MotoNews.pl

Światowa premiera pierwszej hybrydy Mercedes-AMG

03 września 2021

Mercedes-AMG-GT-63-S

Pierwsza hybryda Mercedes-AMG o wysokich osiągach wchodzi do produkcji seryjnej – i czerpie z techniki Formuły 1. Jej koncepcja obejmuje zespół napędowy z silnikiem elektrycznym i akumulatorem przy tylnej osi; sam wysokowydajny akumulator inżynierowie AMG opracowali we własnym zakresie. W rezultacie Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE łączy doskonałe osiągi i imponującą dynamikę jazdy z maksymalną efektywnością (ważone zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 8,6 l/100 km; ważona emisja CO2 w cyklu mieszanym: 196 g/km; ważone zużycie energii elektrycznej: 10,3 kWh/100 km). Tym samym pierwszy z modeli E PERFORMANCE przenosi DNA AMG w zelektryfikowaną przyszłość.

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Zespół złożony z 4,0-litrowego silnika V8 biturbo oraz jednostki elektrycznej generuje moc systemową 620 kW (843 KM) i maksymalny systemowy moment obrotowy o wartości ponad 1400 Nm. Natychmiastowa reakcja elektrycznego napędu tylnej osi, szybki przyrost momentu obrotowego i lepszy rozkład masy zapewniają nowe, niezwykle dynamiczne wrażenia z jazdy. Podobnie jak w Formule 1 akumulator został specjalnie zaprojektowany pod kątem szybkiego dostarczania i pobierania energii. Zasięg w trybie elektrycznym, wynoszący 12 km, jest przydatny do odbywania codziennych przejazdów np. w obszarze zabudowanym. Mercedes-AMG i ambasador marki will.i.am wyznaczają nowe standardy w komunikacji na temat elektryfikacji: światowej sławy muzyk i wielokrotny zdobywca nagrody Grammy jest bohaterem kampanii marketingowej „Everything but quiet” (z ang. Wszystko, ale cicho). Nie tylko przyczynił się do powstania jej koncepcji, ale napisał też piosenkę do klipu o nowej hybrydzie.

Mercedes AMG GT 63 S 4

Sportowe geny czterodrzwiowego coupé podkreśla jego ekspresyjny design – z nisko poprowadzoną płaszczyzną przedniego pasa, muskularną stylizacją, niskimi szybami i dynamiczną linią dachu. Z przodu uwagę zwracają szersze boczne wloty powietrza, które kierują strumień powietrza do chłodnic w nadkolach za pomocą trzech pionowych żeber. Z tyłu hybrydowy wariant wyróżnia zderzak z klapką kryjącą gniazdo ładowania oraz zaakcentowane na czerwono oznaczenie modelu, a także debiutujące tu zewnętrznie rowkowane podwójne końcówki układu wydechowego w kształcie trapezu. Na rodzaj napędu wskazuje emblemat „E PERFORMANCE” na błotnikach.

Podobnie jak w odmianach stricte spalinowych nabywcy AMG GT 63 S E PERFORMANCE mają do wyboru liczne odcienie lakieru (w tym matowe), pakiety i elementy wyposażenia, takie jak nowe wzory obręczy o średnicy 20 i 21 cali. Wygląd zewnętrzny można dodatkowo zindywidualizować, zamawiając np. nowy pakiet AMG Night II lub połączenie pakietów Night i Carbon. Sportowa hybryda jest również dostępna w ekskluzywnej, premierowej serii Edition.

Mercedes AMG GT 63 S 5

Jako nowy okręt flagowy w gamie AMG GT 4-drzwiowego Coupé, hybryda AMG GT 63 S E PERFORMANCE jest szczególnie bogato wyposażona. Otrzymała wszystkie udoskonalenia wprowadzone przy okazji ostatniego liftingu, takie jak zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z nowym systemem tłumienia. Standardowo na pokładzie znajduje się także szerokoekranowy kokpit i system multimedialny MBUX ze specyficznymi dla hybrydy widokami. W zestawie wskaźników kierowca może odczytać dostępny zasięg w trybie elektrycznym, zużycie energii, moc i moment obrotowy silnika elektrycznego oraz temperatury akumulatora i jednostki elektrycznej. Wysokiej jakości grafika na ekranie systemu MBUX dodatkowo wizualizuje przepływ siły napędowej w całym zespole. Pasażerowie tylnych foteli otrzymują informacje o przepływie energii oraz mocy i momencie obrotowym silnika elektrycznego na opcjonalnym wyświetlaczu systemu operacyjnego.

W kokpicie wzrok natychmiast przyciąga standardowa kierownica AMG Performance z charakterystycznymi, podwójnymi ramionami i „płynnie” zintegrowanymi panelami dotykowymi. Okrągłe przełączniki z efektownymi wyświetlaczami pozwalają na intuicyjną obsługę podstawowych funkcji auta i zmianę trybu jazdy bez konieczności odrywania rąk od wieńca. Przyciski na kierownicy pozwalają m.in. wybrać poziom rekuperacji.

