MotoNews.pl

Globalny debiut Subaru Impreza na Los Angeles Auto Show

24 listopada 2022

24MY-Subaru-Impreza

Podczas zakończonego niedawno Auto Show w Los Angeles, Subaru of America zaprezentowało światu całkowicie nową Imprezę na rok modelowy 2024, która będzie produkowana od przyszłego roku. Impreza szóstej generacji otrzymała całkowicie nowy design, lepsze osiągi, ulepszone funkcje bezpieczeństwa i zaktualizowaną technologię multimedialną.

Debiut Subaru Impreza 6. generacji

Nowością w ofercie jest również wersja RS wyposażona w 2,5-litrowy silnik SUBARU BOXER, wyjątkowe 18-calowe felgi oraz unikalne elementy zewnętrzne i wewnętrzne.

Impreza zadebiutowała 30 lat temu na Salonie Samochodowym w Los Angeles w 1992 roku, oferując klientom wartościowy samochód kompaktowy z dostępnym napędem na wszystkie koła Subaru Symmetrical. Jako pionier w segmencie samochodów kompaktowych, Impreza była jedynym pojazdem w tamtym czasie oferującym napęd na wszystkie koła. Impreza położyła również podwaliny pod legendarne Subaru WRX, samochód wyczynowy, który błyszczał na rajdowych mistrzostwach przez cztery dekady.

24MY Subaru Impreza 1

Subaru Impreza 6. generacji otrzymała nowy, sportowy wygląd i jest standardowo wyposażona w najnowszą generację technologii wspomagania kierowcy EyeSight. 11,6-calowy system SUBARU STARLINK Multimedia Plus jest dostępny po raz pierwszy w Imprezie i wyposażony w bezprzewodową obsługę Apple CarPlay i bezprzewodową obsługę Android Auto. System oferuje również ekranowe elementy sterujące funkcjami audio, klimatyzacji i innymi funkcjami pojazdu.

Na rok 2024 Subaru usprawniło linię modelową Imprezy, aby bardziej podkreślić sportowy charakter, wszechstronność i możliwości pojazdu. Impreza jest teraz dostępna w poziomach wykończenia Base, Sport i całkowicie nowym wariancie RS. Kompaktowy samochód dostępny jest wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback.

Osiągi i prowadzenie

Nowa Impreza została zaprojektowana wokół koncepcji użyteczności i sportowego charakteru, które nadają się do aktywnego stylu życia. Standardem w całej linii modelowej jest zmodyfikowany system symetrycznego napędu na wszystkie koła Subaru oferujący szybszy czas reakcji, bardziej zwinne prowadzenie i lepsze pokonywanie zakrętów. System napędu na wszystkie koła jest dodatkowo wzbogacony o standardowy system Active Torque Vectoring.

24MY Subaru Impreza 5

Modele Base i Sport są wyposażone w 2,0-litrowy, 4-cylindrowy silnik SUBARU BOXER z bezpośrednim wtryskiem, który generuje moc 154 KM i 197 Nm momentu obrotowego. Nowy RS jest wyposażony w 2,5-litrowy silnik BOXER o imponującej mocy 185 KM i momencie obrotowym 241 Nm. Standardem we wszystkich poziomach wyposażenia jest przekładnia Lineartronic CVT (Continuously Variable Transmission). W wersjach Sport i RS dostępny jest 8-biegowy tryb manualny z łopatkami przy kierownicy, które pozwalają kierowcy kontrolować skrzynię biegów za pomocą ośmiu zaprogramowanych przełożeń.

Poziomy wykończenia Sport i RS są wyposażone w system zarządzania wydajnością SI-Drive, 18-calowe felgi aluminiowe i sportowo zestrojone zawieszenie, aby zmaksymalizować osiągi i prowadzenie.

Nowa konstrukcja i uaktualnione podwozie

Globalna platforma Subaru dla nowej Imprezy została wzbogacona m.in. o 10-procentową większą sztywność skrętną. Te zmiany zapewniają lepszą dynamikę, płynniejszą jazdę i cichszą pracę kabiny.

W kabinie skupiono się na pasażerach i ich interakcji z pojazdem. Konstrukcja przednich foteli o zwiększonym wsparciu zwiększa ogólny komfort i minimalizuje zmęczenie. Wysiłki zmierzające do ograniczenia hałasu w określonych zakresach częstotliwości zaowocowały cichszą i bardziej komfortową kabiną. Nowoczesny, czysty projekt wnętrza charakteryzuje się widocznym centralnym wyświetlaczem informacyjnym z elementami sterującymi, a także dużą ilością miejsca na głowę i nogi oraz większą liczbę schowków.

24MY Subaru Impreza 12

Bezpieczeństwo

Standardowym wyposażeniem wszystkich modeli Imprezy na rok 2024 jest najnowsza wersja wielokrotnie nagradzanej technologii wspomagania kierowcy EyeSight. Udoskonalony system działa płynniej, szybciej i w większym zakresie warunków. Te ulepszenia to zasługa szerszego pola widzenia, zaktualizowanego oprogramowania sterującego oraz dodania elektrycznego wspomagania hamowania. System EyeSight potrafi teraz szybciej rozpoznać rowerzystów i pieszych na skrzyżowaniach, a w razie potrzeby ostrzega kierowcę i uruchamia hamulce, aby uniknąć kolizji.

Funkcja automatycznego kierowania awaryjnego jest dostępna w modelach wyposażonych w system Blind-Spot Detection z Lane Keep Assist i Rear Cross-Traffic Alert. Funkcja ta współpracuje z EyeSight i Blind-Spot Detection, wspomagając sterowanie kierownicą w celu uniknięcia kolizji przy prędkości mniejszej niż 80 km/h.

