych, aby ostrzegać kierowcę przed zagrożeniami i poprzez odpowiednie hamowanie i korekty kierunku jazdy minimalizować ryzyko wypadków. Wyposażenie standardowe w Europie obejmuje ostrzeganie przed kolizją z poprzedzającym pojazdem i pieszymi z miejską funkcją hamowania ostrzegającą również przez rowerzystami, oraz działające przy prędkościach od 70 do 210 km/h ostrzeganie przed zjechaniem z pasa ruchu z aktywnym naprowadzaniem.

W wyposażeniu dodatkowym oferowany jest aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go działający do prędkości 160 km/h, a także system asystujący kierowcy obejmujący ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu, ostrzeganie przed kolizją z tyłu oraz ostrzeganie przed ruchem poprzecznym.

Asystent parkowania z innowacyjnym asystentem cofania

BMW serii 2 Gran Coupé może na życzenie wspomagać kierowcę przy manewrach i parkowaniu poprzez system Park Distance Control (PDC), kamerę cofania lub asystenta parkowania, który automatycznie parkuje samochód równolegle lub poprzecznie do jezdni oraz automatycznie wyjeżdża z równoległych miejsc parkingowych. Oprócz tego dostępny jest również innowacyjny asystent cofania. Zapamiętuje ruchy kierownicy na ostatnim odcinku przejechanym do przodu z prędkością do 36 km/h i potrafi wycofać pojazd po dokładnie tej samej linii na odcinku do 50 m z prędkością do 9 km/h.

Smartfon jako kluczyk do pojazdu

Opcjonalnie oferowane są dwie nowe inteligentne funkcje znane z wyższych serii BMW – BMW Digital Key i inteligentny asystent osobisty. Funkcja BMW Digital Key oferuje opcjonalnie możliwość otwierania i zamykania pojazdu za pomocą smartfonu za pośrednictwem NFC (Near Field Communication). Aby otworzyć samochód, wystarczy przytrzymać smartfon przy klamce drzwi – nawet przy rozładowanej baterii telefonu. Silnik można włączyć, gdy tylko smartfon znajdzie się w niecce do bezprzewodowego ładowania smartfonów. Kierowca może udostępnić kluczyk cyfrowy nawet pięciu innym osobom.

Funkcja BMW Digital Key jest dostępna w smartfonach Samsung Galaxy z systemem Android 8.0 lub nowszym obsługujących NFC.

Naturalna interakcja z inteligentnym asystentem osobistym BMW

Elementem koncepcji obsługi jest również inteligentny asystent osobisty BMW wprowadzony po raz pierwszy w BMW serii 3 Limuzyna. Wypowiedzenia hasła „Hej BMW” daje dostęp do różnych funkcji pojazdu i informacji za pośrednictwem poleceń głosowych. Inteligentny asystent osobisty BMW to prawdziwy ekspert na pokładzie. Uczy się procesów i nawyków, a następnie może umieścić je w odpowiednim kontekście lub działać jako partner do swobodnej rozmowy, który może czasami żartować lub opowiadać ciekawe historie („Hej BMW, lubisz sport?”, „Hej BMW, opowiedz jakąś anegdotę!”).

W porównaniu z innymi asystentami cyfrowymi unikalna jest możliwość nadania mu indywidualnego imienia.

Dojazd w relaksie z nawigacją Connected

Usługi sieciowe w obszarze nawigacji Connected uwzględniają w planowaniu trasy informacje wewnętrzne i zewnętrzne. W przyszłości kierowcy nowego BMW serii 2 Gran Coupé będą mogli wysyłać punkty docelowe z różnych aplikacji bezpośrednio do systemu nawigacyjnego swojego pojazdu, zapisywać je tam i synchronizować. Asystent miejsc parkingowych oferuje kierowcy różne możliwości znalezienia miejsca parkingowego przed dotarciem do celu. Usługa zawiera informacje o najbliższym parkingu oraz propozycje trasy, przy której prawdopodobieństwo znalezienia miejsca parkingowego w pobliżu celu podróży jest najwyższe. Istniejące usługi On-Street Parking Information i ParkNow są przy tym inteligentnie zintegrowane. W wybranych miastach możliwe są również bezpośrednie płatności za parkowanie.

Zdjęcia: BMW

Dodaj komentarz