MotoNews.pl

Nowy Peugeot e-Expert – Next Gen e-Van

20 maja 2020

Peugeot-e-Expert-2020

Na fali sukcesu handlowego, z ponad 195 000 pojazdami wyprodukowanymi od momentu wprowadzenia na rynek w 2016 roku, PEUGEOT Expert oferuje teraz w segmencie kompaktowych furgonetek nową gamę aut z silnikiem w 100% elektrycznym.

Nowy PEUGEOT e-Expert jest doskonałym przykładem strategii marki „Power Of Choice” zakładającej wybór rodzaju napędu – spalinowego lub elektrycznego – bez kompromisu jeśli chodzi o funkcjonalność i styl:

  • dwa poziomy zasięgu – do 330 km w cyklu WLTP,
  • trzy długości nadwozia,
  • możliwość holowania przyczepy o masie do 1000 kg i ładowność do 1275 kg,
  • przestrzeń ładunkowa identyczna jak w wersjach z silnikiem spalinowym.

Nowy PEUGEOT e-Expert, komfortowy w każdej sytuacji, idealny do każdej pracy, z dużą przestrzenią ładunkową, miejscem pracy z ułatwieniami na co dzień, zaawansowaną technologią i wyrazistym stylem, umożliwia również wjazd bez ograniczeń do centrów miast. Zachowuje wszystkie cechy oryginalnego PEUGEOT Experta – teraz bez kompromisów i z zerową emisją.

Peugeot e-Expert – pełna e-wolucja rynku

Segment kompaktowych samochodów dostawczych w Europie to ponad 750 000 pojazdów rocznie, w którym PEUGEOT Expert, od momentu wprowadzenia na rynek w 2016 roku, konsekwentnie zwiększa swoje udziały rynkowe.

Niedawno zmodernizowany do standardów Euro 6D, z gamą dostosowaną do specyficznych zastosowań profesjonalnych, PEUGEOT Expert jest obecnie dostępny również w wersji w 100% elektrycznej pod nazwą PEUGEOT e-Expert.

Biorąc pod uwagę fakt, że prawie 80% kierowców pojazdów użytkowych przejeżdża średnio mniej niż 200 km dziennie, elektryczna wersja PEUGEOT Experta jest oczywistym wyborem. Tym bardziej w sytuacji coraz bardziej ograniczonego dostępu do centrów miast, które coraz częściej zezwalają na wjazd jedynie pojazdom w 100% elektrycznym. Nowa wersja zachowała zalety PEUGEOT Experta, w tym wersję Compact, która jest wyjątkowa w tym segmencie i nadaje się szczególnie na wąskie ulice i do zatłoczonych centrów miast. Dla bardziej nietypowych zastosowań możliwa jest zabudowa przez specjalistyczne firmy adaptacyjne, w szczególności w oparciu o wersję Platforma (np.: komora chłodnicza, podnośnik koszowy, itp.).

Na zewnątrz:

  • połyskujące logo lwa z kolorowymi akcentami, które zmienia odcień w zależności od kąta patrzenia, z przodu i z tyłu pojazdu, dostępne z opcją pakiet Look
  • gniazdo ładowania na lewym przednim błotniku,
  • dodatkowy grill w przednim zderzaku,
  • emblemat “e-Ekspert” z tyłu.

Wewnątrz:

  • zestaw analogowych wskaźników z kolorowym wyświetlaczem dostosowanych do obsługi pojazdu elektrycznego,
  • specjalna grafika na centralnym ekranie dotykowym w nawigacji TomTom Traffic 3D, która pokazuje dostępne punkty ładowania oraz pozostały zasięg w zależności od stopnia naładowania akumulatora,
  • nowy przełącznik “e-Toggle” sterujący przekładnią automatyczną,
  • przełącznik wyboru trybu jazdy: Eco, Normal lub Power,
  • elektryczny hamulec postojowy.

Z punktu widzenia kierowcy, konsola środkowa została tak zaprojektowana, aby pomieścić:

  • nowe sterowanie skrzynią biegów typu “e-Toggle” – ergonomiczne i idealnie zintegrowane – pozwalające wybierać funkcje Park/Reverse/Neutral/Drive oraz Break,
  • przełącznik wyboru trzech trybów jazdy,
  • górny schowek.

Nowy PEUGEOT e-Expert oferuje trzy tryby jazdy wybierane specjalnym przełącznikiem:

  • Eco (60 kW, 190 Nm): maksymalizuje zasięg,
  • Normal (80 kW, 210 Nm): optymalny podczas codziennego użytku,
  • Power (100 kW, 260 Nm): optymalizuje wydajność podczas transportu ciężkich ładunków.