Szczegóły specyficznego dla AMG napędu hybrydowego Performance: silnik spalinowy z przodu, jednostka elektryczna z tyłu

W AMG GT 63 S E PERFORMANCE 4,0-litrowy silnik V8 biturbo jest połączony z synchronicznym motorem elektrycznym z magnesami trwałymi, opracowanym w Affalterbach wysokowydajnym akumulatorem oraz w pełni zmiennym napędem na cztery koła AMG Performance 4MATIC+. Połączenie obu jednostek daje moc systemową 620 kW (843 KM) i maksymalny systemowy moment obrotowy o wartości ponad 1400 Nm. Najmocniejsza jak dotąd maszyna AMG ma imponujące osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej tylko 2,9 s, a osiągnięcie prędkości 200 km/h trwa mniej niż 10 s. Rozpędzanie kończy się dopiero przy 316 km/h.

Silnik elektryczny o mocy 150 kW (204 KM) jest umieszczony przy tylnej osi i zintegrowany z elektrycznie sterowaną dwubiegową przekładnią oraz elektronicznie sterowanym tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. To wszystko umieszczono w kompaktowym module napędu elektrycznego – EDU. Eksperci nazywają taki układ hybrydą P3. Również z tyłu, nad osią, zlokalizowano lekki, wysokowydajny akumulator.

Mercedes AMG GT 63 S 9

Taka konstrukcja ma wiele zalet. Po pierwsze: umiejscowienie modułu przy tylnej osi poprawia rozkład mas. Po drugie: silnik elektryczny bezpośrednio napędza tylną oś, zapewniając dodatkowy „zastrzyk” momentu podczas ruszania lub przyspieszania. Po trzecie: elektronicznie sterowany tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu sprawia, że hybryda jest jeszcze zwinniejsza i ma lepszą trakcję. A w przypadku poślizgu kół tylnej osi siła napędowa motoru elektrycznego jest przekazywana również na przednie koła – to zasługa mechanicznego połączenia aktywnego napędu obu osi za pomocą wału. Koncepcja AMG oferuje przy tym bardzo wysoką wydajność rekuperacji, układ dopuszcza bowiem jedynie minimalne straty mechaniczne i hydrauliczne silnika oraz skrzyni biegów.

Zautomatyzowana dwubiegowa przekładnia przy tylnej osi ma specjalnie skalibrowane przełożenia, dzięki którym zapewnia szeroką rozpiętość – od wysokiego momentu obrotowego na potrzeby sprawnego ruszenia aż do bezpiecznej ciągłej mocy przy wyższych prędkościach. Elektryczny siłownik załącza drugi bieg najpóźniej przy prędkości ok. 140 km/h.

Inspirowany Formułą 1, opracowany w Affalterbach: wysokowydajny akumulator AMG

Inspiracją do opracowania litowo-jonowego akumulatora były rozwiązania, które sprawdziły się już w najtrudniejszych warunkach w hybrydowych bolidach Formuły 1 ekipy Mercedes-AMG Petronas. Wysokowydajny akumulator AMG łączy wysoką moc, którą można często pozyskiwać, z niewielką masą. W rezultacie podczas szybkiej jazdy w górzystym terenie kierowca może natychmiast skorzystać z pełnego potencjału osiągów na podjazdach i silnej regeneracji podczas zjazdów. Bateria ma pojemność 6,1 kWh, 70 kW mocy ciągłej i 150 kW mocy szczytowej (przez 10 s). Niewielka masa, wynosząca zaledwie 89 kg, pozwala na uzyskanie bardzo wysokiej gęstości mocy – 1,7 kW/kg. Dla porównania: konwencjonalne baterie bez bezpośredniego chłodzenia ogniw osiągają około połowę tej wartości. Ładowanie odbywa się za pomocą pokładowej ładowarki AC o mocy 3,7 kW: ze stacji ładującej, wallboxa lub domowego gniazdka. Akumulator zaprojektowano z myślą o szybkim dostarczaniu i pobieraniu energii, a nie jak największym możliwym zasięgu. Mimo to zasięg „na prądzie” wynoszący 12 km pozwala na cichy i lokalnie bezemisyjny przejazd na przykład z dzielnicy mieszkalnej na obrzeża miasta lub dojazd do drogi szybkiego ruchu.

