MotoNews.pl

Audi Q5 po faceliftingu

26 kwietnia 2012

Marka, model | ,
Audi Q5 14

Niemiecki producent odkurzył nieco SUVa Q5 odświeżając stylistykę, wprowadzając nowe elementy wyposażenia oraz modyfikując konstrukcję nadwozia i silniki. Wprowadza także pierwszy seryjny model hybrydowy w tej marce – Audi Q5 hybrid quattro.

Nowe Audi Q5 będzie dostępne z trzema dieslami i dwiema jednostkami benzynowymi. Wszystkie wyposażono standardowo w system start-stop oraz bezpośredni wtrysk z doładowaniem. Konstruktorom Audi udało się także zmniejszyć o ok. 15% zużycie paliwa, choć w większość silników zwiększyła osiągi. A oto krótki przegląd możliwości nowej oferty silnikowej:

  •   2.0 TDI – moc: 143 KM/105 kW, maksymalny moment obrotowy 320 Nm, średnie zużycie oleju napędowego 5,3 l/100 km (z 6-biegową, manualną skrzynią biegów, która przenosi napęd na przednią oś), emisja CO2: 139 g/km.
  • 2.0 TDI, moc: 177 KM/130 kW, maksymalny moment obrotowy: 380 Nm, średnie zużycie paliwa: 6l/100 km (z opcjonalną, automatyczną skrzynią S tronic i napędem na cztery koła quattro)
  • 3.0 TDI, moc: 245 KM/180 kW, maksymalny moment obrotowy 580 Nm, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km (z 7-stopniową przekładnią automatyczną S-tronic i napędem quattro w standardzie). Audi Q5 z tą jednostką napędową rozpędza się z miejsca do 100 km/h w 6,5 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 225 km/h
  • 2.0 TFSI, moc: 225 KM/165 kW, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, średnie zużycie paliwa: 7,6 l/100 km (z 6-biegową, manualną skrzynią biegów), opcjonalnie dostępny z ośmiostopniową skrzynią tiptronic
  • 3.0 TFSI V6 turbo, moc: 272 KM/200 kW, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, średnie zużycie paliwa: 8,5 l/100 km. Auto wyposażone w ten silnik rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 234 km/h. standardowo współpracuje z ośmiostopniową skrzynia tiptronic.

Z wyjątkiem wariantu z silnikiem 2.0 TDI o mocy 143 KM wszystkie modele Audi Q5 mają stały napęd na wszystkie koła quattro.

W zawieszeniu wykorzystano pięć wahaczy z przodu i konstrukcję trapezową z tyłu oraz sprężyny, amortyzatory i stabilizatory o nowej charakterystyce. Wszystko to, by zapewnić większy komfort pasażerom. Kierowcy skorzystają natomiast z nowego, elektromechanicznego systemu wspomagania kierownicy. System ten uzależnia moc wspomagania od prędkości i nie pobiera energii podczas jazdy na wprost, co zmniejsza zużycie paliwa o ok. 2 l/100 km. Kolejną nowością, którą powinni docenić kierowcy jest system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może dzięki niemu zmienić charakterystykę skoku pedału gazu, punktów przełączenia automatycznej skrzyni biegów, zakresu wspomagania kierownicy i pracy automatycznej klimatyzacji. Audi drive select pracuje zasadniczo w czterech trybach, w tym w trybie wydajnym, jednak jeśli na pokładzie znajduje się system nawigacji Audi, to dostępny jest piąty tryb, do indywidualnego zaprogramowania przez kierowcę. Audi driver select można także uzupełnić o adaptacyjny system cruise control, regulację amortyzacji podwozia i system dynamicznego prowadzenia zmieniający własności układu jezdnego w zależności od prędkości. Ten ostatni układ kompensuje zbyt mały lub zbyt duży skręt kierownicy w granicznych obszarach zakrętów.

Nowe Audi Q5 poradzi sobie na nachyleniach do 31 stopni, jego kąt najazdu i zjazdu wynosi 25 stopni z przodu i z tyłu, a kąt pochylenia pojazdu to 17 stopni. Prześwit wynosi 20 cm.