Funkcja „Brake” ma dwa tryby hamowania silnikiem umożliwiające ładowanie akumulatora podczas zwalniania:

  • umiarkowany – zapewniający doznania zbliżone do jazdy samochodem z silnikiem spalinowym,
  • wzmocniony – (dostępny po wybraniu sterownikiem skrzyni biegów pozycji B hamulca) zapewniający zwiększone hamowanie silnikiem, kontrolowane pedałem gazu.

Wszystkie wersje nowego PEUGEOT e-Experta są wyposażone w elektryczny hamulec postojowy, co jest nowością w tym modelu. Zautomatyzowana obsługa hamulca nie tylko zwiększa ilość miejsca na podłodze, ale także zapewnia komfort i spokój podczas codziennej jazdy. Dodatkowo na obudowie dźwigni elektrycznego hamulca postojowego zamontowana jest boczna siatka na drobne przedmioty.

Zestaw zegarów przekazuje wszystkie informacje niezbędne do prawidłowej obsługi pojazdu elektrycznego:

  • zużycie energii do napędu pojazdu (ECO – optymalizacja energii lub POWER – moc maksymalna) lub stopień odzyskiwania energii (CHARGE),
  • zużycie energii przez urządzenia zapewniające komfort cieplny (ogrzewanie, klimatyzacja),
  • poziom naładowania akumulatora,
  • widoczne na kolorowym wyświetlaczu informacje o przepływie energii, ładowaniu (bieżącym lub zaprogramowanym na później), pozostałym zasięgu oraz dane z komputera pokładowego.

W środkowej części deski rozdzielczej znajduje się ekran dotykowy z nawigacją 3D połączony z usługą TomTom Traffic, na którym za pomocą specjalnego przycisku można przejść do menu “Electric” i wybrać jedną z następujących funkcji:

  • “Flow”, aby wyświetlić przepływ energii w czasie rzeczywistym,
  • “Statystyki”, aby wyświetlić statystyki zużycia,
  • “Ładowanie”, które pozwala na zaprogramowanie ładowania.

Ponadto można przeglądać punkty ładowania dostępne w ramach pozostałego zasięgu wraz z odległościami, a także ustawić czas wstępnego ogrzewania lub chłodzenia przedziału pasażerskiego.

Bazując na platformie modułowej EMP2 (Efficient Modular Platform) dostosowanej do różnych rodzajów napędu, PEUGEOT e-Expert oferuje w 100% elektryczny silnik o maksymalnej mocy 100 kW i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm, dostępnym od momentu rozruchu, zapewniającym natychmiastową reakcję na pedał gazu, bez wibracji, hałasu, konieczności zmiany biegów, zapachu spalin i oczywiście bez emisji CO2.

Elektryczny układ napędowy jest zbliżony do stosowanego w nowym PEUGEOT e-208 i nowym SUV-ie PEUGEOT e-2008. Wprowadzono zmiany w skrzyni biegów, która ma krótsze przełożenia, aby sprostać większym obciążeniom właściwym dla pojazdów użytkowych.

Osiągi (w trybie POWER) są następujące (dane wg homologacji):

  • prędkość maksymalna wynosi 130 km/h
  • przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,1 s
  • 1000 m ze startu zatrzymanego w 35,8 s
  • przyspieszenie od 80 do 120 km/h w 12,1 s

Nowy PEUGEOT e-Expert jest pierwszym elektrycznym pojazdem PEUGEOT, który oferuje dwa poziomy zasięgu. Sposób użytkowania determinuje wybór zasięgu – pojemność akumulatorów litowo-jonowych wynosi odpowiednio 50 kWh lub 75 kWh.

Wersje (Compact, Standard i Long) dostępne z akumulatorem o pojemności 50 kWh mają zasięg do 230 km zgodnie z protokołem WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures).
Wersje Standard i Long mogą być wyposażone w akumulator o pojemności 75 kWh, który zapewnia zasięg do 330 km zgodnie z WLTP.

W połączeniu z systemem wymiany ciepła w kabinie pasażerskiej, układ chłodzenia akumulatora zapewnia szybkie ładowanie, optymalizację zasięgu i wydłużenie okresu eksploatacji.
Dostępne są dwa typy ładowarek pokładowych, dostosowane do wszystkich zastosowań i wszystkich rodzajów ładowania, z jednofazową ładowarką 7,4 kW w standardzie i opcjonalną trójfazową ładowarką 11 kW.

