MotoNews.pl

Pięć wersji Forda Focusa RS w limitowanej edycji Le Mans Classic

23 czerwca 2010

Kategoria | Sport
Marka, model | , , ,
Ford Focus RS Le Mans 7

Team Ecurie Ford France, jeden ze sponsorów popularnej imprezy Le Mans Classic, biennale w czasie którego na torze w Le Mans spotykają się właściciele starych samochodów sportowych i które w tym roku odbędzie się w dniach 9-11 lipca, przygotował kolekcję aż pięciu Fordów Focusów RS. Każdy z nich schematem kolorystycznym nadwozia nawiązuje do modeli Forda, w przeszłości odnoszących zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Pięć Focusów RS Le Mans Classic może się pochwalić następującymi kolorami:
– czarny ze srebrnymi pasami – jako nawiązanie do Forda Mk II, który zwyciężył w roku 1966,
– czerwony z białymi pasami: na pamiątkę Forda Mk IV; zwycięzcy z roku 1967,
– biały z cienkim, niebieskim paskiem po środku otoczonym czerwoną obwódką: przywołujący na myśl zdobienia pięknego Forda Mk IIB, zaprezentowanego na 24-godzinnym wyścigu w Le Mans w 1967 roku,
– błękitno-pomarańczowy: jako współczesne spojrzenie na model GT40, który zdominował zmagania w Le Mans w latach 1968-1969.
-biało-czarny: upamiętniający model Capri RS 2600, zwycięski w kategorii Touring w roku 1972.

Wszystkie pięć samochodów wchodzących w skład limitowanej edycji wyposażono także w indywidualnie przystosowane wnętrza kabin. Sportowe fotele Recaro obito skórą i alcantarą z przeszyciami tworzącymi wzór karo. Osłonę gałki zmiany biegów, hamulca ręcznego i środkowy podłokietnik obito prawdziwą skórą. Każdy z pięciu pojazdów posiada także specjalną plakietkę z numerem umieszczoną na desce rozdzielczej, potwierdzającą jego wyjątkowość i przynależność do ekskluzywnej kolekcji.

Wszystkie pięć Focusów RS Le Mans Classic będzie można zobaczyć podczas tegorocznej edycji imprezy Le Mans Classic na torze, a za ich kierownicami zasiądą specjalni goście zaproszeni przez Forda.

Po zakończeniu zjazdu miłośników zabytkowych samochodów sportowych pojazdy z limitowanej edycji wejdą do sprzedaży i będą oferowane ze specjalnym zestawem akcesoriów. Znajdzie się wśród nich m.in. automatyczny zegar z trzema wskazówkami i dużym wyświetlaczem z datą, przyciągający uwagę szafirowym „blatem”.

Kilka informacji na temat historycznych modeli Forda, do których nawiązuje edycja specjalna.

Ford Mk II (zwycięstwo w 1966 r.): 18 czerwca 1966 roku sam Henry Ford II dał sygnał do startu dwudziestego czwartego, 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Rozpoczął zmagania pięćdziesięciu pięciu pojazdów, na czele których utrzymywały się dwa z ośmiu modeli Mk II wystawionych przez producenta (oprócz nich Forda reprezentowało jeszcze sześć modeli GT40). W jednym z nich, należącym do zespołu Ford France znajdował się kierowca Guy Ligier i Amerykanin Bob Grossman. Podczas tego „wyścigu stulecia” rozstrzygnął się pojedynek Forda z Ferrari. Włoska marka była prawdziwą królową Le Mans i pozostawała niezwyciężona od 1960 roku. Jednak tym razem to Amerykanie zdominowali wyścig. Po raz pierwszy także w Le Mans przekroczono barierę średniej prędkości 200 km/h.

Ford Mk IV (zwycięstwo w 1967 roku): Pragnąc rewanżu Ferrari wystawiło do zmagań swój wspaniały model 330 P4, wyzywając tym samym Forda na kolejny bezlitosny pojedynek. Wysiłki Włochów okazały się próżne – czerwony Ford Mk IV z białymi zdobieniami pilotowany przez Dana Gurney’a i A.J. Foyta, dosłownie zmiótł z toru Ferrari, w którym znajdowali się Lodovico Scarfiotti i Mike Parkes. Mk II i Mk IV zakończyły wyścig ze wspaniałym, rekordowym rezultatem przejechanej odległości (5 232.9 km) i średnią prędkością (218 km/h!).

Ford GT40 (zwycięstwa w latach: 1968-1969): Mimo, że Ford, jako producent nie brał bezpośredniego udziału w wyścigu, to zespół Johna Wyera JWA był sponsorowany przez Gulf Oil i miał błogosławieństwo amerykańskiego producenta. W roku 1968, Ford GT40 spotkał się z mocną konkurencją ze strony Porsche i Alfy Romeo. Prowadzony przez Pedro Rodrigueza i Luciena Bianchi GT40 pokonał jednak wyraźnie Porsche 907 i trzy Alfy Romeo 33/2. Trzecie z rzędu zwycięstwo dla modeli Forda było pierwszym, zdobytym przez model GT40.

W roku 1969, konkurencja, jak zwykle, była silna i zróżnicowana: Porsche wystawiło swoje modele 908 i 917, Matra wprowadziła model 630/650, a Ferrari stawiło się do walki z modelem 312 P. Mimo to ponownie GT40 pobił wszystkich konkurentów.

Capri RS 2600 (pierwsze w kategorii Special Touring w roku 1972): Dziesiąte w ogólnej kwalifikacji, Capri RS 2600 prowadzone przez Gerrego Birrela i Claude’a Bourgoignie, zwyciężyło w swojej kategorii podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans w 1972 roku. Produkowany w latach 1969-1986 Ford Capri zrobił wspaniałą karierę sportową i był jednym z liderów europejskich mistrzostw samochodów turystycznych (ETCC) oraz 24-godzinnego wyścigu na torze w Spa-Francorchamps. Błyszczał również podczas Samochodowych Mistrzostw Francji Samochodów Produkcyjnych i słynnych Brytyjskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych. Wielu kierowców Formuły 1 wyróżniło się za kierownicą Capri, włączając w to Jochena Massa, Hansa Stucka i duet z teamu Tyrrell Racing: Jackie Stewarta i François Ceverta podczas 6-godzinnego wyścigu na torze Paula Ricarda w 1972 roku. Wyścigowa wersja Capri występowała również w barwach zespołu Ecurie Ford France, a w kabinie zasiadali kierowcy o międzynarodowej sławie, tacy jak: Jean-François Piot, Guy Chasseuil, Jean Vinatier i Jean-Claude Gamet.

Ford Mk II Ecurie Ford France (1967): Jo Schlesser stworzył zespół ze swoim przyjacielem Guy’em Ligierem tylko raz przy okazji wyścigu w Le Mans w 1967 roku, w czasie którego korzystali ze wspaniałego, białego Forda Mk II napędzanego 7-litrową jednostką V8.

Zdjęcia: Ford