Pod względem wizualnym dokonano niewielkich aktualizacji: zmieniono stylistykę reflektorów, otaczając je diodowymi światłami do jazdy dziennej (na życzenie Audi montuje także syste, adaptive light z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów). Mocniej podkreślono poziome linie w przedniej części nadwozia SUVa. W czarnej, błyszczącej atrapie chłodnicy ścięto jakby górne narożniki. W zderzaku wloty powietrza zintegrowano z błyszczącymi, czarnymi wstawkami i światłami przeciwmgielnymi. Przeprojektowano również wkładkę dyfuzora i spłaszczono nieco końcówki rur wydechowych.

Klienci mogą wybierać spośród 15 kolorów nadwozia, a jeśli komuś to nie wystarczy, by zindywidualizować swoje Q5, może zamówić pakiet S-line lub pakiet Offroad. Audi Q5 po faceliftingu może się pochwalić 17-calowymi obręczami z lekkich stopów (18-calowymi przy silnikach o mocy od 225 KM/65 kW) i oponami w rozmiarze 235/65. Opcjonalnie można także zamówić 20-calowe felgi i ogumienie w rozmiarze 255/45.

Wnętrze odświeżono za pomocą chromowanych obramowań niektórych elementów wykończeniowych i dodatku wąskich i czarnych paneli na konsoli środkowej. Poprawiono także ergonomię – system multimedialny MMI Navigation plus obsługiwany jest teraz tylko czterema przyciskami, regulator głośności zawiera dodatkowo funkcję skip, ulepszono też sposób obsługi podgrzewanych foteli. Nowością jest funkcja wentylacji siedzeń i automatyczna, trójstrefowa klimatyzacja oraz szklany dach panoramiczny. Tapicerkę dostępną w trzech nowych kolorach wykonano z tkaniny. Po złożeniu foteli bagażnik ma pojemność 1560 l (540 l przy standardowym ustawieniu siedzeń).

O to, by podróż mijała w przyjemnej atmosferze zadbają: system audio marki Bang & Olufsen i nawigacja MMI z odtwarzaczem DVD oraz samochodowy telefon Bluetooth online ze zintegrowanym WLAN-Hotspot umożliwiającym pasażerom swobodne surfowanie w Internecie i wysyłanie maili. System MMI pomoże także kierowcy z lokalizowaniu określonych punktów i dostarczy mu informacji o ruchu drogowym. Kolejną nowinką w Audi Q5 jest Smartphone-App Audi music stream odbierający 5000 internetowych stacji radiowych.

W nowy Audi Q5 zastosowano nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak: system powiadamiania kierowcy z zaleceniami odbywania przerw w podróży, opcjonalny adaptacyjny system cruise control, Audi Actice Lane Assist ułatwiający utrzymanie pojazdu na właściwym pasie ruchu, czy Audi Side Assist wspomagający kierowcę przy zmianie pasa ruchu.

Audi Q5 hybrid quattro
Audi Q5 hybrid quattrop to pierwszy seryjny model hybrydowy Audi. Napęd tworzy 2-litrowy silnik TFSI o mocy 211 KM/155 kW i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm oraz jednostka elektryczna rozwijająca moc 54 KM/40 KW i maksymalny moment obrotowy 210 Nm. W sumie więc ta wysokowydajna hybryda równoległa oddaje do dyspozycji kierowcy 245 KM/ 180 kW mocy i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Audi Q5 hybrid quattro rozpędza się z miejsca do 100 km/h w 7,1 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 225 km/h. Wynik w trybie wyłącznie elektrycznym nie jest imponujący, bo przy stałej prędkości 60 km/h Q5 hybrid quattro może pokonać tylko 3 km. Zaletą jest jednak zużycie paliwa – zaledwie 6,9 l na 100 km.

Moc na wszystkie koła przenosi zmodyfikowana, 8-biegowa przekładnia tiptronic niewymagająca konwertera momentu obrotowego. Jego miejsce zajmuje połączony ze sprzęgłem wielopłytkowym silnik elektryczny. Sprzęgło łączy lub rozdziela TFSI i układ elektryczny. Energia elektryczna jest magazynowana w lekkiej baterii litowo-jonowej o wydajności 1,3 kWh.

Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy: elektryczny EV, łączony D i moduł C do jazdy sportowej. System zarządzający układem hybrydowym potrafi także sam wybrać najbardziej odpowiedni rodzaj napędu.

Audi Q5 hybrid quattro wizualnie wyróżnia się zderzakami lakierowanymi w kolorze nadwozia i charakterystycznymi, 10-ramiennymi obręczami „turbinowymi”, które mogą mieć średnicę 19 lub 20 cali.

Zdjęcia: Audi, opracowanie: BM