Mercedes AMG GT 63 S 13

Podstawą wysokiej wydajności akumulatora AMG o napięciu 400 V jest innowacyjne, bezpośrednie chłodzenie: po raz pierwszy zaawansowany technologicznie płyn chłodzący, bazujący na cieczy nieprzewodzącej prądu, opływa każde z 560 ogniw i indywidualnie je chłodzi. Równomierna temperatura akumulatora ma decydujący wpływ na jego wydajność, żywotność oraz bezpieczeństwo. Na potrzeby bezpośredniego chłodzenia specjaliści AMG musieli opracować nowe moduły chłodzące o grubości pojedynczych milimetrów. Około 14 l płynu chłodzącego krąży od góry do dołu przez cały akumulator, obok każdego ogniwa, z pomocą specjalnie opracowanej elektrycznej pompy. W rezultacie akumulator zawsze znajduje się w stałym, optymalnym oknie temperatury roboczej, średnio 45 stopni Celsjusza – bez względu na to, jak często jest ładowany lub rozładowywany. Efekt: nawet podczas szybkich okrążeń na torze, gdzie kierowca często przyspiesza (akumulator jest rozładowywany) i zwalnia (bateria jest ładowana), system magazynowania energii zachowuje swoją wysoką wydajność.

Strategia działania: energia zawsze dostępna

Podstawowa strategia działania napędu AMG GT 63 S E PERFORMANCE wywodzi się z hybrydowego zespołu napędowego bolidu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas. Podobnie jak w najwyższej „lidze” sportu motorowego kierowca zawsze ma tu do dyspozycji maksymalne osiągi. Koncepcja niezależnego akumulatora zapewnia optymalny kompromis pomiędzy maksymalną dynamiką a efektywnością. Do wyboru jest siedem trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: Electric, Comfort, Sport, Sport+, RACE, Slippery oraz Individual, zapewniających szeroką rozpiętość doświadczeń – od jazdy oszczędnej do bardzo dynamicznej. Tryby jazdy modyfikują pracę istotnych układów, takich jak reakcje napędu i skrzyni biegów, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie zawieszenia czy brzmienie. Zwykle hybryda uruchamia się bezgłośnie w trybie Comfort, gdy włączony jest tylko silnik elektryczny. Z głośników emitowany jest wówczas typowy dla AMG, mocarny dźwięk rozruchu, wskazujący na gotowość do jazdy. Przy wyższych prędkościach kierowca może wybrać brzmienie napędu – zrównoważone lub mocne – za pomocą przycisków na konsoli środkowej lub na kierownicy. Wybrane ustawienie wpływa na dźwięk układu wydechowego w momencie uruchomienia silnika spalinowego. W każdej sytuacji jedno pozostaje bez zmian: już po samym po dźwięku hybryda o wysokich osiągach natychmiast daje się poznać jako maszyna AMG.

Mercedes AMG GT 63 S 17

Tryb Electric działa od postoju do prędkości 130 km/h, tylko przy wyłączonym silniku spalinowym. Mechaniczne połączenie z komponentami AMG Performance 4MATIC+ oznacza, że zawsze dostępny jest napęd 4×4: gdy nagle dojdzie do znacznego poślizgu tylnych kół, moment obrotowy silnika elektrycznego trafia również do przedniej osi. Gdy energia w akumulatorze się wyczerpie lub kierowca zażąda wyższej mocy, inteligentna kontrola automatycznie przełącza się na tryb jazdy Comfort i uruchamia jednostkę spalinową. W trybie tym silniki spalinowy i elektryczny działają zgodnie z wymaganiami danej sytuacji, a zawieszenie oraz układ kierowniczy zostają ustawione z naciskiem na komfort – przy zachowaniu charakterystycznej dla AMG zwinności.

W trybach sportowych samochód uruchamia się, korzystając z silnika benzynowego. Motor elektryczny mocniej wspomaga wtedy jednostkę spalinową, reakcje napędu są ostrzejsze, a zmiany biegów – krótsze. Doładowanie akumulatora staje się intensywniejsze, a układ kierowniczy i zawieszenie są skonfigurowane z naciskiem na dynamikę jazdy. Kierowca ma również do wyboru program Slippery, zoptymalizowany pod kątem jazdy po śliskiej nawierzchni, z ograniczoną mocą i spłaszczoną krzywą momentu obrotowego. Jazda w trybie całkowicie elektrycznym oraz regulacja rekuperacji są wówczas wyłączone.

Mercedes AMG GT 63 S 18

Z atutów hybrydowego napędu korzysta również sterowanie dynamiką pojazdu. Zamiast hamowania przez ESP® trakcją może sterować silnik elektryczny. Gdy tylko koło zasygnalizuje zbyt duży poślizg, inteligentny system sterowania zmniejszy moment silnika elektrycznego – w rezultacie ESP® nie musi interweniować w ogóle lub może zrobić to później. Zaleta: silnik spalinowy może być w ten sposób eksploatowany z wyższym momentem obrotowym, co poprawia zwinność, a jego moc można wykorzystać do ładowania akumulatora.