24MY Subaru Impreza 16

Standardowy system przypominania o zajęciu tylnego siedzenia ma na celu zapobieganie uwięzieniu dzieci i/lub zwierząt domowych poprzez ostrzeganie kierowcy o konieczności sprawdzenia tylnego siedzenia przed opuszczeniem pojazdu.

W ciągu swojej 30-letniej historii Impreza otrzymała nagrody za bezpieczeństwo od zaufanych organizacji, w tym Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) i National Highway Traffic Safety Administration. Odchodzące pięciodrzwiowe Subaru Impreza1 otrzymało w 2022 roku tytuł IIHS TOP SAFETY PICK (z opcjonalnym systemem EyeSight i specjalnymi reflektorami). To już piętnasty rok z rzędu, kiedy samochód kompaktowy otrzymał tę nagrodę (2007-2022) i obejmuje najwyższą możliwą ocenę “Superior” za zapobieganie zderzeniom czołowym od IIHS. Subaru przewiduje, że całkowicie nowa Impreza z 2024 roku będzie nadal zapewniać wzorowe wyniki w zakresie bezpieczeństwa.

24MY Subaru Impreza 20

Komfort i wygoda

Wszystkie warianty wyposażenia posiadają elektrycznie sterowane zamki drzwi, okna i lusterka boczne, oświetlenie powitalne, zdalny dostęp bezkluczykowy, system monitorowania ciśnienia w oponach z indywidualnym wyświetlaniem poszczególnych kół oraz tylne siedzenia składane w proporcji 60/40. W wersji RS dostępny jest fotel kierowcy z podparciem lędźwiowym.

System kontroli klimatyzacji w pojeździe został zaktualizowany, aby skupić się na zajętych fotelach w celu poprawy komfortu i oszczędności paliwa. Dwustrefowa kontrola ogrzewania/chłodzenia jest standardem we wszystkich modelach. W wersji Sport dodano 11,6-calowy system STARLINK Multimedia Plus z bezprzewodowym systemem Apple CarPlay i Android Auto, system Keyless Access z funkcją Push-Button Start oraz światła przeciwmgielne.

24MY Subaru Impreza 24

Technologia w samochodzie Subaru

Po raz pierwszy w Imprezie dostępny jest 11,6-calowy system SUBARU STARLINK Multimedia Plus. 11,6-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości wyposażony jest w bezprzewodową funkcję Apple CarPlay i Android Auto z możliwością wyświetlania na pełnym ekranie. System multimedialny działa również jako centralny wyświetlacz informacyjny z integracją licznika zespolonego i ekranowymi elementami sterującymi funkcjami audio, klimatyzacji i pozostałymi funkcjami pojazdu. Dodatkowe funkcje obejmują łączność telefoniczną i strumieniową audio w trybie głośnomówiącym Bluetooth; system stereo AM/FM; kamerę cofania; SiriusXM All-Access Radio i SiriusXM Travel Link (4-miesięczny bezpłatny plan Platinum); HD Radio; oraz aktualizacje over-the-air. 11,6-calowy ekran Multimedia Plus jest standardem w poziomach wykończenia Sport i RS.

Dostępne usługi SUBARU STARLINK™ Safety and Security Connected Services oferują pomoc w nagłych wypadkach SOS, rozszerzoną pomoc drogową, automatyczne powiadamianie o kolizjach, powiadomienia o przeglądach, miesięczny raport o stanie pojazdu i alerty diagnostyczne, usługę odzyskiwania skradzionych pojazdów, powiadomienia o alarmach bezpieczeństwa pojazdu. Dostępne funkcje zwiększające wygodę to zdalne blokowanie/odblokowywanie zamków, zdalny klakson i światła oraz zdalna lokalizacja pojazdu. Nowe usługi dla Imprezy to m.in. tryb Valet Mode, Trip Log i Driving Journal oraz zdalna konfiguracja pojazdu.

24MY Subaru Impreza 28

2024 Subaru Impreza RS

RS oznacza powrót pierwszego poziomu wykończenia modelu skoncentrowanego na entuzjastach. Model 2.5 RS zadebiutował w 1998 roku i był prekursorem WRX na rynku amerykańskim. Nowy poziom wykończenia RS jest standardowo wyposażony w mocny 2,5-litrowy silnik BOXER połączony ze skrzynią Lineartronic CVT z 8-biegowym trybem manualnym i łopatkami przy kierownicy.

Wersja RS oferuje unikalne elementy wykończenia nadwozia, w tym oznaczenia RS na przednich drzwiach i tylnej klapie; 18-calowe felgi aluminiowe w ciemnoszarym wykończeniu; czarne wykończenie przedniego grilla, bocznych spojlerów, lusterek bocznych, zmodernizowane reflektory LED i światła przeciwmgielne LED.

Kabina RS wyróżnia się akcentami wykończenia wnętrza w kolorze gunmetal i symulowanego włókna węglowego, a także sportowymi przednimi fotelami z czarnej tkaniny z czerwonymi poduszkami z tkaniny oraz dywanowymi dywanikami z logo RS. W skład wyposażenia RS wchodzi również kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą, pedały ze stopu aluminium, podgrzewane fotele przednie oraz tylne gniazda USB.

Najwyższa wersja wyposażenia bazuje na wersji Sport i zawiera w standardzie m.in. system wykrywania martwego pola z asystentem zmiany pasa ruchu oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Wyłącznie w wersji RS dostępny jest 10-głośnikowy system Harman Kardon, dach typu Power Moonroof oraz 10-pozycyjny przedni fotel kierowcy z podparciem lędźwiowym.

Zdjęcia: Subaru U.S.