Honda Pilot to duży, trzyrzędowy SUV klasy średniej-wyższej, zaprojektowany głównie z myślą o rynku północnoamerykańskim.
W Europie pojawił się jedynie epizodycznie i w bardzo ograniczonej ofercie, pełniąc rolę niszowej propozycji dla klientów poszukujących przestronnego auta rodzinnego o amerykańskim charakterze.
Ze względu na duże gabaryty, pojemny silnik V6 i brak wersji z napędem hybrydowym lub dieslem, Honda Pilot nigdy nie zdobyła znaczącej popularności w Europie. Sprzedawano go głównie w krajach, gdzie przepisy podatkowe były łagodniejsze dla dużych silników benzynowych. W Unii Europejskiej konkurencją dla Pilota były m.in. Toyota Highlander (od niedawna hybrydowa), Ford Explorer czy Nissan Pathfinder – jednak te modele miały lepsze dostosowanie do lokalnych wymagań.
Honda Pilot (YF1/2, 2002-2008)
Honda Pilot zadebiutowała w 2002 roku jako następca modelu Honda Passport na rynku USA i Kanady. Auto zbudowano na platformie wspólnej z Hondą Odyssey i Acurą MDX, z nastawieniem na komfort, dużą przestrzeń i napęd AWD z funkcją dołączania tylnej osi. Napęd stanowił wyłącznie wolnossący silnik V6 3.5 VTEC (240–255 KM).
W Europie pierwsza generacja Pilota była dostępna jedynie w kilku krajach, głównie w Rosji, Ukrainie i wybranych rynkach Europy Wschodniej. W Europie Zachodniej model nie był oficjalnie oferowany, choć pojedyncze egzemplarze trafiły tam jako import prywatny.
Honda Pilot (YF3/4, 2008-2015)
Druga generacja, która zadebiutowała w 2008 roku podczas NAIAS w Detroit, zyskała masywniejsze, kanciaste nadwozie i bardziej przestronne wnętrze z trzema pełnowymiarowymi rzędami siedzeń. Auto nadal napędzał silnik 3.5 V6 i skrzynia automatyczna, a napęd AWD był opcjonalny.
W Europie Pilot II gen. był sprzedawany w niewielkich ilościach głównie w Rosji, na Ukrainie i w niektórych krajach Bałkanów. Wersje europejskie różniły się od amerykańskich m.in. homologacją świateł i drobnymi elementami wyposażenia.
Honda Pilot (YF5/6, 2015-2022)
Trzecia generacja Pilota, zaprezentowana w 2015 roku, powróciła do bardziej opływowych linii nadwozia, zwiększając nacisk na aerodynamikę i oszczędność paliwa. W USA oferowała liczne systemy bezpieczeństwa Honda Sensing oraz nowoczesne multimedia.
Na rynek europejski model w tej odsłonie nie był oficjalnie oferowany w krajach UE, choć pojedyncze egzemplarze sprowadzano prywatnie. W Rosji Pilot III był dostępny w ograniczonej sprzedaży do 2022 roku.
Honda Pilot (YG1/2, 2022-)
Czwarta generacja Hondy Pilot zadebiutowała w listopadzie 2022 roku w USA. Auto zyskało jeszcze większe nadwozie, mocniejszy silnik 3.5 V6 (285 KM) i 10-biegową skrzynię automatyczną oraz nowe systemy bezpieczeństwa. Wersja TrailSport wprowadziła większe możliwości terenowe (zawieszenie o większym prześwicie, tryby jazdy off-road).
Na rynek europejski Pilot IV generacji oficjalnie nie trafił – Honda w Europie skupiła się na mniejszych SUV-ach, takich jak Honda CR-V, Honda HR-V czy elektryczna Honda e:Ny1.