Czterostopniowa rekuperacja do wyboru

Fakt, że akumulator zawsze znajduje się w optymalnym przedziale temperatur, pozwala też zoptymalizować rekuperację. Przy wysokiej mocy rekuperacji zazwyczaj bateria mocno się nagrzewa, więc odzyskiwanie energii musi być wtedy ograniczone. AMG GT 63 S E PERFORMANCE oferuje cztery poziomy rekuperacji do wyboru (za pomocą prawego przycisku AMG na kierownicy) – proces rozpoczyna się, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Na poziomie 0 pojazd zachowuje się podobnie jak klasyczny samochód spalinowy z ręczną skrzynią biegów „na luzie”. W poziomie standardowym (1) rekuperacja jest już odczuwalna, a w poziomach 2 i 3 w ruchu ulicznym niemal nie trzeba wciskać hamulca. W zależności od sytuacji moc rekuperacji może przekraczać 100 kW.

4-litrowy silnik V8 biturbo AMG z turbosprężarkami twin-scroll

Jako nowy topowy wariant w gamie AMG GT 63 SE PERFORMANCE korzysta z potencjału 4,0-litrowego silnika V8 biturbo AMG o mocy 470 kW (639 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 900 Nm, dostępnym w szerokim zakresie obrotów – od 2500 do 4500 obr./min. Doskonale współgra to z możliwościami jednostki elektrycznej, która od samego początku dostarcza 320 Nm.

Za wysoką moc maksymalną częściowo odpowiadają dwie turbosprężarki typu twin-scroll, łączące optymalną reakcję przy niskich prędkościach obrotowych z dużym przyrostem mocy przy wyższych.

Silnik współpracuje z rozrusznikoalternatorem z napędem pasowym, który osiąga moc 10 kW (14 KM) i jest zintegrowany z 400-woltową, wysokonapięciową instalacją elektryczną. Uruchamia on jednostkę spalinową i zapewnia zasilanie urządzeń pomocniczych, takich jak klimatyzacja lub światła drogowe, np. gdy pojazd stoi na skrzyżowaniu, a poziom naładowania wysokonapięciowego akumulatora nie jest już wystarczający do obsługi niskonapięciowej pokładowej instalacji elektrycznej.

Mercedes AMG GT 63 S 22

Standardowa specyfikacja AMG GT 63 SE PERFORMANCE obejmuje zawieszenie AMG RIDE CONTROL+, oparte na wielokomorowym zawieszeniu pneumatycznym z automatyczną regulacją prześwitu i adaptacyjną kontrolą tłumienia. System amortyzacji w AMG GT 4-drzwiowym Coupé jest zupełnie nowy: po raz pierwszy zastosowano tu dwa tzw. zawory bezpieczeństwa. Umieszczone na zewnątrz amortyzatora umożliwiają one jeszcze dokładniejsze dostosowanie siły tłumienia do różnych sytuacji. Jeden z nich odpowiada za tłumienie odbicia, a drugi – kompresji. W rezultacie amortyzator szybko i wrażliwie reaguje na zmieniające się warunki, np. inny rodzaj nawierzchni. Ponadto inżynierom AMG udało się znacząco zwiększyć rozpiętość pomiędzy sportowym charakterem a komfortem m.in. dzięki jeszcze większej elastyczności w projektowaniu map sterowania.

AMG GT 63 SE PERFORMANCE standardowo korzysta z odpowiednio przystosowanego do swoich osiągów ceramiczno-kompozytowego układu hamulcowego AMG z większymi niż w wersjach spalinowych tarczami (420 x 40 mm z przodu oraz 380 x 32 mm z tyłu). Poza imponującą skutecznością i odpornością na blaknięcie wyróżnia się on długą żywotnością oraz szczególnie szybką reakcją. Co więcej, lekki materiał zmniejsza masy nieresorowane.

Mercedes AMG GT 63 S 23

Hybrydy AMG mają również zintegrowany system kontroli dynamiki pojazdu AMG DYNAMICS, który wpływa na strategię działania ESP®, napędu na wszystkie koła i elektronicznie sterowanego tylnego dyferencjału o ograniczonym poślizgu. AMG DYNAMIC zwiększa zwinność prowadzenia bez negatywnego wpływu na stabilność pojazdu. Regulacja jest dostosowana do umiejętności kierowcy – bez zauważalnych lub zakłócających ingerencji systemu. Dzięki wysokiej dynamice pokonywania zakrętów i optymalnej przyczepności, a także wysokiej stabilności oraz przewidywalnemu prowadzeniu kierowca uzyskuje bardzo autentyczne wrażenia z jazdy. Nawet doświadczeni kierowcy nie mają poczucia, że system jest „protekcjonalny”.

Zdjęcia: Mercedes-AMG