MotoNews.pl

Zamierzasz zgłosić szkodę? Upewnij się, że robisz to, tak jak trzeba!

15 czerwca 2023

motoiprawo

Aby spowodować wypadek lub kolizję wystarczy chwila nieuwagi, nie dziwi więc fakt, że takie zdarzenia to drogowa codzienność. Są to sytuacje stresujące zarówno dla poszkodowanego, jak i sprawcy. Poza napięciem dochodzą również spore wydatki związane z naprawą samochodu.

Jeśli masz wykupioną polisę OC lub AC, ubezpieczyciel zwróci Ci koszty. Jednak najpierw musisz pamiętać o zgłoszeniu szkody. Jak zrobić to poprawnie i otrzymać pieniądze, które Ci się należą?

Jak sporządzić oświadczenie o kolizji?

Dobrą praktyką jest posiadanie w swoim samochodzie wzoru oświadczenia o kolizji – na wszelki wypadek. Jeśli jeszcze takiego nie masz, z łatwością znajdziesz go i pobierzesz ze strony Polskiej Izby Ubezpieczeń. Jakie dane powinny zostać zawarte w oświadczeniu o szkodzie?

  • Dane uczestników kolizji (imiona i nazwiska sprawcy oraz poszkodowanego, adresy, numery telefonów, jak również dane z prawa jazdy – numery dokumentów, daty wydania i ważności),
  • informacje z polisy sprawcy (nazwa firmy ubezpieczeniowej oraz numer ważnej polisy OC),
  • dane świadków kolizji (imię, nazwisko oraz numer kontaktowy),
  • jak najdokładniejszy opis zdarzenia, uwzględniający widoczne uszkodzenia pojazdu poszkodowanego,
  • podpisy kierowców.

Ile masz czasu na zgłoszenie szkody?

Szkodę do ubezpieczyciela możesz zgłosić w ciągu 3 lat od dnia, w którym się o niej dowiedziałeś. Oczywiście warto zrobić to jak najszybciej. Pamiętaj, im szybciej zgłosisz szkodę, tym prędzej ubezpieczyciel będzie mógł zacząć proces likwidacji – dokona oględzin, sporządzi wycenę i skompletuje niezbędne dokumenty.

Kiedy dostaniesz odszkodowanie?

Ustawowo ubezpieczyciel ma 30 dni na likwidację szkody oraz wypłatę odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego.

W jaki sposób możesz zgłosić szkodę do towarzystwa ubezpieczeniowego?

Szkodę komunikacyjną możesz zgłosić na kilka sposobów:

  • online (najbardziej dogodna forma, szkodę zgłaszasz o dowolnej porze, z każdego miejsca. Drogą elektroniczną możesz również przesłać komplet dokumentów do ubezpieczyciela),
  • telefonicznie,
  • za pośrednictwem poczty tradycyjnej,
  • osobiście, w oddziale towarzystwa ubezpieczeniowego.

System BLS – czyli bezpośrednia likwidacja szkody, jak działa?

W przypadku niewielkiej szkody rzeczowej możesz skorzystać z systemu BLS, który działa w ten sposób, że zgłaszasz szkodę do swojego zakładu ubezpieczeń, które bezpośrednio wypłaca Ci odszkodowanie. Zakład ubezpieczeń samodzielnie rozlicza się z ubezpieczycielem sprawcy, nie angażując Cię w cały proces. Pamiętaj jednak, że z systemu możesz skorzystać tylko wtedy, gdy towarzystwa ubezpieczeniowe obu stron – poszkodowanego, jak i sprawcy przystąpiły do programu.

Co zrobić, jeśli nie zgadzasz się z decyzją ubezpieczyciela?

Pamiętaj, że decyzja ubezpieczyciela nie kończy dochodzenia odszkodowania. Masz prawo się odwołać lub wystąpić na drogę sądową, zachowując ustawowe terminy przedawnienia.

Po więcej porad odwiedź https://motoiprawo.pl/