Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
eeeee
brak opinii

Honda CR-Z

Honda CR-Z

Honda CR-Z (Compact Renaissance Zero) to jeden z najbardziej nietypowych samochodów w historii marki – połączenie kompaktowego, sportowego coupe z napędem hybrydowym.

Na rynku europejskim pojawił się na początku lat 2010 jako propozycja dla kierowców szukających dynamicznego auta o niskim zużyciu paliwa, a jednocześnie inspirowanego kultowym modelem Honda CR-X z lat 80. i 90.

Honda CR-Z pozostaje wyjątkowym epizodem w historii motoryzacji – jedynym sportowym coupe hybrydowym z manualną skrzynią, oferowanym seryjnie w Europie. Choć nie odniosła sukcesu sprzedażowego, stała się obiektem zainteresowania kolekcjonerów i fanów Hondy, którzy cenią ją za styl, rzadkość na drogach i unikalne połączenie ekologii z frajdą z jazdy.

Geneza i debiut (2010)

Koncept Hondy CR-Z został po raz pierwszy pokazany w 2007 roku na Salonie Samochodowym w Tokio. Produkcyjna wersja Hondy CR-Z zadebiutowała w styczniu 2010 roku w Detroit, a kilka miesięcy później w Genewie przedstawiono wariant przeznaczony na rynek europejski.

Model CR-Z (skrót od Compact Renaissance Zero) miał symbolizować nowy rozdział w historii sportowych samochodów Hondy, stawiając na połączenie ekologii i przyjemności z jazdy. Stylistyka z mocno opadającym dachem, szerokim rozstawem kół i krótkimi zwisami wyraźnie nawiązywała do CR-X.

Napęd i technologia

CR-Z był pierwszym sportowym samochodem na świecie z napędem hybrydowym i manualną skrzynią biegów. Otrzymał system IMA (Integrated Motor Assist) łączący wolnossący silnik benzynowy 1.5 i-VTEC (114 KM) z silnikiem elektrycznym (14 KM), co dawało łączną moc 124 KM i moment obrotowy 174 Nm.

Napęd trafiał na przednie koła przez 6-biegową skrzynię manualną (opcjonalnie CVT na wybranych rynkach). Auto oferowało trzy tryby jazdy:

  • Sport – ostrzejsza reakcja na gaz, mocniejsze wspomaganie silnikiem elektrycznym,
  • Normal – balans między osiągami a oszczędnością,
  • Econ – maksymalna efektywność paliwowa.

Przyspieszenie 0–100 km/h wynosiło około 9,9 s (manual), a średnie zużycie paliwa według normy europejskiej mieściło się w granicach 5,0–5,5 l/100 km.

Rynek europejski i odbiór

Honda CR-Z trafiła do europejskich salonów w połowie 2010 roku. Auto chwalono za:

  • oryginalny design,
  • precyzyjne prowadzenie,
  • niskie spalanie w realnych warunkach,
  • manualną skrzynię w aucie hybrydowym.

Krytykowano natomiast stosunkowo niską moc w porównaniu z wyglądem sugerującym osiągi typowego coupe.

Honda CR-Z - modernizacja w 2013 roku

W 2013 roku CR-Z przeszła lifting. Zmieniono przedni grill, zderzaki i felgi, a wnętrze wzbogacono o nowe materiały i multimedia. Najważniejsza zmiana dotyczyła napędu – zastosowano mocniejszy akumulator litowo-jonowy i silnik elektryczny o większej mocy, co podniosło łączną moc zestawu do 137 KM. Poprawiło to elastyczność i przyspieszenie, skracając czas 0–100 km/h do około 9,0 s.

Koniec produkcji (2016)

Mimo unikalnej koncepcji CR-Z nie zdobył dużej popularności – rynek sportowych kompaktów był zdominowany przez mocniejsze, tradycyjne hot-hatche, a hybrydy kojarzyły się wtedy głównie z oszczędną jazdą. W 2016 roku Honda zakończyła produkcję modelu bez bezpośredniego następcy, koncentrując się na masowych hybrydach (np. Jazz Hybrid) i późniejszych modelach elektrycznych.

Ostatnie 21 wiadomości związane z Honda CR-Z:

Honda prezentuje trzy nowe napędy hybrydowe

Honda prezentuje trzy nowe napędy hybrydowe Honda przez kilka ostatnich lat zdołała wyrobić sobie renomę, jako producent hybrydowych systemów napędowych, jednak mimo, że tworzy równoległe systemy hybrydowe równie...

czytaj dalej

Usportowione Hondy Accord i CR-Z debiutują na SEMA Show

Honda Accord Coupe 6aPakiet modyfikacji Honda Factory Performance przeznaczony dla modelu Accord Coupe 2013 debiutuje właśnie publicznie na stoisku amerykańskiego oddziału Hondy na targach SEMA Show w ...

czytaj dalej

Nowe Hondy CR-V i CR-Z atrakcjami stoiska marki w Paryżu

Honda CR-ZHonda poinformowała dziś, jak będzie wyglądać jej ekspozycja podczas rozpoczynającego się 27 września Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. Na stoisku japońskiego ...

czytaj dalej

Dwa nowe koncepty Hondy zadebiutują w Chinach

Dwa nowe koncepty Hondy zadebiutują w Chinach Honda ma poważne plany rozwoju na rynku chińskim. W latach 2013-2015 pragnie poszerzyć swoją ofertę dla tego kraju o 10 nowych lub uaktualnionych modeli przy okazji...

czytaj dalej

Honda CR-Z Mugen wejdzie do produkcji

Honda CR-Z Mugen wejdzie do produkcji Honda potwierdziła oficjalnie, że model CR-Z stuningowany przez partnera japońskiego producenta - firmę Mugen wejdzie do produkcji. Będzie nosić nazwę Honda CR-Z iCF. ...

czytaj dalej

Honda na wystawie motoryzacyjnej we Frankfurcie

Honda na wystawie motoryzacyjnej we Frankfurcie Gwiazdą stoiska Hondy podczas Międzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej IAA we Frankfurcie, która odbędzie się już za parę tygodni, będzie oczywiście nowy Civic. Od...

czytaj dalej

Pozostałe artykuły ...

Honda - archiwum artykułów