Tryby ładowania są elastyczne i dostosowane do różnych sytuacji

Możliwe są następujące rodzaje ładowania:

  • ze standardowego gniazda (8A): do pełnego naładowania w ciągu 31h (akumulator 50 kWh) lub 47h (akumulator 75 kWh),
  • ze wzmocnionego gniazda (16A): do pełnego naładowania w 15h (akumulator 50 kWh) lub 23h (akumulator 75 kWh),
  • z urządzenia Wallbox o mocy 7,4 kW: pełne naładowanie w 7h 30 min (akumulator 50 kWh) lub 11h 20 min (akumulator 75 kWh) za pomocą jednofazowej (7,4 kW) ładowarki pokładowej,
  • z urządzenia Wallbox o mocy 11 kW: pełne naładowanie w 5h (akumulator 50 kWh) lub 7h 30 min (akumulator 75 kWh) za pomocą trójfazowej (11 kW) ładowarki pokładowej,
  • z publicznej stacji szybkiego ładowania: układ chłodzenia akumulatora pozwala na użycie ładowarek o mocy 100 kW i naładowanie akumulatora do 80% pojemności w 30 min (akumulator 50 kWh) lub w 45 min (akumulator 75 kWh).

Nowy PEUGEOT e-Expert oferuje możliwość zaprogramowania ładowania – z ekranu Peugeot Connect Nav lub z aplikacji MyPeugeot® dla smartfonów (w zależności od wersji). System ten umożliwia również zdalne rozpoczęcie lub przerwanie ładowania w dowolnym momencie oraz sprawdzenie stanu naładowania.

Nowy PEUGEOT e-Expert zapewnia pasażerom najwyższy poziom komfortu cieplnego dzięki:

  • rezystorowi grzewczemu o dużej mocy (5 kW),
  • podgrzewanym siedzeniom (w zależności od wersji),
  • wstępnemu ogrzaniu lub schłodzeniu kabiny programowanemu za pomocą ekranu dotykowego (w zależności od wersji) lub zdalnie za pomocą aplikacji na smartfonie MyPeugeot® (w zależności od wersji). Poza komfortem, funkcja ta, po podłączeniu pojazdu, optymalizuje zasięg (szybsze osiągnięcie temperatury zadanej podczas fazy rozruchu) i pozwala na szybsze osiągnięcie optymalnej temperatury pracy akumulatora.

Eko-system PEUGEOT:

Aby wesprzeć swoich klientów w transformacji energetycznej, marka PEUGEOT wprowadza na rynek szereg usług opartych na trzech filarach:

Easy-Charge, lub jak ułatwić klientom dostęp do różnych form i możliwości ładowania akumulatorów:

  • oferta ładowania w domu lub w biurze obejmuje szeroką gamę urządzeń (wzmocnione gniazdko, Wallbox, Smart Wallbox…), diagnozowanie niezbędnej instalacji elektrycznej, wybór optymalnego rozwiązania do ładowania akumulatora oraz finalną instalację,
  • oferta ładowania w stacjach publicznych za pośrednictwem usług Free2Move, w tym karta doładowania umożliwiająca dostęp do sieci ponad 150 000 stacji w Europie: wstępny wybór stacji w zależności od odległości, prędkości i ceny doładowania – system nawigacji online prowadzi kierowcę do wybranej stacji ładowania (usługa niedostępna w Polsce w 2020 roku).

Easy-Move (usługa niedostępna w Polsce w 2020 roku), czyli jak zapewnić klientom mobilność w każdych okolicznościach:

  • Planer podróży: narzędzie do planowania i organizowania dłuższych podróży za pomocą aplikacji na smartfony Free2Move Services oferujące optymalizację trasy z uwzględnieniem dostępnego zasięgu i lokalizacji punktów ładowania na drodze; możliwość wysłania trasy do systemu Peugeot Connect Nav pozwala na dotarcie do celu z wykorzystaniem nawigacji pokładowej,
  • Mobility Pass: usługa rozszerzonej i gwarantowanej mobilności wliczona w ratę wynajmu samochodu. Pozwala na wynajęcie samochodu w każdej chwili, zależnie od potrzeb.

Spokój, czyli jak wspierać klientów na etapie odkrywania elektromobilności i pozwolić im w pełni cieszyć się swoim samochodem:

  • nowe symulatory i narzędzia cyfrowe, dostępne na stronach internetowych marki PEUGEOT, pomagają w lepszym poznaniu napędu elektrycznego,
  • odpowiednio dostosowane umowy serwisowe oraz pomoc drogowa mogą być wliczone w ofertę finansowania, aby klient mógł bezstresowo korzystać z samochodu,
  • certyfikat stanu akumulatora, aby ułatwić odsprzedaż samochodu z zagwarantowanym poziomem pojemności akumulatora,
  • akumulator ma gwarancję zachowania przynajmniej 70% pojemności przez 8 lat lub 160 000 km.

