MotoNews.pl

Pojedynek między elektrycznym samochodem i motocyklem: Citroen Survolt kontra Agni Z2

22 września 2010

Kategoria | Sport
Marka, model | ,
Citroen Survolt Agni Z2 3

Po raz pierwszy elektryczny pojazd wyścigowy zmierzył się z elektrycznym supermotocyklem – koncepcyjny Citroen Survolt i Agni Z2 zmagały się niedawno na brytyjskim torze wyścigowym Thruxton. W kompetentnych rękach dwóch kobiet profesjonalnie zajmujących się wyścigami – Vaniny Ickx i Jenny Tinmouth – samochód i motocykl wystartowały, by porównać maksymalną prędkość, przyspieszenie i moc. Zarówno dwu- jak i czterokołowiec korzystały przy tym wyłącznie z napędu elektrycznego.

Za kierownicą Survolta zajęła miejsce Vanina Ickx – córka kierowcy Formuły 1 Jacky’ego Ickxa, która ma na swoim koncie udział w wyścigach z serii Le Mans, rajdzie Paryż-Dakar i Mistrzostwach Belgii Samochodów Turystycznych. Na siodełku motocykla Agni Z2 zasiadła natomiast Jenny Tinmouth, pierwsza kobieta, która wzięła udział w wyścigach Isle Of Man TT, gdzie nie istnieją żadne ograniczenia prędkości oraz aktualna liderka wyścigów serii TTXGP, w których udział biorą wyłącznie elektryczne „superbiki”.

Vanina Ickx powiedziała:

“To było fantastyczne doświadczenie – pierwszy „elektryczny” pojedynek tego typu. Brak hałasu wytwarzanego przez silnik sprawił, że to było bardzo interesujące wyzwanie. Zwykle wiesz, gdzie znajduje się twój przeciwnik, ponieważ słyszysz ryk silnika jego pojazdu, jednak w przypadku napędu elektrycznego jest znacznie ciszej – to nadaje wyścigowi zupełnie inną dynamikę. Świetnie się bawiłam i niezmiernie się ucieszyłam z tego, że mogłam uczestniczyć w tym wyjątkowym wydarzeniu.”

Kompaktowe wymiary i lekka konstrukcja (1,15 tony) czynią z Survolta idealny pojazd do zmagań na torze. Koncept Citroena posiada rurowe podwozie z płaską, dolną częścią wyposażoną w wyciągarkę oraz nadwozie wykonane w całości z włókna węglowego. Napędzają go dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 300 KM dostępnej w zakresie od 0 do 5000 obr./min. Survolt potrafi rozpędzić się do 260 km/h, a przyspieszenie z miejsca do 100 km/h zajmuje mu mniej niż pięć sekund. Podwójna bateria litowo-jonowa o wadze 140 kg po jednokrotnym naładowaniu zapewnia zasięg 200 km.

Motocykl Agni Z2 waży 220 kg, a jego elektryczny napęd generuje moc 65 KM i pozwala rozpędzić dwukołowego sprintera do 100 km/h w 3,5 sekundy. Prędkość maksymalna tego elektrycznego superbike’a to 209 km/h.

Organizatorzy pojedynku nie podali, kto go wygrał, ale chyba nie o to tak naprawdę chodziło.

Zdjęcia: Citroen