Możliwości Next Gen e-Van:

  • nowy PEUGEOT e-Expert łączy w sobie kompaktowe wymiary zewnętrzne z maksymalną przestrzenią ładunkową; akumulatory umieszczone są pod podłogą i nie ograniczają przestrzeni ładunkowej,
  • takie usytuowanie akumulatorów zwiększa również sztywność nadwozia, zapewniając – dzięki optymalnemu rozkładowi masy – tak samo przyjemną jazdę jak w wersji spalinowej,
  • komfort zawieszenia gwarantują specjalne amortyzatory i sprężyny, które zapewniają najlepszą wydajność podczas jazdy zarówno z ładunkiem, jak i bez obciążenia,
  • kierowca nowego PEUGEOT e-Experta jest spokojny w każdej sytuacji – specjalnie skalibrowany układ wspomagania kierownicy ułatwia jazdę przy średnicy zawracania 11,3 m (dla wersji Compact, między krawężnikami) a wysokość ograniczona do 1,90 m (w zależności od wersji) gwarantuje dostęp do większości parkingów podziemnych.

Nowy PEUGEOT e-Expert jest dostępny w tych samych wersjach co odmiana spalinowa, aby spełnić różne wymagania klientów:

  • Furgon (trzy długości: Compact 4,6 m, Standard 4,95 m i Long 5,30 m),
  • Furgon brygadowy (5 lub 6 miejsc siedzących, stałych lub składanych, Standard lub Long),
  • Platforma (do zabudowy nadwozia, długość Standard).

Modułowość nadal wyznacza standard w segmencie – trzymiejscowa ławka ModuWork, specjalny otwór w przegrodzie i składane siedzisko boczne pozwalają na zmianę konfiguracji kabiny:

  • trzy miejsca siedzące w przednim rzędzie; ta praktyczna cecha jest bardzo ceniona przez przedsiębiorców, którzy mogą dzięki niej optymalizować przejazdy transportując pracowników, narzędzia i sprzęt z jednego miejsca pracy do drugiego,
  • po złożeniu bocznego fotela pasażera do pozycji pionowej otrzymujemy płaską podłogę o zwiększonej długości użytkowej 1,16 m lub dodatkowej kubaturze z przodu i nadal możemy przewozić dwie osoby na pokładzie,
  • prawdziwe biuro na kółkach: po opuszczeniu środkowego podłokietnika otrzymuje się funkcjonalną, regulowaną podkładkę do pisania,
  • schowek pod centralnym siedzeniem.

Dopuszczalna masa przyczepy nie uległa zmianie, z możliwością holowania ładunku do 1000 kg. Powierzchnia ładunkowa jest dokładnie taka sama jak w przypadku wersji spalinowych, a ładowność – dostosowana do silnika w 100% elektrycznego – wynosi do 1275 kg.

Nowy PEUGEOT e-Expert stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby klientów i będzie dostępny w wersjach z wykończeniem PRO i PREMIUM oraz w odmianach “ready to go” ASPHALT (dla podróżujących na dłuższych dystansach) i URBAN (do użytku miejskiego).

Dla użytkowników wersji z napędem w 100% elektrycznym dostępne są następujące technologie i asystenci kierowcy gwarantujący bezpieczeństwo i komfort:

  • bezdotykowe otwieranie przesuwnych drzwi bocznych,
  • bezkluczykowy dostęp i uruchomianie,
  • wyświetlanie informacji w polu widzenia kierowcy,
  • Grip Control,
  • wspomaganie ruszania na wzniesieniu,
  • kamera cofania Visiopark 1,
  • aktywny regulator prędkości,
  • alarm niezamierzonego przekroczenia linii,
  • system ostrzegania przed kolizją,
  • system Active Safety Brake,
  • system wykrywania zmęczenia kierowcy,
  • automatyczne przełączanie świateł mijania i drogowych,
  • system monitorowania ograniczeń prędkości,
  • rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych (stop, zakaz wjazdu),
  • monitor martwego pola.

Smartfony są nierozłącznie związane z naszym codziennym życiem. W nowym PEUGEOT e-Expercie informacje ze smartfonów są dostępne na centralnym wyświetlaczu dzięki kompatybilności funkcji MirrorScreen z systemami Apple CarPlay™ i Android Auto™.

W mieście, do prędkości 30 km/h, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pieszym, nadawany jest sygnał dźwiękowy zwracający uwagę na obecność pojazdu z przodu lub z tyłu.
Dzięki temu nowemu pojazdowi, który doskonale uosabia strategię „Power Of Choice”, PEUGEOT idzie o krok dalej w elektryfikacji swoich modeli.

Następujące trzy cechy idealnie podsumowują nowego PEUGEOT e-Experta:

  • Spokój: zaoferowanie gamy pojazdów użytkowych PEUGEOT w 100% zelektryfikowanych do 2021 roku,
  • Przyjemność: bezkompromisowe osiągi i przyjemność z jazdy jako DNA marki PEUGEOT,
  • Prostota: wspieranie klientów podczas całego procesu zakupu i eksploatacji.

Nowy PEUGEOT e-Expert będzie oferowany w Europie od drugiej połowy 2020 roku i będzie produkowany we Francji w fabryce koło Valenciennes.

Zdjęcia: Peugeot